PDA

View Full Version : Tuner stompbox



Hanzemannetje
23 januari 2010, 23:02
Ik wilde een tijdje geleden eigenlijk die zilveren Korg DT-10 tuner kopen maar ik heb gewacht en nu is hij uit productie. Is de nieuwe van Korg de Pitchblack een waardig alternatief? Hij zou wel true bypass zijn volgens de specs en is niet al te prijzig. Van eerder tuners die ik heb gehad van Boss weet ik nog dat ze tone zogen harder dan een kalf aan een uier.

Midwolda
23 januari 2010, 23:05
Dit (http://link.marktplaats.nl/314844232) kan natuurlijk ook.

Hanzemannetje
23 januari 2010, 23:11
Inderdaad.
Ik heb nog even gegoogled (had ik eerst moeten doen en dan pas posten ik weet het) en ik zie dat volgens de specs van Korg zelf er nergens wordt gesproken ove rTrue Bypass als het om de DT-10 gaat. Bij de Pichblack dus wel. Misschien is die Pitchblack gewoon wel een betere keuze. Al leek die DT-10 me stabieler op een podium door zijn grotere vierkande vorm, om de een of andere reden heb ik het idee dat ik die Pitchblack makkelijk op zijn zij schup in het heetst van de strijd... :)

tomdiedom
23 januari 2010, 23:21
dt 10 is ook niet true bypass, maar wat maakt dat allemaal ook uit.

TimS
23 januari 2010, 23:24
De Korg DT-10 is wat breder als de Pitchblack

:seriousf:

Hanzemannetje
23 januari 2010, 23:24
dt 10 is ook niet true bypass, maar wat maakt dat allemaal ook uit.

Ach ja, wat boeit het ook! Sowieso wordt spelen op een gestemd instrument zwaar overschat toch? Het is juist lekker, zo'n jengelende G als je een akkoordje slaat. Youtube staat er vol mee, gasten die hun gear showen en dan de meest ontstemde gitaren gebruiken... :)

tomdiedom
23 januari 2010, 23:26
ik doel op het true bypass gebeuren....

Hanzemannetje
23 januari 2010, 23:30
True bypass of niet kun je heel lang over discussieren, weet alleen dat die oude Boss tuners niet true bypass waren en harder tone zogen dan een Kojak op een lolly.

Hanzemannetje
23 januari 2010, 23:35
Weet ook dat er gitaristen waren/zijn die dat juist bewust gebruiken om de boel op te mellowen, net als met crappy kabels (SRV bijvoorbeeld), maar dat doe ik liever met de tone-knop op mijn gitaar.

tomdiedom
23 januari 2010, 23:35
dat zou kunnen, ik merk bij de dt-10 er niets van, maar ik ben wat dat betreft ook niet zo veeleisend. Verder is het een prima tuner... af en toe een beetje traag(vind ik) doe er je voordeel mee.

Hanzemannetje
23 januari 2010, 23:45
Ok thanx, ik ga voor de Pitchblack of de TC PolyTune.

EuroCinema
24 januari 2010, 11:36
True bypass of niet kun je heel lang over discussieren, weet alleen dat die oude Boss tuners niet true bypass waren en harder tone zogen dan een Kojak op een lolly.

Weet ook dat er gitaristen waren/zijn die dat juist bewust gebruiken om de boel op te mellowen, net als met crappy kabels (SRV bijvoorbeeld), maar dat doe ik liever met de tone-knop op mijn gitaar.

Met lange kabels etc krijg je juist het mellow effect van (te) veel true bypass pedalen en kabels. Waarbij mellow een flatterende term is voor hee wat klink ik zacht en dof. Crybabies zijn de enige pedalen waarvan ik weet dat de bypass de boel doffer maakt en dat sommige gitaristen dat mooi vinden.

Een gebufferd Boss TU-pedaal echter pept het signaal in bypassstand enigszins op en maakt het dus minder mellow. De discussie is dan of het extra hoog dat je ermee krijgt, het natuurlijke hoog is dat in ere wordt hersteld, of dat het net een beetje teveel is. Op gehoor durf ik dat niet te zeggen, too close to call.

Mijn persoonlijk ervaring is wel dat je met 2x zes meter kabel en alleen TB pedalen wel echt verlies van definitie en punch hoort. Het argument "publiek hoort het toch niet als de drummer aan het rammen is" gaat niet helemaal op, omdat zo'n verlies van "power" je spel ook negatief beinvloedt. Een Boss TU2 ertussen does the trick, al zijn er vast wel dedicated pedalen die het nog beter doen. Heb je al een ander pedaal met buffer, of een pedaal dat altijd aanstaat, dan vervalt het hele onderwerp.

Hanzemannetje
24 januari 2010, 12:03
Interessant wel.
Als ik het goed begrijp zou er altijd 1 gebufferd pedaal tussen moeten zitten? Ik heb bijvoorbeeld een scriptlogo Dynacomp standaard aanstaan, niet true bypass, is die dan ook genoeg gebufferd en als dat zo is, zorgt die dan voor dat oppeppen? Of is dat het compressoreffect zelf dat dat doet? Is een gebufferde compressor dubbelop? De rest van mijn pedalen zijn true bypass., 2 x 6 meter kwaliteitskabel dat dan weer wel.

EuroCinema
24 januari 2010, 20:22
Die dynacomp doet het inderdaad zowel aan als uit prima. Ik moet zeggen dat ik zelf een beetje cynisch was tot ik een a/b test deed en met 2x 6 meter (dure goeie) kabel toch echt duidelijk verschil hoorde.

Hanzemannetje
27 januari 2010, 05:56
Even voor de zekerheid:
Dus in mijn geval, waarbij ik 3 stuks true bypass pedalen heb en een MXR reissue '76 scriptlogo Dynacomp die dus voor de buffer zou zorgen, en ik on stage met 2 x 6 meter kabel speel, is een true bypass tuner (Korg Pitchblack) dus toch beter dan een gebufferde tuner (Korg DT-10) omdat er anders twee gebufferde pedalen in de chain zitten?

Is het absoluut zeker dat de reissue '76 Dynacomp (voldoende) gebufferd is?
Ik had eigenlijk gehoopt dat ik de DT-10 als 'semi-dedicated' buffer kon gaan inzetten, omdat ik lees dat die dat heel goed doet (beter dan bv een TU-2). Bovendien vind ik hem duidelijker dan de Pitchblack (meer en duidelijkere lichtsegmentjes). Maar vanwege het hele bufferverhaal (waar ik een paar dagen geleden nog nooit bij stil had gestaan) lijkt de Pitchblack dat toch de betere keuze...?

Hanzemannetje
27 januari 2010, 19:39
De DT10 schiijnt ook nog wel eens problemen met de voeding te hebben.

the sure thing
27 januari 2010, 20:27
Ha Hanzemannetje,

Sommige DT-10 storen wel eens, of zijn niet helemaal stil tijdens het stemmen. Maar 95% van de DT-10 gebruikers is dik tevreden.

Je MXR dynacomp heeft een prima buffer, die in de "uit" stand, dus je signaal op peil houdt (via de buffer). 1 buffer in je keten van je gitaarsnoeren is meer dan voldoende. De Korg DT-10 heeft OOK een prima buffer, en ik denk dat 2 buffers in je signaalpad op zich geen kwaad kan, omdat het "kwaliteits"buffers zijn. In theorie tasten teveel buffers het gitaarsignaal ook aan/beinvloeden het geluid teveel.

Ik zou toch voor de Korg pitchblack kiezen. Je hebt dan 1 buffer in het signaalpad (van de MXR) en dat is het meest ideale. Daarnaast is de Korg NIET wiebelig op het podium en prima af te lezen. Alleen in de volle zon overdag KAN de DT-10 of de Boss net iets beter afgelezen worden. Daarnaast heb ik nooit berichten gelezen over de Pitchblack mbt storingen/niet stil zijn bij stemmen, enz.

Of 1 of 2 buffers (of geen buffer) HOORBAAR is, hangt af van de kwaliteit van de snoeren (zie Eurocinema), de kwaliteit van de gitaar en ook van je amp. En ALS je verschillen hoort, is het de vraag of die verschillen live (in bandgeweld) nog opvallen.

Hanzemannetje
27 januari 2010, 21:07
Ha Hanzemannetje,

Of 1 of 2 buffers (of geen buffer) HOORBAAR is, hangt af van de kwaliteit van de snoeren (zie Eurocinema), de kwaliteit van de gitaar en ook van je amp. En ALS je verschillen hoort, is het de vraag of die verschillen live (in bandgeweld) nog opvallen.

Thuis heb ik bij elkaar 4 meter (kwaliteits)snoer, dan zal je het niet horen. Dan heb ik die tuner er ook niet tussen hangen. In geval van podium gaat er zeker een tuner tussen, en lange snoeren, dus dan zou het wel weer een issue zijn, maar in het grote luidruchtige geheel is het misschien allemaal wel minder hoorbaar inderdaad.

Ik heb alleen nog een beetje twijfel over de afleesbaarheid van de Pitchblack, vooral omdat hij minder lichtpuntjes heeft dan de DT10 en dan ook nog ledjes die lijken te 'overstralen' naar de naastgelegen lichtpuntjes. Daardoor lijkt me dat het verschil tussen net niet op toon, en net wel op toon lastiger, minder nauwkeurig dan met de DT10.

Hanzemannetje
27 januari 2010, 21:31
Wat ik eigenlijk bedoel: als de Pitchblack groen is / als beide gele driehoekjes branden, is de gitaar dan met een marge van 1% zuiver? Ik vraag me af wat als het ledje naast de groene brandt, is hij dan 2% van zuiver af, of 5 % ? Er staat nergens een schaalverdeling, die wel op de DT10 staat en op de Boss TU2. Het lijkt me vervelend om alle snaren 'groen' te hebben tijdens het stil stemmen, om der dan met geluid achter te komen dat je eigenlijk 5% van de zuivere noot afzit.


Dit idee dus:

keep in mind that there's a difference between the sensitivity of the tuner's pitch regonition circuit, and the sensitivity of its interface (the display, which you then use to decide how much to turn the tuning pegs). Having a tuner that has a +/- 2 cents more precise processor is of course good, but chances are may not notice it IRL. If the display was that precise, you'd be going nuts trying to keep the little green LED lit. Most tuners will light up the "ok" LED within +/- 5 cents (some are as loose as +/- 10 cents) of the ideal pitch. This is normal, and part of the interface - it helps keep the tuner display reasonably stable, even when the string isn't. Proper strobe tuners are the exception here, as their interfaces actually can display the tuner's sensitivity in any useful fashion.

Strings are moving objects, and will never be 100% stable like a sinus note from a synthesizer. When you hit the string, it goes sharp, and as the note decays, it will become gradually flat. No tuner in the world - no matter how accurate - can tune your guitar so that it stays within one cent that whole time. In fact, the differences incurred by the natural swing of the strings, and your picking/fretting technique, are far, far greater than the difference between +/- 1 and +/- 3 cents...

So, just because your new tuner is more accurately sensing the pitch, that doesn't mean that the readout on it will be more precise. The moral? Don't stare yourself blind on the accuracy figures, and concentrate on finding a tuner that has a display that is as precise (i.e. willing to flicker about) as you can put up with

the sure thing
27 januari 2010, 23:13
Ha Hanzemannetje, ik begrijp het verhaal op papier, maar in de praktijk werkt het niet zo. De Korg PB heeft een kleinere afwijking dan de Boss TU-2. Stemmen IN DE PRAKTIJK met de Korg PB gaat prima, net zo goed als de Boss. De Korg reageert een stuk sneller dan de Boss.

Ik zou zeggen: probeer het eens uit. Anders zou je idd voor de TC gaan, of er is nog een uberstemapparaat: de turbo tuner. Duur, maar zeker weten true bypass en een maatje voor het leven:

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/tuner.jpg

Ik vind m te duur. Gebruik de zoekfunctie als je meer wilt weten over dit beestje.