PDA

View Full Version : Ken Lawrence Explorer



thekid
20 januari 2010, 19:37
Hey

Ik denk aan een kl explorer te bouwen.
Maar waar vind ik plannen voor deze explorer?

Kan iemand helpen.

Schuey
20 januari 2010, 19:38
Ik zou Ken Lawrence een emailtje sturen.

Thiez
20 januari 2010, 19:48
http://www.guitarbuild.com/modules/mydownloads/ hier vind je tekeningen in autocad van enkele explorers. Volgens mij is de ken lawrence niet veel anders dan gibson versie. Misschien de radius van de afronding aan de punten wat kleiner zodat hij wat putiger word.

thekid
20 januari 2010, 20:05
alvast dank.

De headstock bestaan daar plannen van.
En kennen jullie ook goede site's in het algemeen betrekkende gitaarbouwen?

Thiez
20 januari 2010, 20:14
de site die ik net al gaf.

Voor het bouwen kun je het beste hier op forum in de bouwtopics rondkijken.

voor onderdelen:
www.voxhumana.nl
www.guitarsupplies.nl
www.tonefactory.nl

universe777
21 januari 2010, 16:06
De Ken Lawrence explorer lijkt misschien op de gib maar geen enkele lijn komt overeen.
Ken lawrence zijn shape komt overeen met de ESP explorer.
Hetfield heeft Ken een ESP gegeven en daar zijn de maten vanaf genomen.

Ik ben er zelf een tijdje geleden ingedoken. Op dit moment is Sjak Zwier een 7 string versie voor mij aan het bouwen. De plannen daarvoor heb ik zelf 1 op 1 gemaakt in Adobe illustrator. De aparte Lawrence headstock heb ik aangepast naar een 7 snaar versie. 4 boven 3 onder.
Van de ESP shape zijn goede fotos te vinden. En als je zoekt op Ken Lawrence explorer vind je zat fotos van headstocks.

*edit*
Dit wordt hem:
http://i145.photobucket.com/albums/r220/veritech_alpha/gtrz/EX7.jpg

thekid
21 januari 2010, 21:01
Knap man dat word de mijne dus ook maar dan 6string
Die headstock moet ik dus degelijk ook wel hebben.

Maar hoe ga je dan te werk print je dat af en plak je dat op een stuk hout of hoe zit dat net.

aaronstonebeat
21 januari 2010, 21:24
K
Maar hoe ga je dan te werk print je dat af en plak je dat op een stuk hout of hoe zit dat net.

Als je het mooi wil krijgen, maak je eerst een mal aan de hand van de print; en die gebruik je om het hout (ook voor de hals en de body) te frezen.

Cocobolo
21 januari 2010, 21:26
precies, zoals Aaron zegt.
als je er echt niet uitkomt, dan heb ik de ESP explorer cad tekeningen wel voor je (inclusief die headstock).

Yverish
21 januari 2010, 23:15
Dude van een Metallica forum die twee custom build KL Explorers bezit, identiek aan de twee verschillende (naast de double-neck KL Explorer) van James Hetfield:

http://www.metallicavideoarchive.net/uploads/KLs.JPG

thekid
21 januari 2010, 23:20
Cocobolo als je me die tekeningen kan bezorgen zou dat heel vriendelijk van je zijn.

Uit welk materiaal worden de meeste mallen gemaakt?
En kun je die mallen nergen kopen.

Kent iemand een winkel in het belgische waar ik mahonie en bubinga kan vinden (of een online store)

st.robot
21 januari 2010, 23:25
mahonie kan je in kapellen vinden, ongeveer een half uur rijden van merksplas. of ze daar bubinga hebben weet ik niet, moet is op de website zoeken, www.thyshout.be

mallen voor ken lawrence gitaren ga je denk ik niet vinden, maar koop een stuk mdf van 12 dik ofzo en maak er gewoon zelf een.

veel succes

grtz

thekid
22 januari 2010, 00:06
oke merci ga die in kappelen chekken.

