PDA

View Full Version : Klon Backup



Pepe
23 januari 2010, 16:46
Weer zo'n boost/mild overdrive post. Ik mik een beetje op de experts hier (Mitch, Marc O, Bernardduur e.a. aangesprokenen) die de Klon kennen of, in mijn geval, de RR FD. Voor die laatste zoek ik een backup, de FD heeft nog wat technische problemen die opgelost moeten worden.

In de meantime:
Een volwassen boost met lichte overdrive capaciteiten. Met nadruk op licht want de boost heeft al een aardig aandeel in de overdrive op mijn amp maar wat drive kan handig zijn voor situaties wanneer je jezelf ineens met een twin in een kleine club bevindt.

Een Xotic RC kan maar de non sexy Duitse Grundlichkeit ontbeert ook wat fantasie.
Fulltone fat boost; mist de progressieve Klon kleuring maar verder?
Boss Dyna drive: boost? zie verder xotic RC.
Mad Professor LGW; Waarom niet?
Mad Professor Sweet honey. Boost?
Zvex Super Duper II: hmmm.. pretty expensive for what it is?

Mijn Zendrive is eigenlijk ook fantastisch voor dit werk, net zoveel boost als de Klon en een sexy soundje maar.... hij werkt alleen op adapter. Ik wil iets dat ook op een batterij werkt, geen gedoe met adapters en snoertjes.

Afijn, ik kan er nog een dozijn opnoemen die allemaal best doen wat ze moeten doen maar toch iets missen, of te veel hebben, in Klon wereld.
Of niet?

tillens
23 januari 2010, 17:02
Mogen mensen die de Klon in bezit hebben ook meedoen?
Als je een back up zoekt voor een klon achtige in ieder geval een lichte transparante overdrive... misschien een timmy, landgraff of wellicht wat ook een goede keuze zou kunnen zijn, een hot box van matchless. stuk voor stuk transparante drives, die erg goed zijn.

Pepe
23 januari 2010, 17:15
Iedereen met een goed humeur is invited http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon7.gif

Kijk, daar ga je al. De Matchless heb ik gehad. Ik kon niet wennen aan het extra hoog wat de clean channel toevoegde. Alsof je dat nodig hebt met een tele en een silverface. Bovendien blijft dat clean, en het tweede kanaal begint met crunch dus een geleidelijke overgang is er niet. En het klinkt nogal Voxy. Het transparant van Vox is een ander transparant van Fender in mijn oren. Eigenlijk bedoel ik dat een Vox sound per definitie niet transparant is. Maar transparant is geen toverwoord, de Klon is dat ook niet als transparant een ander woord is voor non kleuring.

De timmy ken ik niet, de Landgraff is, maar dat weet Barend beter, gewoon een Gearpage hyped copie van het een of ander. Dat hoeft niet slecht te zijn maar dan koop ik liever direkt dat een of ander.

Maar je noemt niet je TMB? Waarom niet?

tillens
23 januari 2010, 17:29
Iedereen met een goed humeur is invited http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon7.gif

Kijk, daar ga je al. De Matchless heb ik gehad. Ik kon niet wennen aan het extra hoog wat de clean channel toevoegde. Alsof je dat nodig hebt met een tele en een silverface. Bovendien blijft dat clean, en het tweede kanaal begint met crunch dus een geleidelijke overgang is er niet. En het klinkt nogal Voxy. Het transparant van Vox is een ander transparant van Fender in mijn oren. Eigenlijk bedoel ik dat een Vox sound per definitie niet transparant is. Maar transparant is geen toverwoord, de Klon is dat ook niet als transparant een ander woord is voor non kleuring.

De timmy ken ik niet, de Landgraff is, maar dat weet Barend beter, gewoon een Gearpage hyped copie van het een of ander. Dat hoeft niet slecht te zijn maar dan koop ik liever direkt dat een of ander.

Maar je noemt niet je TMB? Waarom niet?

Ach er word wel meer gehyped ,als het werkt dan werkt het toch? Ik zie nu pas eigenlijk dat je over een Twin speelt, klopt dat.. Dan zou die TMB wel eens heel fijn kunnen werken voor je. Daar kan je aan de ene kant mee clean boosten, aan de andere kant kun je ook voor drive met boost mogelijkheid kiezen..

Mitch
23 januari 2010, 17:33
Voor zover ik regelamtig op Freestompboxes heb gezeten is de Landgraff inderdaad veel geld voor een flashy paintjob en eh.... juist, een hoog prijskaartje. Altijd leuk om indruk te maken ;)
Tja, de Klon... een echt goed gelijkend pedaal is er niet naar mijn idee. Er zijn natuurlijk genoeg milde drives of drives die als boost kunnen werken of boosts met een beetje drive, maar de Klon heeft beide aan boord en heeft zo'n uitgekiende sound: ik ben het in iets anders nog niet tegengekomen. Nét dat beetje meer laag, tophoog, mid... lovely.

Dus dan maar iets dat zou moeten voldoen aan je eisen. Ervaring met de BJFE/Mad Professor stuff heb ik nog steeds niet helaas dus daar kan ik je weinig over vertellen.
Fulltone Fat boost: praktisch ja, Klon-like nee.
Z Vex: altijd die extra rand tophoog waar je al over klaagde m.b.t. de Hot Box, zou ik niet aan beginnen.
Timmy: reuze pedaal, maar toch fundamenteel anders. de Dano TOD dus idem dito.

Voor een "zakmes'' achtig pedaal dat zowel de boostkan als de drive kant op kan zou ik het idee van de Klon los laten en voor bijvoorbeeld één van de twee goede drive toppers van dit moment gaan, de OCD en de DLS. Hebben genoeg boost aan boord en hebben bij lagere gain instellingen (waar ze minder vaak gebruikt worden) een prima transparante sound met net een beetje kleuring en compressie dat je wel kan gebruiken met een Fender/Fender setup als je duidelijk buiten de tubescreamer varianten wil blijven.

Pepe
23 januari 2010, 17:55
De OCD is tot nu toe buiten de scoop gebleven omdat ik um eigenlijk te donker en ook te "gewoontjes" vond maar even iets uitproberen in een drukke winkel op het eerste het beste ampie wat oplicht zal ook geen goed beeld geven.

Dit soort dingen zijn lastig uit te proberen. Het gaat over korrel, overgang, klankkleur, sensitivity en amp reaction. In een winkelsetting krijg je een idee maar pas bij een aantal live situaties ga je iets goed kennen.

Aan de ene kant is het nerdy nitpicking, aan de andere kant, een goed pedaaltje bepaalt jarenlang voor een groot deel je beeld van een gitaar sound

Wat is DLS?

mario88
23 januari 2010, 18:01
ik denk dat dit een DLS is :P naja weet t wel zeker ongeveer.
http://www.harmony-central.com/ProductImages/Catalinbread_Releases_Dirty_Little_Secret_Pedal/large-dls.jpg

Mitch
23 januari 2010, 18:05
Nee groot gelijk, als je eenmaal een bepaalde kwaliteit gewend bent wil je niet meer genoegen nemen met minder.
DLS=Catalinbread Dirty Little Secret. Is al genoeg over geschreven de laatste tijd en is, op 18V weliswaar, mijn huidige low/medium gain topper. Maar op 9V (batterij eis had je nog) is -ie duidelijk anders gevoiced dan de OCD maar ligt qua dynamiek, oversturing etc. op hetzelfde niveau.
Minder dynamiek en een binnen bandverband perfecte kleuring: D_H modded Ibanez SML/MS10. Ook geen directe vervanger van een klon, daar ontbeert -ie het duwtje in het laag voor, maar zeer breed inzetbaar en een geweldenaar binnen bandverband. Ik heb er twee, staan nu even op geen van beide boards dus als je er dolgraag één wil uitproberen is dat mogelijk.

