PDA

View Full Version : en weer een matsumoku



wietse
22 januari 2010, 15:11
jawel dankzij het grote tweedehands tips topic, de verkjoper gemaild om wat hij er voor wou hebben en 100 euro was het antwoord.
dat is een koopje voor een prelawsuit matsumoku les paul, zelfs met bolt on hals is het een prikkie.
deze draagt de merknaam custom, custom werd zowel door fuji gen als matsumoku gebouwd, de multiplex budget gitaren vaak bij fujigen de betere kwaliteit bij matsumoku.en dit is dus een betere, mooie mahonie body, wel met de bekende arched triplex top.
heb er wel wat werk aan gehad en hij bromt nu nogal dus vanavond maar effe de electronica nalopen.
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/customlp2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/customlpbody.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/customlpmercy.jpg
heb als eerste de output met bevestigingsplaat en de schakelaar vervangen, toen de fretten gevlakt, nieuwe controlcavity afdekplaat en slagplaat gemonteerd.
ook een paar hogere pickupringen gemonteerd dit lijkt beter dan 2 van de ultra platte dingen.
hals mat geschuurd, zitten een paar beschadigingen die je nu amper meer voelt.
effe afgesteld en man wat speelt dat ding licht!!
ook de klank is prima, brughumbucker is onbekend maar wel splitbaar en lekker vel, hals element is een dimarzio dp153 fred, ook zat er al een nieuw setje gotoh tuners op.
de man van wie ik hem kocht was eerst van plan om hem eenmalig te gebruiken op het podium en hem dan kapot te slaan, was ook gebeurd als deze gitaar van multiplex was geweest en minder goed bespeelbaar, nu vond hij het zonde, godzijdank.
dat was hem trouwens nog tegengevallen, ding is gebouwd als een tank.
ik ben er blij mee en deze gaat in m'n eigen collectie, ik denk dat hij de maya gaat vervangen.
ding staat me nu inclusief brandstof op 150 euro, is nog weinig geld voor zoiets.

RS-Rik
22 januari 2010, 15:32
Wtf je slaat geen Matsu's kapot!


Mooi weer een Custom in da house! Wel vreemd dat er ineens binnen een maand 4 of 5 Customs voorbij komen.

Je hebt mijnes strat gezien op de meeting, ik vond 't waard om er 2 SD's in te pleuren.

Keesz
22 januari 2010, 15:32
tof ding!

3 delige maple hals?

Jasper.
22 januari 2010, 17:36
Mooi ding man!

macwilliams
22 januari 2010, 17:45
Gefeliciteerd met deze schitterende LP. Ziet er heel mooi uit en de reputatie van deze customs is goed.

Koeloe
22 januari 2010, 18:45
Mooie kleur voor een LP ja, misschien wel de mooiste.
Alleen jammer dat de burst weer een druppel is en niet doorloopt naar de cutout en switch.

Maar voor 100 euro zal dit niet erg zijn.

wietse
22 januari 2010, 18:47
tof ding!

3 delige maple hals?

zo te zien wel driedelig maar maple heb ik geen idee van, zit een dikke laag lak overheen namelijk.
gebrom ook opgelost, had de draadjes aan de output verkeerd om aangesloten.
brug element is duidelijk niet origineel, men deed destijds nog niet aan zwarte polepieces.
de dimarzio is mij iets te hot in de hals positie naar mijn smaak, zeker vergeleken met het brug element is er een groot volume verschil.

dit is met stip de lichtst spelende lp kopie in m'n collectie, en de actie kan nog wel lager zonder fretbuzz maar dan wordt het mij zelfs te laag.

Midwolda
22 januari 2010, 22:26
Mooie Les Paul, Wietse! Heb je al een idee van welk jaar deze ongeveer is?
Heb er zelf ook nog even met een schuin oog naar gekeken op MP maar ik ben een beetje
van de Les Pauls en de dubbele humbuckers aan het afdwalen vrees ik.
(beetje last van een hardnekkig Squier-virusje... :sssh: )
Je was trouwens vlakbij mijn woonplaats, m'n Vibrochamp komt bij dezelfde verkoper weg, toffe gozer wel.

Blend
23 januari 2010, 00:06
Zoals ik al zei: mooi gitaartje! Wat voor soort hout is de toets? Pallisander of Ebben?

Quicksilver
23 januari 2010, 00:19
Zoals ik al zei: mooi gitaartje! Wat voor soort hout is de toets? Pallisander of Ebben?

Laat ik me nou hetzelfde afvragen, het lijkt vrij donker :hippie:

Ojah; gefeliciteerd ik meen het echt als ik zeg dat die er lekker uit ziet, maar vanwaar dat deukje of wat het moge zijn boven een van de knoppen?