Ik heb wat zitten zoeken in topics om wat ervaring op te doen. maar kan iemand mss topics aanraden op deze site of andere die je zeker moet gezien hebben.

Ook zou ik graag het freeswerk in werking willen zien om een idee te krijgen hoe dat net in zijn gang gaat.

En misschien had ik deze vraag eerder moeten stellen. Is het eigenlijk TE DOEN als leek om te starten aan een gitaar te bouwen.

Ik kan wel redelijk goed weg met verschillende machines en ben niet vies van dingen te leren en te werken natuurlijk.

st.robot
22 januari 2010, 00:41
kijk eens bij "volg het bouwproces" een subforum van zelfbouw - gitaar. daar staan massa's bouwverslagen van begin tot einde met duidelijke foto's van het freesproces.

natuurlijk is het mogelijk om als 'leek' een gitaar te bouwen, zolang je maar voldoende voorbereiding neemt, veel geduld hebt en geen schrik hebt om er gewoon aan te beginnen.

veel succes en vooral veel plezier met bouwen (vergeet geen topic van het bouwverslag te posten, dan kunnen andere mensen u gaandeweg helpen)

grtz

st.robot
22 januari 2010, 01:03
oei foutje van mij,

mahonie haalde ik niet in kapellen maar in essen. http://users.skynet.be/vdberghout/

ze zagen daar wel niet graag balken klein, ik heb toen maar ineens een hele balk gekocht (3m60) , en de balken zijn ook maar 15cm breed, niet genoeg om een tweedelige body te maken dus.

grtz

thekid
22 januari 2010, 16:50
hebben jullie ook tips bij materiaal aankoop.
Ik heb namelijk nog een bovenfrees en wipzaag nodig waar moet ik op letten.

Alvast dank

barno
22 januari 2010, 17:07
hebben jullie ook tips bij materiaal aankoop.
Ik heb namelijk nog een bovenfrees en wipzaag nodig waar moet ik op letten.

Alvast dank

Koop niet het allergoedkoopste, zeker niet voor een bovenfrees, bij schuurmachientjes enz maakt het niet zo veel uit maar bovenfrees is een levensgevaarlijk ding, dus let wat op safety, instelbare snelheid is ook handig.

check ook diameter schacht zodat je niet te veel met conversiebussen moet knommelen.

wipzaag: krachtig genoeg, dus een wat duurdere. Dat ding kan je voor veel andere dingen als gitaarbouw gebruiken ook, dus rendeert wel

oigun
22 januari 2010, 19:28
Koop geen v-tools bovenfrees... wat een drama ding.Ik had even geen budget voor een betere en toen zo'n groen onding gekocht. Allereerst begaf de spindelblokkering het zodat ik mijn frees er niet meer fatsoenlijk uit kreeg. Vervolgens brak het hendeltje om de diepte mee vast te zetten....

thekid
23 januari 2010, 00:05
ik ga natuurlijk geen cheapo dingen kopen maar ben ook niet vanplan van de beste van het beste te kopen.

de fretboard ga ik prefab kopen denk ik op wat moet ik hier dan letten?

Kakihara
23 januari 2010, 08:55
ik ga natuurlijk geen cheapo dingen kopen maar ben ook niet vanplan van de beste van het beste te kopen.

de fretboard ga ik prefab kopen denk ik op wat moet ik hier dan letten?

Mensuurlengte, radius (ik weet niet of je van een 12" radius naar bv. een 9.5" radius kan gaan zonder al te veel weg te schuren), aantal frets, al denk ik dat de meeste prefab fretboards er 24 hebben, minder wordt een stukje afzagen.

oknarb180
23 januari 2010, 11:33
oke merci ga die in kappelen chekken.

Ik heb wat zitten zoeken in topics om wat ervaring op te doen. maar kan iemand mss topics aanraden op deze site of andere die je zeker moet gezien hebben.

Ook zou ik graag het freeswerk in werking willen zien om een idee te krijgen hoe dat net in zijn gang gaat.

Hey,

Leuk project, gave headstock ook overigens op de tekening van Universe777.
Ga je de hals ook zelf bouwen?

Als je wat bouwtechnieken wilt zien, dan kun je eens een kijkje nemen op de site van Charlotte. Het Youtube draadje worden ook leuke filmpjes gepost.
Qua fotomateriaal, ik heb zelf een PRS gebouwd en ben nu bezig met een JEM, dus snuffel maar eens in "Volg het bouwproces" en lees je in in de projecten van andere bouwers. Begin niet zomaar met bouwen maar doe eerst eens wat research en voorbeiding.

Misschien heb je wel specifieke wensen i.v.m. de bestpeelbaarheid, 9,5" of 12" of compound radius, scalelengte 25,5" of 25"of 24,75" scal. vaste brug of tremolo (is ook weer van belang voor een eventueel benodigde neck-angle, etc, etc. Wat voor sound moet ie krijgen i.v.m. houtkeuze? gelijmde hals, geschroefde hals of neckthrough? En ga zo maar door. Deze punten kun je in een zelfgebouwde gitaar allemaal verwerken.

Vooral voor je eerste gitaar, bedenk eerst hoe de gitaar ongeveer moet worden en teken dit schaal 1:1 uit. Scharrel dan je materiaal en onderdelen bij elkaar. Zoek uit welke gereedschappen je nodig denkt te hebben en maak dan een soort van bouwvolgorde. Dan ga je goed voorbereid aan de gang.

Als je goed rondkijkt op het forum, dan zul je zien dat de meeste bouwers zelf ook wel de nodige gereedschappen maken om e.e.a. te kunnen bouwen.

Afijn, welkom in de wereld die gitaarbouw heet!!!

vr.gr.

Branko

Roger Vanduffel
23 januari 2010, 12:05
mss ff off-topic maar tegelijk ook niet: ik ben ook wel geïnteresseerd in tips ivm de aankoop van een bovenfrees. Heb al wat rond gekeken; veel duur maar soms ook heel goedkoop. Bosh en Black&Decker valt nog mee qua prijs en volgens de reviews die ik vond, ook geen slechte kwaliteit.
Hebben jullie mss enige tips of aanbevelingen bij de aankoop van zo'n machien? (met natuurlijk gitaarbouw als primaire functie)

aaronstonebeat
23 januari 2010, 14:31
Ik gebruik al bijna 2 twee jaar een groene Bosch POF 1200 AE van ongeveer 100 euro. Niets mis mee, naar mijn idee.
Daarvoor had ik er ook al een van de aldi, van ongeveer 30 euro. Daarvan ging binnen korte tijd zowat alles kapot dat er los aan zat geschroefd, behalve de frees zelf en de voet. Die heb ik nu als onderfrees in een tafeltje gemonteerd en zo lijkt die nog een tijdje goede diensten te kunnen doen.

thekid
23 januari 2010, 15:42
ik ga dus alles zelf maken vanaf de mallen tot de hals.
het word een vaste tom brug.

alleen de scale van de toets endergelijke daar ken ik eigenlijk niet zoveel van waar kan ik daar meer over vinden. de bedoeling is dat het een echte hetfield metal gitaar word :p

aaronstonebeat
23 januari 2010, 15:44
Het meest voorkomend zijn 24,75'' (gibson) en 25,5'' (fender).

thekid
23 januari 2010, 15:55
De originele van hetfield is 25.5 scale en 12 radius dus ik zal deze wel nemen.

universe777
23 januari 2010, 15:57
ik ga dus alles zelf maken vanaf de mallen tot de hals.
het word een vaste tom brug.

alleen de scale van de toets endergelijke daar ken ik eigenlijk niet zoveel van waar kan ik daar meer over vinden. de bedoeling is dat het een echte hetfield metal gitaar word :p

Er circuleerd hier een pdf rond met daarin o.a. een strat maar ook een Gib V en een SG geloof ik (alsmede een Ibby Jem.
Daar staan ook detail tekeningen van een Gib scale toets. Zoals op Hetfield zijn gitaar. Mocht je hem niet kunnen vinden kan ik hem wel mailen.

Mijn gitaar krijgt een swampash body, een maple neck met rosewood toets en een bubinga fineer. Geen top want ik wil het alleen voor de looks. Bubinga is stervens duur, en daar ik de tone van Swampash wil was een top niet nodig.
Overigens krijgt de mijne een 25,5 scale hals en 24 fretten. Ook heb ik zeer nauwkeurig gekeken waar ik de positie van de laatste paar fretten ten opzichte van de cutaway heb geplaatst. Zodat alles wel goed bereikbaar blijft. het einde van de cutaway is natuurlijk wat kleiner dan bij de gemiddelde (super)strat.

thekid
23 januari 2010, 19:38
Ik wist niet dat bubinga zo duur is ik zou er alleen mar een top opdoen om niet met de bedradingsuitholingen moeten te kl**** .

Voor de rest gebruik ik hetzelfde materiaal als de hetfield gitaar ook omdat ik van soort hout tov soort geluid weinig kaas gegeten heb.

Maar als iemand die daar wel iets van kent een beter idee heeft zeg het me dan maar.

universe777
23 januari 2010, 19:59
Hier een fototje. Een week of wat terug van Sjak gehad.
Ik heb er voor gekozen de top niet bookmatched te maken. Omdat de shape offset is vond ik dit mooier. Ik had een mal van de body gemaakt en met Sjak de uitsnede bepaald.

http://i145.photobucket.com/albums/r220/veritech_alpha/gtrz/IMG_348766.jpg

thekid
23 januari 2010, 20:01
Nice

Ik hoop dat ik binnen enkele weken dit ook kan laten zien.
De mal van de body voor een 6string of een 7string is die dezelfde?

universe777
23 januari 2010, 20:30
Ik heb hem hetzelfde gehouden. Het iets bredere einde van de toets heb ik gewoon gemiddeld op de hartlijn. Ik heb wel gekeken naar de optie om de body iets te schalen maar dat klopte visueel gewoon niet.
De ESP shape heeft een ietwat grotere cutaway dus uiteindelijk verlies ik daar niet veel ruimte.

Als ik je wel een tip mag geven: de explorer is een shape die heel goed balanceerd. Maar dan moet wel de strap pin op de goede plaats zitten. Anders wordt het een neck-diver. Doe hem op de heel. net als bij een standaard gib. Als je hem op de zijkant van de bovenste "hoorn" doet (zoals epi) is de balans ver te zoeken. De andere pin gewoon op het einde van de hartlijn op de zijkant van de vin.

In een notendop de verschillen tussen de Gib en ESP shape:
- De ESP is iets meer uitgerekt dan een Gib.
- De hoogte van de vin is iets lager bij ESP. De hoek van de lijn die naar het uiteinde van vin loopt is daardoor iets "horizontaler" dan een Gib.
- Het grootste verschil is de punt bij de cutaway. Die loopt veel verder door naar achteren. Tot ver onder de brug pup. De hoek van de lijn die van de onderkant van de vin terug naar boven loopt richting brug is daardoor ook anders.

thekid
24 januari 2010, 20:30
hoe printen jullie 1OP1 af.
de ik heb een tekening van de gitaar maar hoe weet ik nu waar en hou diep en breed de neck joint moet worden. want dat staat niet op de tekening aangegeven.

De headstock is die driehoek erop een laagje van een andere hout soort erop geplakt of is dat uitgesneden?

Ik begin precies toch onzeker te worden :p

universe777
24 januari 2010, 21:01
De punt op de headstock ligt er inderdaad op. De randen er omheen zijn dunner met een kleine radius.

http://i145.photobucket.com/albums/r220/veritech_alpha/gtrz/kl_tblk_2.jpg

Had je m'n pm nog gelezen?

