PDA

View Full Version : van EL34 naar EL84 en OT uitgangs impedantie



flo123
23 januari 2010, 18:45
Als ik in mijn oude London City DEA100 van 4x EL34 naar 2x EL84 (met THD Yellow Jackets) ga, dan veranderd natuurlijk de OT uitgangs impedantie.

Klopt dan het volgende:

4x EL34 PP (load resistance = 1.75k ohm) =>
"8 ohm uitgang" = 8 ohm
wikkelverhouding in OT = 1750 / 8 = 219

2x EL34 PP (load resistance = 3.4k ohm) =>
"8 ohm uitgang" = 3400 / 219 = 16 ohm

2x EL84 PP (load resistance = 8k ohm) =>
"8 ohm uitgang" = 8000 / 219 = 37 ohm

Dus als ik 16 ohm speaker cabinet heb, kan ik het beste de 4 ohm uitgang van de (niet orginele) OT gebruiken want die is nu dus 37/2= 18 ohm geworden?

nico verduin
23 januari 2010, 20:45
Als ik hun documentatie goed begrijp, is dat niet nodig.

Als ik het goped begrijp, tillen ze de kathode omhoog (zie: http://www.thdelectronics.com/pdf/yj.pdf). Ze hebben het over het creeren van een eigen ground reference. Dat zou bij mij betekenen dat ze niet een weerstand in serie met de anode zetten om de spanning naar beneden te brengen, maar een extra weerstand onder de kathode om de buis ahw naar de anode spanning te brengen. En je probleem met de G2 is ook gelijk opgelost. alles in SMD waarschijnlijk.

Verder zal die uitgangstrafo het wel (evt. mismatch) kunnen hebben daar die gauw op minder dan 50% van een normale load werkt.

matto
23 januari 2010, 22:08
Zijn de converters van TAD op dezelfde manier opgebouwd?
http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?products_id=669

flo123
23 januari 2010, 22:34
Bedankt voor het antwoord.

Aan welke OT uitgang zou je dan het 16 ohm speaker cabinet hangen met die 2xEL84 THD yellow jackets:
4, 8 of de 16 ohm uitgang?

nico verduin
24 januari 2010, 10:29
16 ohm.....

nico verduin
24 januari 2010, 10:38
Zijn de converters van TAD op dezelfde manier opgebouwd?
http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?products_id=669 zou me niets verbazen.

Heb ff een concept schematje gemaakt hoe het mogelijk zou kunnen:

http://www.verelec.com/tijdelijk/images/Mogelijke Tonebone.jpg

Links zie je een traditionele eindtrap. Rechts in de rode vakken zie je een mogelijkheid om de kathodes 100V omhoog te gooien en mbv. een kathode weerstand de bias in te stellen met een virtuele referentie GND. Nadeel van deze wijze is dat ik uit ga van een voedingspanning van rond de 450V waardoor de Vak nu uitkomt rond de 330-340V. Het zou kunnen dat ze een spanningssensor (microcontroller) hebben gemaakt die de DC voedingspanning meet en dan mbv. Mosfet de spanning tussen de virtuele GND en werkelijke GND regelbaar maken waardoor je altijd een constante bekende voedingspanning hebt op de Anode tov virtuele GND. Als ze gebruikmaken van SMD techniek zou het allemaal kunnen passen in dat kleine kokertje.
't is maar een idee.
Het is een idee gebaseerd op de randvoorwaarden en opmerkingen die beide in de documentatie aangeven.

Daarnaast zal er nog wel een spanningsdeler moeten komen om het ingangssignaal wat af te zwakken. Beetje 50-100W amp heeft een voltage swing van zo'n 80Vpp en dat is wat teveel van het goede voor een EL84.

Nog een addertje in dit schema is dat de Gloeispanning tov. de kathode max 100V mag zijn bij de EL84. Daar gaat hij nu overheen. Dus mogelijk spitsen ze het toch... eerst de kathode opkrikken tot bijv. 80V (kleinere zener) en de rest compenseren via een extra anode weerstand en extra G2 weerstand. Dat zou ook de extra compressie en sustain kunnen verklaren.

Yves Pexsters / TAS
24 januari 2010, 14:04
Als ik in mijn oude London City DEA100 van 4x EL34 naar 2x EL84 (met THD Yellow Jackets) ga, dan veranderd natuurlijk de OT uitgangs impedantie.
Een uitgangstrafo “heeft” geen impedantie. Een speaker “heeft” een impedantie. De uitgangstrafo transformeert de impedantie van de speaker naar een waarde die een optimaal is voor een bepaalde configuratie van eindbuizen, zoals jij het noemt de load resistance. Die optimale aanpassingsimpedantie is een gekozen waarde die een goed compromis vormt tussen uitgangsvermogen en de diverse componenten van de harmonische vervorming.



Klopt dan het volgende:

4x EL34 PP (load resistance = 1.75k ohm) =>
"8 ohm uitgang" = 8 ohm
wikkelverhouding in OT = 1750 / 8 = 219

De wikkelverhouding is niet de verhouding van de load resistance en de secundaire aanpassingsimpedantie maar de verhouding tussen het aantal primaire en secundaire wikkelingen (toeren koperdraad). De relatie tussen deze beide verhoudingen is kwadratisch.



Aan welke OT uitgang zou je dan het 16 ohm speaker cabinet hangen met die 2xEL84 THD yellow jackets:
4, 8 of de 16 ohm uitgang?
Volgens de datasheet ziet een paar EL84 graag een belasting van 8000 Ohm. Speaker is 16 Ohm. Jouw veronderstelling van 1750 Ohm aanpassingimpedantie voor de london city zal er niet ver naast zitten. De wikkelverhouding die je nodig hebt is WORTEL(8000/16) = 22.36. Het meest close dat je kan komen is door de 4 Ohm secundaire te gebruiken want daar heb je een wikkelverhouding van 20.9

Hetgeen in alle verhalen van buizen uittrekken, yellow jackets etc eens vergeten wordt is dat een 100W uitgangstrafo niet noodzakelijk een goede keuze is voor een 15-50 Watter. Een uitgangstrafo voor bvb 2x EL84 heeft hele andere design criteria dan een 4x EL34.

nico verduin
24 januari 2010, 18:50
Yves,
Je weet toch niet hoe dingen zijn geschakeld? als er een weerstand in serie staat met de anode, ziet die buis toch een hele andere belasting? Ik vermoed dat dat de reden is dat geen beide leveranciers rept over impedantie aanpassingen.

flo123
24 januari 2010, 19:47
@Nico:
Bedankt voor het schema en de uitleg. Erg informatief.
Het verhaal met de mogelijke extra weerstand in serie met de anode en de invloed ervan op de "load resistance" en impedantie aanpassing snap ik nog niet.
Bedoel je een extra weerstand die aan de anode is verbonden en in serie staat met de OT aansluiting?

@Yves:
Bedankt voor de correcties in mijn verhaal met name over de wikkelverhouding. Weer wat geleerd!
Ik neem aan dat de spannings verhouding wel direct overeenkomt met de wikkelverhouding.

Ik heb mijn (niet orginele) OT doorgemeten met een 14V wisselspanning op de 16 ohm secundaire aansluiting:

Sec.....AC
16 ohm 14,4V
8 ohm 10,1V
4 ohm 6,9V
Pri 153V

Wikkelverhouding:
16 ohm => 153 / 14,4 = 10,6
8 ohm => 153 / 10,1 = 15,1
4 ohm => 153 / 6,9 = 22,2

Primaire impedantie:
16 ohm => 10,6 ^2 * 16 = 1,8k ohm
8 ohm => 15,1 ^2 * 8 = 1,8k ohm
4 ohm => 22,2 ^2 * 4 = 2,0k ohm

nico verduin
24 januari 2010, 19:54
@Nico:
Bedoel je een extra weerstand die aan de anode is verbonden en in serie staat met de OT aansluiting?

Yep. Een ding is zeker. De voedingspanning van een gemiddelde 50-100W bak is veel te hoog voor een EL84. Dus moet de spanning naar beneden. Ofwel de kathode omhoog of de Anode naar beneden. In het laatdte komt er een weerstand in serie met de anode.

flo123
30 januari 2010, 15:31
Ik heb de vraag ook bij THD gesteld:

"I swapped the 4x EL34 in my old London City DEA100 amp (= Marshall 100W 4xEL34 head clone from 1970) for 2x EL84 in THD yellow jackets YJS.
Using a 16 ohm speaker cabinet, which speaker output (4, 8, 16 ohm) do I need to use now (= will match the 2x EL84s on yellow jackets YJS the best)?"

Antwoord door Ed DeGenaro van THD:
"Use the 8 ohm out with running on 2 tubes."