Pepe
23 januari 2010, 18:35
Weet je wat het is met die YT filmpjes.. ik hoor een hoop Stones en Zeppelin voorbijkomen met de DLS. De Zendrive, om eens wat te noemen, daar hoor je weer heel andere licks bij en volgens mij zegt zoiets misschien nog wel meer dan de sonische kwaliteiten van het ding zelf.

Nog geen clean boost DLS filmpje tegen gekomen, tis allemaal Hendrixy en Page teritory.
Voor de band waar ik nu in speel, en daar gaat het om, heb ik voor een solo vooral veel volume nodig een een tikkie meer punch en sustain van het ding zelf. Met de meeste boxen verdwijnt de twang uit de bas als de crunch zijn intrede doet. Of de mids nemen over. Of het wordt rafelig.
Ik zoek simpel meer authority, een deluxe die al op breaking point zit en dan into saturation gedraait wordt. Maar soms trekt een deluxe het niet dus speel ik over een Vibroverb, een Fender 30 of een Bassman. Maar dat idee.

tillens
23 januari 2010, 18:36
Als je het dan toch over hype achtige pedalen hebt dan mag de ocd er ook in.

Kijk ook eens naar de cold fusion, ooit van mitch overgenomen. De clean boost is niet helemaal clean wat dus een heel milde drive sound tot gevolg heeft zonder het neuzige van een ts 9 achtige...

Pepe
23 januari 2010, 18:42
Ja, de Banzai CF stond ook op mijn lijstje. Ik heb hem al een tijdje in een Ebay search. In 6 maanden tijd is er maar eentje opgedoken maar zeker een kanshebber.

Mitch
23 januari 2010, 18:42
Je wil dus eigenlijk een instant lead sound met niet teveel compressie vanaf een clean platform? Mwoh, dat kunnen ze allebei wel hoor, zowel de OCD als de DLS. Of het precies de sound is die je zoekt is een ander ding. En inderdaad, op YT demootjes worden ze bijna altijd met minimaal medium gain gebruikt en het kan veel opener klinken op beide pedalen als de gain lager wordt gehouden.

Pepe
23 januari 2010, 18:46
Als je zegt dat de DLS een booster is met overdrive mogelijkheden ga ik hem uitcheckken, als het een overdrive is die ook kan boosten dan ben ik al weer sceptisch. Wat een geneuzel he.

Mitch
23 januari 2010, 18:51
Het is een drive met boostmogelijkheden dus haal de scepter maar tevoorschijn, koning Pepe!
Ik snap wel wat je bedoelt met die sound hoor, maar ja, jij wil geen Klon kopen... dan zul je toch ergens concessies moeten doen voor die specifieke sound.

Pepe
23 januari 2010, 18:53
Ja, ik kan een Klon als backup voor de Fat Drive kopen natuurlijk... maar ik heb het idee dat ik dan een doel of twee ergens voorbij schiet..

tillens
23 januari 2010, 18:56
@ Pepe, als je de Banzai wil uitproberen, je bent van harte welkom.
Dan kun je em vergelijken met de keeley en de klon.

Mitch
23 januari 2010, 18:58
Ik voel een mini-meeting aankomen :seriousf:

tillens
23 januari 2010, 19:09
mini mini bouteeque meeting.. gna!

Mitch
23 januari 2010, 19:14
Misschien een gek idee, maar als die RR issues heeft, kun je 'm niet verleiden om een nieuwe in de plaats te vragen? Of heb je 'm niet direct gekocht?

Bernardduur
23 januari 2010, 19:25
Welk geluid van de Klon zoek je? Het cleane met een randje? Het mid heftige? Iets ertussen?

stratestic
23 januari 2010, 19:33
Misschien een rare opmerking maar als het om een boost gaat die ook een beetje kan oversturen denk ik eerlijk gezegd aan een Catalinbread Super Chili Picoso. Deze kan toch een aardige vervorming en compressie geven voor een boost vond ik.

Misschien dat Mitch hier meer over kan vertellen (als ervaringsdeskundige).

yhcmarc
23 januari 2010, 19:35
Aangezien ik er zelf erg tevreden over ben en het een behoorlijk veelzijdig pedaal is:

Menatone Workingman's blue.
http://video.google.com/videoplay?docid=-8290206203692328315#

Mitch
23 januari 2010, 19:50
Misschien een rare opmerking maar als het om een boost gaat die ook een beetje kan oversturen denk ik eerlijk gezegd aan een Catalinbread Super Chili Picoso. Deze kan toch een aardige vervorming en compressie geven voor een boost vond ik.

Misschien dat Mitch hier meer over kan vertellen (als ervaringsdeskundige).

Ik heb zelf de Sagrado Poblano, da's zeg maar de extra-bas-en-een-kleine-grom variant die tegenwoordig standaard op de SCP zit dankzij de switch op de nieuwe modellen. Die heeft echter, net als een Z Vex SHO of SuperDuper, ook weer zo'n randje extra treble/tophoog dat op sommige amps een bevrijding is. Maar in een Fender/Fender setup zoals die van Pepe is het overkill en dus voor hem geen optie. Ik heb 'm met mijn Vox ook niet meer in gebruik om dezelfde reden. Lekkere boost, maar drive en compressie moeten toch echt van je amp zelf af komen.

Pepe
23 januari 2010, 21:04
@ tillens: tx, ik hou het aanbod open.
@Mitch1: een issue maar Remco heeft al direkt gereageerd en waarschijnlijk ga ik um een tijdje missen. Maar een soortige backup is niet onbelangrijk.
@Bernardduur: mijn favoriet zit rond 9/11 uur kwa klank. Ik ben niet dol op de full monty but I can work my way around it. De combi met volume boost maakt hem toch redelijk flexibel voor live dingen.
@Mitch2: je hebt hoog en hoog. Het hoog van de hotbox is het hoog van een treble op een amp. Dat kan je missen als kiespijn want dan moet je die van de amp weer lager zetten als compensatie. Dan heb ik dat liever zelf in de hand. Het hoog van de Zendrive van de contour trekt het hoog en midden uiteen en voegt resonantie en een crackattack toe... kijk, daar wordt een mens vrolijk van.
Hermida maakt ook een booster versie maar daar zit dan geen contour op. En zo is er altijd wat. Maar ik zak langzaam een hoek in waar ik moet zijn. We komen er wel.

