PDA

View Full Version : line selector bouwen



crypticon
14 april 2003, 22:59
heeft iemand misschien n schemaatje om zelf een line selector te bouwen??
danke

aadplagiaat
14 april 2003, 23:35
http://www.gitaarnet.nl/forum/phpBB/viewtopic.php?topic=12824&forum=5&27

Antal
15 april 2003, 13:09
Een line selector en een a/b box is volgens mij niet helemaal hetzelfde. Ook al lijkt het wel op elkaar.
Een a/b box heeft gewoon 2 verschillende uitgangen waartussen je kan schakelen, zodat je bijvoorbeeld 2 amps kan kiezen.
Met een line selector kun je verschillende effectlussen kiezen.

jorrit
22 april 2003, 12:37
jah dat wil ik ook al een tijdje. een pedaal met 2 of meer effectloops bouwen...en dat is wel wat anders als een ab-box....iemand suggesties waar ik een schema kan vinden of iemand die t goedkoop doet??

maarten
22 april 2003, 14:05
nou die a/b box werkt wel niet goed om tussen twee amps te schakelen, wel om bijv. naar je tuner te loopen.

crypticon
22 april 2003, 16:21
dus k kan die a/b box dus ook gebruiken om te schakelen tussen 2 effect lussen? en dat is dus in principe hetzelfde als een line selector?

maarten
23 april 2003, 15:15
uhm ja das een goeie, ik durf er eigenlijk niets over te zeggen. Ik weet niet eens waaraan het ligt dat je zo'n ab box niet voor twee amps kunt gebruiken..

aadplagiaat
23 april 2003, 16:58
Je kan zo'n line-selector opbouwen net zo groot als je maar wilt. Voorwaarde is wel denk ik dat je de uiteindelijke schakeling met relais opbouwt, omdat je de zaak -zeker als je meerdere keuzes wilt- true-bypass zult moeten maken. Daarvoor heb je dan minimaal 4xom relais nodig en een speciale flip-flop schakeling.
Je kan bijvoorbeeld met een 4xom relais 2 a/b boxen ineen maken, zodat je idd in staat bent de send en return komt omleiden.
Ik heb zelf al vaker gedacht om zoiets te bedenken, maar ik vind het al gauw te complex en te onhandig vinden. Zelf krijg ik namelijk altijd de neiging om er veel mee mogelijk te maken, zoals een aantal voor te progammeren instellingen die met een GO commando in te zetten zijn op 't moment dat je een nieuwe instelling wilt.
Dat geeft al gauw een bak electronica met veel relais enzo. Veel werk om te bouwen.

Natuurlijk kun je de zaak ook met halfgeleiders aanpakken en een microcontrollertje. Ik heb al eens een afstandbediening van Philips (RC-5) omgebouwd tot een kanaalschakelaar en reverb aan/uit enzo. Dit werkte goed (Ik had 4 kanalen op mijn buizen pre-amp). Had ook een display op de schakelkast (op de grond dus) waarop stond wel kanaal aan was. Dit had ik ook met mini-relais uitgevoerd. Maar het kan ook met z.g. solid-state switches zoals van Analog Devices. Nadeel van zo'n solid-state aanpak is dat de schakeling aan je signaal blijft hangen en dus "zuigt". Dit is natuurlijk dan uiteindelijk op te lossen door de hele zaak aan de voor en achterkant WEL true-bypass te maken. Dat wil dus zeggen: bij de ingang van het totale schakelcircuit zet je een "hoofdschakelaar" die (hard-wired) je signaal direct naar de uitgang doorlust. Daarna kun je intussen een nieuwe "preset" kiezen die je dan met de "hoofdschakelaar" in een keer inzet.

Heb je hier wat aan? :smile:

crypticon
23 april 2003, 18:46
uhm erg technisch :smile: