PDA

View Full Version : Werken aan je sound.



djangomango
23 januari 2010, 18:30
Vraagje,

Ik speel al enige tijd samen met een groepje. Kwestie van techniek of feeling geen probleem. Maar de sound krijg ik niet goed. Gisteren nog een optreden gedaan. Tijdens de soundcheck draai ik het distortion kanaal een stuk harder dan het clean kanaal. Tijdens het optreden als ik overschakel naar distortion hoor ik mezelf totaal niet en toch staat m'n distortion knoerthard?

Aan de gear zal het iig niet liggen. Heb een Marshall met lampenvoorversterker en een Ibanez Jem77V-BK (ongelooflijke prachtgitaar btw :mmmm:)

Heeft iemand ergens een site of weet ik veel wat met een howto of tutorial hoe je je sound afstelt? Het enige wat ik ervan ken is treble bass volume en distortion op 10 om het maar zo te stellen :)

Mitch
23 januari 2010, 18:32
Nou, probeer eerst eens alles terug naar 5 en breng dan weer verslag uit ;)

Marshall met buizen voorversterker... AVT? Valvestate?

marter544
23 januari 2010, 18:32
Gain een stuk terug, en meer mid, probeer dat eens. Hoe zijn je instellingen nu, en wat voor een marshall heb je precies?

EDIT: gain op 10?? dat werkt ook niet, helemaal niet op een valvestate oid..

caliban
23 januari 2010, 18:40
Verdrinken is de gain is verkeerd, maar dan kan je jezelf nog wel horen in principe. Draai gewoon goed veel mid erin, dat zijn de frequenties waar eigenlijk gitaar zit (en liefst de bas en treble niet overdreven, gain hetzelfde)

nickofzo
23 januari 2010, 18:41
Gain een stuk terug, en meer mid, probeer dat eens. Hoe zijn je instellingen nu, en wat voor een marshall heb je precies?

EDIT: gain op 10?? dat werkt ook niet, helemaal niet op een valvestate oid..

klopt, er schijnen wel mongolen bij mij op school te zitten die de gain op 10 .. master op 8 treble op 10:S en bass en mid ook vol open hebben staan

voor het aanzetten alles eerst ff terug draaien..



maargoed back on topic..

wil je meer hoog? draai je laag weg:sssh:
meer laag? draai je hoog weg..

werkt vaak beter dan alleen maar bijdraaien

barno
23 januari 2010, 18:48
logischerwijze zijn de meest gedefinieerde klanken in een band het best hoorbaar, think snare, cymbals enz... gitaargeluid: hoe fuzier, vervormder enz... hoe minder duidelijk hoorbaar. dus: minder vervorming.

Luister es naar AC DC, ok geen echte metal, maar je zou verbaasd zijn hoe weinig vervorming er op de gitaren zit. En dat zijn gitaren die understatement gewijs er wel staan hé :)

TimoSomers
23 januari 2010, 20:32
Tip: probeer eens je versterker aan de zijkant van het podium te zetten (dus aan de zijkant van jezelf en met de cab naar je toe), ik doe voortaan niet anders meer, je hoort jezelf altijd!

Verder moet minder gain en meer mid al veel doen indd.
(of minder gain en tubescreamer gebruiken? prikt ook net iets lekkerder door de mix)

djangomango
23 januari 2010, 21:02
Gain een stuk terug, en meer mid, probeer dat eens. Hoe zijn je instellingen nu, en wat voor een marshall heb je precies?

EDIT: gain op 10?? dat werkt ook niet, helemaal niet op een valvestate oid..

ok, dat begint al goed :) ik heb bijna nooit anders gespeeld dan gain op 10 :dontgeti:

Het is een valvestate S80. Dat van die mid heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd.

Mijn instellingen? Heuh geen flauw idee, ik moet even spieken op de versterker, bas stond op 1/4 mid op 2/4 en treble op 3/4. Maar kan evengoed zijn dat ze allemaal de helft open staan. Zo erg is het dus gesteld ;)

Ik speel meestal met de gain vol open, ik maak in de solo's graag af en toe gebruik van boventonen met de tremolo erbij (satriani/vai) en heb het gevoel dat ik de boventonen het gemakkelijkste uit de gitaar haal met goed veel gain... Misschien is er een betere truck om deze er toch uit te halen?



klopt, er schijnen wel mongolen bij mij op school te zitten die de gain op 10 .. master op 8 treble op 10:S en bass en mid ook vol open hebben staan

voor het aanzetten alles eerst ff terug draaien..



maargoed back on topic..

wil je meer hoog? draai je laag weg
meer laag? draai je hoog weg..

werkt vaak beter dan alleen maar bijdraaien

Op gebied van sound settings zou mongool wat overdreven zijn maar moet wel toegeven dat ik er geen kaas van heb gegeten :)

Klinkt wel interessant voor meer hoog de bas wegdraaien ipv andersom. Nog nooit bij stilgestaan, ga ik zeker uitproberen alsook de mid er lekker bijdraaien.




(of minder gain en tubescreamer gebruiken? prikt ook net iets lekkerder door de mix)

Even op google opzoeken wat een tubescreamer is :)

djangomango
23 januari 2010, 22:22
En dat zijn gitaren die understatement gewijs er wel staan hé :)

Zo zou je het wel kunnen stellen. Heb net thunderstruck even gezocht op youtube. Als ik die intro "probeer" te spelen doe ik dat (shame on me jaja ;) ) met de gain op 10. Nooit bij stilgestaan dat het eerder clean klinkt dan "metal".

Het valt me trouwens op dat ze in de officiële music video die enkel met de linkerhand spelen. Kan perfect zo gespeeld worden maar het klinkt mij alsof ze elke noot aanslaan :???: . enkel met de linkerhand klinkt het veel cleaner (legato of hoe zeg je dat?)

Ben trouwens net aan het proberen geweest met minder gain tussen half en driekwart open en met de mid goed open. Klinkt inderdaad al niet slecht. Ga nog wat doorexperimenteren. Iig al goede start-tips gekregen

THX

caliban
23 januari 2010, 22:48
Een tubescreamer is een overdrive pedaaltje, wat vaak als boost wordt gebruikt, dus als een soort signaal versterker, waardoor je een hoger signaal aan je amp in stuurt, waardoor veel lampenversterkers strakker reageren en wat meer gesatureerd klinken. Geen idee hoe dit werkt bij een valvestate. De lampen gainstages zitten niet vooraan de preamp, maar dit is ook zo bij een JCM900, terwijl de tubescreamer truc hierbij wel zou werken.

Tubescreamers zijn er van verschillende merken, Ibanez heeft een heel aantal versies, de ene zogezegd beter dan de andere, maar veel daarvan is kommaneukerij denk ik. Zelf heb ik een zelfbouw-dingetje en die doet het prima. Op musikding kun je voor 30 euro een kitje kopen. Maar euh. Ik wijk af van het eigenlijke onderwerp :)

Nagramoth
23 januari 2010, 23:12
Het valt me trouwens op dat ze in de officiële music video die enkel met de linkerhand spelen.

Laat je niet door de video misleiden; Angus heeft heeft de noten in de studio allemaal gepicked... En das ook best wel te doen, maar het duurde bij wel ff om het ook maar enigzins onder de knie te krijgen.

FruscianteFan
23 januari 2010, 23:41
Een paar dingen zijn al genoemd: gebruik niet al teveel gain, maar gebruik vooral genoeg mids. Sowieso is het zo dat als je met distortion speelt, het bijna automatisch moeilijker is om jezelf terug te horen. Het zal niet snel zo gedefinieerd worden als clean, maar als de sound op zich goed is, moet het lukken.

Verder weet ik niet wat je niveau is, maar het probleem zou ook kunnen liggen aan dat je verwacht jezelf beter te kunnen horen. Als andere instrumenten stil zijn, dan hoor je jezelf natuurlijk heel goed. Maar als de rest van de band ook speelt, zul je ten eerste een goede sound moeten hebben die een eigen plek in het geheel heeft. Ten tweede moet je ervan uitgaan dat je jezelf een stuk minder scherp hoort.

Bijvoorbeeld: ik heb mijn gear goed voor elkaar, en heb geen problemen om mijn gitaar goed in het geheel te krijgen. Echter, ik moet wel weten wat ik moet spelen. Als ik tijdens het spelen iets verkeerds pak, al helemaal met distortion, hoor ik dat niet direct terug. Op het moment dat ik écht goed moet horen wat ik speel, moet ik bij m'n versterker neerknielen. En dan heb ik dus al een sound die niet verzuipt in de mix.

Misschien is het dus ook wel een kwestie van wennen dat je jezelf wat minder goed hoort. Maar dat weet ik dus niet zeker!

DeiDRagonas
23 januari 2010, 23:48
Misschien is het dus ook wel een kwestie van wennen dat je jezelf wat minder goed hoort. Maar dat weet ik dus niet zeker!

Dit zie ik bij vrij veel muzikanten waar ik mee speel idd, goeie tip. Ik kan prima spelen als ik echt maar net door de mix heen kom. En dat moet ook wel.. Want als de rest een instelling heeft van "Ja sorry, ik moet wel horen wat ik doe" en lekker t volume omhoog knalt.. Dan moet je wel. Lol.

D.

Igos du Iskana
24 januari 2010, 01:27
Zo zou je het wel kunnen stellen. Heb net thunderstruck even gezocht op youtube. Als ik die intro "probeer" te spelen doe ik dat (shame on me jaja ;) ) met de gain op 10. Nooit bij stilgestaan dat het eerder clean klinkt dan "metal".

Het valt me trouwens op dat ze in de officiële music video die enkel met de linkerhand spelen. Kan perfect zo gespeeld worden maar het klinkt mij alsof ze elke noot aanslaan :???: . enkel met de linkerhand klinkt het veel cleaner (legato of hoe zeg je dat?)


Als je goed oefent op tappen kun je uiteindelijk harde hammer-ons doen. Als je daarna een goede pull-off doet klinkt dat echt wel als twee los aangeslagen noten. 't kan met 1 vinger op 1 snaar... :)

Heynis
24 januari 2010, 04:17
Met een Valvestate S80 (8240?) had ik ook moeite met door het bandgeraas heen komen. Meer midden erin draaien helpt in ieder geval, en een tubescreamer ook wel een beetje. Echt mooi klinken heeft hij in ieder geval nooit gedaan, maar deze amp mist wel zijn ballen.

Rock Bottom
24 januari 2010, 04:18
Ik draai de gaain op een versterken nooit heemaal open, mijn marquis 100 watt buizentop heeft nieteens een gain daar gebruik ik een boss sd-1 of een tubescreamer voor.
Bij een oude bandje kon ik een jcm 800 gebruiken en dit is samen met de peavey 5150 de enige amp met een gain kanaal waar ik me in kan vinden(waar ik op gespeeld heb dan).
Vroeger vaak op valvestates gespeeld en nee dan maar clean met pedaaltje ervoor.

hezz
24 januari 2010, 12:14
Hoe zit het met een situatie van 2 of meer gitaristen? Hoe verdeel je het geluid dan?

TimoSomers
24 januari 2010, 12:42
Hoe zit het met een situatie van 2 of meer gitaristen? Hoe verdeel je het geluid dan?

Wij krijgen met Vengeance altijd complimenten over onze sound.
Wat wij doen: Ik heb een modern klinkende dual rectifier, deze heeft z'n gain halfvol met een tubescreamertje voor de extra ballen. M'n pa (de andere gitarist) heeft een wat meer vintage klinkende Marshall 30th anniversary (ook met tubescreamer en eq ervoor). Zo krijg je van mij echt dat pompende strakke laag en van de andere kant die hele duidelijke mid-volle sound.
Daarnaast zetten wij ook altijd de versterkers aan de zijkant van het podium, naar onszelf toe. Zo hoor je jezelf altijd, en hoef je je sound niet echt aan te passen aan jezelf horen als het ware, maar gewoon een vette PA sound creeren.
Ook hebben we dan allebei 2 hele vette Gibsons LP's (geselecteerd uit 30 verschillende) die enorm lekker door de mix prikken.
(Sinds kort heb ik ook een TheAlternativeGuitarCompany 34 1/2 model (endorsement) en die prikt gelukkig ook erg goed door de mix heen, heeft van zichzelf vrij veel mid)

En dan hebben we ook nog een bassist met een super duidelijke vette Rickenbacker sound, zodat de gitaren veel ruimte krijgen, scheelt ook veel.