Ik heb van middag na de PM een 6 snarige versie in elkaar gezet in Illustrator... Interesse?

aaronstonebeat
24 januari 2010, 23:30
Je hoeft eigenlijk maar één maat te weten van de gitaar die je op het oog hebt; bijvoorbeeld de breedte van de topkam of de string spacing op de brug.
Zorg dat dat klopt in je print en de rest klopt ook.

thekid
24 januari 2010, 23:56
Je hoeft eigenlijk maar één maat te weten van de gitaar die je op het oog hebt; bijvoorbeeld de breedte van de topkam of de string spacing op de brug.
Zorg dat dat klopt in je print en de rest klopt ook.

Dus eigenlijk moet ik de breedte van bv de topkam juist hebben en de rest is ook juist. Kan ik dat zien voor ik afprint of moet ik proefdrukken tot het juist is?

aaronstonebeat
25 januari 2010, 00:03
Ja, als de tekening goed is.
Ik zit net even te zoeken maar ik kan zo gauw die specs niet vinden. Maar je zou ook de mensuurlengte kunnen nemen. Als die 25,5'' is, is de afstand van de rand van de topkam tot het midden van de 12de fret de helft daarvan: 12,75''.

Hoe exact je spullen printen zal ervan afhangen; als je geluk hebt, is 't meteen goed en anders nog 'ns.

EDIT:

Ik denk dat je ook beter wat grotere afstanden kunt nemen. Hoe groter de afstand, hoe kleiner de invloed van (onvermijdelijke, hoe klein ook) meetfouten.

thekid
26 januari 2010, 12:43
Kan ik met de maten van de pickup ring werken om mijn afprint te bepalen?

aaronstonebeat
26 januari 2010, 13:04
Kan ik met de maten van de pickup ring werken om mijn afprint te bepalen?

Ja, in principe wel.

Maar ik zou een langer stuk nemen. Je hebt nl. altijd te maken met meetfouten. Stel je pickup ring is 87 mm breed en je kunt maximaal op 0,5 mm nauwkeurig meten. Dat is 0,57 %. Je mensuur wordt 647,7 mm; 0,57% daarvan is 3,7 mm. Je werkelijke mensuur zal dan dus ergens tussen 644,0 en 651,4 mm gaan liggen.

De afstand tussen topkam en 12de fret moet 323,85 mm worden. In dat geval is 0,5 mm slechts 0,15% en dat maakt op 647,7 een verschil van + of - 1 mm.

Het is maar net hoe nauwkeurig je het wil hebben; als ik de kans had, zou ik zeker proberen de onnauwkeurigheid zo klein mogelijk te houden.

thekid
26 januari 2010, 16:51
Ja maar de tekening die ik van universe heb gekregen was hij niet zeker over de juiste mensuur dus zal ik die eerst moeten uitvogelen hoe doe ik dat.
Kan ik ook eerst niet op de pickupringen meten om de body juist te krijgen en dan achteraf een aparte print van de juiste hals?

aaronstonebeat
26 januari 2010, 17:25
Ik meen toch dat je ergens hiervoor zei dat de gitaar een mensuur van 25,5'' moet krijgen?

Dan moet je proberen de tekening zo af te drukken dat de afstand van de rand van de topkam tot het midden van de 12de fret exact de helft van de mensuurlengte bedraagt.

thekid
26 januari 2010, 17:34
Oke sry.

Maar als op de tekening de mensuur niet in verhouding is met de body zal ik twee aparte prints moeten maken of niet

aaronstonebeat
26 januari 2010, 17:36
J
Kan ik ook eerst niet op de pickupringen meten om de body juist te krijgen en dan achteraf een aparte print van de juiste hals?

Sorry, ik had over die laatste zin heengelezen. Dat is inderdaad een goed idee.

Het is wel verstandig om zo snel mogelijk de juiste mensuur te weten en je er ook van te verzekeren dat het gaat uitkomen met de plaats van de brug.

universe777
26 januari 2010, 17:40
Wat ik tegen de TS heb gezegd is dat ik de schaal lengte direct (geknipt en geplakt) uit de pdf gehaald heb die hier rond zweeft met de LP SG strat tele en jem.
Ook heb ik de bovengenoemde pdf gestuurd vanmiddag. Daar staan alle maten van de schaal lengte in vermeld.
Er staan in de PDF 3 Gibson gitaren helemaal uitgetekend op de goede schaal. Als je een van die combineerd met de door mij getekende body en headstock weet je toch alles wat je nodig hebt?

