PDA

View Full Version : Toneport UX1 hapert



k3nny
21 januari 2010, 20:51
Als ik de toneport UX1 instel als geluidskaart van mijn laptop, hapert het geluid vaak bij het afspelen van geluiden alsook bij het opnemen... Dit is heel vervelend vooral in het geval van zang omdat het geluid dan echt even hangt en je helemaal uit de maat bent. Heb al heel wat gezocht maar vind niet echt een oplossing of een oorzaak... De latency staat redelijk laag, het zijn echte haperingen waarbij het geluid dus helemaal wegvalt en terugkomt (soort gekraak).
Ik denk toch niet dat het aan mijn systeem ligt aangezien dit redelijk zwaar is, en heb ook al de laptop geformatteerd zodat alle rotzooi verwijderd zou zijn maar tevergeefs.
systeem:
Processor
Processor : Intel® Core™ 2 Duo T6500
Kloksnelheid : 2,1 GHz
Cache geheugen : 2 MB
Systeem bus : 1066 MHz
Geheugen
RAM Geheugen : 4096 MB DDR3
Harde schijf
Harde schijf : 500 GB
Kaartlezer / diskettestation
Kaartlezer : 5-in-1 (SD/MMC/MS/MSPro/xD)
CD-RW / DVD-RW
CD-RW/DVD-RW : Slot-in DVD Dual DVD+R/-R/RW/+R9 (dubbellaags)
Video
Grafische kaart : NVIDIA® GeForce® G105M
Video geheugen : 512MB Dedicated (tot 1791 MB Turbocache)

jutter
21 januari 2010, 21:14
Als ik de toneport UX1 instel als geluidskaart van mijn laptop, hapert het geluid vaak bij het afspelen van geluiden alsook bij het opnemen... Dit is heel vervelend vooral in het geval van zang omdat het geluid dan echt even hangt en je helemaal uit de maat bent. Heb al heel wat gezocht maar vind niet echt een oplossing of een oorzaak... De latency staat redelijk laag, het zijn echte haperingen waarbij het geluid dus helemaal wegvalt en terugkomt (soort gekraak).
Ik denk toch niet dat het aan mijn systeem ligt aangezien dit redelijk zwaar is, en heb ook al de laptop geformatteerd zodat alle rotzooi verwijderd zou zijn maar tevergeefs.
systeem:
Processor
Processor : Intel® Core™ 2 Duo T6500
Kloksnelheid : 2,1 GHz
Cache geheugen : 2 MB
Systeem bus : 1066 MHz
Geheugen
RAM Geheugen : 4096 MB DDR3
Harde schijf
Harde schijf : 500 GB
Kaartlezer / diskettestation
Kaartlezer : 5-in-1 (SD/MMC/MS/MSPro/xD)
CD-RW / DVD-RW
CD-RW/DVD-RW : Slot-in DVD Dual DVD+R/-R/RW/+R9 (dubbellaags)
Video
Grafische kaart : NVIDIA® GeForce® G105M
Video geheugen : 512MB Dedicated (tot 1791 MB Turbocache)

Raar....ik heb hetzelfde met mijn GX. Ik heb hem vanmiddag teruggebracht naar de winkel en zullen hem nakijken. Misschien heeft het iets te maken met de interne geluidskaart?

Terminus
21 januari 2010, 21:47
Hoe heb je je Toneport aangesloten?

arcane
21 januari 2010, 23:01
Ik heb dit ook, heb een gx, en af en toe hapert het ding, als je opnames terughoort op de interne geluidskaart hoor je van die haperingen niets meer terug.
Haperen doet ie overigens niet alleen bij gitaarspelen, maar ook bij mp3's en films.
Dit probleem heb ik al een jaar of 2. Heb al van alles geprobeerd, maar heb geen oplossing gevonden.

Mijns inziens kunnen er 2 oorzaken zijn: laptop is niet geaard, of het ligt aan windows vista.

op mijn normale pc, met windows xp heb ik nooit problemen met de toneport.

k3nny
24 januari 2010, 17:42
Nou bij mij zijn de haperingen dus wel te horen op de opnames... En het komt ook steeds terug als ik een mp3'tje afspeel of eender wat... Laat me weten als hij terugkomt van de winkel of er miss iets mis mee was!

De Beer
24 januari 2010, 18:07
Heb ik ook op mijn laptop met vista.
Op de pc met XP is het wel prima.
my 5cts

k3nny
24 januari 2010, 22:39
Ok, dan ga ik dat eens proberen op de gewone pc met XP. Dan zal het probleem waarschijnlijk opgelost zijn;)

Terminus
25 januari 2010, 17:27
Heb je de nieuwste drivers al geprobeerd?

k3nny
25 januari 2010, 18:13
Jep heb de laatste drivers geinstalleerd... Ik vind het toch raar dat dit alles door Vista komt op een toch redelijk goed systeem denk ik zo... Nouja eerst eens proberen op XP dan zien we wel.

jutter
25 januari 2010, 18:15
Jep heb de laatste drivers geinstalleerd... Ik vind het toch raar dat dit alles door Vista komt op een toch redelijk goed systeem denk ik zo... Nouja eerst eens proberen op XP dan zien we wel.

Met XP bleef die GX van mij ook haperen(en ook met Vista).....

