PDA

View Full Version : Waar moet je op letten?



Barbatruck
23 januari 2010, 12:58
Hallo mensen,

Ik speel al een tijdje gitaar en vind dat ook heel leuk. Nu heb ik laatst in het muzieklokaal eventjes mogen bassen. En dat was voor mij echt een 'wauw' moment. Ik wil dus heel graag gaan bassen, en heb een paar vraagjes.

-Ik heb al een versterker, moet ik nu een nieuwe kopen voor de bas?
-Zo ja, bestaan er ook combo's? Voor gitaar en bas?
-Ik hou wel van metal, en dat is over het algemeen laag gestemt, is het dan handig om een 5-snarige te kopen, of moet je als beginner echt met een 4-snarige beginnen?
-Boekjes... of les?
-En het belangrijkste... waar moet je op letten als je een bas koopt?

Plant
23 januari 2010, 14:37
Welkom!

Aan het feit dat je al gitaar speelt en een versterker hebt ga ik er vanuit dat je het dus hebt over een elektrische gitaar en een versterker voor elektrische gitaar.

Een basversterker (combo) is in grote lijnen vergelijkbaar met een gitaarversterker. Alleen verg je met lage frequenties van de speaker iets meer, zeker als je ook nog eens lager gaat stemmen. Voor zachtjes thuis oefenen valt het wel mee en in het begin kun je het wel even doen. Maar je zult merken dat je met een basgitaar op een gitaarversterker vaak geen goed geluid ingesteld krijgt. Dat komt omdat de toonregeling van een gitaarversterker op andere frequenties regelt dan de toonregeling van een basversterker. Er bestaat eigenlijk geen 'universele' versterker waarop bas en gitaar beide optimaal klinken denk ik, het blijft toch een compromis. Gitaarversterkers hebben vaak ook effekten die je voor de bas minder snel gebruikt. Overigens, welke versterker heb je? Misschien maakt dat al wat duidelijker.

Als je de gitaar zelf hebt uitgezocht weet je eigenlijk ook al waarop je bij een bas moet letten. Is dat niet zo, dan kan misschien iemand van die school (in het muzieklokaal staat immers een bas) je op weg helpen. Je hebt die bas vastgehad en wilt nu gaan bassen. Dus het voelde en klonk goed. Als het een bas is die binnen je budget past lijkt me die bas een mooi uitganspunt. En anders in een muziekwinkel een aantal verschillende bassen binnen je budget proberen. Of de bas prettig aanvoelt en voor jou goed klinkt bepaal... jij.

Of je meteen met een 5-snaar moet beginnen weet ik niet. Als je toch die kant op wilt, is het misschien zonde om eerst een 4-snaar aan te schaffen als je nu al denkt daar denkt snel op uitgekeken te zijn.

Boekjes of les... zelf speel ik ook beide en heb voor gitaar wel les gehad. Bas ben ik 'zo' erbij gaan doen. De speeltechniek is wel anders. Op de bas speel ik met vingers (geen plectrum bedoel ik). En zelfs dan doen bassisten het verschillend. Ook hier lijkt me in jouw geval: als je toch op school een lokaal met een bas hebt, spelen er vast meerdere mensen op. Probeer daar wat van op te steken.

Succes!

Mick25
24 januari 2010, 13:28
Ik zou zeker niet op een gitaarversterker gaan bassen!
Als je dat doet loop je een groot risico dat je de speaker kapot speelt. Het is dus beter om een andere versterker voor je bass te kopen.
5 Snarig kan maar dit speelt wel heel anders dan 4 snarig. Als je vaak van stemmingen wisselt kan 5snarig handiger zijn omdat je dan weinig hoeft om te stemmen. 4 Snarig lijkt me toch wat makkelijker om te beginnen.
En waar moet je op letten?
Hetzelfde als waar je op let als je een gitaar gaat kopen: conditie van het instrument, is de hals recht, werken alle knoppen etc.

Edit: Gitaarspelen over een bassversterker gaat wel goed en dit wil vaak nog best goed klinken. Als je dan effecten gaat gebruiken heb je wel een pedaaltje nodig.

Veel succes!

