PDA

View Full Version : Welke gitaar voor ong. 500,-



dennisw
22 januari 2010, 15:12
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe akoestische gitaar. Ik bespeel nu een ibanez beginnersklasse gitaar (pf-60). Ik speel voornamelijk fingerstyle (sacksioni, etc). Aansluiten op een versterker is een leuke optie, maar hij zal toch voornamelijk onversterkt gebruikt worden. Wel wil ik een cutaway zodat ook de hoger tonen makkelijk bespeelbaar blijven.

Ik heb nu een paar gevonden, maar misschien hebben jullie betere die bij mijn wensen aansluiten. Ik heb een budget van rond de € 500,-

yamaha cpx700
yamaha fgx730sc
Takamine EG361SC

ensa
22 januari 2010, 16:53
Wat denk je van een Blueridge BR40CE (Bij ProMusicStore Rotterdam voor 549 euri)
Blueridge gitaren klinken erg goed!

synapse
22 januari 2010, 17:03
Ik geb laatst op enkele Eastman gitaren gespeeld, werkelijk heel goed voor de prijs die je ervoor betaalt!
De goedkoopste met een cutaway (AC312C) is wel iets boven jouw budget, maar zeker de moeite van het doorsparen waard

LaurentB
22 januari 2010, 20:26
+1 voor Blueridge. Maar kijk ook eens naar Seagull of Tanglewood.

muziekschuur
22 januari 2010, 20:28
Ovation western gitaar. Nu zo'n 400 euro bij Feedback....

Waardevaste gitaar. En speelt goed (& met electronica). Vergeet dan niet een dop te scoren (als je een klankgat versie neemt). Minder feedback op het podium. En maar een paar euro...

Muzieknono
22 januari 2010, 20:31
Aan die yamaha's ga je je sowieso geen buil vallen.
Grtz. Dirk Jan :B

dennisw
23 januari 2010, 18:09
Ik weet trouwens het verschil nog niet tussen:
yamaha cpx700
yamaha fgx730sc

Kan iemand mij dat vertellen?

ANGC
23 januari 2010, 18:20
ik heb zelf een Eastman AC320, deze bevalt me heel erg. Kost 500 eu en je krijgt er een hele mooie koffer bij. ik zou hier es naar kijke!

Thewisbone
23 januari 2010, 22:32
Je moet even naar een Crafter gaan kijken dat zijn DE gitaren:hippie:

Chocola
23 januari 2010, 23:28
LAG, Tanglewood, Blueridge, Takamine...

Probeer die LAG's en Blueridge eens in het bijzonder ;). Het komt toch erg neer op wat je favoriet is, wat je lekker vind spelen, wat er bij je past enzo. Dus je kunt beter gewoon alle merken proberen enzo, zonder al teveel naar het merk te kijken ;).

Muzieknono
24 januari 2010, 08:50
Ik weet trouwens het verschil nog niet tussen:
yamaha cpx700
yamaha fgx730sc

Kan iemand mij dat vertellen?

De CPX is een jumbo model en de FGX een dreadnought, Folk gitaren noemt Yamaha dat.
Ik denk dat voor vingerstyle de FGX het best bespeelbaar is, nog beter kijk je naar een gitaar met een GC Grand Concert model en een iets ruimere stringspacing, bijv. 45 bij de nut.
Mvgr. Dirk Jan :B

dennisw
26 januari 2010, 23:03
Ik ben nu nog aan het twijfelen tussen de volgende twee Yamaha modellen.

FJX730SX (http://nl.yamaha.com/nl/products/musical_instruments/guitars_basses/el_ac_guitars/fjx730sc_natural/?mode=overview)

FGX730SC (http://nl.yamaha.com/nl/products/musical_instruments/guitars_basses/el_ac_guitars/fgx730sc_natural/?mode=overview)

Het grote is verschil is volgens mij het model dreadnaught of medium-jumbo.
Welke sluit het beste aan bij fingerstyle? Voornamelijk thuisgebruik, dus geen optredens of zo...

Muzieknono
27 januari 2010, 07:45
Voor fingerstyle is die gitaar geschikt welke jij het makkelijkst bespeelbaar vindt.
Ik ben ook met fingerstyle bezig en dat gaat prima op mijn yamaha fg.
Ben gister wezen kijken voor een seagull coastline cedar folk, deze hebben een nut van bijna 47mm en een stringspacing voor fingerstyle, het is ook een shortscale gitaar dus iets minder snaarspanning en derhalve makkelijker bespeelbaar.
http://www.seagullguitars.com/productcoastfolk.htm
Komt ongeveer op 400 euro.
Mvgr. Dirk Jan :B

q-elvis-p
27 januari 2010, 15:17
Hoi,

Moet het een nieuwe gitaar zijn? Tweedehands worden verschillende top gitaren aangeboden voor ongeveer je bedrag van merken als Taylor, Guild en instap modellen van Martin.

Mocht een tweedehands niet bevallen, kan je deze zonder verlies weer doorverkopen.

Zelf heb ik ooit Guild Jumbo tweedehands gekocht voor bijna de helft van de nieuwprijs. Ben er nog steeds erg blij mee...