Mitch
23 januari 2010, 21:14
Ik hoor je m.b.t. de treble. Wel de Kerrang en niet de icepick, in correct ABN. :D

Pepe
24 januari 2010, 01:11
Naast de Cold Fusion heb ik er nog twee die veelbelovend lijken, de HAO Rumble Mod en de Diamond EQ boost. Het is me alleen niet duidelijk in hoeverre die laatste zelf gain aan boord heeft. Dat heb je met die boosts, voor je het weet kietelt het ding de pre amp. Wat natuurlijk ook de bedoeling is in feite maar het beneveld enigzins de eigen prestaties. Iemand?

tillens
24 januari 2010, 01:27
Ik ken beide pedalen alleen qua naam en bij die EQ kan ik me voorstellen dat ie ook doet wat ie voor jou niet moet doen.
Die rumble mod is dat die 6l6 pusher \?

Pepe
24 januari 2010, 01:31
Nee, dat is de Sole pressure.

marc_o
24 januari 2010, 03:48
Ha Pepe,

Het simpelst is een 2e RR, dan weet je dat je qua sound safe zit en kost ongeveer net zoveel als de rest van de voorgestelde pedalen.
Wat je wellicht ook eens zou kunnen proberen is de Visual Sound Route808 of de Double trouble. Hun TS achtige pedalen zijn werkelijk formidabel en hebben een effectievere toonregeling (met de onvolprezen bassboostknop) waardoor naar mijn mening de TS een stuk is geperfectioneerd.
Ze zijn niet zo mooi om naar te kijken, maar ja, lekker belangrijk.
Heb je al een Crowther Hotcake getest of gehad? Is niet helemaal vergelijkbaar met een Klon, want is/kan wat rauwer, maar heeft wel een zeer organische boost in huis, en bovendien zit ie vrij vlot op unity-volume, zodat je de versterker ook met milde drive een flinke holpeut kunt geven.
Sla de Mercuri-box van Brunetti a.u.b. niet over...kleurt wel, maar wel een hele mooie kleur! En een blauw ledje, dus goed.
Boss Dyna Drive toch, ondanks je bevindingen in je openingspost, fantasieloos en lelijk uiterlijk, edoch, erg goed als je de gain aan de lage kant houdt, past wellicht niet bij iedere versterker, maar ik vind het een verassing in ieder geval....en bovendien niet duur. Naar verwachting klinken alle genoemde pedalen beter op je Bassman dan op je Twin...(geheugensteuntje aan mezelf.....ik moet nog een Bassman kopen)

Pepe
24 januari 2010, 09:47
Die 2e RR laat ik even zitten, eerst de eerste maar eens on track krijgen.

Ongeacht of andere pedalen goed zijn, ik ga uit van een boost met enige gain aan boord, ik zoek geen overdrive met hoge output.
De hotcake en Brunetti Taxi Driver staan ook op een lijstje maar niet bovenaan.

Een aantal jaar geleden zag ik in korte tijd 3 favoriete gitaristen na elkaar optreden, Jeff Beck, Chris Spedding en Evan Johns. Afgezien van hun "communicerende" manier van spelen vond ik bij alle drie dat ze veel dynamiek en expressie gebruikten. En alle drie plugden ze hun gitaar straight in de amp.

Doet iemand dat nog wel eens... een optreden zonder effecten? Het is op een bepaalde manier bevrijdend. Eng in het begin net zoals spelen zonder plectrum. Het is koorddansen zonder valnet maar des te beter als je dan de overkant haalt. Maar goed, ik kan mijn amp niet altijd op 10 zetten dus daar heb ik een booster voor nodig.

We speelden afgelopen weekend met een ander band. De gitarist had een of ander digitale pedalenbak. Dat geluid.... niet zozeer slecht maar gewoon 1 streep, alle leven er uit. Dat doet compressie. Het maakt je lui en generiek. Overdrive uit een bakkie is niet voor mij.

Mitch
24 januari 2010, 10:12
Nou, ik ben in ieder geval niet zo stoer :D
Of beter gezegd: ik heb er de amp en de techniek niet voor. Of nou, ik moet niet overdrijven, maar ik heb meer dynamiek in slag dan in solo, ik ben niet zo'n nauwkeurige picker. Er is ook niet de rol binnen de band om op een dergelijke manier te spelen. In een pop/rockband waar gezien de veelvuldige meerstemmige zang, volume van de backline een issue is maar waar je tóch regelmatig een stevige drive wil neerzetten...lukt mij niet zonder pedalen. Bij vlagen móet het juist een beetje compressed omdat je iets achter in de mix wil spelen of je wil juist veel sustain op randje feedback, gaat me ook niet lukken zonder pedalen. Of er moet nog gezongen worden of nog een stukje toetsen tussendoor, dan is er geen tijd om integer articulerend op de gitaar te letten ;)

Maar goed, ik ben ondertussen wel nieuwsgierig geworden naar je band en je spel. Heb je ergens nog een voorbeeld of iets vergelijkbaars? Ik zal straks nog eens zoeken wat er momenteel te koop is in de richting die je nodig hebt.

alfred
24 januari 2010, 11:43
Een Barber LTD als eens geprobeerd ?; prachtig als lichte boost, alles wordt net iets "voller" en met de gain op max heb je tevens een Overdrive !
Zo rond de 100 euro moet die wel te vinden zijn.

Pepe
24 januari 2010, 12:24
Barber kijk ik altijd over heen, geen idee waarom. Ik ga eens luisteren.

@Mitch: Alles heeft zijn plek natuurlijk, sommige gitaristen doen toverkunstjes met torenhoge kerstbomen. Ik ben gewoon ergens een andere richting ingeslagen.
Niettemin, muziekmaken is communiceren en dat gaat lastiger wanneer je meer tijd bezig bent met de juiste knoppen te vinden dan het publiek aan te kijken. Een gitaar met slechts een volumeknop als wapen ligt me beter. Een plectrum, dat is nog half half. Ik gebruik veel flamenco technieken voor slag, triple string country bends.. dat gaat beter zonder pick. Maar single note runs.. we werken er aan.

tillens
24 januari 2010, 13:54
Die 2e RR laat ik even zitten, eerst de eerste maar eens on track krijgen.

Ongeacht of andere pedalen goed zijn, ik ga uit van een boost met enige gain aan boord, ik zoek geen overdrive met hoge output.
De hotcake en Brunetti Taxi Driver staan ook op een lijstje maar niet bovenaan.

Een aantal jaar geleden zag ik in korte tijd 3 favoriete gitaristen na elkaar optreden, Jeff Beck, Chris Spedding en Evan Johns. Afgezien van hun "communicerende" manier van spelen vond ik bij alle drie dat ze veel dynamiek en expressie gebruikten. En alle drie plugden ze hun gitaar straight in de amp.

Doet iemand dat nog wel eens... een optreden zonder effecten? Het is op een bepaalde manier bevrijdend. Eng in het begin net zoals spelen zonder plectrum. Het is koorddansen zonder valnet maar des te beter als je dan de overkant haalt. Maar goed, ik kan mijn amp niet altijd op 10 zetten dus daar heb ik een booster voor nodig.

We speelden afgelopen weekend met een ander band. De gitarist had een of ander digitale pedalenbak. Dat geluid.... niet zozeer slecht maar gewoon 1 streep, alle leven er uit. Dat doet compressie. Het maakt je lui en generiek. Overdrive uit een bakkie is niet voor mij.

