PDA

View Full Version : kabel bijgeluiden afhankelijk van waar ze liggen?



driftkop
21 januari 2010, 16:14
Tijdens de repetities liggen mijn pedalen ongeveer 2-3 meter voor mijn versterker, en ik sta er tussenin. Gisteren merkte ik dat wanneer de twee kabels van de pedalen naar de versterker (A/B -> 2 ingangen) in een rechte lijn naar de versterker op de grond liggen dat er extra ruis en gekraak is. Toen ik de kabels eerst een meter naar links liet gaan, en dan een haakse bocht langs mezelf, en pas achter mijn versterker weer een haakse bocht naar rechts was dat veel minder.

Mogelijkheden die ik kon bedenken zijn:

* intereferentie met mijn gitaar (Tele)
* slechte kwaliteit kabels
* interferentie met iets in de oefenruimte
* iets anders

Enig idee waar dit aan kan liggen?

AvU
21 januari 2010, 17:19
Dit heet gewoon overspraak, komt doordat je kabels te dicht bij elkaar liggen en niet goed zijn afgeschermd. Wat je kunt doen is betere, lees beter afgeschermde, kabels kunnen gebruiken. Waarschijnlijk zou dit het flink verminderen.

fredjuh
21 januari 2010, 17:44
Het signaal van de kabels naar de versterker wordt idd weer opgevangen door je gitaar(kabel). Vooral met high-gain pedaaltjes is dit merkbaar. Dat wordt beter afgeschermde kabels zoals avu al zegt of uit elkaar houden.

driftkop
21 januari 2010, 19:40
Goed om te weten, bedankt voor de uitleg. Ik heb al een draadje gelezen over het zelf maken van kabels op het BYOC forum, dat lijkt me wel een goed plan.