PDA

View Full Version : Hulp bij zoeken nieuwe versterker



Enemyofgod
21 januari 2010, 03:01
Hallo!
Ik speel nu al ruim 2 jaar gitaar, en ik zit nogsteeds op mijn bc rich verstertertje die ik gratis bij mijn gitaar kreeg te spelen. Ik wil dus een nieuwe versterker kopen als ik geld over heb over een tijdje. Ik wil het liefst een marshall kopen, omdat ik daar veel van heb gehoort en ik vind ze er gewoon gaaf uitzien. Maar ik weet niet goed wat er allemaal inzit en wat ik moet kopen. Ik al op internet rond gekeken en las dingen over valvastate en JCM en avt en nog veel meer, beetje teveel dus vroeg ik me af of op dit forum iemand mij kon helpen, hier wat verdere details:

-Een marshall

-een buizen versterker, of een zo een hybrid

-een half stack

-3 kanalen, met een foot peddel

-Voor thuis gebruik, en misschien later ook om te oefenen met een bandje

-budget: rond de 400 euro, liefst minder natuurlijk

-en de stijlen die ik speel, oude thrash metal (Over Kill, Nuclear Assault, Slayer) old school death metal (obituary, Death, possessed) en classic rock (Led Zeppelin, Eric Clapton, The Doors ect.) Dus het liefst een metal amp waar ik ook goed die classic rock mee kan spelen, ik speel ook veel buckethead, die haalt altijd hele gave geluiden eruit, dat wil ik ook wel

Heeft iemand misschien een paar voorstellen? alvast bedankt! het hoeft niet perfect aan me eisen te voldoen, ik wil er ook 1 waar ik de komende 5 jaar wel gewoon verder mee kan zonder problemen.

Ik hoor het wel! \m/

macwilliams
21 januari 2010, 06:43
Ik denk dat je met dit budget het beste voor een valvestate kunt gaan.

mmrizio
21 januari 2010, 09:00
Voor 400 Euro kun je een Valvestate halfstack scoren.
De 8100 (100w top van de eerste serie) is twee kanaals, maar heeft een veel beter en flexibeler geluid dan de driekanaals VS100 van de tweede serie.
8100: Twee kanalen met elk een eigen toonregeling, wat gladdere distortion. Hierdoor kun je twee verschillende vervormde geluiden maken.
VS100: Clean kanaal eventueel met evt. een klein korrelig randje en met eigen toonregeling, Crunch en Lead met grotendeels gedeelde toonregeling (contour knop alleen voor lead), korrelige distortion. Kanaal 2 en 3 blijven veel op elkaar lijken, lastig om 'sweet spot' te vinden.
Gangbare prijzen voor beide 125-175 Euro, waarbij de 8100 wat meer naar de bovengrens gaat.
8200: " Verbeterde" stereo versie van de 8100 met Chorus. Heb ik minder ervaring mee: Zou inderdaad verbeterd kunnen zijn, maar als die meer naar de VS100 neigt is het een achteruitgang!

Qua speakerkasten schijnt de eerste serie (8412) ok te zijn tot op een zeker volume, de latere valvestate kasten schijnen minder te zijn (van horen zeggen). Gangbare prijzen 150-200 Euro?

Je zou ook alvast een 1960 kast kunnen kopen die bij de JCM serie hoort, maar dan loop je net uit je budget. Die klinkt beter op hogere volumes en kun je houden als je later een buizentop koopt. Een tijdje gelden gingen die voor dik 400 Euro, tegenwoordig lijken ze wat goedkoper te zijn.

Maurice

iWishmaster
21 januari 2010, 09:08
Als je nog even doorspaart, zou je een Peavey 5150 combo kunnen zoeken.