@ Pepe, ik doe dat dus op dit moment. weliswaar niet op het podium maar ik heb dus onlangs al mijn pedalen aan de kant geschoven, om gewoon puur over de matchless te gaan zonder pedalen. Dus puur met je volumeknop op de gitaar het eea inregelen. En inderdaad dan ga je toch al basic dus hop plectrum ook aan de hand en picken maar. het wordt allemaal wat preciezer en duidelijker wat je dan eigenlijk speelt, en nuances kun je ook beter duidelijk maken. heb inmiddels wel wat geexperimenteerd met mijn jtm 60. daar doe nu ik het clean channel volume vol open, met de master juist wat lager. daarvoor een hydra boost en hop je hebt je dynamiek. .. en daarmee kom je wellicht ook wel goed uit met die hydra. das pure boost.

Pepe
24 januari 2010, 14:12
Ja, die fiets.
Een pure boost is onhandig voor mij, de vibroverb die ik veel gebruik heeft geen master maar voor master volume amps moet dat goed werken.
Dat riding tubes met de volumeknop is een prachting ding en daarom zet ik in alle gig gitaren een treble bleed (met dank aan Chris), alleen een LPjr is daar standaard al geschikt voor.

Dit weekend in Panama had ik alleen een treble booster bij me... ik dacht nog, kijken of dat live ook lekker klinkt. Een TB op een nonmaster Fender.. dat overkomt me geen tweede keer.
Die dingen zouden ze alleen mogen verkopen als je over een Vox speelt.

Mitch
24 januari 2010, 14:32
En dan nog ;)
Alle Barbers, inclusief de LTD hebben een bepaalde mate van beïnvloeding van de klank en dynamiek die je moet liggen. Voor mijn gevoel drukt het al teveel plat en als ik zo Pepe's wensen lees denk ik dat hij daar nog veel kritischer in is.

Pepe
24 januari 2010, 14:53
Pfff... ik ben een beetje suf geyoutubed.
Een paar potentiele kandidaten bekeken maar voor LTD's, Hotcakes, Menatones ligt de focus voornamelijk op SRV dan wel Page kwaliteiten zo schijnt. De Tim wordt vaak in een adem genoemd met de KLon maar het is lastig om de scheidslijn tussen kunst & kitsch bij die amerikanen te ontwaren. Ooit kocht ik een Lovepedal Woodrow wegens leuk filmpje en stellige fanbase... sjeez, wat een tinnef ding.

Ik ga even een kopje thee zetten en wat treble bleeders solderen, beetje tot rust komen van alle opwinding.

Maar toch nog een leuk filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=d3y61-WSuwQ) tegengekomen van Beck die een beetje heen en weer wandelend, olijke blikken uitwisselend, ondertussen de snaren laat pingelen. No pedals, no plectrum. Leuk.

Mitch
24 januari 2010, 14:54
Minder Youtuben, meer mini-meeten. Werkt in min ervaring honderd keer beter. ;)

shredneck
24 januari 2010, 15:24
Dit weekend in Panama had ik alleen een treble booster bij me... ik dacht nog, kijken of dat live ook lekker klinkt. Een TB op een nonmaster Fender.. dat overkomt me geen tweede keer.
Die dingen zouden ze alleen mogen verkopen als je over een Vox speelt.

Panama! (zet Van Halen op)

Trebleboosters werken het beste met een amp die op het randje van opbreken staat, en dan het liefste britse amps of eventueel een bassman achtige.
Elke andere cleane versterker gaat dat niet op werken. dan vliegen je vullingen eruit.

Einzeln
24 januari 2010, 20:01
Die treble bleed: is dat een soort hoog af filter wat ik eens bij iemand hoorde? Dat werkte super. En dat zit dan ook in die booster van Dirk, zeker.
Wat ik doe ( met mijn vox dat wel) is een launchpad gebruiken om te ampcooken. Op de launchpad zit een volume knop en sensitivity knop. Je trimt de uitgang van de gitaar op de ingang van de amp. met de bedoeling het grootst mogelijke dynamische bereik uit je gitaar te halen. Dus tegen het rode lichtje aan trimmen.

Pepe
24 januari 2010, 20:21
Treble bleed is een weerstandje op je volumepotmeter van je gitaar, zorgt ervoor dat er geen hoog verlies optreed wanneer je terug draait, wat normaal wel het geval is.
Een treble Booster werkt anders maar ongeveer hetzelfde effect alleen wat dramatischer, met vol volume wordt alles dikker ook nog een keer.

Een treble booster gebruiken met een gitaar waar een treble bleed op zit is een beetje dubbel op lijkt me.

Einzeln
24 januari 2010, 20:30
Treble bleed is een weerstandje op je volumepotmeter van je gitaar, zorgt ervoor dat er geen hoog verlies optreed wanneer je terug draait, wat normaal wel het geval is.
Een treble Booster werkt anders maar ongeveer hetzelfde effect alleen wat dramatischer, met vol volume wordt alles dikker ook nog een keer.

Een treble booster gebruiken met een gitaar waar een treble bleed op zit is een beetje dubbel op lijkt me.

In dit pedaal gebeurd volgens mij wat jij met je volume knop traploos doet.

http://www.dirk-hendrik.com/luca.html

shredneck
24 januari 2010, 23:17
Treble bleed is een weerstandje op je volumepotmeter van je gitaar, zorgt ervoor dat er geen hoog verlies optreed wanneer je terug draait, wat normaal wel het geval is.
Een treble Booster werkt anders maar ongeveer hetzelfde effect alleen wat dramatischer, met vol volume wordt alles dikker ook nog een keer.

Een treble booster gebruiken met een gitaar waar een treble bleed op zit is een beetje dubbel op lijkt me.

Pepe, speel je in een band of alleen op je slaapkamer met je hoofd in de speaker?

Je gitaarvolume vol open met een treble-bleed of zonder treble-bleed maakt geen verschil en om dan een treblebooster te gebruiken is geen dubbelop. Als je een treble booster gebruikt om het verlies aan treble te compenseren als je je gitaarvolume dichtdraait, dan ben je verkeerd bezig.

tomdiedom
24 januari 2010, 23:20
nee daar gebruik je dan toch een equalizer voor?

shredneck
24 januari 2010, 23:21
Om even terug te komen op de topictitel, koop gewoon een Klon en hou die RR als backup.

Ikzelf zou als backup gewoon een simpel pedaaltje zoals een Dynadrive nemen, makkelijk te vervangen als ie gejat wordt.

Mitch
24 januari 2010, 23:41
Pepe, speel je in een band of alleen op je slaapkamer met je hoofd in de speaker?


Heb je alleen de eerste en de laatste post gelezen :???:
De tweede, niet gequote helft van je post doet vermoeden dat je het topic niet erg aandachtig hebt gelezen to say the least.

Pepe
24 januari 2010, 23:43
Pepe, speel je in een band of alleen op je slaapkamer met je hoofd in de speaker?

Je gitaarvolume vol open met een treble-bleed of zonder treble-bleed maakt geen verschil en om dan een treblebooster te gebruiken is geen dubbelop. Als je een treble booster gebruikt om het verlies aan treble te compenseren als je je gitaarvolume dichtdraait, dan ben je verkeerd bezig.