FromBeyond
24 januari 2010, 17:52
Ik zou zeker niet op een gitaarversterker gaan bassen!
Als je dat doet loop je een groot risico dat je de speaker kapot speelt. Het is dus beter om een andere versterker voor je bass te kopen.
5 Snarig kan maar dit speelt wel heel anders dan 4 snarig. Als je vaak van stemmingen wisselt kan 5snarig handiger zijn omdat je dan weinig hoeft om te stemmen. 4 Snarig lijkt me toch wat makkelijker om te beginnen.
En waar moet je op letten?
Hetzelfde als waar je op let als je een gitaar gaat kopen: conditie van het instrument, is de hals recht, werken alle knoppen etc.

Edit: Gitaarspelen over een bassversterker gaat wel goed en dit wil vaak nog best goed klinken. Als je dan effecten gaat gebruiken heb je wel een pedaaltje nodig.

Veel succes!

Is een mythe, bassen door een gitaaramp kan prima, mits je het volume maar laag houdt. Qua 4 en 5 snarige bassen: sommige mensen houden van het gevoel van een 5 snarige, het extra bereik, de veelzijdigheid. Andere mensen vinden het helemaal niks *brede hals, meestal extra gewicht, en de ruimte tussen de snaren is meestal ook minder*. Probeer gewoon wat, en speel hetgene waar je voorkeur op valt.

schwalbe
24 januari 2010, 18:54
Waar je ook op moet letten is: actief of passief.

Kojak
25 januari 2010, 10:26
De luidsprekerkast van een basversterker is dicht, vaak met een basreflex poort, en dat geeft weerstand. Daardoor kan de luidspreker niet helemaal vrij heen en weer bewegen.
Bij een gitaarversterker kijk je vaak zo tegen de achterkant van de luidspreker aan die dan natuurlijk niet gehinderd wordt door enige vorm van weerstand.
Da's op lage volumes niet zo'n probleem maar bij een hogere belasting op de lage basgitaarfrequenties kan de spreekspoel binnenin naar de bliksem gaan doordat ie verder heen en weer gaat dan ie technisch hebben kan.

Kim Wilson
25 januari 2010, 10:41
Daarbij heeft een basversterker doorgaans betere en zwaardere trafo's, die een speaker beter in bedwang kunnen houden.

Naast die technische aspecten heb je ook nog te maken met een frequentiegebied. Een gitaaramp is puur gebouwd om middentonen weer te geven. Basversterkers zijn bijna full-range. Sommige basamps hebben zelfs een tweeter ingebouwd.

Bas spelen op een gitaarversterker is vooral op wat hogere volumes een absolute no-go. Naast dat het vaak nergens naar klinkt, heb je ook de kans dat je de boel opblaast. Bas- en gitaarversterkers zijn echt verschillend.

Barbatruck
25 januari 2010, 15:01
Bedankt voor de reacties, ze helpen veel. Ik denk dat ik maar gewoon naar de muziekwinkel ga en er maar eens wat ga uitproberen.

-Edit- Ik heb deze bas gespot:
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Bassen/Viersnarige-bassen/Jack-Danny-JD-150-Special-Bat-Mark-BKM/art-BAS0002328-000

Ik zelf vind een rosewood-toetsen wel lekker, vandaar dat deze tot nu toe op mijn lijstje staat. Op dat, en de massieve klankkast na, snap ik geen ruk van de feutres. kan iemand me dat uitleggen? En dan vooral de pickups. Want er zijn zeker geen single coil en hambuckers op een bas? Een versterker zoek ik later wel eens op.

Kojak
26 januari 2010, 10:20
De bassen van Fender zijn verdeeld in precision en jazz modellen.
PJ-pickups wil zeggen dat je één pickup hebt als in een Precision Bass (Die 2 kleintjes naast elkaar) en één als een Jazz Bass (die lange, heeft een jazz bas er twee van, overigens inwendig niet geheel identiek)
Met PJ-pickups zal de maker waarschijnllijk een allround bas hebben willen bouwen.
Je moet zelf bepalen of je het geluid en de handling prettig vindt.
Verschillen tussen Jazz en Precision zijn hier op 't forum al te vinden dus daar ga ik hier maar niet op in. Kijk de topics in dit basgitaren-gedeelte even langs want het staat hier al duidelijker omschreven dan ik zou kunnen. De zoekfunctie is daarbij errug handig.

