PDA

View Full Version : Epiphone les paul snaren springen te vaak



berkayb
23 januari 2010, 08:32
Heeey.

Ik heb twee weken geleden een Epiphone les paul gekocht,
http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs138.snc3/18577_249833060746_699540746_3266561_2610339_n.jpg

via eBay. Van een goeie dealer..

Dus hij kwam uit engeland en ik helemaal blij, mijn allereerste elektrische gitaar!
Dus ik stemmen met m'n stemapparaat die ik nog had van m'n akoestische gitaar... Draai ik m'n hoge e snaar te strak, sla ik 'm aan, krak.. weg is ie.
Ook gelijk eerste ervaring met snaar breken, had dat ook nog nooit meegemaakt.

Dus ik naar lokale muziekwinkel, nederlandmuziek in almere. Kocht een pakje gibson les paul (humbuckers) snaren voor 8,95 en een losse (gibson) hoge e snaar (.010) en die losse zette ik er op, met een youtube tutorial, want ik kon het niet zelf zonder voorbeeld ofzo :P
Anyway, haast haast ik wilde het zo snel mogelijk doen, ik dacht niet na over dat je nog een stukje moest overlaten ofzo, ik wilde het gewoon zo snel mogelijk er op hebben, dus nadat ik dat had gedaan weer stemmen met m'n stemapparaat en toen .. yes :D Ik kon gitaarspelen, 2 dagen.. Daarna sprong ie weer. Toen dacht ik :dontgeti::dontgeti: Huh? Ik riep m'n vriend die iets meer verstand had van gitaren, hij kwam langs en verving m'n hoge e snaar, door dat pakketje van gibson. Gelukkig had ik die nog... Dus hij wist niet helemaal zeker of ie het goed had vervangen, maar ik ging zo spelen en het klonk wel goed. Daarna speelde ik weer wat, ik strum vaak akkoorden (waarschijnlijk te hard waardoor ze springen?) dus dat deed ik. En tot mijn verbazing.. daar gaat de B snaar! Mijn vriend zag het en zei dat het komt omdat het nog nieuwe snaren zijn van je gitaar, dat die best slecht zijn...
Dus hij verving ook die B snaar en tot gisteren heb ik gewoon leuk gitaar kunnen spelen, 1,5 weken ofzo... En gisteren sprong ie weer toen ik strumde, ik speelde gewoon knockin' on heaven's door akkoorden, een G, een D en een C :makeup:

Nu heb ik geen reserve snaren meer, tenminste geen hoge E snaren meer !!


Heel verhaal; maar waarom gebeurt dit? Op school hebben ze 3 squier strats en daar strum ik net zo "hard" op, maar toch springen die hoge snaren ook niet??!

Wat kan/moet ik doen? :)

Bvd,

berkayb

schwalbe
23 januari 2010, 09:01
Even checken of er geen braampjes op de zadeltjes zitten.

berkayb
23 januari 2010, 09:04
Wat bedoel je daar precies mee? Iets met "puntigs" op m'n frets?
bedankt voor je snelle reactie :)

Brewskie
23 januari 2010, 09:07
Weet je zeker dat je niet een octaaf te hoog hebt gestemd, waardoor de snaarspanning veel te hoog is ? Lijkt me onwaarschijnlijk, maar ik heb het wel eens eerder op het forum gezien.

De snaren die standaard op de geleverde Epiphone zaten (ik heb ook een Les Paul Plus Top), die zitten er al een half jaar op, zonder breuk.

berkayb
23 januari 2010, 09:08
Nee, geen octaaf hoger gestemd.
Heb 't vergeleken met m'n akoestische gitaar. was prachtig gestemd, alles werkte goed!



De snaren die standaard op de geleverde Epiphone zaten (ik heb ook een Les Paul Plus Top), die zitten er al een half jaar op, zonder breuk.

Hoe dan :dontgeti: ?!

Brewskie
23 januari 2010, 09:09
Wat bedoel je daar precies mee? Iets met "puntigs" op m'n frets?
bedankt voor je snelle reactie :)

Ja, een braam is een puntig onvolkomendheid van een bewerkt stuk metaal. Kan ontstaan door slechte frezing van het metaal. Dan wordt de snaar beschadigd op een scherpe rand en breekt op dat punt. Dus even de snaren van de brugzadels af en checken of het mooi afgewerkt is. Desnoods even metaalvijltje eroverheen halen in de lengte-richting.

berkayb
23 januari 2010, 09:12
Oooh, ik snap wat je bedoelt.

