PDA

View Full Version : WET DRY WET versus MONO



muziekschuur
22 januari 2010, 15:42
Hallo,

Enige tijd geleden mijn voetpedalenplank gepost en mijn nieuwe versterker getest en opgenomen. Nu heb ik e.e.a. opgenomen met WDW en in mono. De soundfiles zijn klein dus makkelijk te downloaden.

Grote artiesten zoals Brian May, The Edge en anderen werken met een center (DROOG) versterker en links en rechts een tweede (WET) en rechts (WET) een derde versterker.
Hiervoor staat dan een rack met outboard effecten.

MONO geluidsbestand; http://www.mijnbestand.nl/Bestand-AS4387QOP4WZ.mp3
WET DRY WET geluidsbestand; http://www.mijnbestand.nl/Bestand-36JYAYRHIEE3.mp3

Het bestand is voorzien van drums, bas en een gitaarloopje in mono of als WDW naar stereo.

Voor de liefhebbers en de nieuwsgierigen.

Het zijn twee FENDER M80 solid state versterkers Links en Rechts
Het is een Peavey Windsor 12 watt buizen combo Center

Ervoor een pedalenbak met ;
Mesa Boogie V-twin
Vox wahwah
Behringer DR100 digital stereo reverb
Ibanez stereo chorus

TimS
22 januari 2010, 19:12
Hoe heb je dit opgenomen dan? Een versterker in het midden wordt toch gewoon verdeeld over links en rechts bij een mp3? Dan heb je toch links je ene kant wet en de halve versterker in het midden en rechts hetzelfde?

Mitch
22 januari 2010, 19:15
Ik heb misschien een klote setje thuis, maar ik hoor geen verschil.
Lelijke gitaarsound trouwens :makeup:

crapton
22 januari 2010, 19:37
Heb je hulp gehad van de Fransman Toulouse leBeat of van de Chinese drummer No Ti Ming? Lijkt alsof op 0:15 er iets schuift.

Gebruik je je genoemde effecten ook?

Wat wil je eigenlijk aantonen?

Marshallover
22 januari 2010, 19:38
Ik heb misschien een klote setje thuis, maar ik hoor geen verschil.
Lelijke gitaarsound trouwens :makeup:

Ben het niet vaak met je eens maar nu 100%. ;)

RoelTM
22 januari 2010, 19:48
De WDW klinkt bij mij wat 'verder weg', en iets breder. In deze mix mooier, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.

Tevens klinkt het mij nogal vals in de oren, verkeerde toonsoort / net niet ver genoeg benden misschien?

TimS
22 januari 2010, 20:02
Ik hoor niet zo veel verschil eigenlijk, bij je WDW sample lijken je effecten alleen harder te staan.

Brewskie
22 januari 2010, 20:10
Ik hoor niet zo veel verschil eigenlijk, bij je WDW sample lijken je effecten alleen harder te staan.

Sorry. Ik hoor het ook niet. En ik heb het op een headphone geluisterd. En ik vind de sound ook niet mooi. Geen prettige distortion.

Hoor je het zelf wel ?

muziekschuur
22 januari 2010, 20:15
Dit is een kort fragmentje wat ik in elkaar geflanst heb om iemand de subtiele dingen van het mixen te leren. Het geheel is niet strak. Ik was verkeerd begonnen. Eerst de gitaar in gespeeld. En later de andere zaken eronder gezet.

Wel is het "in een mix". Dus alles wat "in de weg" zou kunnen zitten is er.

Als je een mix maakt van 12 kanalen is het meestal "leuk". In een aantal gevallen is dan "de brillantie" Het sprankelen van het geluid, weg.

W-D-W voegt dus een klein beetje toe. Maar veel is het ook weer niet. In combinatie met andere technieken is het dus mogelijk met 'onder andere' een wet dry wet geluid een opname mooier te maken.

In het 'echt' maakt een W-D-W systeem veel meer indruk. Als ik jam met ander muzikanten krijg ik 'veel meer terug' van andere muzikanten. Dit is zo'n ; ik heb alles zelf ingespeeld dingetje. Dus mooi is het niet. Maar verschil kun je wel horen.