De shape van de body en headstock is als je de tekening op 100% print gewoon goed. Sjak kon er direct mee aan de slag. Ik heb hem vergeleken met mijn Gibson explorer en mijn ESP star en ze kwamen qua grootte overeen.

Omdat ik voor de mijne een 25,5 schaal 24 fretten met Floyd wil heb ik bij benadering mijn Universe hals nagemaakt en Sjak de boel laten uitrekenen.

thekid
26 januari 2010, 17:40
de mensuur moet 25.50 worden.
hier de specs van de kl explorer
http://theguitarcustomshop.com/GuitarQuote/GetCurrentPrice.php?QuoteID=316

ook nog sorry voor de vele vragen he maar er zullen er nog wel volgen :p

aaronstonebeat
26 januari 2010, 17:45
Ach, een forum is er toch om vragen te stellen?

Druk de zaak gewoon eens af en meet of eea naar wens is.

universe777
26 januari 2010, 18:04
de mensuur moet 25.50 worden.
hier de specs van de kl explorer
http://theguitarcustomshop.com/GuitarQuote/GetCurrentPrice.php?QuoteID=316

ook nog sorry voor de vele vragen he maar er zullen er nog wel volgen :p

Dit zijn niet de specs van Ken Lawrence... Maar van een kopie.
Hetfield heeft een 24,75 gitaar.

thekid
26 januari 2010, 18:22
aah sorry universe dat ik de zaak niet goed begrepen had maar het zal wel in orde komen (misschien met nog wat hulp van jullie :p )

Dan neem ik waarschijnlijk ook de mensuur van de echte hetfield gitaar


Ik zal al eens beginnen met printen en dan de body al mallen voor maken

thekid
27 januari 2010, 12:11
hey ik ben er bijna uit.

Ik heb mijn tekening op 76 procent gezet en de headstock afgeprint.
De basis van de afgeprinte headstock de nut dus tegen de nut van mijn les paul gehouden en deze waren even groot. (43mm) dus zal ik alles af printen op 76 procent (kan dit kloppen).

Nu heb ik de vraag kan ik de tekening gewoon op a4 afprinten weliswaar ondeverdeeld over meerdere pagina's en hoe do ik dit dan.

dank

warmong
27 januari 2010, 14:12
hoe ik dat doe:
in powerpoint maak ik 1 grote slide waar de hele gitaar opstaat (als slide formaat neem ik bijvoorbeeld 120cm op 80cm). als referentie gebruik ik een lijn waarvan ik de grootte ingeef, die even lang is als de mensuur. dan herschaal ik de foto totdat de mensuurlengte overeenkomt met de foto.
Dan kopieer ik dat hele spul, en paste dat in een nieuw powerpoint document (A4) formaat. Daarin crop ik dan de foto bij zodat die op A4 past. Als je dit op verschillende slides doet met verschillende stukken van de gitaar kan je ze afdrukken en achteraf terug aaneen plakken.
Om de stukken aan elkaar te plakken kan het helpen als je over de hele gitaar een soort raster tekent dat helpt in het positioneren van de verschillende stukken.
Deze methode werkt vrij goed heb ik de indruk.
veel succes!

