PDA

View Full Version : dagje versterkers testen



ibanez260
21 januari 2010, 22:29
hoi,

afgelopen woensdag hadden wij geen school, dus kon ik eens naar die mega-muziekwinkel in Keulen. Ik was vooral op zoek naar een degelijke buizenamp, ongeacht welke prijs, zolang hij maar onder de 1000 euro zat.

Ginds heb ik op zoveel mogelijk versterkers gespeeld, en het leek me wel interessant om hier even te melden hoe ik die verschillende amps heb ervaren.

Ik zal even de versterkers opsommen die ik me nog kan herrineren.
-Blackstar ht-5
-Orange tiny terror
-Bugera 6260
-een of andere H&K-modeling amp
-line 6 spider valve
-Peavey classic 30

Tot zover de vesterkers die ik wilde testen en ook heb getest. De enige die ontbrak was de engl thunder.

Oh ja, waar was ik naar op zoek?
-Een clean geluid alla metallica, maar van mij mag er dat randje wel opzitten.
-Liefst ook nog een overdrive/distortion kanaal, dat van lekkere rocksoundjes gaat, tot metallica.

Hmm dus ter zake.

Blackstar HT-5: Deze wilde ik absoluut testen! Omdat ik wel zeer geïnteresseerd was aangezien de prijs enzo.. Totdat ik hem opzetten. Ik zou er duizenden woorden aan kunnen vuil maken, maar kortom, zal ik zeggen dat het cleane kanaal gewoon slecht is.
Wat ik ook deed met de eq, het klonk niet zo vol en clean als ik had gedacht. Aan de andere kant was het overdrive-kanaal dan weer op en top.
Maar ik denk dat het grootste minpunt aan deze versterker was dat als ik mijn distortion had ingesteld (namelijk lekker vet met veel gain :)) klonk mijn clean kanaal alsof de versterker was verzonken in een moeras. En als ik dan weer mijn clean kanaal aanpaste aan mijn persoonlijke voorkeur, klonk de distortion vele malen te schel.
Conclusie: Op papier een aantrekkelijk combotje, in de praktijk onbruikbaar. Althans voor mij toch.

Orange tiny terror: Na eerst op de blackstar te hebben gespeeld, was deze een verblijding. De gain terug draaien en je hebt een geweldige clean! de gain open en dan had je weer een goeie britse sound.
Niet meteen wat ik zocht, maar klonk goed!
Enkel vond ik, naar mijn smaak, dat als je de gain helemaal opendraaide. De overdrive net iets te korrelig werd. Als deze amp een tweede kanaal had voor dezelfde prijs was ik er misschien voor te vinden. Hij zeer goed! Maar ik was er van overtuigd dat er nog beter moest te vinden zijn.

Bugera 6260: Na veel gelezen te hebben, filmpjes op youtube bekeken, en de discussie op dit forum gevolgd te hebben, was ik benieuwd naar deze versterker.
Ok CLean? Best wel goed eigenlijk. Een volle dikke jazzy sound, met de bright-switch clean hij ook zeer goed.
Crunch? Distortion? Slecht, veeel te korrelig naar mijn goesting, je had nooit echt die lekkere metallica-distortion. Erger zelfs, je kwam niet eens in de buurt.

H&K ???: Het precieze model ben ik vergeten. Enkel dat hij 444 euro kostte, dacht ik. In het begin, was ik helemaal niet van plan om deze te testen. Enkel en alleen omdat die man van de winkel maar bij mij bleef staan en blijkbaar niet doorhad dat ik volledig klaar was met die bugera plugde ik dan maar die in.
De sound? Zeer verrassend! Ik heb hier ook een pod x3 staan, en deze amp speelde elke gemodelde amp van de line 6 naar huis! Van clean tot hi-gain klonk alles eigenlijk heel goed! Eindelijk eens een rectifier die naar een rectifier klonk. Over het algemeen zeer overtuigend. Maar toen die vent vertrok ben ik ook maar gestopt.