Om even terug te komen op de topictitel, koop gewoon een Klon en hou die RR als backup.

Ikzelf zou als backup gewoon een simpel pedaaltje zoals een Dynadrive nemen, makkelijk te vervangen als ie gejat wordt.

Volgens mij lees je niet goed wat ik zeg.
Zonder bleed wordt je geluid doffer bij terugdraaien, als je dan een treble boost gebruikt compenseert die het doffer worden, sterker, je geluid krijgt meer treble bij terugdraaien.
Als je dan ook nog een bleed gebruikt mis je de doffe compensatie die een Treble boost nog enigzins in kan dammen.


Je gitaar vol open is vol open, daar heeft een bleed geen functie. Afgezien daarvan, zoiets als verkeerd bezig zijn, kent geen plek in rock'n roll. Whatever works zoals Mike Fleetwood zei toen hij van Buckingham op een kartonnen doosje moest slaan.

En ja, ik speel live, binnen en buitenland, grote en kleine podia.

De problemen met de FD zijn redelijk opgelost inmiddels. De Klon wordt niet meer gemaakt, op Ebay tussen de 400 en 800 euro. De dynadrive is geen gekke gedachte, ik had hem al als tip gekregen maar tx.

shredneck
24 januari 2010, 23:59
Heb je alleen de eerste en de laatste post gelezen :???:
De tweede, niet gequote helft van je post doet vermoeden dat je het topic niet erg aandachtig hebt gelezen to say the least.

Uiteraard heb ik het gelezen, ik zie geen bandnamen of links staan, verder zal iedereen wel wat anders aanraden maar het meest voor de hand liggende is een Klon. Die RR lijkt me niks, net zoiets als cola zonder coca ervoor. Nothing beats the real thing.

Boeiend. Deze details gaat niemand terug horen in een normale band, daar heb ik dan weer genoeg ervaring voor met deze onzin, dat Mitch zijn mening geeft over mijn post i sook boeiend doch niet verassend!

Mitch
25 januari 2010, 00:00
De nieuwe versie van de Klon komt er trouwens wel aan, in een kleinere behuizing. Hij gaat dus wel verder met bouwen.

Pepe
25 januari 2010, 00:07
Boeiend. Deze details gaat niemand terug horen in een normale band, daar heb ik dan weer genoeg ervaring voor met deze onzin

Natuurlijk niet maar je doet dingen toch voor jezelf? Als je het zelf niet terughoort, ja, dan heb je een punt.

shredneck
25 januari 2010, 01:05
Klon, jep, ik lees de Gearpage ook.Oud nieuws.


@pepe, helemaal goed natuurlijk, maar maak het jezelf niet te moeilijk, frustraties heb je niets aan want de kans is groot dat als je verkouden bent of de ruimte anders is....jij weer kan gaan zoeken.


Succes met je zoektocht.

EuroCinema
25 januari 2010, 11:07
Doet iemand dat nog wel eens... een optreden zonder effecten? Het is op een bepaalde manier bevrijdend. Eng in het begin net zoals spelen zonder plectrum. Het is koorddansen zonder valnet maar des te beter als je dan de overkant haalt. Maar goed, ik kan mijn amp niet altijd op 10 zetten dus daar heb ik een booster voor nodig.

We speelden afgelopen weekend met een ander band. De gitarist had een of ander digitale pedalenbak. Dat geluid.... niet zozeer slecht maar gewoon 1 streep, alle leven er uit. Dat doet compressie. Het maakt je lui en generiek. Overdrive uit een bakkie is niet voor mij.

Ik heb best veel optredens gedaan zonder effecten, of met hoogstens een wah voor 1 of 2 nummers. Twee weken terug nog bijvoorbeeld. Eerlijk gezegd vind ik het niet zoveel anders dan spelen dan met een (goed) pedaal voor het randje overdrive (ik gebruik sowieso geen distortion of zo). Het is maar net wat er werkt in de bandmix, of hoe m'n pet staat die dag. Net even een andere klankkleur.



Boeiend. Deze details gaat niemand terug horen in een normale band, daar heb ik dan weer genoeg ervaring voor met deze onzin,
Mijn ervaring is toch ook dat hogere volumes en een bandmix de zwakke punten van je set-up erg kunnen uitvergroten. Als een pedaal in de winkel een kleine middip heeft, reken dan maar dat je gitaar totaal wegvalt als je dat pedaal onstage aanzet, bijvoorbeeld.

Jan Buurman
25 januari 2010, 11:51
Jongens, ik kom er even niet achter waar RR FD voor staat :chicken:. Help me out...

tillens
25 januari 2010, 11:58
RR is de naam van de bouwer, FD staat voor Fat Drive.

tillens
25 januari 2010, 11:59
Uiteraard heb ik het gelezen, ik zie geen bandnamen of links staan, verder zal iedereen wel wat anders aanraden maar het meest voor de hand liggende is een Klon. Die RR lijkt me niks, net zoiets als cola zonder coca ervoor. Nothing beats the real thing.

Boeiend. Deze details gaat niemand terug horen in een normale band, daar heb ik dan weer genoeg ervaring voor met deze onzin, dat Mitch zijn mening geeft over mijn post is ook boeiend doch niet verassend!

Ehh, hier ben ik het niet mee eens. Volgens mij is het wel degelijk hoorbaar of iemand wel of niet over een goed pedaal speelt. Heb je de RR trouwens wel eens gehoord... of ben je gewoon aan het gissen...

Tristan
25 januari 2010, 12:22
Ik vond die RR duidelijk anders klinken dan een Klon eerlijk gezegd...
Meer drive, iets meer korrel, meer een Rock sound, zelfs bijna Marshall achtig en dat terwijl de Klon echt meer een gladdere drive heeft, meer Fusionachtig, Carlton/Ford zeg maar...
De kracht van de Klon ligt in de lichte boost met net (op sommige amps) een lekkere stoot laag en (hoog)midden, terwijl de RR juist een lekkere Rockende overdrive is als je het mij vraagt (op die RR amp tenminste)...

shredneck:
Waarom krijg ik het idee dat jij dat Bluesjongetje bent dat ook een keer op de Gitaarnet meeting bij Nederland Muziek in Almere een paar jaar geleden heeft gespeeld?

tillens
25 januari 2010, 12:28
Die RR is inderdaad ook een wat meer overdriveachtig pedaal. Ik vond em erg tof in ieder geval.

grtz

Tristan
25 januari 2010, 14:26
Ik ook, toffer dan een Klon...

Pepe
25 januari 2010, 16:57
De FD klinkt wat rockier maar het is te lang geleden dat ik een Klon had om goed te kunnen vergelijken. Ook niet zo interessant verder, je beoordeelt iets om wat het is.
Ik heb er een paar optredens mee gedaan en ik krijg er wel een glimlach van. Op de Vibroverb.. Wow, goeie toon. Big en bold. De Fender 30 had maar weinig nodig, die klinkt al heet en dumble'esque van zich zelf.
Het lijkt me dat het op middip amps dramatischer uitpakt dan op britse maar ik kan het mis hebben.

