PDA

View Full Version : Duncan hybrid pickups



Orpheo
22 januari 2010, 13:10
Tijdje geleden deed ik alhier mijn beklag over het feit dat een gitaar zo neuzig klonk, weinig 'stuwkracht' had, en niet echt strak was in 't laag, en gewoon niet lekker klonk. Ik suggereerde het gebruik van een duncan hybrid pickup, wat werd begroet met hoongelach. In de tussentijd heb ik van alles geprobeerd wat ik had liggen, hetzij los, hetzij in een andere gitaar. Ik vond het allemaal 3 keer niks, verkocht de boel, en koos voor een set duncan distortions. de distortion bridgemodel is eigenlijk een JB met een waanzinnig dikke ceramische magneet. het halsmodel is een underwound JB met diezelfde magneet.

en boy oh boy, is dat te horen. de distortion is agressief, heeft een strak laag, heel veel punch, en zingt net zo lekker als de JB, en die geweldige midrange hump waar menigeen van moet braken. Maar hij is niet gearticuleerd genoeg. Zo'n sterk magneetveld staat nogal direct gelinkt aan weinig articulatie.

De duncan fullshred heeft een compleet andere bouw: hex polepieces, wat veel definitie en articulatie levert, een dikkere draad, dus minder output, dus meer hoog en midhoog en een wat warmere, helderdere tone.

De combi van die 2 pickups zou dus ideaal zijn, in theorie.

Gisteren heb ik ze binnengekregen, gelijk een hybrid van gemaakt (van de ene pickup een spoel afhalen, en bij de ander ook, en dan dus spoelen omwisselen, eventueel met magneet). en het resultaat? waanzinnig. Geweldig pickup voor metal: lekker strak en agressief, maar enorm precies en gearticuleerd. voor muziek waar je minder gain bij gebruikt, is 't element ook verdraaid bruikbaar. voor country bijvoorbeeld; lekker helder en precies voor die loopjes. voor blues: tis een lekker smerig, viezig geluid. voor rock is 't een iets minder geschikt element, als je je volume en tone op 10 houdt; iets terug, of mixen met hals, of met midden, en dan is 't opeens veel meer bruikbaar.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0092.jpg

het middenelement is de slugspoel van de distortion, de 2e schroefspoel van de fullshred, en een alnico5 magneet. dit element heeft het belletjeshoog van een stratpup, de strakheid van een JB, de felheid van een telepup, en de viezigheid van een p90.

Kortom: hybrid pickups: te gek.

effe nog wat meer foto's van de gitaar

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0093.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0098.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0094.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0091.jpg

Hiro
22 januari 2010, 13:18
dan willen we ook wat samples hore natuurlijk, ziet er appart uit allemaal verschillende pups

Orbis
22 januari 2010, 13:30
Hybrid pickups, hoe bedenk je het :p . Hoe lang doe je eigenlijk over het pickup verwisselen? Uit je posts krijg ik de indruk dat je talloze combinaties op een middag uitprobeert, gaat het echt zo snel?

Maar bovenal: grats met je vinding!

Orpheo
22 januari 2010, 13:38
Hybrid pickups, hoe bedenk je het :p . Hoe lang doe je eigenlijk over het pickup verwisselen? Uit je posts krijg ik de indruk dat je talloze combinaties op een middag uitprobeert, gaat het echt zo snel?

Maar bovenal: grats met je vinding!

Ik wissel een pickup binnen 10 minuten. magneetje wisselen 5, als er geen kap op zit :P ik wissel soms wel 5 pickups op een middag ;)

het maken van een hybrid is niet mijn idee. toen gibson met de paf begon, had je nooit 2 precies symmetrische spoelen. dimarzio is dat idee gaan uitbouwen, en heeft er een octrooi op. daarom mag duncan 't niet doen, maar als eigenaar van de pickups mag ik dat wel degelijk. daarom doe ik 't ook, omdat je er veel en veel meer tones mee kunt maken, veel meer variatie in het ontwerp. werkt perfect.

