PDA

View Full Version : andere lampen of niet?



Bert80
23 januari 2010, 01:30
beste gitaar vrienden,

Onlangs kocht ik een erg goedkoop practice amp van Fame, het witte product van de musicstore in keulen. ik ben er heel tevreden van, maar toch had ik een vraagje ivm de lampen die erin zitten, zou/kan ik ze vervangen zodat hij nog beter klinkt, of is het de kosten en moeite niet waard.

Hier zijn de specs: Fame Tube 5 Combo Features:
5 Watts all tube amp
1x 6" Special Design Speaker
12AX7 + 6V6GC tubes
Volume and Presence controls
High/ Low Input impedance-switch
dimensions: 36,5x 24,5x 36,5 cm
Weight: 6,8 kg
79€
http://www.i-boutik.com/achat/images/amplis/ampli-fame-5w-lampes.jpg

kenx
23 januari 2010, 01:43
beste gitaar vrienden,

Onlangs kocht ik een erg goedkoop practice amp van Fame, het witte product van de musicstore in keulen. ik ben er heel tevreden van, maar toch had ik een vraagje ivm de lampen die erin zitten, zou/kan ik ze vervangen zodat hij nog beter klinkt, of is het de kosten en moeite niet waard.

Hier zijn de specs: Fame Tube 5 Combo Features:
5 Watts all tube amp
1x 6" Special Design Speaker
12AX7 + 6V6GC tubes
Volume and Presence controls
High/ Low Input impedance-switch
dimensions: 36,5x 24,5x 36,5 cm
Weight: 6,8 kg
79€
http://www.i-boutik.com/achat/images/amplis/ampli-fame-5w-lampes.jpg

De lampen vervangen zal waarschijnlijk meer kosten dan het ampje je gekost heeft =)

josan
23 januari 2010, 10:39
De lampen vervangen zal waarschijnlijk meer kosten dan het ampje je gekost heeft =)

Valt mee 1 x 12ax7 10 euro, 1 x 6V6 15 euro. De ellende zit bij deze versterkertjes meestal niet in de lampen, maar in een flutspeakertje, slecht electronica-ontwerp (hier zitten echt wel transistors en IC's in) en slechte afscherming van de componenten, waardoor i.p.v. geweldige vintage toon, ruis brom en een transistorradiogeluid je deel zijn Wat ook eigenlijk weer erg vintage is!. Dat bestaat namelijk ook al sinds de sixties!

G.G.
23 januari 2010, 14:23
Als je hem beter wilt laten klinken zou ik hem eerst eens doorlussen naar een 12" cab. Dat zal al een hoop schelen. Mijn champkloontje (ook 12ax7 en 6v6) klinkt op een 12" heel anders dan op een klein speakertje. 12au7 en 12at7 geven ook een iets andere klank heb ik gemerkt.

Bert80
23 januari 2010, 14:29
Probleem is, er is geen output :-)

Nu ja voor thuis valt hij best wel mee hoor, op de repetitie gebruik ik een fender blues deville.

GretschGuy
23 januari 2010, 14:29
Lekker prijsje voor zo'n amp! Beetje sneu verhaal van 'josan'. En niet per definitie waar. Ken deze 'Fame' niet. Maar meestal worden dit soort versterkertjes gemaakt door dezelfde (Chinese) fabrikanten die voor de grote namen produceren. Het zijn dan ook vaak (bijna) dezelfde amps. In dit geval misschien de Fender Champion 600?

Welk merk buizen zitten er nu in?

johnv
23 januari 2010, 14:40
Ik heb toevallig ook de lamp vervangen van m'n blackstar voor een andere, wil er wat minder hoog in ...dit scheelt iets met deze lamp, maar er zijn nog 2 andere onderweg om uit te proberen. Dit betreft de voorversterker lamp, die schijnt veel uit te maken voor je tone, in een apm van €79 zal ook geen al te dure lamp zitten, als je in de buurt van Leerdam woont mag je de Lampen wel proberen heb er straks 4 verschillende. Hoef je ze niet allemaal te bestellen ...scheelt weer aardig in de prijs.

G.G.
23 januari 2010, 14:43
Probleem is, er is geen output :-)

Nu ja voor thuis valt hij best wel mee hoor, op de repetitie gebruik ik een fender blues deville.Het is ook maar 5 watt. toch vind ik de Champ 600 nog te hard voor thuis. Als je echt bijna geen output hebt zou ik ermee terug gaan.

Azaruc
23 januari 2010, 14:49
Het is ook maar 5 watt. toch vind ik de Champ 600 nog te hard voor thuis. Als je echt bijna geen output hebt zou ik ermee terug gaan.


Ik denk dat hij bedoelt dat hij geen output uitgang heeft op de versterker.

G.G.
23 januari 2010, 15:18
Ik denk dat hij bedoelt dat hij geen output uitgang heeft op de versterker.

Ah... da's lastig. Voorzichtig draadje loshalen, jack eraan solderen en in het chassis een output monteren is niet echt een gigantisch karwei maar kan wel een hoop voor het geluid doen.

caliban
23 januari 2010, 17:51
Waarom zouden hier tranisitoren en IC's in zitten?

G.G.
23 januari 2010, 17:58
Waarom zouden hier tranisitoren en IC's in zitten?

Snap ik ook niet. Waarschijnlijk niet onderbouwde lulkoek, Het zal waarschijnlijk gewoon een champ 600 achtig schemaatje zijn. En daar zitten echt geen IC's en trasisitors in.

caliban
23 januari 2010, 18:08
Snap ik ook niet. Waarschijnlijk niet onderbouwde lulkoek, Het zal waarschijnlijk gewoon een champ 600 achtig schemaatje zijn. En daar zitten echt geen IC's en trasisitors in.

Die dingen hebben twee gainstages waarschijnlijk, geen schakelcircuit, poweramp single-ended. Twee knoppen, ik kan ook geen spot vinden om SS te proppen (tenzij de diodes in gelijkrichting :))