Een algemene gulden regel btw met 2 gitaristen is echt weinig gain, scheelt ZO veel.

Hoop dat je hier iets aan hebt :D

Rinze
24 januari 2010, 13:00
Minder gain, meer mid, helemaal ok. En dan aan je techniek werken om wat je hoort goed te laten klinken, met de gain op tien hoor je je foutjes niet omdat je een grote brij hoort.

Mijn ervaring is dat als ik mezelf heel goed hoor dat meestal betekent dat de rest zichzelf niet goed hoort, dus weer harder gaat etc. Met één gitarist in de band valt dat nog wel mee maar met twee moet je gaan zorgen dat elk zijn eigen plekje vindt qua frequentiegebied, wat Timo al zegt dus. Geldt ook ten opzichte van de rest van de band: als je in het frequentiegebied gaat zitten waar bijvoorbeeld je zanger voornamelijk zit zijn jullie allebei niet goed te horen.

Maar niet teveel vervorming is heel belangrijk. Verwar veel vervorming ook niet met heavy. Een dunne stofzuigersound is imo niet heavy. Arrangementen zijn ook belangrijk trouwens, bij de opbouw van nummers moet er ook rekening gehouden worden met waar instrumenten zitten qua toonhoogte en klank.

Mick25
24 januari 2010, 13:02
Een algemene gulden regel btw met 2 gitaristen is echt weinig gain, scheelt ZO veel.


Helemaal mee eens. Ik merk ook nog wel eens met mn bandje dat er teveel gain op de gitaren staat en dat in combinatie met slechte versterkers geeft alleen een hoop herrie...
Versterkers niet te dicht bij mekaar hebben staan scheelt ook heel veel.

Liquid_Metal
24 januari 2010, 23:05
Het valt me op dat er vaak wordt gezegd dat de gain niet op 10 moet. Daar ben ik het mee eens, maar waar moet 'ie dan wel? Dat verschilt per amp en ook per situatie (thuis in stilte kan ie makkelijk wat hoger, ook omdat je master volume dan wat zachter staat).
Ik stel de gain altijd als volgt in: bass, mid en treble op 5, sound op een 'normaal' volume. Gain vrij hoog en dan palmmute riffs spelen. Langzaam de gain wegdraaien, totdat je geen 'grain' meer overhoudt (dat scherpe randje zegmaar). Dan íetsje verder omhoog en I'm done. Momenteel staat de gain van mijn amp op 7, en die van de Tubescreamer op 4. En dit is GEEN Metalamp. Met mijn Engl E530 (da's wel echt een modern amp) staat de gain op 2,5 :cooler:.

Als je gain goed staat zou ik beginnen met de treble, omdat die je sound het meeste vormgeeft. Daarna bas en als laatste de mids. En niet teveel mids er uithalen, want dat ik waar de gitaar 'herkenbaar' is op het podium.

JeroenSchaaf
27 januari 2010, 08:24
Dit zie ik bij vrij veel muzikanten waar ik mee speel idd, goeie tip. Ik kan prima spelen als ik echt maar net door de mix heen kom. En dat moet ook wel.. Want als de rest een instelling heeft van "Ja sorry, ik moet wel horen wat ik doe" en lekker t volume omhoog knalt.. Dan moet je wel. Lol.

D.

Lol, ja zoiemand ken ik ook wel :soinnocent:

Ik wil graag horen wat ik doe, eerst gooide ik me volume omhoog en was het allemaal wel best. Nu heb ik beamblockers voor me speaker ( meer spreiding ) en zorg ik dat de versterker plus cab zo staat dat ik het goed kan horen, zonder dat de andere er last van hebben.