En ik ben het eens met dat het jammer is dat de burst niet verder loopt en gewoon een 'druppel' is..

wietse
23 januari 2010, 07:39
Laat ik me nou hetzelfde afvragen, het lijkt vrij donker :hippie:

Ojah; gefeliciteerd ik meen het echt als ik zeg dat die er lekker uit ziet, maar vanwaar dat deukje of wat het moge zijn boven een van de knoppen?


dat is palisander, ebben werd echt niet gebruikt bij een bolt on les paul, in het echt zit er ook een beetje een stripe in de toets.

dat deukje boven een knop is een opgevuld gaatje, daar heeft een microswitch gezeten, een bijzonder onpraktische plaats zo dicht op een knop.

Blend
23 januari 2010, 07:48
Ah, de helderheid van de ochtend, ik zie het nu ook ja. Ebben zou wel bizar zijn , maar je weet maar nooit toch?

budje
23 januari 2010, 08:09
gelul over die druppelvormige burst steeds! Alsof Gibson dat niet deed (http://www.youtube.com/watch?v=uiG68tNTKYs)! En ik vind t druppelvormig anders wel mooi!

geert1976
23 januari 2010, 12:00
He mooie vangst Wietse, ik heb er ook nog op zitten bieden, maar je was sneller;)

En over die burst, daar is niets mis mee, Gibson deet dit veelal ook op deze manier, dus die discussie is overbodig.

Mooi ding Wietse veel plezier ermee:ok:

CvdBerg
23 januari 2010, 18:05
Mooie LP!
Ik heb een SG met het zelfde Custom logo. Na lang zoeken was de enige info die ik er over kon vinden dat het een sub merk zou zijn van Ibanez in de jaren 70/80, is dit daadwerkelijk zo?

wietse
23 januari 2010, 18:47
Mooie LP!
Ik heb een SG met het zelfde Custom logo. Na lang zoeken was de enige info die ik er over kon vinden dat het een sub merk zou zijn van Ibanez in de jaren 70/80, is dit daadwerkelijk zo?

inderdaad, alleen ibanez (fujigen) besteede ook wel de bouw uit dus vandaar dat dit een matsumoku is, meestal zijn matsumoku customs van een betere kwaliteit dan de fujigen customs, daar tref je nog wel eens een multiplex plankje tussen.

BamBuFan1
23 januari 2010, 21:08
Mooie LP!
Ik heb een SG met het zelfde Custom logo. Na lang zoeken was de enige info die ik er over kon vinden dat het een sub merk zou zijn van Ibanez in de jaren 70/80, is dit daadwerkelijk zo?

Ja en nee. Ibanez is net als Custom enkel een merknaam (een sticker zo u wilt) en geen zelfstandig bedrijf. Het moederbedrijf Hoshino bezat/bezit een tigtal merknamen, waaronder Ibanez en (zeer waarschijnlijk) Custom. Hoshino heeft zelf geen gitaarfabrieken maar besteedt de bouw uit. Dit deed ze natuurlijk daar waar ze de beste deal kon maken, de ene keer was dat bij Matsumoku, de andere keer bij Fuji-gen en soms ook bv bij Kasuga en andere gitaarfabrieken.

Ik heb zelf een Custom Jazz Bass, ook met die handgeschreven logo en dat is een schandalig mooie bas, tweedelige hard-ash body. Maar zoals wel vaker bij Hoshino lieten ze ook wel gitaren van houtsnipperfantasie maken met de naam Custom (of Ibanez) erop... Ze hadden in de jaren 70 niet echt een vast beleid welke merknaam een instapmerk was en welke een kwaliteitsmerk. Een dekkend gelakte Hoshino-gitaar ongezien kopen is dus altijd een beetje een gok.

Bram+
23 januari 2010, 22:14
Hoshino heeft zelf alleen de Ibanez merknaam gebruikt, die "Custom" naam is waarschijnlijk van de (Europese) importeur en geen merknaam van Hoshino zelf. Het is niet zo dat Hoshino voor een andere klasse gitaren een andere merknaam gebruikte. Hoshino kon inderdaad wel tot ongeveer halverwege de jaren 70 gitaren met merknaam naar keuze leveren aan buitenlandse importeeurs, dus het kan zijn dat (sommige) door Fujigen en andere fabrieken gemaakte "Customs" inderdaad geëxporteerd zijn door Hoshino, maar bijvoorbeeld Fujigen, een fabriek die (ten onrechte) soms één op één wordt gezien met 'Ibanez', bouwde ook voor andere exporteurs.

Alles van na ca. 1976 waar geen Ibanez op staat is sowieso geen Hoshino-gitaar (m.u.v. dingen als Starfield).