@hiro: in clips hoor je de nuances niet. je moet 't echt direct horen met je eigen oren. er is een topic op het duncan forum waarbij er een 'raffle' is als je alle 4 de clips goed raadt: je hebt een es339 met pafs, een sg JR met vintage p90, een tele en een sg special met 2 superhotte p90's, met een alnico8 en alnico5 magneet erin. de verschillen in die clips zijn zo minuskuul, je hoort 't nauwelijks. ja je hoort wel wat verschil, maar niet zo dat je kunt zeggen, daar en daar ligt 't aan.

Nicks
22 januari 2010, 13:46
Hoe zijn die retrotrons van GFS?

caliban
22 januari 2010, 13:57
De distortion en fullshred hebben wel dezelfde magneet of niet?

Hoe is dit nu in vergelijking met de JB met alnico 8?

Orpheo
22 januari 2010, 15:01
De distortion en fullshred hebben wel dezelfde magneet of niet?

Hoe is dit nu in vergelijking met de JB met alnico 8?
de jb8 heeft in vergelijking met deze pup meer laag,meer midlaag en n wat milder hoog.de magneten van de fullshred en distortion zijn niet gelijk! de fs heeft n alnico5 envde duncan distortion heeft n dubbeldikke ceramische magneet. scheelt dus flink wat. ik ga in deze pup wel n alnico8 prakken,kijken hie dat uitpakt.idem dito in de jazz.

de retrotron heb ik allang niet meer.ik kan me herinneren dat ie wat saai en muffig klonk. ik wilde vooral t kapje hebben,omdat daar spacing nuet uitmaakt.

Terminus
22 januari 2010, 17:58
Wat ik me nou afvraag hè...

Waarom gaan bedrijven niet pickups maken met gouden kapjes en zwarte slugspoelen zoals die hybrid die je nu 'gemaakt' hebt? Het ziet er echt ontzettend vet uit zo.

Orpheo
22 januari 2010, 18:36
Wat ik me nou afvraag hè...

Waarom gaan bedrijven niet pickups maken met gouden kapjes en zwarte slugspoelen zoals die hybrid die je nu 'gemaakt' hebt? Het ziet er echt ontzettend vet uit zo.

ik denk, omdat de markt voor hex-polepieces klein is, en de markt voor gouden kapjes ook.menigeen vindt ze lelijk en te kitscherig.ik vid t wel tof,en de tone ook. maar ik denk niet dat heel veel mensen dat zullen denken.

RS-Rik
22 januari 2010, 18:40
Tis en blijft af en toe geniaal wat je doet.


ik zie het al voor me met een soldeerbout in de klauw, heel heftig in de weer met pickups en die hele dunne klotedraadjes solderen.

Gister heb ik nog een kapotte vintage SH8 gerepareerd. Het draadje dat uit de 2e spoel (de buckingspoel) kwam zat los. Die heb ik op het contactje op de bobbin gesoldeerd. Wat een kutwerk!!! Doe je er daar dan 5 van op de middag? inc. het losknippen dan die kleine priegeldraadjes?

macwilliams
22 januari 2010, 19:09
ik denk, omdat de markt voor hex-polepieces klein is, en de markt voor gouden kapjes ook.menigeen vindt ze lelijk en te kitscherig.ik vid t wel tof,en de tone ook. maar ik denk niet dat heel veel mensen dat zullen denken.

Damn, i like kitsch:makeup::ok:

Orpheo
22 januari 2010, 19:17
Tis en blijft af en toe geniaal wat je doet.


ik zie het al voor me met een soldeerbout in de klauw, heel heftig in de weer met pickups en die hele dunne klotedraadjes solderen.

Gister heb ik nog een kapotte vintage SH8 gerepareerd. Het draadje dat uit de 2e spoel (de buckingspoel) kwam zat los. Die heb ik op het contactje op de bobbin gesoldeerd. Wat een kutwerk!!! Doe je er daar dan 5 van op de middag? inc. het losknippen dan die kleine priegeldraadjes?

ja hoor.veel doen,dan word t stukken eenvoudiger.ik doe een totale pickupwissel in 20 minuten, met als meest tijdrovende karwei: snaren loshalen, pickups losschroeven en het stemmen. si.gle/serie/parallelswitch doe ik in 6 minuten. na verloop van tijd wordt t allemaal veel makkelijker en meer n automatisme...

caliban
22 januari 2010, 19:19
Ik had eerder vandaag hier een oude pickup open liggen, ik wilde een keer proberen de magneet eruit te halen, maar deze zit heel erg vast, wat ik zie daar bij over het hoofd?