Clean is best goed, kun je schakelen naar Crunch (niet met footswitch) die heerlijk is voor classic rock. Met footswitch kun je naar het lead kanaal, wat een enorm vette metal distortion geeft. Zo kosten tweedehands rond de 650 euro.

caliban
21 januari 2010, 12:16
Kijk aub verder dan Marshall only. Een valvestate is niet slecht hè, maar er bestaan meer leuke dingen. (Valveking bijvoorbeeld!)

macwilliams
21 januari 2010, 12:47
Ik raad de valvestate aan ivm het budget, doorsparen kan natuurlijk altijd.

caliban
21 januari 2010, 13:54
Valveking gaat dacht ik toch ook voor 400...

Enemyofgod
21 januari 2010, 17:03
Bedankt voor jullie snelle reacties!


Voor 400 Euro kun je een Valvestate halfstack scoren.
De 8100 (100w top van de eerste serie) is twee kanaals, maar heeft een veel beter en flexibeler geluid dan de driekanaals VS100 van de tweede serie.
8100: Twee kanalen met elk een eigen toonregeling, wat gladdere distortion. Hierdoor kun je twee verschillende vervormde geluiden maken.
VS100: Clean kanaal eventueel met evt. een klein korrelig randje en met eigen toonregeling, Crunch en Lead met grotendeels gedeelde toonregeling (contour knop alleen voor lead), korrelige distortion. Kanaal 2 en 3 blijven veel op elkaar lijken, lastig om 'sweet spot' te vinden.
Gangbare prijzen voor beide 125-175 Euro, waarbij de 8100 wat meer naar de bovengrens gaat.
8200: " Verbeterde" stereo versie van de 8100 met Chorus. Heb ik minder ervaring mee: Zou inderdaad verbeterd kunnen zijn, maar als die meer naar de VS100 neigt is het een achteruitgang!

Qua speakerkasten schijnt de eerste serie (8412) ok te zijn tot op een zeker volume, de latere valvestate kasten schijnen minder te zijn (van horen zeggen). Gangbare prijzen 150-200 Euro?

Je zou ook alvast een 1960 kast kunnen kopen die bij de JCM serie hoort, maar dan loop je net uit je budget. Die klinkt beter op hogere volumes en kun je houden als je later een buizentop koopt. Een tijdje gelden gingen die voor dik 400 Euro, tegenwoordig lijken ze wat goedkoper te zijn.

Maurice

Ik zou opzich wel even door willen sparen voor een JCM, zijn die echt veel beter? ik ben echt een leek met versterkers haha

op de site van feedback zag ik deze staan: http://www.feedback.nl/gitaar-versterkers/marshall/avt-50-x hij is mooi binnen mij bugdet, is deze goed? Waarom wel en waarom niet? alvast bedankt!

caliban
21 januari 2010, 17:36
Als je per se marshall wil, koop dan nog tweedehands...

Rock Bottom
21 januari 2010, 17:56
Bedankt voor jullie snelle reacties!



Ik zou opzich wel even door willen sparen voor een JCM, zijn die echt veel beter? ik ben echt een leek met versterkers haha

op de site van feedback zag ik deze staan: http://www.feedback.nl/gitaar-versterkers/marshall/avt-50-x hij is mooi binnen mij bugdet, is deze goed? Waarom wel en waarom niet? alvast bedankt!

De JCM 800 2203 vind ik persoonlijk de fijnste versterker ooit, helaas heb ik er geen geld voor.
Dingen woorden al vrij lang niet meer gemaakt(op de kk en de aankomende afd na) en kosten 2de hands vind je ze meetsl niet onder de 1000 euro en dan hen je alleen de head.

De jcm 900 vind ik persoonlijk een stuk minder maar wel beter dan een vs en die vind je al voor 500 maar dat is nogsteeds boven je budget.

Een valvestate 100 watt vind je al voor 200 en kun je als je doorgespaard hebt voor het zelfde bedrag weer verkopen en een jcm halen.

Dus een 1960 kast met een valvestate lijkt me een leuke set om even verder mee te kunnen tot je meer geld hebt en nog beter wilt.

