PDA

View Full Version : raar (no doubt)



JV
14 april 2003, 20:14
ik ben even no doubt - just a girl aan het uitzoeken (don't ask) en nu kom ik op een raar punt.

ik wilde gewoon beginnen met de toonladder te zoeken (omdat ik de baspartij doe) en dus zocht ik de noten ed in het nummer op, maar toen kwam ik dit tegen:

ik ben erachter dat het nummer in g ionisch staat en daar hoort logischerwijs een a mineur bij (a, c, e). echter spelen zij in het nummer een a majeur (a, c#, e). terwijl ze toch ook een c majeur spelen en daar kan die c# ook niet in voorkomen, dus laddergewijs hoort die majeur daar niet. maar waar komt die c# dan wel vandaan?

ik hoor geen modulaties en een harmonische toevoeging kan het niet zijn, want dat zou een d# zijn, maar wat is het wel? ik merk wel dat die majeur dominant klinkt maar volgens welke ladder en welke theorie zou dat moeten zijn?

Barret Wallace
14 april 2003, 20:47
Maybe harmonisch majeur? of ze hebben gewoon een valse noot gespeeld.. of diminished scale

JV
14 april 2003, 20:47
nee, voor harmonisch zou de toegevoegde noot de d# zijn.

melodisch misschien, die theorie heb ik nog niet gehad op les

Barret Wallace
14 april 2003, 20:48
hmm ok dan weet ik het ook niet meer

Negative K3 fan
14 april 2003, 20:51
misschien houden ze zich niet aan theorie...

nirvana - lithium is volgens mijn klassieke gitaarleraar ook theoretisch neit in orde.

Barret Wallace
14 april 2003, 20:52
zou heel goed kunnen ja :smile: soms hoor je malmsteen ook noten ''smokkelen'' in zen harmonisch mineur ladders :grin:

delphiro
15 april 2003, 09:04
Het is geen G ioniosch (majeur), het is B mineur. Als je twijfelt of het majeur of mineur is moet je kijken hoe het stuk eindigt. In 99% van de gevallen eindigt het stuk met de grondtoon, hier dus B (typisch popmuziek, als je met een ander akkoord eindigt denken mensen van heee? de muziek is niet af.. ik verwacht iets anders!.. dus bv. Zappa deed dat geregeld anders :smile: ).

B mineur=
B C# D E F# G A B

dus de A 'klopt' wel (A C# E)
de G 'klopt' ( G B D )

De C is in dit geval 'raar' maar ook dat is te verklaren omdat het stuk tijdelijk van toonsoort veranderd (C majeur) en je daar een V - I progressie speelt (lost lekker op).

Popmuziek verandert overigens vaak van toonsoort in een bridge.

Elaine
15 april 2003, 13:25
het is dus wel zo dat degene die het liedje geschreven heeft zich absoluut niet aan welke theorie dan ook hoeft te houden, dus als hij zin had in die noot en hij klonk ook wel goed.....
dan hoeft er helemaal geen logische verklaring voor te zijn




maar ik zeg natuurlijk niet dat er perse geen verklaring voor is, kan best wel een varklaring vanuit de theorie zijn, wat ik bedoel is dat lang niet iedereen zich aan theorie houdt!

delphiro
15 april 2003, 13:37
Je hebt waarschijnljk misschien zelf het idee dat je je niet aan de theorie of wat dan ook houdt / hoeft te houden maar alles is theoretisch te analyseren en popmuziek is over het algemeen wel *heel* voorspelbaar. Je hoort van jongs af aan al westerse muziek (12 tonen en overwegend 4/4) en dat begin je 'normaal' te vinden. Dus alles wat je dan componeert ligt in die lijn en is dus direct met de theorie te analyseren dus onbewust houd je je wel zeker aan de theorie.

Uitzonderingen als Sjotakovitz / Zappa / Einsturtzende Neubauten etc. daargelaten.. dat is chaos maar dan mooi :smile:

Arbz
15 april 2003, 20:00
Op mn werk heb ik een fan van turkse muziek etc - voor je gevoel zijn sommige maatsoorten echt gruwelijk fout, maar je bent het gewoon niet gewend :smile:

Elaine
16 april 2003, 12:13
Op 2003-04-15 13:37, schreef delphiro:
Je hebt waarschijnljk misschien zelf het idee dat je je niet aan de theorie of wat dan ook houdt / hoeft te houden maar alles is theoretisch te analyseren en popmuziek is over het algemeen wel *heel* voorspelbaar. Je hoort van jongs af aan al westerse muziek (12 tonen en overwegend 4/4) en dat begin je 'normaal' te vinden. Dus alles wat je dan componeert ligt in die lijn en is dus direct met de theorie te analyseren dus onbewust houd je je wel zeker aan de theorie.

Uitzonderingen als Sjotakovitz / Zappa / Einsturtzende Neubauten etc. daargelaten.. dat is chaos maar dan mooi :smile:


ja daar heb je natuurlijk gelijk in, onbewust hou je je altijd aan theorie, maar af en toe kan er best iets effe naastzitten en dan raken mensen die het gaan analyseren helemaal in de war. Kijk bijvoorbeeld maar naar het 'foutje van Beethoven'

Harry
16 april 2003, 13:29
wat Elaine zegt klopt wel, ik heb eens een cover gedaan van 'I feel good' van James Brown, en de accenten verlegt. Volgens de drummer kon het niet, want 'je komt dan een paar tellen te kort'. Mij maakt het niet uit, want dan begin je daarna toch weer met je 4-kwartsmaat? Ik ben niet theoretisch onderlegt, dus ik rotzooi maar wat raak, als het maar klinkt. Maar die drummer (een beroeps) kon er niet mee uit de voeten, alleen maar omdat het theoretisch niet klopte.