P.S. ik zou niet de lengte van de nut als referentie gebruiken om de kijken hoe je de foto moet herschalen. Hoe kleiner de referentiemaat (zoals de 43mm van je kam), hoe groter de fout zal zijn bij grote afmetingen. Daarom gebruik ik altijd de mensuurlengte. Dat is een vrij grote afmeting in vergelijking met de afmeting van de gitaar.

thekid
27 januari 2010, 14:46
Ja maar zoals je hierboven mss gelezen hebt is de schaal van de hals niet dezelfde als die van de body dus kan ik daar niet op verder gaan;

Ben er ook nog niet helemaal uit hoe ik dit dan wel moet oplossen

EDIT

Ik heb de body afgeprint op 77 procent.
Dan de hartlijn van begin tot einde van de body gemeten en kom op 43.6
en het puntje van de vin boven tot het puntje van de vin beneden (diagonaal) 71 cm
Kan dit kloppen?

universe777
28 januari 2010, 08:28
Grappig dat je hem op 77 procent moet printen....
Als ik hem 100 procent uitprint is alles goed. Zo ook de print die sjak nu gebruikt.Uit welke applicatie print je?
Of je printer staat niet goed gekalibreerd of er gaat iets anders fout. Ik heb het ding ondertussen diverse keren afgedrukt en hij komt er op diverse printers goed uit. Van plotters tot huis tuin en keuken printers.

Hier even de reactie op je mailtje dan zien de forum leden wat ik bedoelde:

De tekening is 1 op 1 dus de body en de kop zijn goed als je ze 100% print. Het gedeelte van de brug, pickup en hals heb ik uit die pdf. Als je de pdf bestudeerd zie je dat het een werktekening is. Met boven en zij aanzicht. De hals staat onder een hoek. Van boven af gezien krijg je dan te maken met perspectivische vertekening (verkorting).
Je kan dus niet de print op een stuk hout leggen en gaan zagen. Dan klopt de schaallengte niet. Je zal echt moeten gaan meten en rekenen.
In het zijaanzicht kan je zien hoe de hoek loopt.
Als je wil kan ik je wel een pdf sturen met alleen de body shape en de kop, dus zonder de toets e.d.
Ik zou wel als je gaat zagen de plek van de hals inzet iets breder houden zodat als de hals er in gelijmd is je het netjes strak kan terug schuren.

Verdere vragen over hoe het te berekennen moet je op het forum vragen. Daar zijn veel mensen met veel ervaring. Die kunnen je beter helpen dan ik.
Laat maar weten of je de tekeningen los wilt.

*edit*

Ik heb net even de tekening opgemeten. Over de hartlijn gemeten is de lengte van vin tot hiel 437 mm bij mij. je zit dus in de goede richting. Maar het blijft vaag dat ik hem gewoon 1 op 1 kan afdrukken.

universe777
28 januari 2010, 08:35
hey ik ben er bijna uit.


Nu heb ik de vraag kan ik de tekening gewoon op a4 afprinten weliswaar ondeverdeeld over meerdere pagina's en hoe do ik dit dan.

dank

Daarom staat de hartlijn in de tekening. Als je steeds stukjes overlapt dan kan je hem als een puzzel in elkaar leggen. Dan moet wel je printer goed gecalibreerd zijn. Er kan nog wel eens aan afwijking zitten op een print aan de ene kant van het geprinte gedeelte ten opzichte van de andere van het papier. Dan krijg je het niet goed pas.

thekid
28 januari 2010, 10:37
ik print gewoon vanuit adobe reader.

Ik was wel vanplan om een mooiere print in de copy shop te laten maken.
Ik ben ook zo aan het puzzelen geweest met de hartlijn om alles netjes te krijgen. (zou jij mss de digonale lijn van boven vin naar onder vin ook eens willen meten?)

En nook nogmaals bedankt voor de reactie op mijn mailtje universe.
Ik ga eerst de mallen voor de body maken en dan de hals uittzoeken.

U zegt ook aan de neckpocket voorlopig wat meer hout laten zitten is dit zowel in de breedte als in de lengte bedoelt?

universe777
28 januari 2010, 12:21
U? Ga weg joh.. jij.
Ik denk dat je het in de breedte moet houden. Op de kopse kant daar komt de hals natuurlijk tegen aan. Maar ik ben geen bouwer he. Ik heb alleen een tekening gemaakt met de info die ik had.
Er zijn hier zat jongens die je beter kunnen vertellen wat je stappen moeten zijn.


ik print gewoon vanuit adobe reader.