OJee
21 januari 2010, 20:13
Ik een Valvestate 8100 + cab gekocht voor 300 euro. Ik ben er erg tevreden mee. Clean en Gain kanaal doen het goed voor Classic Rock, Clean kanaal kan je nog 'crunchen', Gain kanaal heeft nog een extra overdrive (od1 en od2). Of je er echt metal mee kan spelen, weet ik niet, heb geen typische metal gitaar en speel dat ook niet, ben ik te oud voor :-) Eq knoppen doen niet zo veel. Ik speel nu met een fx pedaal ervoor via het clean kanaal. Dat doet het ook goed. Je hebt meer dan voldoende volume voor een bandje. Ik speel met de master op een kwart en dat gaat hard zat. Hij staat nu in de oefenruimte, maar ik heb hem ook een tijd op mijn muziekkamer gehad. Natuurlijk scheurt het op laag volume niet zo mooi, maar het is goed te doen op rijtjeswoningvolume.

OJ

macwilliams
21 januari 2010, 21:33
De bands die de TS noemt zijn nogal verschillend in sound, possessed is veel ranziger en ongedefinieerder van sound dan Slayer. Met een jcm-900 en een geschikt cabje kom je een heel eind, zeker met hulp van een tube screamer.
Het zelfde geld voor de valve state.

In tegen stelling tot je huidige amp.

mmrizio
21 januari 2010, 21:34
Of je metal kunt spelen met een 8100? Aan Evil Chuck kunnen we het helaas niet meer vragen, maar als je "Individual Thought Patterns" luistert dan hoor je ze nog samen. Volgens sommigen gebruikte een groot deel van de Florida Death metal scene van de jaren '90 die apparaten, dus dat zit wel goed.

Het is niet het moderne metal geluid, maar de preamp is behoorlijk flexibel (voor een Marshall). Als je alleen Marshall wilt, hoef je niet verder te kijken.

[eerlijk gezegd vind ik de sound van veel Florida Death metal niet om over naar huis te schrijven, maar het geluid van de 8100 vind ik erg lekker. Al haalt-ie niet de feel van een buizenversterker]

Maurice

OJee
21 januari 2010, 23:35
Ja, inderdaad. Ik heb wat filmpjes van die band bekeken en daar zie je ze staan. Maar wat ze spelen is wellicht een beetje old school metal. Het geluid klinkt wel bekend, alleen onze zangeres zingt beter :-)

OJ

Enemyofgod
22 januari 2010, 06:10
Of je metal kunt spelen met een 8100? Aan Evil Chuck kunnen we het helaas niet meer vragen, maar als je "Individual Thought Patterns" luistert dan hoor je ze nog samen. Volgens sommigen gebruikte een groot deel van de Florida Death metal scene van de jaren '90 die apparaten, dus dat zit wel goed.

Het is niet het moderne metal geluid, maar de preamp is behoorlijk flexibel (voor een Marshall). Als je alleen Marshall wilt, hoef je niet verder te kijken.

[eerlijk gezegd vind ik de sound van veel Florida Death metal niet om over naar huis te schrijven, maar het geluid van de 8100 vind ik erg lekker. Al haalt-ie niet de feel van een buizenversterker]

Maurice

haha ik ben soweiso niet echt een fan van moderne metal, ik hou van old skool, zowel met rock als met metal

macwilliams
22 januari 2010, 07:20
Je kunt ook aardig in de buurt komen met een tubescreamer en een boss HM-2 pedaal.

mmrizio
22 januari 2010, 09:00
haha ik ben soweiso niet echt een fan van moderne metal, ik hou van old skool, zowel met rock als met metal
Ik ook, maar qua productie en sound hebben ze echt wel stappen gezet. Vergelijk Testament's "First strike still deadly" CD maar eens met de originelen op "The Legacy" en "The new Order". Doe mij de nieuwe sound maar - Andy Sneap rulez!.

De sound is idd niet heel bijzonder, maar als je toch een versterker nodig hebt met wat meer punch dan een BC Rich oefenversterkertje...

Maurice

Mr. Dynamite
22 januari 2010, 17:52
Of misschien de nieuwe marshall ma serie? met 400 euro ga je een half stack niet redden maar dan is zon combo misschien wel heel leuk? Ik heb ze nog niet getest maar k heb er wel een beetje GAS voor ;)