Het concept, kleurende boost met drive is niet erg bijzonder maar bij de een pakt het beter uit dan bij de ander, de FD heeft wel iets magisch. Dat is in ieder geval een overeenkomst met de Klon.

shredneck
25 januari 2010, 17:04
shredneck:
Waarom krijg ik het idee dat jij dat Bluesjongetje bent dat ook een keer op de Gitaarnet meeting bij Nederland Muziek in Almere een paar jaar geleden heeft gespeeld?

Dat was ik niet, ik heb nog nooit een meeting bijgewoond en ik vrees dat ik de gemiddelde leeftijd hier opschroef...

Nielsje
25 januari 2010, 17:07
Dat was ik niet, ik heb nog nooit een meeting bijgewoond en ik vrees dat ik de gemiddelde leeftijd hier opschroef...

Dat valt wel mee hoor ;)
Ik denk dat het grootste gedeelte van de serieuze forummers net zo'n oude zak als jij is :D
Behalve ik dan natuurlijk, ik ben slechts 26...

shredneck
25 januari 2010, 17:11
Ehh, hier ben ik het niet mee eens. Volgens mij is het wel degelijk hoorbaar of iemand wel of niet over een goed pedaal speelt. Heb je de RR trouwens wel eens gehoord... of ben je gewoon aan het gissen...

Ik heb de Klon Centaur thuis gehad, de gewone zilveren versie. Een Kloon zoals de RR zou zijn(gekozen als vervanger voor de Klon door TS) lijkt MIJ niks en zoals ik nu ook in de reacties lees is het een ander beestje.

Een Daewoo is nog geen Chevrolet.

Pepe
25 januari 2010, 17:14
Dat kan natuurlijk, "lijkt" en "mij" zijn hier de belangrijke woorden.

Mitch
25 januari 2010, 17:56
Ik heb mijn Klonkloon naast een echte gehad en het verschil was nihil. Diezelfde kloon heb ik ook naast de RR FD gehad en het verschil was duidelijk en is goed beschreven door Tristan. Een andere smaak, maar in mijn oren wel een bewuste keuze van de bouwer om 'm iets anders te laten klinken en dus ook anders te noemen.

Tristan
25 januari 2010, 18:54
Dat was ik niet, ik heb nog nooit een meeting bijgewoond en ik vrees dat ik de gemiddelde leeftijd hier opschroef...

Okee, tsja, bij sommige mensen komt het verstand met de jaren...

shredneck
25 januari 2010, 18:59
Okee, tsja, bij sommige mensen komt het verstand met de jaren...

? Ik was vroeger ook al slim hoor! ;-)

Einzeln
25 januari 2010, 19:37
Dat kan natuurlijk, "lijkt" en "mij" zijn hier de belangrijke woorden.
Behalve dat je heel helder bent in het uitleggen van je ideeën over geluid, dynamiek etc , vind ik dat je ook hier uitblinkt in respectvol debatteren. Inspirerend.!

remcolossa
27 januari 2010, 17:13
Om even in te haken op dit interessante topic, welke boost werkt het best met een vox ac30h2? Ik werk momenteel met een ocd als boost (zonder gain ingesteld) maar vind deze combi nog niet helemaal wow. Is meer uit te halen denk ik. Iemand ervaring welke boost het beste werkt? een klon, rc boost, fat boost of iets anders? Doel is om de vox sound (volume half open live) uit te vergroten, zonder dat geluid modderig wordt of teveel midrange. Gebruik de boost niet voor solo's maar voor slagpartijen.

tillens
27 januari 2010, 17:37
Oh ik zou bij elk boost topic wel het zelfde kunnen roepen! Als je vox geluid wil boosten maar niet kleuren moet je dus geen RC, of AC of BB of OCD gebruiken. Gewoon een clean boost kopen, die doet maar een ding. Clean boosten.

Voorbeelden; Hydra Boost, Swiss Boost, Keeley Katana etc. De hydra heb ik zelf in huis, en is klein van formaat, groots in wat ie doet, en dat voor 100 eurie nieuw.

GRtz

marc_o
27 januari 2010, 18:07
Hoewel ik een Vox best een leuke versterker vind, heb zelf ooit de AC15 gehad en redelijk veel op zowel heel oude als heel nieuwe AC30's gespeeld, blijven het moeilijke versterkers om een echt goed pedaal voor te vinden. Echter, wat me nooit is tegengevallen op een Vox zijn de pedalen van Carl Martin.
Wat op de ene versterker je droomsound is kan op de andere een volgescheten ouwe krant zijn.

Pepe
27 januari 2010, 18:13
Een werkelijjk niet kleurende boost is lastig te vinden. In feite moet zo'n ding niks anders doen dan versterken -en doen ze allemaal hetzelfde- maar manufactures - en gebruikers- kleuren hun beschrijvingen met termen als "fat", "punch" en 'transparant" om een meerwaarde t.o.v. de concurrentie te vinden.

Andersom kom je net zo vaak tegen. Een Klon zou "the most transparant" boost moeten zijn volgens gebruikers om vervolgens te vertellen wat ie met het laag en mid van je geluid doet.

Ik heb jarenlang een Barcus Berry pre amp gebruikt, bedoeld voor microfoon en akoestisch gitaar, die was kleurloos maar ook niet echt lekker voor mijn Hiwatt, hoge tonen gaan snerpen bij oversturing, bassen worden wooly. Een overstuurd signaal klinkt beter met relatief meer mids, clean wil je die mids dan weer niet.

Een Klon werkt juist goed omdat die naarmate meer boost ook meer mids toevoegt. That said, in mijn zoektocht naar boosten had ik het idee dat de Hermida Boost echt niks toevoegde. Maar waarschijnlijk mikt Hermida op een ander gebruik dan een Fulltone fat boost of Xotic

Voor een Vox is een treble booster/colorsound/throbak natuurlijk een classic. Daar moet je geen Zendrive of TS sound uit willen krijgen.

tillens
27 januari 2010, 18:24
@ marc; die hyda is van CM! maar dat wist je wel denk ik zo.. de klon is op zich wel transparant, maar je kan er mee kleuren. Met de hydra boost kan je maar een ding; boosten

Mitch
27 januari 2010, 21:56
Doel is om de vox sound (volume half open live) uit te vergroten, zonder dat geluid modderig wordt of teveel midrange. Gebruik de boost niet voor solo's maar voor slagpartijen.
Bedoel je dat je je AC30 live half open hebt staan of dat je die sound wil hebben?

remcolossa
27 januari 2010, 22:30
het 1e Mitch, ac30 staat live half open. Ik denk dat ik eens een dagje ga testen bij maxguitars of zo. Katana, java boost, hydra boost en fat boost naast mekaar. Kijken wat me bevalt.

Mitch
27 januari 2010, 22:47
Tering da's hard :nervous: Waar speel jij?
OCD werkte voor mij ook niet op de AC30HH, hoe laag de gain ook stond.Afhankelijk van je gitaar kun je voor een pure clean boost gaan, een dirty boost of een boost met regelbare EQ. De Fat Boost zou in jouw situatie wel eens goed kunnen werken.

