PDA

View Full Version : duigen vraagje



Gitaar1982
22 januari 2010, 21:11
Ik zat net naar een filmpje te kijken over hoe
een saz body wordt gemaakt.

De body wordt natuurlijk van duigen gemaakt, maar wat
me opviel was dat de luthier de ''gaten/leegtes'' tussen de
duigen gewoon opvulde met een of ander materiaal.

Hier check dit filmpje vanaf 4:33 tot 4:50 ofzo

http://www.youtube.com/watch?v=FEiRiXounTo&feature=related

Is dat niet slecht voor het geluid,dat opvullen van de
leegtes?

Ik wil ook al een tijd beginnen met het maken van een saz body, maar heb weinig tijd en het lijkt me ook echt moeilijk om de duigen naadloos aan elkaar lijmen.

Wat denken jullie?

Groetjes,

Gitaar

gengar
22 januari 2010, 21:21
Ik heb niet zoveel verstand van saz bouwen maar wordt dit altijd zo gedaan? Zo ja dan zal dit het geluid leveren dat gewenst is denk ik? Javaca heeft toch een luit gebouwd, dat is misschien te vergelijken? Vraag hem eens

aaronstonebeat
22 januari 2010, 21:53
Jammer dat ik werkelijk geen woord Turks spreek :makeup: Desondanks erg interessant om te zien! Met een stanleymesje uit de hand een groef snijden voor een inleg midden over de achterkant :crazyhappy:

Maar ik kan dat echte opvullen niet zo ontdekken. Wel dat die mevrouw op een gegeven moment met een vers gelijmde (lijm, hars, epoxy?) 'body' in de hand staat.
Het zal vast een kwestie zijn van heel precies werken en bepaalde trucs en weetjes.
Een tijdje terug is iemand op dit forum begonnen met de bouw van een saz. Dat zou je moeten kunnen vinden. Wie weet, vind je daar raad?

EDIT:
Is 't waar hij met die bout of spatel over de achterkant gaat? Lijkt inderdaad wel of hij iets verwarmt en ertussen duwt? Geen idee wat het is. En of het uitmaakt voor de klank? Mij lijkt dat die bolle achterkant zo star mogelijk moet zijn en vooral trilingen reflecteert?

Gitaar1982
22 januari 2010, 22:16
Ik heb niet zoveel verstand van saz bouwen maar wordt dit altijd zo gedaan? Zo ja dan zal dit het geluid leveren dat gewenst is denk ik? Javaca heeft toch een luit gebouwd, dat is misschien te vergelijken? Vraag hem eens

Hey gengar,

Vroeger werd de body van een saz altijd gemaakt
van een stuk hout dat werd uitgehold. Hiervoor heb je
helaas een groot, massief blok hout nodig. Kost ook te
veel hout.

Daarom worden body's nu vooral gemaakt van duigen. Veel minder hout nodig en dus ook goedkoper.


EDIT:
Is 't waar hij met die bout of spatel over de achterkant gaat? Lijkt inderdaad wel of hij iets verwarmt en ertussen duwt? Geen idee wat het is. En of het uitmaakt voor de klank? Mij lijkt dat die bolle achterkant zo star mogelijk moet zijn en vooral trilingen reflecteert?

Ja precies! Die kerel ''vult'' de ruimte tussen de duigen
op met iets(waarschijnlijk hout). In principe zou wanneer
hout wordt gebruikt hiervoor, ook geen negatieve invloed
moeten zijn op het geluid. Slim truukje.


Jammer dat ik werkelijk geen woord Turks spreek

Hier heb je nog ze een filmpje, maar met Engelse ondertiteling. Dit is deel 1 van 3.

http://www.youtube.com/watch?v=AWtaB7ra-iw


Een tijdje terug is iemand op dit forum begonnen met de bouw van een saz. Dat zou je moeten kunnen vinden. Wie weet, vind je daar raad?

Waarschijnlijk bedoel je mij. Al een hele tijd geleden dat ik al wil beginnen. Ik probeer elke keer iets.

Gitaar

aaronstonebeat
22 januari 2010, 22:21
Waarschijnlijk bedoel je mij.
Gitaar

O nee hè :seriousf:
Je project kwam laatst nog eens ter sprake. Is-ie nu nog niet af dan?

aaronstonebeat
22 januari 2010, 22:48
Hier heb je nog ze een filmpje, maar met Engelse ondertiteling. Dit is deel 1 van 3.

http://www.youtube.com/watch?v=AWtaB7ra-iw


Te gek. Wat een gepassioneerde bouwer! En wat een handwerk!

barno
22 januari 2010, 23:12
geweldig, die filmpjes

stijnkenens
23 januari 2010, 18:48
Volgens mij lijmt die een stuk papier over de lijmnaad, gewoon om het wat steviger te maken.

Als heel die kom klaar is wordt het er terug afgehaald, geschraapt, of met wat water, het lijkt mij alsof hij er beender/huidenlijm voor gebruikt.

s.

Javaca
26 januari 2010, 06:28
Dit zijn idd strips papier met dierlijke lijm.

Hier in onze streken deden de oude luitbouwers dat waarschijnlijk op een soortgelijke manier. Tegenwoordig gebruiken de meesten gewoon schilderstape. Iets makkelijker te verwijderen en minder stank... (Hoewel ik m'n duigen ook nog gewoon met beenderlijm verlijm.

Uiteindelijk worden er binnenin ook verstevigingsstrips gelijmd. Dit doet weinig aan de klank af, omdat ze doorweekt zijn met dierlijke lijm (wat glashard wordt).