Het gekke is dat ie toevallig ook altijd bij hetzelfde plekje breekt?
Waarschijnlijk moet dat het zijn, maar ik ben onzeker of ik het wel zelf kan?

hmmmm, ik zal er even naar kijken :)

Brewskie
23 januari 2010, 09:15
Nee, geen octaaf hoger gestemd.
Heb 't vergeleken met m'n akoestische gitaar. was prachtig gestemd, alles werkte goed!



Hoe dan :dontgeti: ?!

Door er niet op te spelen, waarschijnlijk :) Nee, zonder gekkigheid. Ik heb meerdere gitaren, dus ik speel niet heel intensief op 1 gitaar. Maar snaren breken niet zo snel hoor. Dan moet je wel extreem raggen.

Andere tip: even kijken waar de snaar is gebroken. Op welke hoogte was dat ? bij de brug, of de topkam of in het midden ? Indien bij de topkam...even de topkam checken of die wel goed bol loopt. De snaar mag eigenlijk alleen in het midden van de kam tegen de snaar aan komen. De achterkant (waar de snaar naar het stemmechaniek afbuigt) zou dus los moeten liggen. Als dat een scherpe rand is, is dat ook niet goed. Maar of dat breuk kan veroorzaken, lijkt me ook minder waarschijnlijk.

Brewskie
23 januari 2010, 09:18
Oooh, ik snap wat je bedoelt.

Het gekke is dat ie toevallig ook altijd bij hetzelfde plekje breekt?
Waarschijnlijk moet dat het zijn, maar ik ben onzeker of ik het wel zelf kan?

hmmmm, ik zal er even naar kijken :)

Dat kun je waarschijnlijk wel zelf. Die zadels hebben een V-vorm. Als je die met een klein vijltje zonder veel druk in de V-uitvijlt, kan er niet veel mis gaan.

berkayb
23 januari 2010, 09:21
Heb even gekeken, of er een puntig stukje was van het metaal ofzo.

Maar nee.. ik heb helemaal niets gezien. Maar het breekt dus ongeveer .. bij de 17e fret tot de brug zegmaar.. Ik weet het ook niet precies, ik gooi die snaren altijd weg. Maar ik heb dus dat lange stukje over, en dat korte stukje ging ik gisteren heel lang zoeken, ik vond ´m. Het is echt heel kort en het is met dat bolletje weetje:

http://www.leerwiki.nl/images/e/e4/Snaar.jpg
dat bolletje en dan zo'n 3cm is dat korte stukje... snap je me 'n beetje?

Brewskie
23 januari 2010, 09:24
Heb even gekeken, of er een puntig stukje was van het metaal ofzo.

Maar nee.. ik heb helemaal niets gezien. Maar het breekt dus ongeveer .. bij de 17e fret tot de brug zegmaar.. Ik weet het ook niet precies, ik gooi die snaren altijd weg. Maar ik heb dus dat lange stukje over, en dat korte stukje ging ik gisteren heel lang zoeken, ik vond ´m. Het is echt heel kort en het is met dat bolletje weetje:

http://www.leerwiki.nl/images/e/e4/Snaar.jpg
dat bolletje en dan zo'n 3cm is dat korte stukje... snap je me 'n beetje?

Bolletje + 3 cm. Ligt dat niet precies op de hoogte van je brugzadels ?

Midwolda
23 januari 2010, 09:26
Hou dat korte stukje snaar maar tegen de gitaar aan en dan zie je dat de snaar breekt op de brug.
Staat de brug niet te hoog, zodat de hoek naar de stoptail te scherp wordt?
Kun je daar eens een foto van plaatsen?

highflyers
23 januari 2010, 09:40
berkayb
een school gitaar kan zonder jou medeweten nieuwe snaren krijgen. tenslotte zijn er meer mensen die er op spelen. waar door je dus niet weet wat er mee gebeurd in de tussen tijd. dat kan dus geen maatstaaf zijn hoe jij met je gitaar om gaat en hoe lang je snaren mee gaan

MarkMawkie
23 januari 2010, 10:13
Zou je eens een link kunnen geven van het ebay account waar je hem gekocht hebt?

Luca P
23 januari 2010, 10:25
Even wat anders...

http://z.about.com/d/guitar/1/0/o/r/DSC_2356.jpg

Zie je de laatste winding die naar de toets loopt?
Die zit onder in. Zo moet het! Einde discussie.