Succes

schwalbe
26 januari 2010, 11:18
Bedankt voor de reacties, ze helpen veel. Ik denk dat ik maar gewoon naar de muziekwinkel ga en er maar eens wat ga uitproberen.

-Edit- Ik heb deze bas gespot:
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Bassen/Viersnarige-bassen/Jack-Danny-JD-150-Special-Bat-Mark-BKM/art-BAS0002328-000

Ik zelf vind een rosewood-toetsen wel lekker, vandaar dat deze tot nu toe op mijn lijstje staat. Op dat, en de massieve klankkast na, snap ik geen ruk van de feutres. kan iemand me dat uitleggen? En dan vooral de pickups. Want er zijn zeker geen single coil en hambuckers op een bas? Een versterker zoek ik later wel eens op.

Er zijn zeker wel single coils en humbuckers bij bassen; ze heten alleen anders.
Een kleine verhandeling over elementen op bassen:

- Het P-element: komt van de fender precision bas; de allereerste electrische bas. Is technisch gezien een humbucker in de zin dat hij ruis op dezelfde manier onderdrukt als een gitaarhumbucker. Klinkt echter niet vetter dan een single coil, behalve dan door zijn positie op de body dichtbij de hals.
- Het J-element is genoemd naar de fender jazzbas. Is een single coil en ruist dus iets.
- De humbucker wordt ook wel M-element genoemd, naar musicman bassen.
- De soapbar. Is meestal, maar niet perse, een single coil. Als je hem moet vergelijken met een gitaarelement dan zou het een P90 zijn, maar dan minder vintage want het geluid wordt vaker geassocieerd met modernere bassen.

Voorts is er nog een verschil tussen actief en passief:
- passief is hetzelfde als bij een electrische gitaar
- actieve bassen hebben een voorversterkertrap aan boord. Er zijn 2 soorten actieve bassen: de ene soort is met 'normale' elementen en deze kun je dus ook passief bespelen; de andere soort kan alleen actief bespeeld worden. Als je batterij op raakt heb je dus een probleem bij deze soort.

De bas op je plaatje heeft een PJ-configuratie. Dat is lekker veelzijdig. Ik zie basbruggen liever wat massiever dan het gevouwen plaatstaal op deze bas. Maar dat is een beetje een smaakkwestie, want voor een echt vintage P-basgeluid is deze constructie een voorwaarde.

schwalbe
26 januari 2010, 11:35
Tip wat betreft beginnersbassen: Yamaha maakt de beste. Ibanez en Cort zijn ook goed te doen.

FromBeyond
26 januari 2010, 11:40
Er zijn zeker wel single coils en humbuckers bij bassen; ze heten alleen anders.
Een kleine verhandeling over elementen op bassen:

- Het P-element: komt van de fender precision bas; de allereerste electrische bas. Is technisch gezien een humbucker in de zin dat hij ruis op dezelfde manier onderdrukt als een gitaarhumbucker. Klinkt echter niet vetter dan een single coil, behalve dan door zijn positie op de body dichtbij de hals.
- Het J-element is genoemd naar de fender jazzbas. Is een single coil en ruist dus iets.
- De humbucker wordt ook wel M-element genoemd, naar musicman bassen.
- De soapbar. Is meestal, maar niet perse, een single coil. Als je hem moet vergelijken met een gitaarelement dan zou het een P90 zijn, maar dan minder vintage want het geluid wordt vaker geassocieerd met modernere bassen.

Voorts is er nog een verschil tussen actief en passief:
- passief is hetzelfde als bij een electrische gitaar
- actieve bassen hebben een voorversterkertrap aan boord. Er zijn 2 soorten actieve bassen: de ene soort is met 'normale' elementen en deze kun je dus ook passief bespelen; de andere soort kan alleen actief bespeeld worden. Als je batterij op raakt heb je dus een probleem bij deze soort.

De bas op je plaatje heeft een PJ-configuratie. Dat is lekker veelzijdig. Ik zie basbruggen liever wat massiever dan het gevouwen plaatstaal op deze bas. Maar dat is een beetje een smaakkwestie, want voor een echt vintage P-basgeluid is deze constructie een voorwaarde.