Line 6 spider valve: Nieuwsgierig hoe deze dan weer klonk en vooral omdat er in die testruimte de engls niet werkte. Een beetje een ingewikkelde bediening. Want ik zat precies voor eeuwig vast in de presets. Opnieuw klonk deze ook weer niet slecht. Clean en hi-gain vond ik hem het beste, in de crunch en lichtere overdrive kon hij nogal ondynamisch, geprogrameerd klinken. Maar dan ben ik al wat aan het mierenneuken vind ik. De effecten er in waren ok. Niet waaauw maar dik ok. Veel valt er eigenlijk niet over te zeggen.

Misschien was dit wel de amp met het grootste potentieel. Veel mogelijkheden, klinkt niet slecht. en kon er allerlei zeer goede klanken uit toveren.
Maar de versterker die tot nu toe het beste klonk?? Tiny terror! Voor mij steekt hij er met kop en schouders boven uit! Enkel jammer dat hij meer eenkanaals is. En de meerkanaals meteen zo duur zijn.

In 1 testruimte was ik nog niet geweest. Toen ik naar de telecaster aan het kijken was, zat daar een vent binnen die echt echt echt goed was :D Toen hij vertrok was ik best wel nieuwsgierig naar de versterker waar hij op speelde. Bleek dat een peavey classic 30 te zijn!
Eigenlijk nog nooit echt iets gehoord over deze versterker. Maar hij klonk goed, Dus ging ik er ook eens wat over pingelen....

Peavey classic 30: Een echte Klassebak! Lekkere volle dikke clean, met vrij snel een klein randje er op, vrij ideaal voor blues. Niet meteen wat ik zocht, maar hij klonk echt goed.
Overgeschakeld naar de overdrive, van het zelfde. Met de gain helemaal open, een stevige overdrive waar je tot een heel eind in de hard rock geraakt! draai je de gain (pre-gain op die amp. Post-gain staat meer voor het volume denk ik) wat terug, krijg je een lekker blues soundje. Een samen met de orange de mooiste versterker die ik zag die dag.
In tegenstelling tot de blackstar, kon ik na enig tweaken een cleane en overdrive sound bekomen waar ik tevreden mee was. Toch zou het nog handiger zijn als elk kanaal zijn eigen equalizer had. Maar dat maakt het misschien zo fijn he.

De peavey classic 30 is zeker en vast de winnaar van de dag.
De versterker met het meeste karakter, die je gewoon schreeuwt om op hem te spelen. Of ik hem nu ook ga kopen, laat ik in het midden. Maar het is wel een zekere mogelijkheid.

Voila, ik hoop dat jullie er ook iets aan hebben.

de groete,
Joost

Rock Bottom
21 januari 2010, 22:35
406 kom ik tekort?!

caliban
21 januari 2010, 22:56
Ik begrijp niet dat die Bugera zou slecht klonk feitelijk. Een 5150-type amp kan toch geen echt slechte overdrive hebben. Instant metallica gaat er misschien niet uitkomen maar slecht kan die toch niet klinken.

Schuey
21 januari 2010, 23:26
Maar wie wil er dan ook 'Metallica type' distortion uit zo een amp? Pak daar een lekkere Mesa/Boogie voor :)

caliban
21 januari 2010, 23:28
De klassieke metallica sound (buiten KEA en RTL) is inderdaad een mark series amp, maar een gelijkaardige overdrive moet toch ook uit een 5150 kunnen komen of een clone ervan.

ibanez260
22 januari 2010, 16:29
Ik begrijp niet dat die Bugera zou slecht klonk feitelijk. Een 5150-type amp kan toch geen echt slechte overdrive hebben. Instant metallica gaat er misschien niet uitkomen maar slecht kan die toch niet klinken.

