PDA

View Full Version : Debiele gitaarvragen van een basser



Rhinus
14 april 2003, 19:24
Ja, ik speel dus bas, en ik vroeg me wat af.

-Bestaan er ook fretloze gitaren? Zo ja, hoe klinkt dat dan?
-Hoe klinkt plukken en slappen op een gewone gitaar eigelijk?

Ik heb namelijk geen idee.

Electrical Storm
14 april 2003, 19:26
Als je plukt en slapt krijg je fretbuzz en de snaar slaat eerder dood...

skabouter
14 april 2003, 19:30
het kan wel. khad op internet eens wat dingen gevonden, van slappen op gitaar. en een gitarist hier in de buurt doet het wel eens. maar echt mooi vind ik het niet, hoort meer bij bass !

ik heb een foto van een JEM, met 3 halzen. 1 hals is fretloos. het bestaat dus wel, maar is heel zeldzaam, en vaag. je hebt er niets aan op gitaar. akkoorden pakken is lastig zo

Negative K3 fan
14 april 2003, 19:30
fretloze gitaren bestaan, en volgens mij klinken die heel dof.

slappen gaat niet/moeilijk op een gitaar, maar poppen wil nog wel, het klinkt alleen niet echt joepie, maar het is aan jouw creativiteit om daar iets moois van te maken.

hoofd
14 april 2003, 19:43
Hey, over een week ofzo heb ik eindelijk mijn Ibbie fretloos gemaakt, gewone electrische gitaar dus, maar dan fretloos :wink:. Poppen vind ik wel lekker klinken op de gitaar, moet je alleen wel wat dikkere snaren hebben, lijkt me (ik heb zelf .011-.052).

fred dons
15 april 2003, 17:27
ik heb op een fretloze gitaar gespeeld en hij klinkt verbazend "normaal"
de sustain is redelijk alleen accoorden zijn
inderdaad nagenoeg onmogelijk

hoofd
15 april 2003, 17:33
Hey yo, mijn fretloze gitaar is klaar (bij een Ibanez de frets uitgehaald, opgevuld en vlak geschuurd). Heb 'm nog niet helemaal getest (zitten pas net snaren op), maar uit de onderste 3 snaren (G,B,e) heb ik nog geen mooie toon kunnen krijgen. Maar ik geef nog niet op...to be continued...

UncomfortableDotOrg
15 april 2003, 19:22
Slappen weet ik niet... het is waarschijnlijk best mogelijk om een akkoord te pakken en dan met de platte had te slappen... of misschien best met je duim, maar lijkt me niet dat je dan nog strak klinkt...

poppen gaat wel, en klinkt soms erg goed... luister maar eens naar 'funky monks' van de redhotchilipeppers... in dit nummer wordt het erg veel gebruikt...

UncomfortableDotOrg
15 april 2003, 19:22
Slappen weet ik niet... het is waarschijnlijk best mogelijk om een akkoord te pakken en dan met de platte had te slappen... of misschien best met je duim, maar lijkt me niet dat je dan nog strak klinkt...

poppen gaat wel, en klinkt soms erg goed... luister maar eens naar 'funky monks' van de redhotchilipeppers... in dit nummer wordt het erg veel gebruikt...

john.3001
16 april 2003, 10:19
Op 2003-04-14 19:30, schreef skabouter:
het kan wel. khad op internet eens wat dingen gevonden, van slappen op gitaar. en een gitarist hier in de buurt doet het wel eens. maar echt mooi vind ik het niet, hoort meer bij bass !

ik heb een foto van een JEM, met 3 halzen. 1 hals is fretloos. het bestaat dus wel, maar is heel zeldzaam, en vaag. je hebt er niets aan op gitaar. akkoorden pakken is lastig zo


Wij willen die foto ook zien!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: john.3001 op 2003-04-16 12:17 ]</font>

Barret Wallace
16 april 2003, 10:23
Op 2003-04-15 17:33, schreef mtlhead:
Hey yo, mijn fretloze gitaar is klaar (bij een Ibanez de frets uitgehaald, opgevuld en vlak geschuurd). Heb 'm nog niet helemaal getest (zitten pas net snaren op), maar uit de onderste 3 snaren (G,B,e) heb ik nog geen mooie toon kunnen krijgen. Maar ik geef nog niet op...to be continued...

maybe moet je er superdikke snaren erop pleuren die zakk wylde gebruikt ofzo (.64 ofzo? ) maak es een opname van je fretloze ibbie ding!

hoofd
16 april 2003, 15:31
Ja, zat ik ook al aan te denken, lekker dikke snaren erop (nu zitten er .010-.046 op, tsja, pakje moest toch gebruikt worden he :wink:). En opnames komen zodra ik het ding een beetje onder de knie heb, fretloos over de V-amp 2, Lennart eat your heart out :grin:.

Anders Destium
16 april 2003, 15:38
Hoe gaat het met de "feel" Mtlhead :smile:

Zonder frets merk je hoe lastig het is om op viool, cello oid te spelen :smile:

hoofd
16 april 2003, 17:56
Het is nog wel lastig, maar het gaat wel steeds beter, begin het een beetje door te krijgen. Goed intoneren is wel heel erg belangrijk (ja, ik gebruik de streepjes op het fretboard :wink:). De gitaar waar ik me nu op ga storten is een fretloze basgitaar, daarna hoop ik een contrabas te kunnen bemachtigen en spelen :grin:.

Maar op de volgende meeting zal ik de fretloze Ibrahim (Ibanezlogo ook meteen een beetje aangepast :smile:.

RadiuS
16 april 2003, 19:58
ben echt zwaar benieuwd!! hoe ons op de hoogte :razz:

sash
16 april 2003, 20:48
Op 2003-04-16 15:38, schreef Anders Destium:
Hoe gaat het met de "feel" Mtlhead :smile:



DUDE! Begin niet over de 'feel' bij hem. Wie weet wat ie allemaal gaat antwoorden dan :grin:

Anders Destium
17 april 2003, 13:02
Ik weet het, was ook een beetje een dubbele bodem :wink: