PDA

View Full Version : 4-way switch voor tele icm veel ruis??



knarf
22 januari 2010, 14:28
Hallo,

Veel telespelers zijn wild over de extra pupschakeling die een 4-way schakelaar biedt, nl het in serie schakelen van neck en brug element. Nou wil ik mijn tele ook voorzien van zo'n schakelaar, maar ik lees dat je de neck pup cover apart moet aarden aangezien je anders storend veel brom en ruis zou krijgen. Hiervoor moet je een aanpassing doen aan de pickup zelf, iets wat ik liever niet doe als het verschil miniem is.

Zijn er mensen die kunnen bevestigen dat het niet te doen is om met 4-weg schakelaar te spelen op een tele zonder de extra aarding aan de neck pickup? Of valt het allemaal nog wel mee en is die mod eerder voor de echte tele-puristen?

Alvast bedankt!

aaronstonebeat
22 januari 2010, 18:10
Het apart aarden van de massadelen van het halselement is aan de orde als je de elementen uit fase wilt zetten; voor serie/parallel kan eea blijven zoals het is.

knarf
24 januari 2010, 00:11
Dank voor 't antwoord, Aaron.

correct me if i'm wrong maar als ik het goed begrepen heb is het neckelement met een 4-way switch niet langer geaard; de zwarte draad wordt ook aan de switch gesoldeerd ipv aan de vol pot behuizing. Dan kan ik me voorstellen dat er een brom optreedt. Toch?

Ik denk dat ik het maar eens probeer zonder en zien wat het geeft. Bij teveel brom of ruis kan ik de pickup vooralsnog gaan mod'en.

aaronstonebeat
24 januari 2010, 00:32
Ik zit net nog eens wat nader te lezen over die schakeling. Waarschijnlijk is het toch wel nodig die aarding van de massa los te halen en apart te maken.

In principe is dat niet moeilijk. En het verschil in geluid zul je zeker horen! Tussen wel en niet goed geaarde massa en tussen parallel en in serie.