Toaster
27 januari 2010, 23:12
Hi,

heb me even door een aantal pagina's tekst heen geploegd. Maar voor een milde overdrive gebruik ik met mijn tele en een blackface Pro reverb een t-rex moller. Kan je op verschillende manieren inzetten.

Drive uit de box of als ts inzetten en het volume hoog, gain laag. Lekker de amp op z'n donder geven. Daarnaast is het een twee kanaals pedaal. Je kan het met het tweede kanaal een cleanboost geven(gewoon volume omhoog gooien.)

Leuke extra is dat je je eigen versterker in het geluid kan in en uitmixen. Dus je hebt wat meer controle over het "sound shapen" op mijn Marshall superbass vind ik em wat minder maar op mijn gemodde superlead is het goede ts achtige.

Ik gebuik dit pedaal als lichte crunch tot crunch.

Een ander pedaal dat ik hier heb liggen is een menatone red snapper. Ik ken een gitarist die zweert bij dit pedaal als zijnde de beste boost om net dat randje aan je amp te geven. En bij hem werkt het ook erg goed! Maar ja dat geluid gebruik ik eigenlijk niet dus die mag eruit.

remcolossa
28 januari 2010, 09:40
Ik speel voornamelijk op kernpodia met de band. Dan is half volume op de vox ook wel de max hoor, als het een jongerencentra is gaat ie iets terug of het moet een diep podium zijn. Ik speel over een LP studio. Mitch, heb jij naast de fat boost ook ervaring met keeley boosters?

Einzeln
28 januari 2010, 10:29
Launchpad is 100% lineair. Daar vreet ik mijn schoen voor op. Die gebruik ik nogmaals om de gitaar met de ingang van de amp te matchen. BArber noemt dat ampcooking:

Here is a tone recipe that works well with most tube amps, this will help improve both clean and overdriven tones and is just in time for the season...your family and friends will love it!

You will need a Barber Launch Pad or other extremely high headroom and uncolored clean boost and a tube amp that has a preamp tube right after the input (nearly all tube amps work this way).

In this case we are going to use the LP as a input trim (ala mixing desk) or as a "tube cooker" to get the most out of your guitars output and maximize gain staging at the input. Plug in your effects chain as normal, with the exception of placing the LP last in the chain. Set the LP Vol + on maximum, set your amp to a fairly low volume clean sound (as in "dead clean") , now footswitch your LP to "on" and start playing clean rhythm on your guitar, use your ear to set the sensitivity of your LP as you play, the idea here is to listen for the amp starting to break up as you are playing your standard rhythm style, when you find the "break up point" back off slightly on the sensitivity until you have the desired clean sound.

Congratulations, you have just set your guitars output for maximized gain staging with your amplifier. After you have the first preamp tube better matched to your guitar, you will need to set your amps volume control a bit lower in most cases and simply set any other effects that come before your LP to their unity gain output position. If your amp has a bright cap permanently attached (deluxe reverb), you could experience some extra top end because of your relatively lower volume settings, the best option here is to “clip out” that offensive bright cap, and most amps will have a bright switch which means you can simply turn that cap off.

David Barber

Chris Winsemius
28 januari 2010, 12:45
Die 2e RR laat ik even zitten, eerst de eerste maar eens on track krijgen.

Ongeacht of andere pedalen goed zijn, ik ga uit van een boost met enige gain aan boord, ik zoek geen overdrive met hoge output.
De hotcake en Brunetti Taxi Driver staan ook op een lijstje maar niet bovenaan.

Een aantal jaar geleden zag ik in korte tijd 3 favoriete gitaristen na elkaar optreden, Jeff Beck, Chris Spedding en Evan Johns. Afgezien van hun "communicerende" manier van spelen vond ik bij alle drie dat ze veel dynamiek en expressie gebruikten. En alle drie plugden ze hun gitaar straight in de amp.

Doet iemand dat nog wel eens... een optreden zonder effecten? Het is op een bepaalde manier bevrijdend. Eng in het begin net zoals spelen zonder plectrum. Het is koorddansen zonder valnet maar des te beter als je dan de overkant haalt. Maar goed, ik kan mijn amp niet altijd op 10 zetten dus daar heb ik een booster voor nodig.

We speelden afgelopen weekend met een ander band. De gitarist had een of ander digitale pedalenbak. Dat geluid.... niet zozeer slecht maar gewoon 1 streep, alle leven er uit. Dat doet compressie. Het maakt je lui en generiek. Overdrive uit een bakkie is niet voor mij.

Chris Spedding speelt meestal over 'n (vroege) silverface DeluxeReverb. Luid genoeg voor de meeste kroegen en af en toe zelfs te luid maar dat kan in 'n goeie DeluxeReverb wel aangepast worden.

Ik weet dat jij behoorlijk met dynamiek/etc. je snaren beroert en meestal kan 'n goede amp dat nog beter aan dan pedalen (hoewel daar natuurlijk ook goede tussen zitten).

Qua pedalen denk ik aan de Timmy (circuit zit ook in de eerste serie Dano transparant overdrives).

Mitch
28 januari 2010, 18:47
Ik speel voornamelijk op kernpodia met de band. Dan is half volume op de vox ook wel de max hoor, als het een jongerencentra is gaat ie iets terug of het moet een diep podium zijn. Ik speel over een LP studio. Mitch, heb jij naast de fat boost ook ervaring met keeley boosters?

De Katana heb ik wel eens gehoord, maar niet op oorlogssterkte. De Launchpad is een zeer serieuze optie voor je, zie Nico's verhaal.

marc_o
29 januari 2010, 09:53
@Pepe:
Je kunt RR overigens ook benaderen voor een boostpedaal wat er nog aan zit te komen.
SenorHeadroom, een 15 volt cleanboost die precies doet wat je verwacht, zonder dat ie feitelijk vervormd. Is nu nog in de ontwikkelfase, maar ik geloof wel dat hij 1 of meer prototypes heeft.
Senor is Mexicaans voor meneer, alleen weet ik niet hoe je die spaanse ""n" typt.

Nielsje
29 januari 2010, 10:16
15 Volt?!?

Ja, laten we een lekkere gangbare spanning nemen, handig!

marc_o
29 januari 2010, 10:18
15 Volt?!?

Ja, laten we een lekkere gangbare spanning nemen, handig!

Prototype, wellicht wordt ie 18 Volt, wat ik wel verwacht.

Nielsje
29 januari 2010, 10:25
Ja, dat heb ik wel gelezen, wat is je punt?

marc_o
29 januari 2010, 10:30
Ja, dat heb ik wel gelezen, wat is je punt?

Ga niet zitten mekkeren dude, alsof ik zijn ontwerpen aan jou moet gaan uitleggen.....wat is jouw punt?

Nielsje
29 januari 2010, 10:34
Ik vind het alleen opmerkelijk om überhaupt iets op 15V te ontwerpen, aangezien de gangbare spanningen toch wel 9, 12 en 18 Volt zijn.

Als jij dan komt met de reactie dat het een prototype is, dan voegt dat toch niets toe? Dat staat al in je eerdere post. Dus ik vraag me af wat je daar nou mee wil zeggen.

Je hoeft zijn ontwerpen helemaal niet aan mij uit te leggen, maar gezien je reactie, 'mekkeren', vraag ik me eigenlijk af wat ik verkeerd gezegd heb. Slecht geslapen Marc?

marc_o
29 januari 2010, 10:39
Ik vind het alleen opmerkelijk om überhaupt iets op 15V te ontwerpen, aangezien de gangbare spanningen toch wel 9, 12 en 18 Volt zijn.

Als jij dan komt met de reactie dat het een prototype is, dan voegt dat toch niets toe? Dat staat al in je eerdere post. Dus ik vraag me af wat je daar nou mee wil zeggen.

Je hoeft zijn ontwerpen helemaal niet aan mij uit te leggen, maar gezien je reactie, 'mekkeren', vraag ik me eigenlijk af wat ik verkeerd gezegd heb. Slecht geslapen Marc?


Hey, schreef ik mekkeren?
Ik bedoelde uiteraard " Ik ruk je kop eraf en schijt in je nek" maar opeens stond er mekkeren....raar is dat. :rockon:

Ik slaap nog half en ben zeer zeker toe aan meer koffie, verder hou ik van je als ware je mijn enige zoon.

Verder is enige dicussie over een voltage volledig onnodig, er komt een cleanboost aan met veel headroom, dat is de bottom line, en of ie nou 9,12, 18 of 220 volt is, maakt mij niet uit.

Einzeln
29 januari 2010, 10:45
Je hoeft zijn ontwerpen helemaal niet aan mij uit te leggen, maar gezien je reactie, 'mekkeren', vraag ik me eigenlijk af wat ik verkeerd gezegd heb. Slecht geslapen, Marc?
Ik vermoed dat cynisme en hoe cynisme door anderen wordt beleefd hier een verklaring voor kan zijn.

Pepe
29 januari 2010, 10:48
Ik kom steeds meer pedalen tegen die op 9 volt werken en intern naar 18 omgezet worden. Dat kan blijkbaar.. is dat nieuw?
Voor een boost lijkt me dat sowieso een goed idee.

marc_o
29 januari 2010, 10:51
Naar het schijnt heeft Fulltone er een paar en ik lees en hoor van anderen dat de boost een grotere headroom heeft en langer clean blijft. Ik heb het zelf niet getest bij Fulltones, maar Mitch wel, zo uit mijn hoofd.
Ik kreeg het 4.834503827,299 V prototype van RR in ieder geval niet over z'n nek, die bleef clean tot ik het niet meer grappig vond...

Einzeln
29 januari 2010, 11:05
Mijn launchpad heeft een 9 volt aansluiting en in het pedaal wordt dat verhoogd naar 24 volt, en geeft dan lineair 20 dB boost.

Mitch
30 januari 2010, 16:26
Klon gaat intern ook van 9 naar 12, Barber gaat nog een stapje verder inderdaad. Daarom adverteert hij dus ook zeer duidelijk dat je geen hogere spanningen moet proberen aan te voeren voor meer headroom, want intern wordt de spanning al de hemel in geschoten.
Verder nog plenty pedalen tegenwoordig die meerdere spanningen aan kunnen mar dna moet je wel zelf voor die spanning zorgen. Fulltone, Catalinbread... met name de Catalinbread DLS op 18V, yummie! Dynamiek all over the place.

Pepe
30 januari 2010, 16:45
De Fatdrive wordt ook intern naar 18 omgezet, vandaar mijn vraag.

Net weer een tijdje mee gestoeid. Net als je denkt dat je hem doorhebt...
Afgezien van boosten krijgt het geluid meer focus. Het blijft een kwestie van smaak natuurlijk maar ik zit nou op het punt om hem continue aan te laten staan maar dan heb je geen boost meer...

Voor een oude tubedriver werkt ie niet geweldig, die klinkt goed zoals ie is maar de Zendrive II gaat er van glimmen. Very pro sound.
Niettemin bleek dat ik live genoeg heb aan de boost alleen, de amp doet de rest.
Daarnaast maakt hij je sound smooth als een driedubbel turbo scheermesje en krijg ik vrij simpel boventonen met mijn vingers er uit.
Dat maar even om te zeggen dat Remco een ding heeft gemaakt dat goed in elkaar steekt ook al is het geen crowd pleaser in een winkeltest.

aad
30 januari 2010, 18:28
Ik kom steeds meer pedalen tegen die op 9 volt werken en intern naar 18 omgezet worden. Dat kan blijkbaar.. is dat nieuw?
Voor een boost lijkt me dat sowieso een goed idee.

Nee dat is niet nieuw. Er bestaan schakelende voedingen die d.m.v. de energie, opgewekt in een spoel, spanningen efficient(er) kunnen omvormen naar andere spanningen. Omlaag (buck) en omhoog (boost). Ook kun je met sommige "switching regulators" de spanning inverteren. Zo heb ik in mijn TS-EQ (tubescreamer met 4 bands toonregeling) een schakelingetje met een TL497 die +9volt omzet naar -9volt, zodat ik de opamps van de toonregeling symetrisch voed. De orginele +9volt en de (geschakelde) -9volt. In totaal dus ook 18volt.

Einzeln
31 januari 2010, 10:09
De Fatdrive wordt ook intern naar 18 omgezet, vandaar mijn vraag.

Net weer een tijdje mee gestoeid. Net als je denkt dat je hem doorhebt...
Afgezien van boosten krijgt het geluid meer focus. Het blijft een kwestie van smaak natuurlijk maar ik zit nou op het punt om hem continue aan te laten staan maar dan heb je geen boost meer...

Voor een oude tubedriver werkt ie niet geweldig, die klinkt goed zoals ie is maar de Zendrive II gaat er van glimmen. Very pro sound.
Niettemin bleek dat ik live genoeg heb aan de boost alleen, de amp doet de rest.
Daarnaast maakt hij je sound smooth als een driedubbel turbo scheermesje en krijg ik vrij simpel boventonen met mijn vingers er uit.
Dat maar even om te zeggen dat Remco een ding heeft gemaakt dat goed in elkaar steekt ook al is het geen crowd pleaser in een winkeltest.

Heb je geprobeerd de RR als laatste pedaal te bebruiken? Dan verhoog je de dynamiek en wordt je tube driver niet gepushed.

Pepe
31 januari 2010, 12:50
Ja, de Butler voegt een tikkeltje lower mid toe, Plexi like waar de Zendrive absoluut neutraal blijft. De Fatdrive voegt op zijn allerlaagste drive ook wat mid toe dat toeneemt en van frequentie verandert naarmate meer drive. De Zendrive kan dat beter handelen, bij de Butler interfereert dat met zijn eigen klankbeeld. Het levert een goeie Gilmour lead sound op en dat is mij even teveel mids en compressie.
De Zendrive heeft een contour die in de upper midrange werkt, daar valt de peak van de Fatboost mooi in.

Een van de redenen waarom huiskamer sounds live niet werken is dat een amp op hoog volume ook meer mids en compressie genereert dan op laag volume, daar houden maar weinig mensen rekening mee imo. Geen enkel pedaal kan sowieso tippen aan de dynamiek en harmonic content van een tube amp, elk pedaal ervoor doet daar afbreuk aan.

Squier4ever
31 januari 2010, 20:40
Er staat een echte Klon op marktplaats nu.

http://link.marktplaats.nl/316692023