Steven Otto
22 januari 2010, 19:45
Ik begrijp niet waarom je niet gewoon een sample post.
Als je het verschil op zo'n opname niet hoort, hoor je het verschil in je band en op cd al helemaal niet?:satisfie:

Ik vind het wel interessant hoor, zo'n hybride pick-up, maar ik wil wel weten hoe dat dan klinkt. :p

Orpheo
22 januari 2010, 19:59
Ik begrijp niet waarom je niet gewoon een sample post.
Als je het verschil op zo'n opname niet hoort, hoor je het verschil in je band en op cd al helemaal niet?:satisfie:

Ik vind het wel interessant hoor, zo'n hybride pick-up, maar ik wil wel weten hoe dat dan klinkt. :p

wil je n hybride horen? neem n superdistortion,norton,fred of n dimarzio met t juiste octrooi. je hoort n sound. op plaat hoor je ook een sound. tis al lastig genoeg vaak om pickups onderling te vergelijken. met nuances als dit,helemaal. inn studio heb je vaak goede microfoons,maae die heb ik nier.t enige dat je zult horen is de compressie van de mic en youtube.ik herken de jcm800 of de mk4 op n jb in n lp niet eens,vergeleken met the real thing,omdat clips niet representatief zijn.je hoort hoe goed iemsnd n tone kan indraaien,hoe goed de mic is,etcetc... clips doe ik niet,omdat je er niks van opsteekt.je moet t horen met je eigen oren

@caliban. de magneet en alles in de pup zit vast met wax...maak die zacht met n fohn,en dan de schroeven die dior de baseplate gaan,n beetje losdraaien.dan komt t goed.

caliban
22 januari 2010, 20:46
Bedankt :)

De feel van een gitaar/pickup/amp valt ook sowieso niet op een opname te zetten.

Orpheo
23 januari 2010, 00:06
volgens mij ben ik vergeten nog wat te zeggen over de tone... heb ik al gezegd hoe geweldig ze klinken, en hoe tof ze pinchen? hoe 'vloeiend' de brugpup klinkt bij leads, maar lekker strak en crunchy voor slag?

EGH
23 januari 2010, 00:25
volgens mij ben ik vergeten nog wat te zeggen over de tone... heb ik al gezegd hoe geweldig ze klinken, en hoe tof ze pinchen? hoe 'vloeiend' de brugpup klinkt bij leads, maar lekker strak en crunchy voor slag?

Je kan eeuwig blijven praten over de pickups maar het beste is uiteraard gewoon het zelf te horen. Ik denk dus dat ik voor allemaal spreek als ik zeg dat een geluidssample erg leuk zou zijn:)

Orpheo
23 januari 2010, 00:41
Je kan eeuwig blijven praten over de pickups maar het beste is uiteraard gewoon het zelf te horen. Ik denk dus dat ik voor allemaal spreek als ik zeg dat een geluidssample erg leuk zou zijn:)

eigenwijs. lees je niet goed, ofzo? ik word hier niet blij van, van die verzoekjes om clipjes. je hoort alleen maar hoe klote de mic is, hoe goed of slecht de site comprimeert, hoe ik speel, hoe ik de amp afstel. de feel hoor je niet. Simpel voorbeeld. George Lynch speelt op de screamin demon, maar in zijn handen klinkt t als de JB.

Ander voorbeeld. In een video van EvH speelt ie een flinke solo. Niemand weet welk element 't is: de JB? duncan custom custom? duncan pearly gates? ouwe paf? allemaal totaal verschillende pickups.

je hoort de kleine nuances niet, omdat je de gitaar zelf niet kent, je weet niet hoe de gitaar is, was, hoe ie onversterkt klinkt, etc etc etc.

Kortom: wil je 't element horen, dan kom je maar langs, speel je erop, of wacht je tot ik 'm meeneemop een meeting, of maak je de hybrid zelf.