Goeie info, maar nog wat toevoegende info voor actieve bassen.
De meeste actieve bassen hebben passieve pickups met een voorversterker ingebouwd in de body, en vaak hebben deze voorversterkers ook een apparte EQ. Meestal kan je hoog/laag appart instellen, soms kan je hoog/mid/laag instellen. De overweging tussen actief en passief is behoorlijk smaakgebonden. Passief heeft altijd mijn voorkeur, maar misschien heb ik ook gewoon nog geen goeie actieve bas gespeeld. Blijf dus veel verschillende bassen uitproberen!

Barbatruck
26 januari 2010, 17:31
Kan iemand dan ook vertellen hoe je kan zien of een bas actief of passief is?

schwalbe
26 januari 2010, 17:36
De meeste hebben een batterijvakje achterop. Sommige ook niet; daar gaat de batterij in hetzelfde vakje als de rest van de electronica.
In advertenties wordt het eigenlijk altijd wel vermeld als een bas actief is. Geen vermelding=passief.

FromBeyond
27 januari 2010, 13:47
De meeste hebben een batterijvakje achterop. Sommige ook niet; daar gaat de batterij in hetzelfde vakje als de rest van de electronica.
In advertenties wordt het eigenlijk altijd wel vermeld als een bas actief is. Geen vermelding=passief.

Dit. Batterij=actief *behalve in een zeldzaam geval met een bepaalde Yamaha RBXA2 waar de batterij alleen dient om de lampjes in de pots van stroom te voorzien.*

Blend
27 januari 2010, 14:06
Ik zou zeker niet op een gitaarversterker gaan bassen!
Als je dat doet loop je een groot risico dat je de speaker kapot speelt. Het is dus beter om een andere versterker voor je bass te kopen.
5 Snarig kan maar dit speelt wel heel anders dan 4 snarig. Als je vaak van stemmingen wisselt kan 5snarig handiger zijn omdat je dan weinig hoeft om te stemmen. 4 Snarig lijkt me toch wat makkelijker om te beginnen.
En waar moet je op letten?
Hetzelfde als waar je op let als je een gitaar gaat kopen: conditie van het instrument, is de hals recht, werken alle knoppen etc.



Voor de zoveelste keer: voor een beginner maakt het geen flikker uit, een basversterker of gitaarversterker. Je begint toch niet meteen met optreden, en als je 'n beetje je versterker kent, weet je hoe hard je kan gaan met een bas. No problem, mits je voorzichtig blijft.

4 snarig kun je ook metal mee spelen. je zou evt later ook nog de lage 'E' terug naar 'B' kunnen stemmen, dan heb je hetzelfde idee (stem dan wel in 'B,E,A,D' , want de G snaar mis je denk ik toch niet echt.

Maar zoals al gezegd werd: op een 5 snarige bas speel je toch heel anders.

Xytras 1978
27 januari 2010, 15:37
Zou wel dikkere snaren leggen dan, en let wel op, er komt toch wel wat meer spanning op je hals heb ik me laten vertellen!!

Barbatruck
27 januari 2010, 16:21
Zou wel dikkere snaren leggen dan, en let wel op, er komt toch wel wat meer spanning op je hals heb ik me laten vertellen!!

Dat lijkt mij juist wel handig. want op mijn gitaar zitten redelijk dunnen snaren, en als ik die dan naar B ga stemmen, dan gaan alle snaren hangen. Geen probleem dus. En toch denk ik dat ik er gelijk een versterker bij ga kopen. want die gitaarversterker die ik nu heb gaat sowieso stuk als ik daarop ga bassen.

pueblo
27 januari 2010, 18:52
Dit. Batterij=actief *behalve in een zeldzaam geval met een bepaalde Yamaha RBXA2 waar de batterij alleen dient om de lampjes in de pots van stroom te voorzien.*

bij de ibanez grs200 heb je ook een batterijvakje maar dat is om een boostertje aan te zetten, dus echt actief is het niet

FromBeyond
30 januari 2010, 14:41
Zou wel dikkere snaren leggen dan, en let wel op, er komt toch wel wat meer spanning op je hals heb ik me laten vertellen!!

Volgens mij juist precies andersom. Doordat je de G snaar mist komt er juist minder spanning op de hals te staan, dacht ik mij te herrineren.