Ik wilde graag een W-D-W setup en het centergeluid van de Peavey is geen high end geluid. Ik kan me voorstellen dat andere mensen iets anders zouden kiezen. Ik heb ook nog een Floyd 100 watt top. Maar voor erbij vind ik dit ding met powersoak en weinig watt wel handig.

Over een weekje kan ik zelf ook eens objectief luisteren. (als je zelf speelt gaat dat slecht). Misschien dat ik dan versneld de Floyd op ga knappen en de Peavey verkoop. We zullen zien.
Misschien een OCD in plaats van de Mesa.

Mitch
22 januari 2010, 21:15
Live is het heel tof om twee of drie geluidsbronnen te hebben in plaats van één. Een beetje te vergelijken tussen gewend zijn aan een 1x10 combo en dan overschakelen naar een 4x12, maar dan anders. Maar ja, om dat in een mix te vatten... daar heeft het ook niet zoveel nut voor mij. Maar goed, da's misschien meer een discussie voor Recording.

telecastermaster
23 januari 2010, 17:08
Even afgezien van het feit dat ook ik de gitaarsound niet te harden vindt: wat heb je voor stereo effecten gebruikt? Alleen die stereo reverb en die stereo chorus? Of ook nog delay?

muziekschuur
25 januari 2010, 01:19
Ik heb een stereo chorus en stereo reverb. That's all. Ook nog een bass synth. Met modulatie pedaal. Maar die is nu niet gebruikt.

De Peavey is voorzien nu van een ECC81 in de pre V1 en een 6l6 in de eindtrap. Ik heb inmiddels weer wat opnames gemaakt. Maar nu niet in W-D-W. Dus dat zal ik hier niet toevoegen.

Ik ben zelf ook niet tevreden over het geluid van de Peavey, maar het is wel een net doosje met mogelijkheden tot verbetering. Ik hoop volgend weekend nog wat opnames toe te voegen. Misschien zijn die beter..... (er is sprake van een dubbele eq (een op de Mesa en een op de versterkers) dus er zijn nogal wat mogelijkheden.

M.COM
25 januari 2010, 01:34
Ik begrijp niet goed wat je hiermee wil aantonen. Ja, live is dat inderdaad een fijne optie. Maar als je iets opneemt, het daarna nog eens dubbelt en links - rechts pant heb je een identieke oplossing, toch?

Btw, zo moeilijk is het toch niet om dit een keer opnieuw in te spelen? Ik zie in dat het enkel maar is om de WDW te demonstreren maar het is wel een stuk fijner naar zoiets te luisteren als het ook strak zit en zonder foute bends.

Sorry voor mijn negativiteit maar ik vind het een beetje een rare post.

Sj03rd
25 januari 2010, 11:26
Mijn tip:

verkoop de hele boel en koop 1 brute versterker met een goede sound...heb je veel meer aan dat 30 versterkers en die WDWDWDW etc aansluiten...

Swan
25 januari 2010, 11:38
live heeft dit nut maar op zo'n opname als dit heeft het helemaal geen uitwerking... en idd wat een rottige sound!

muziekschuur
25 januari 2010, 13:01
We prutsen verder....

muziekschuur
27 januari 2010, 01:22
Hierbij een fotootje van mijn voetpedalendoos.

http://foto-uploaden.nl/img/8/bgqxc22.jpg

In het draadje "post foto's van je voetpedalendoos" vind je meer foto's.

Deze doos kan ook direct de tafel in. Ik heb dus nog wel wat te testen. Later meer.

De Peavey Windsor Studio is gemodificeerd met een ECC81 en een 6L6 GWC.
Verder stock. Ik hoop volgende week wat soundjes op te nemen die e.e.a. vergelijken.

TimS
27 januari 2010, 01:35
Ik zie het al, Bahringer, ik denk dat je geluid daar niet beter van wordt...

muziekschuur
27 januari 2010, 01:52
Nee, dat is getest. Geen tonesuck met deze twee pedalen...

Die staan trouwens niet op het centerkanaal.

DeiDRagonas
27 januari 2010, 06:41
Nee, dat is getest. Geen tonesuck met deze twee pedalen...

Die staan trouwens niet op het centerkanaal.

Geen tonesuck misschien, maar dat neemt niet weg dat ze gewoon keihard KUHD klinken natuurlijk... :soinnocent:

W-D-W is live leuk, maar voor opnames is een goed gepande mono bron meestal aan te raden als het gaat om gitaren.

D.

muziekschuur
28 januari 2010, 11:15
Hoi, niet echt.

Ik had ooit het originele bassynth pedaal van Roland (aan een bassist gegeven als cadeautje). Dat had geen mengknop voor direct basgeluid en het synth geluid. Dus dat is wet er leuk is aan de Behringer variant. Hij klinkt verder hetzelfde.

De reverb is verbazend goed. Naast dat ik dit pedalenboard heb heb ik ook diverse opname apparatuur met daarin o.a. Roland en lexicon reverbs. Die klinken natuurlijk lekker, maar deze digitale reverb in stompbox is verbazend goed van geluid. Zoek dat ding even op in een review. Het is een discontinued model omdat ie te goed was. Wat ze nu maken klinkt minder dan deze stompbox. En als je van reverb houdt op een budget test dan even de REV2496. Als je hem nog kan vinden..... Dat is een 19" model wat uitstekend klinkt als reverb....

De komende tijd zal ik wat meer opnames toevoegen. Om te zoeken naar wat mooie geluiden met deze spullen....

Hierbij weer een opnametje.....

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-SLIJW3B7Y7DK.mp3

Een funk nummertje met bas drums synths en de DI van de Peavey direct opgenomen. Daarna phaser van Sonar eroverheen gezet een telefooneq en met paninformatie geautomatiseerd om het in het funknummer een plekje te geven....

muziekschuur
28 januari 2010, 11:22
M.a.w. dit laatste is dus keihard mono en daarna gebruikt in de mix.

Ik hoop de komende tijd e.e.a. dan ook in de mix met de W-D-W op een andere manier te gebruiken om te kijken of het werkt....

Tot binnenkort.

Marshallover
28 januari 2010, 11:24
Hoi, niet echt.

Het is een discontinued model omdat ie te goed was.

??? Maakt Behringer eindelijk wat goeds (al heb ik daar zo m'n twijfels over), produceren ze het niet meer...???

tommus42
28 januari 2010, 11:41
Haha, lachen man, keep on rockin'!
Heb zelf een klein 19inch setje, ook heerlijk freaken met een G-sharp

muziekschuur
28 januari 2010, 11:43
Marshall over, Als ik een acoustische gitaar opneem in mono zonder reverb en dan W-D-W met alleen de reverb aan. Is dat een goede manier om dat pedaal te demonstreren?

telecastermaster
28 januari 2010, 13:42
Volgens mij is het punt dat stereo effecten met reverb niet zo breed klinken.
Waarom plaats je er niet een delay tussen met ca. 20 ms verschil? Dat geeft een veel bredere stereospreiding.

muziekschuur
31 januari 2010, 00:48
Ik moet zeggen dat ik nog niet veel ervaring heb met delay. Dus dat is een heel goeie tip. Nu heb ik wel het idee dat er.....net als met reverb dat er delay's zijn die " een hoogwaardig geluid" moeten geven en delay's die meer "dirty" moeten klinken. En ik ben er dus nog niet uit welke pedalen in welke categorie vallen.

M.a.w. ik zou niet weten wat ik dan zou willen kopen. Bijvoorbeeld als vervanging van de DR100 van Behringer zou ik graag de Hardwire reverb van digitech aan willen schaffen omdat daarin een echte lexicon chip zit. Dus een echt hoogwaardig geluid.

Daarnaast lijkt het me leuk om dat Roland RE-20 effect te hebben. Maar dat is iets voor een nieuw voetpedalendoosje denk ik.

Telecastermaster, dank je wel. Geweldige tip. Ga ik testen...

muziekschuur
13 februari 2010, 17:19
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-NDLXLC6BX4CS.mp3


Hierbij een opname met de WDW setup maar dan met acoustische gitaar.

ateng
13 februari 2010, 20:43
WDW is alleen maar fijn voor je zelf als je live speelt op een grote bühne en fijn voor de gene die de opnames afmixt maar voor publiek of luisteraars hier op forum niet echt interessant.

muziekschuur
13 februari 2010, 22:23
Daar probeer ik dus samen met de luisteraars op het forum achter te komen. En misschien met de zelfde conclusie als jij nu oppert. Maar het gaat om de reis toch. Niet om het bereiken van het doel.