ik zei dat hij voor MIJ slecht klonk. Daarom voor jou nog niet he. Naar zulke sound was ik gewoon helemaal niet op zoek. IK vind hem niet mooi klinken.

caliban
22 januari 2010, 16:30
Ik van JOU ook niet aan hoor :)

ibanez260
22 januari 2010, 17:39
:D weet er iemand toevallig of er ook een of andere britse crunch uit die engls te krijgen valt? of of hij gewoon goed op pedalen reageert...

episua
22 januari 2010, 17:46
De Tiny Terror kan je nu in een 30 watt tweekanaals uitvoering krijgen voor ongeveer 600 euro, misschien is dat wat voor je? Dan heet ie de Dual Terror. http://www.orangeamps.com/products.asp?Action=View&ID=110

caliban
22 januari 2010, 17:48
Afhankelijk van welke denk ik :). Een Fireball kan je niet makkelijk een britse crunch uitkrijgen, alhoewel ik een tubescreamer voor het cleankanaal vrij leuk vind, maar echt crunch zou ik dat niet noemen. De Blackmore of Savage zal hier waarschijnlijk beter in zijn.

Ik vind het cleankanaal van mijn Fireball redelijk pedaal slikken (ik gebruik enkel een zelfbouw tubescreamer). Ik heb wel een erg volumeverschil met de pedaal aan of uit, maar dat ligt denk ik aan het feit dat ik graag het level van de ts meer gebruik dan de level knop. Het overdrivekanaal heeft niks aan pedalen. Alhoewel ik mezelf niet kan herinneren of ik ooit heb geprobeerd de gain op 1 of toch bijna dicht te zetten en hem dan te boosten....

ibanez260
23 januari 2010, 11:40
De Tiny Terror kan je nu in een 30 watt tweekanaals uitvoering krijgen voor ongeveer 600 euro, misschien is dat wat voor je? Dan heet ie de Dual Terror. http://www.orangeamps.com/products.asp?Action=View&ID=110

echt voor maar 600 euro?
das dan een serieuze mogelijkheid...

Thiez
23 januari 2010, 11:53
Weet niet wat precies je budget is maar als je voor 600 een dual terror wilt gaan kopen zou ik eerder zoiets aanraden (daar heb je naar mijn weten veel meer aan dan orange voor rock en metal en ook een kristal heldere clean)
http://link.marktplaats.nl/311127977 (met orignele footswitch 4 wisselbare kanalen + contour en mastervolume, bij zijn footswitch slechts)
http://link.marktplaats.nl/314261569 (zelfde principe als de blackmore, 4 kanalen alleen ook nog een reverb erbij, erg gaaf dingetje!)

of combo
http://link.marktplaats.nl/313092084 (combo versie van de screamer)

DaveItUp
23 januari 2010, 13:05
De klassieke metallica sound (buiten KEA en RTL) is inderdaad een mark series amp, maar een gelijkaardige overdrive moet toch ook uit een 5150 kunnen komen of een clone ervan.

Sorry hoor, maar kea en rtl zijn toch echt marshalls. MOP is wel mesa.

interessander
23 januari 2010, 13:17
Sorry hoor, maar kea en rtl zijn toch echt marshalls. MOP is wel mesa.

Dat zegt hij toch ook, buiten die twee...
Maar ik ben het er niet mee eens dat de 5150 ook zo klinkt, die heeft toch echt een heel ander karakter.

Die peavey classic heb ik zelf nooit getest maar ik heb hem live wel eens gehoord icm pedalen bij een metalband en hij klonk eigenlijk verassend goed!

