PDA

View Full Version : Aanslaan snaren



BarryBarrel
20 januari 2010, 23:29
Hallo
Ik heb sinds kort begonnen met gitaar spelen, en ik had een vraagje.
Ik zie vaak staan dat je een aantal snaren bij bepaalde akkoorden niet mag aanslaan. Maar hoe krijg je het voor mekaar om bijvoorbeeld bij een D akkoord de bovenste 2 snaren niet aan te slaan als je een nummer speelt met wat tempo en die ook bijvoorbeeld een C en G akkoord erin heeft zitten zodat het best lastig is om soms alle, soms 5 en soms 4 snaren aan te slaan.
Hoef je dit niet zo nauw te nemen of moet je gewoon veel oefenen om dat onder de knie te krijgen?

alvast bedankt!

Git Aar
20 januari 2010, 23:33
Oefenen. Gaat je zeker lukken.
Misschien als tip; Probeer eerst alleen de laatste 4 snaren (d, g, b e) aan te slaan bij elk akoord. Als dat lukt ga je de 5e (a) bij bijv. het c en a akoord meenemen. Als dat lukt pak je alles bij de E en G akoord.
Succes!

BarryBarrel
20 januari 2010, 23:47
bedankt voor de snelle reactie!

Maar als je ook opwaards aanslaat dan kan je toch niet alleen de d,g,b,e goed aanslaan zonder die andere 2 ook aan te raken? of dat heeft ook weer met oefenen te maken? sorry als het een domme vraag is hoor

gr

Fingerpick
21 januari 2010, 00:39
Je kan natuurlijk in up-tempo nrs - en dat gebeurt meestal - de 6 de snaar afdempen met je duim.

Fireplace
21 januari 2010, 00:59
Je zult vanzelf merken dat naarmate je vaker speelt je rechterhand de breedte van je hals steeds beter leert inschatten. Dat wil zeggen dat het steeds gemakkelijker wordt om een afgemeten slagbeweging te maken waarbij je precies die snaren raakt die je moet hebben. Ik kan me voorstellen dat het nu nog ondoenlijk lijkt, maar het is gebeurd voor je er erg in hebt!

Muzieknono
21 januari 2010, 07:17
Kijk eens op akkoord.be daar staan veel oefeningen en leer je ook up en downstrokes te combineren.
Grtz. Dirk Jan :B