Zelfs sommige gevorderde gitaristen om mij heen rommelen de snaar maar om het palletje heen zodat de snaar over zich zelf heen loopt. En dan snijdt hij zichzelf door....
Bas snaren het liefst minstens 2 windigen. De "kale" snare 3 of 4.

Rock on! (en spread the word)

geert1976
23 januari 2010, 12:07
eerste verdachte is voor mij de zadels van de brug.

Zoals midwolda aangeeft kan een te scherpe hoek van de brug t.o.v. de stoptail ook een verdachte zijn, maar dit is op te lossen door de snaren wraparound over de stoptail te doen, waardoor de hoek er bijna niet meer is en is nog fijner met pulling en bending ook.

Orpheo
23 januari 2010, 12:27
je krijgt zo'n braampje weg met heel fijn schuurpapier. gewoon even overheen gaan, en klaar. breekt ie nog, dan is het aan te raden om een set graphtech zadels erop te doen. Die dingen zijn van een zelfsmerend materiaal, en je zult dus minder snel snaren breken.

Ik heb een tijd geleden ook bij al m'n gitaren (preventief) braampjes verwijderd, en ik heb nu al zeker een jaar lang geen snaren meer gebroken. Helaas, moet ik erbij zeggen. nu speel ik tot ze echt onder m'n reet (vingers) wegroesten, ik vind 't zonde om ongebroken snaren te vervangen, ofzo. tenzij de snaren constant maar blijven rekken, zoals die verdomd d'addario's en andere 009 snaren. dan leg ik er wel nieuwen op. Net een lading nieuwe snaren binnengekregen voor een appel en een ei :rockon:

berkayb
23 januari 2010, 13:53
Zou je eens een link kunnen geven van het ebay account waar je hem gekocht hebt?
eBay Note: This user is no longer registered on eBay.
Hmmm, hij had 900 gitaren verkocht ofzo, allemaal positieve feedback:???:


Hou dat korte stukje snaar maar tegen de gitaar aan en dan zie je dat de snaar breekt op de brug.
Staat de brug niet te hoog, zodat de hoek naar de stoptail te scherp wordt?
Kun je daar eens een foto van plaatsen?

hoop dat je hier iets aan hebt:
http://i193.photobucket.com/albums/z25/BrkyB/guitarr/23012010003.jpg

http://i193.photobucket.com/albums/z25/BrkyB/guitarr/23012010004.jpg

http://i193.photobucket.com/albums/z25/BrkyB/guitarr/23012010005.jpg

http://i193.photobucket.com/albums/z25/BrkyB/guitarr/23012010007.jpg

http://i193.photobucket.com/albums/z25/BrkyB/guitarr/23012010008.jpg


dit is dus zonder mijn 6e snaar


Bolletje + 3 cm. Ligt dat niet precies op de hoogte van je brugzadels ?

3cm was overdreven kort. ik bedoelde 10cm, sorry :hippie:

berkayb
23 januari 2010, 14:15
Even wat anders...

http://z.about.com/d/guitar/1/0/o/r/DSC_2356.jpg

Zie je de laatste winding die naar de toets loopt?
Die zit onder in. Zo moet het! Einde discussie.

Zelfs sommige gevorderde gitaristen om mij heen rommelen de snaar maar om het palletje heen zodat de snaar over zich zelf heen loopt. En dan snijdt hij zichzelf door....
Bas snaren het liefst minstens 2 windigen. De "kale" snare 3 of 4.

Rock on! (en spread the word)
ja hier snap ik helemaal niets van he ! :dontgeti:

TimS
23 januari 2010, 14:21
Controleer even of de er scherpe stukken zitten bij de rondjes:

http://i50.tinypic.com/2jbm6hf.png

Je snaar breekt waarschijnlijk op 1 van beide punten. Als je snaar zo snel gewoon in het midden breekt heb je klotesnaren, maar dat lijkt me sterk als je al meerdere merken hebt geprobeerd.

berkayb
23 januari 2010, 14:26
Controleer even of de er scherpe stukken zitten bij de rondjes:

http://i50.tinypic.com/2jbm6hf.png

Je snaar breekt waarschijnlijk op 1 van beide punten. Als je snaar zo snel gewoon in het midden breekt heb je klotesnaren, maar dat lijkt me sterk als je al meerdere merken hebt geprobeerd.

als jij gibson snaren, klote vind?
ik zal even daarna kijken, hartstikke bedankt alvast!