Cheers,

JvD.
13 februari 2010, 23:26
Je WDW of wat get ook mag zijn is uit fase.
verder speel je heel erg uit de maat =P

muziekschuur
14 februari 2010, 02:10
Zal ik eens naar kijken... (fase).
Dat uit de maat snap ik wel. Maar ik doe ook niet m'n best. Ik ben aan het "spelen" met de spullen om er het beste uit te halen.

Zal nog eens dit doen met mono.

muziekschuur
14 februari 2010, 12:46
acoustische gitaar in Mesa Boogie VTWIN > Peavey Windsor Studio

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-JNYOUHUTCGFK.mp3

acoustische gitaar in Mesa Boogie > DI mixer

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-EQMBJMQVRQJM.mp3

In antwoord op bovenstaande ; FASE in het geluid.... Ik denk dat dat de chorus is die aanstond en dus fase verschil heeft met het mono center geluid. M.i. niets mis met de bekabeling.

Ik gruw zelf van de Windsor in dit geval. Maar hij is voor een beetje viezigheid over een strat of tele wel lekker. Zo wordt hij ook aangeprezen. Dus het is niet verrassend.

Wat ik van WDW vind in deze is dat je wel meteen een idee hebt van de sounds die je later in de mix terug wil zien, of, dat je een spoor isoleert en dus bewust afwijkt.

Met digitaal is het aantal sporen ook voor kleine producties geen probleem.

Nogmaals. M'n spel is een beetje freewheelen en ik zit lekker in m'n plekje een beetje te stoeien met de spullen die ik heb.

Ik hoop mijn center versterker te upgraden naar de Floyd, maar die bromt nog. En dan zou ik alsnog een loadbox nodig hebben. Ik merk dat ik de attenuator van de Peavey erg handig vind. Dus misschien op zoek naar iets vergelijkbaars of deze aan laten passen....
Het is een klein leuk handig versterkertje waar ik al heimelijk veel plezier van heb gehad. Ik snap die ie niet zo lekker klinkt als mijn Trace Elliot GRP3. Het buizengeluid van de Floyd is veel, veel beter en het clean van mijn Fender M80's heb ik altijd meer gewaardeerd. Maar het is leuk om deze spullen beter te leren kennen.

Tot zover. Ik hoop binnen twee weken weer wat funky geluid te maken en dan de WDW setup daarbinnen eens te gebruiken. De overdrive direct in de tafel van de Mesa Vtwin is verschrikkelijk. Ik merk dat ik een eindbuizen overdrive voorkeur heb.

Yek1
14 februari 2010, 16:08
W-D-W is live leuk, maar voor opnames is een goed gepande mono bron meestal aan te raden als het gaat om gitaren.
D.

Wat mij betreft: precies andersom!
Een WDW of stereo rig is lekker als eigen monitorsignaal, maar komt in de zaal bijna nooit goed over. Want het meeste publiek bevindt zich niet in de juiste luisterpositie.
Voor opnames kán een stereobeeld juist ontzettend belangrijk zijn.

En wat voor de TS-er: sorry man, maar het lijkt me dat je meer gebaat bent bij concentratie op je spel, dan al dit gedoe met apparatuur. :cooler:

muziekschuur
21 februari 2010, 23:26
Yek,

Ben ik met je eens. Maar ik heb vaak van die buien dat ik zit te pielen. Ben ik meer bezig met het geluid dan met het spel.

Ik vind het dan ook leuker om samen te spelen dan alleen te musiceren. Maar de aanhouder wint...

Verder zie je vaak draadjes met allemaal mooie spullen en dan vraag je je af hoe dat klinkt. Dan wordt er wel eens verwezen naar commerciele cd's. Maar als een mixing engineer en mastering engineer aan een opname hebben gezeten is er nogal aan het originele geluid gesleuteld.

Nu, met de huidige homestudios zijn steeds meer mensen bezig met dit soort tools. En is het wellicht leuk om te beluisteren wat gewoon een rauw stukje muziek direct in een opname sessie voor effect heeft.