Schuey
23 januari 2010, 13:17
Maar hij beweert het tegendeel toch ook niet? Hij zet het er zelfs nog bij :dontgeti:

DaveItUp
23 januari 2010, 14:19
Ik lees verkeerd, sorry.

ibanez260
23 januari 2010, 18:50
Weet niet wat precies je budget is maar als je voor 600 een dual terror wilt gaan kopen zou ik eerder zoiets aanraden (daar heb je naar mijn weten veel meer aan dan orange voor rock en metal en ook een kristal heldere clean)
http://link.marktplaats.nl/311127977 (met orignele footswitch 4 wisselbare kanalen + contour en mastervolume, bij zijn footswitch slechts)
http://link.marktplaats.nl/314261569 (zelfde principe als de blackmore, 4 kanalen alleen ook nog een reverb erbij, erg gaaf dingetje!)

of combo
http://link.marktplaats.nl/313092084 (combo versie van de screamer)

hmmm ja, maar mijn probleem is dat ik met een equalizer weinig ben. Clean heb ik liefst met zoveel mogelijk hoog en weinig mid, en overdrive dan weer minder hoog en veel mid.

Thiez
23 januari 2010, 18:55
dan gaan er al een hoop amps afvallen voor je. als je een 2 kanaals amp wilt met aparte eq.
Zover ik weet hebben toch geen van de geteste amps een losse eq per kanaal?

1 eq hoeft in principe geen probleem te zijn. Je moet alleen de versterker vinden die voor jou goed gevoiced is. Wanneer ik bij mijn blackmore het distortion kanaal goed afstel vind ik de clean ook zeker goed klinken.

caliban
23 januari 2010, 18:59
Op een Fireball is het ook prima mogelijk. In de studio zou ik gaan draaien tussen een clean en een overdrive stuk, maar live meer dan goed genoeg in beide gevallen. (Ik gebruik voor het grootste deel van de tijd mijn zelfbouw preamp zijn scheurgeluid, dus ik heb automatisch 2 eq's, zeer aangenaam, maar zonder gaat perfect)

Mick25
24 januari 2010, 13:17
Oh ja, waar was ik naar op zoek?
-Een clean geluid alla metallica, maar van mij mag er dat randje wel opzitten.
-Liefst ook nog een overdrive/distortion kanaal, dat van lekkere rocksoundjes gaat, tot metallica.
Joost

Volgens mij speelt Metallica de cleane stukken op een Roland JC-120. Hier zou je alleen met de overdrive/distortion weinig mee opschieten.
Heeft de TT niet wat te weinig vermogen in vergelijking met de 30 en 50 watters?

Rembull1980
25 januari 2010, 10:31
Peavey classic 30: Een echte Klassebak! Lekkere volle dikke clean, met vrij snel een klein randje er op, vrij ideaal voor blues. Niet meteen wat ik zocht, maar hij klonk echt goed.
Overgeschakeld naar de overdrive, van het zelfde. Met de gain helemaal open, een stevige overdrive waar je tot een heel eind in de hard rock geraakt! draai je de gain (pre-gain op die amp. Post-gain staat meer voor het volume denk ik) wat terug, krijg je een lekker blues soundje. Een samen met de orange de mooiste versterker die ik zag die dag.
In tegenstelling tot de blackstar, kon ik na enig tweaken een cleane en overdrive sound bekomen waar ik tevreden mee was. Toch zou het nog handiger zijn als elk kanaal zijn eigen equalizer had. Maar dat maakt het misschien zo fijn he.

De peavey classic 30 is zeker en vast de winnaar van de dag.
De versterker met het meeste karakter, die je gewoon schreeuwt om op hem te spelen. Of ik hem nu ook ga kopen, laat ik in het midden. Maar het is wel een zekere mogelijkheid.


Dan moet je ook eens kijken naar Peavey Bandit 112 Scorpion. Met name met de scorpion speaker erin en je hebt een clean net zoals Metallica. Dit heb ik getest met de CD erbij. De Lead is ook behoorlijk vet en komt wel aardig in de buurt van het echte werk (hangt tevens van je gitaar af). 2de hands kan je deze nog kopen tussen 100 en 160 euro.
Deze amps zijn de hummer onder de amps, betrouwbaar en degelijk.

Ook een aantrekkelijke optie!