berkayb
23 januari 2010, 14:50
heb gekeken, nee. helemaal niets, het is gewoon normaal;)

Orpheo
23 januari 2010, 14:51
heb gekeken, nee. helemaal niets, het is gewoon normaal;)

je kunt 't niet zien, en eigenlijk ook niet voelen.

berkayb
23 januari 2010, 14:53
je kunt 't niet zien, en eigenlijk ook niet voelen.

nee maar ik bedoel, er zijn geen scherpe stukjes ! :dontgeti:

highflyers
23 januari 2010, 15:07
berkayb

ik denk dat je gewoon even een nagel vijltje moet pakken je weet wel zon witte zachte.
die even proberen kijken of het dan minder of totaal stopt zo niet is er tenminste geen zware schade gedaan want ja met zo'n vijltje haal je echt alleen de puntjes er af als ze er op zitten

Orpheo
23 januari 2010, 15:08
nee maar ik bedoel, er zijn geen scherpe stukjes ! :dontgeti:


duh, dat bedoel ik ook. maar het IS er wel, anders breken je snaren niet de hele tijd.

berkayb
23 januari 2010, 15:15
duh, dat bedoel ik ook. maar het IS er wel, anders breken je snaren niet de hele tijd.

zal ik het gewoon laten zien aan nederlandmuziek?
maar dan moet ik wel wat betalen en ik weet niet hoeveel :(

Orpheo
23 januari 2010, 15:50
zal ik het gewoon laten zien aan nederlandmuziek?
maar dan moet ik wel wat betalen en ik weet niet hoeveel :(

dit kan je makkelijk zelf joh! zoals ik al zei: pak een stukje schuurpapier, wel FIJN schuurpapier, hoger dan grit 220, eventjes eroverheen gaan, en klaar. 5 minuutjes werk!

berkayb
23 januari 2010, 15:59
Ja, maar waar moet ik overheen schuren? :dontgeti:

highflyers
23 januari 2010, 16:07
de kleine stukjes waar de kabel door (de tunomatic dus) heen loopt. nergens anders en niet hard maar gewoon voorzichtig als of je een vrouw streelt

berkayb
23 januari 2010, 16:11
de kleine stukjes waar de kabel door (de tunomatic dus) heen loopt. nergens anders en niet hard maar gewoon voorzichtig als of je een vrouw streelt

ik heb foto's geplaatst van m'n gitaar, zou je misschien met een cirkeltje even aangeven waar je precies bedoeld?

KamikazaGuitar
23 januari 2010, 16:11
gewoon voorzichtig als of je een vrouw streelt


dit kan je makkelijk zelf joh! zoals ik al zei: pak een stukje schuurpapier, wel FIJN schuurpapier, hoger dan grit 220, eventjes eroverheen gaan, en klaar. 5 minuutjes werk!

:soinnocent:

Bram+
23 januari 2010, 16:17
ik heb foto's geplaatst van m'n gitaar, zou je misschien met een cirkeltje even aangeven waar je precies bedoeld?



http://i50.tinypic.com/2jbm6hf.png

trol? ....

TimS
23 januari 2010, 16:28
Even voor de duidelijkheid: je snaren breken niet zomaar, ze schuren ergens tegen aan. Dat ergens moet dus zijn waar de snaren contact maken met de hardware. Omdat je nog maar 10 cm over hebt aan de kant van het balletje, moet hij breken op een onderdeel bij de brug. Waaschijnlijk is het de bovenkant van je tune-o-matic (het bovenste circeltje op mijn plaatje, de snaar loopt daar over een soort driehoekje) waar hij breekt. Zoals een paar mensen al hebben gezegd moet je dat even glad maken, ook al zie jij niets zitten.

berkayb
23 januari 2010, 16:57
ohkay hartstikke bedankt! :lp:

snaarplukker
23 januari 2010, 17:24
......Omdat je nog maar 10 cm over hebt aan de kant van het balletje, moet hij breken op een onderdeel bij de brug. Waaschijnlijk is het de bovenkant van je tune-o-matic....
Bij mijn LP is 10 cm ergens boven de noordpool van mijn brugpup.:dontgeti:

TimS
23 januari 2010, 17:36
Bij mijn LP is 10 cm ergens boven de noordpool van mijn brugpup.:dontgeti:

Hij zei eerst 3 en toen 10, dus het zal wel bij z'n tune-o-matic zijn.

berkayb
23 januari 2010, 17:55
meh nieuwe snaren er op gezet, als ie nog x breekt ga ik naar gitaarmaker!