Broodjekaas
25 januari 2010, 20:33
Die van mij wil ook wel eens haperen op mijn nieuwe windows 7 laptop... Mja, dan doe ik gewoon een extra take.

k3nny
25 januari 2010, 21:27
Als ik de buffer size van de toneport vergroot dan heeft hij wel minder haperingen... Maar dan is mijn latency ook behoorlijk hoog. Dus zou het toch aan het systeem liggen dan? Aangezien een hogere buffersize niet zoveel vergt?

Terminus
26 januari 2010, 08:37
Maar even voor de zekerheid, je hebt de Toneport met de USB aansluiting direct op je USB-poort aangesloten, en de line/headphones out gewoon direct op je speakers/koptelefoons aangesloten?

De Line 6 drivers hebben trouwens geen problemen met Vista of 7, het kan alleen zijn dat je computer te traag is, maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk als Vista een beetje fatsoenlijk draait.

k3nny
26 januari 2010, 21:07
Ik heb de toneport idd rechtstreeks via USB aangesloten. De headphones/speakers heb ik via een verloopje van grote jack naar tulpstekker aan gesloten... Zou dit een probleem kunnen geven?

ACSlater
28 januari 2010, 15:53
Mijn Toneport UX1 werkt op XP, Vista en 7 perfect. Computer kan alleen wel eens crashen als ik de usb stekker van de Toneport eruit trek. Mijn buffer staat op het kleinst mogelijke. Misschien dat er een hardwareconflict is? Het systeem uit de startpost moet het makkelijk kunnen trekken dus daar kan het niet aan liggen.

Terminus
28 januari 2010, 19:16
Het plugje zou het heel misschien kunnen zijn, probeer misschien iets direct aan te sluiten en kijken of het probleem blijft.

jutter
28 januari 2010, 19:20
Ik heb gisteren de GX weer opgehaald en ze hebben niets kunnen vinden. Wat ik nu zelf gedaan heb is alles verwijderen van de laptop, toen opnieuw alles geļnstalleerd en daarna de 1.11 ge-upload( www.line6.com/software ).
Werkt als een zonnetje! Geen haperingen meer.

k3nny
28 januari 2010, 23:15
Had pc ook geformatteerd en heb de allernieuwste drivers geinstalleerd... Niets helpt, krijg er echt iets van.
Kan er echt geen fatsoenlijke opname mee maken want als hij 10x hapert in een opname loopt de zang helemaal fout, en om alles in stukken te doen vind ik ook maar niks. Heb zin het ding door het raam te gooien!
Wordt waarschijnlijk een andere interface kopen, alleszins geen toneport meer.

jutter
28 januari 2010, 23:19
Heb je alles al eens verwijderd en weer opnieuw geļnstalleerd?

GMS007
29 januari 2010, 20:25
Ik heb ook een probleem met de toneport UX1, het signaal van mijn gitaar vangt hij wel op en ik hoor daarbij ook geluid maar bij mijn condensator geen signaal en geen geluid. Ik weet dat het niet aan de condensator en het snoer kan liggen want dat werkt gewoon perfect. Iemand ideeėn?

Ik gebruik GearBox 3.7 en Audacity of Ableton Live.

Terminus
30 januari 2010, 15:42
Ik heb ook een probleem met de toneport UX1, het signaal van mijn gitaar vangt hij wel op en ik hoor daarbij ook geluid maar bij mijn condensator geen signaal en geen geluid. Ik weet dat het niet aan de condensator en het snoer kan liggen want dat werkt gewoon perfect. Iemand ideeėn?

Ik gebruik GearBox 3.7 en Audacity of Ableton Live.

Lees de handleiding en controleer je settings? Dit is niet echt duidelijk.

GMS007
30 januari 2010, 21:32
Dit zijn mijn settings:

http://img17.imageshack.us/img17/6073/gearboxprob.jpg (http://img17.imageshack.us/i/gearboxprob.jpg/)

PanzerfaustNL
30 januari 2010, 21:49
Hoe heb je latency ingesteld? En is je buffer niet te klein? Hoe kleiner je buffer hoe meer kans op problemen. Als je latency te laag staat krijg je ook problemen.

Vergeet niet dat je aan het "sampelen" bent. Je slaat je gitaar op als een stroom data, als je dan geen buffer hebt, dan krijg je al gauw happeringen e.d.

Terminus
30 januari 2010, 23:11
Ik ben niet zo'n held op het gebied van microfoons (en dat is een understatement) maar heb je bij een condensator geen phantom power nodig?

GMS007
30 januari 2010, 23:38
Nou ja, ook als dat het geval zou zijn dan nog heb ik dit probleem ook met gewone mics. Zou het de input kunnen zijn die het niet doet? BTW, voor de goede orde, de rood omcirkelde metertjes doen dus helemaal niks als ik of de condensator of de microfoon heb aangesloten, bij de gitaar werkt alles prima.

PanzerfaustNL
30 januari 2010, 23:46
Nou ja, ook als dat het geval zou zijn dan nog heb ik dit probleem ook met gewone mics. Zou het de input kunnen zijn die het niet doet? BTW, voor de goede orde, de rood omcirkelde metertjes doen dus helemaal niks als ik of de condensator of de microfoon heb aangesloten, bij de gitaar werkt alles prima.

Als de gitaar direct werkt, probeer eens een andere microfoon.