Robdop
23 januari 2010, 19:30
jaa dus bij je brug geknapt.

ff je zadeltjes checken op braampjes. effe met licht schuurpapiertje/vijltje alles langsgaan.

Midwolda
23 januari 2010, 21:31
Even een stukje uit èèn van de foto's geknipt:
http://img517.imageshack.us/img517/6590/hogebrug.jpg
en het lijkt of die ToM toch wel erg hoog staat hoor.
Volgens mij moet ze gewoon een flinke beurt hebben. :ok:

bat
23 januari 2010, 22:02
Eens met Midwolda, het lijkt alsof de TOM wel heel erg hoog staat.

highflyers
23 januari 2010, 22:12
he nu je het zegt lijkt het me dat alles behoorlijk hoog staat.
ik zal zo nog eens kijken bij mijn vintage lp maar volgens mij staat die ook lekker laag.

berkayb
23 januari 2010, 22:16
ja, toen mijn vriend even langs kwam om het te vervangen (hij heeft aardig verstand van gitaren) zei hij dat ook al.

Ik ga wel een keer langs de gitaarbouwer voor een opknap/afstelbeurt voor 40-50 ofzo. En dan ook gelijk nieuwe snaren er op gooien, alle 6 laten vervangen

Luca P
24 januari 2010, 00:18
ja hier snap ik helemaal niets van he ! :dontgeti:

http://z.about.com/d/guitar/1/0/o/r/DSC_2356.jpg

??....vast wel.
De laatste winding die onder ligt (tegen de kop) loopt naar de topkam. En de snaar loopt niet over zichzelf heen om het eh....asje zelf. Doen ze dat wel dan kan de snaar zichzelf door snijden. Nu klemt hij zichzelf goed vast om de as van het stemmechaniek.

berkayb
8 februari 2010, 19:05
wilde geen nieuw topic maken, dus hierbij...

Mijn vriend kwam 2 weken terug langs en had m'n hoge e snaar er voor me op gezet, heel fijn 2 weken weer kunnen spelen en ja.. Het is nu weer gesprongen!

Dit keer heb ik foto's er van gemaakt en ik weet wel zeker dat het bij m'n TOM's verkeerd gaat:dontgeti:

lange stuk hoge e snaar:
http://i193.photobucket.com/albums/z25/BrkyB/guitarr/08022010012.jpg

korte stukje wat er nog van achterbleef:
http://i193.photobucket.com/albums/z25/BrkyB/guitarr/08022010010.jpg

beide samen:
http://i193.photobucket.com/albums/z25/BrkyB/guitarr/08022010009.jpg


Ja.. Ik weet het niet hoor :mad:

edit: Dit is al de 3e keer dat m'n hoge e snaar is gebroken/gesprongen.
Heb m'n gitaar nu pas 2-3 maandjes!

Brewskie
8 februari 2010, 19:13
Heel bijzonder, die grote foto's. We moeten scrollen en zoeken naar een speld in de hooiberg.

Maar goed, je weet wat je te doen staat.

meh nieuwe snaren er op gezet, als ie nog x breekt ga ik naar gitaarmaker!

guitarkid
8 februari 2010, 19:53
.........nergens anders en niet hard maar gewoon voorzichtig als of je een vrouw streelt

Aaaaahhhh, dat klinkt lief....!!!



Volgens mij moet ze gewoon een flinke beurt hebben. :ok:

Ja hallo, Midwolda...!!! :)


Gr. C.

Orpheo
8 februari 2010, 20:17
haal verdomme nu eenswat staalwol of fijn schuurpapier over die brug,zodat die braam weggaat.dat je m niet voelt betekent niet dat t er niet is.die belachelijk grote fotos helpen ook niet.

Bolder
8 februari 2010, 20:29
Indd beetje slap dit

berkayb
8 februari 2010, 20:47
Oh sorry, uhm.. Had snel foto's moeten maken met m'n mobiel vandaar zo groot .. en slechte kwaliteit :???:

Bram+
8 februari 2010, 21:11
Indd
grafisch vormgever? :D

Als je van die macrofoto's wil maken voor ons zodat we je kunnen adviseren, kan je die waarschijnlijk beter van de brug maken, daar zit waarschijnlijk het probleem. Aan zo'n snaar valt weinig af te lezen (behalve de breukplek, maar dat wisten we al). Toch denk ik niet dat je probleem op een foto te zien is en dat je beter naar Orpheo kan luisteren.