Ik was wel vanplan om een mooiere print in de copy shop te laten maken.
Ik ben ook zo aan het puzzelen geweest met de hartlijn om alles netjes te krijgen. (zou jij mss de digonale lijn van boven vin naar onder vin ook eens willen meten?)

En nook nogmaals bedankt voor de reactie op mijn mailtje universe.
Ik ga eerst de mallen voor de body maken en dan de hals uittzoeken.

U zegt ook aan de neckpocket voorlopig wat meer hout laten zitten is dit zowel in de breedte als in de lengte bedoelt?

thekid
28 januari 2010, 13:36
Oke

Ik zal eens langs gaan bij de copy shop ik weet nu toch dat de lengte 437 moet zijn dus dat krijg ik wel in orde.

Kan ik de body al helemaal maken en dan achteraf de neckpocket frezen en de pickup gaten? of moet ik die nu al mee in de mallen integreren

warmong
28 januari 2010, 14:27
volgens mij wel. neck pocket kan je achteraf nog altijd uitfrezen m.b.v. een aparte mal.
Dus dan kan je je ook gemakkelijk aanpassen aan de verschillende mensuurlengte van jouw hals t.o.v. het origineel.
ik gebruik een aparte mal (eigenlijk 2 mallen) voor neck pocket en pickup cavities.

oknarb180
28 januari 2010, 22:43
Kan ik de body al helemaal maken en dan achteraf de neckpocket frezen en de pickup gaten? of moet ik die nu al mee in de mallen integreren

Nope, achteraf pas frezen als je de hals heb uitgezocht en in je handen hebt om te passen.
Dan kun je de frezing het mooist en meest strak maken.
Doe ik bij m'n zelfbouw JEM ook, eerst de body zo veel mogelijk af en als ik de hals langs de mal heb gefreesd, dan pas ga ik de neckpocket frezen.

Kijk maar, hier een foto van de body:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/zelfbouw%20JEM%202008/145.jpg

vr.gr.

Branko

thekid
28 januari 2010, 23:31
oke merci voor de hulp allemaal ik heb nu de plannen op ware grootte dus kan ik nu mallen maken.

hoe zetten jullie het makkelijkst de tekening op een mdf plaat.

ff nog een materiaalvraagje. een dremeltje kan dat een handige toevoeging zijn aan het gereedschaparsenaal?

thekid
29 januari 2010, 19:02
Hey

De werken gaan bijna vanstart mijn tekening is correct morge begin ik aan de mallen. Ik zal dan in volg het bouwproces een nieuw verslag maken.

Weet iemand waar ik in belgie mahonie kan vinden. of net buiten de belgische grenzen mag ook (kanten van breda enzo)

Mss nog een antwoord op mijn vorige vraag hoe ik het beste de tekening op mdf overbreng

aaronstonebeat
29 januari 2010, 19:59
Ik heb in zulke gevallen de papieren mal uitgeknipt, met tape of een paar puntjes lijm op de mal geplakt en overtrekken maar.

thekid
30 januari 2010, 21:38
mal is zo goed als klaar nog eens tegen een schuurband houden.

Nu denk ik onderand aan het echte hout waar vind ik dat in de buurt van de belgische kempen. mahonie dus

universe777
31 januari 2010, 10:02
Laat als je de mogelijkheid hebt eens wat foto's zien.
Lijkt me leuk om te zien.

Roger Vanduffel
31 januari 2010, 13:30
Idd, ik wil dit eindresultaat ook wel eens zien!

en ivm hout in België; ik ben zelf ook beginner en ben de laatste week op zoek geweest naar houthandels in de buurt die de juiste houtsoorten in voorraad hebben. Niet simpel zene! Ondertussen heb ik al mistens een dertigtal klein- en groothandelaars gemaild in een straal van 50km rond Geel-Westerlo. Van de +/- 15 replies die ik al kreeg zat er slechts één bij die me enigszins verder kon helpen. Dus ja, Belgische Houthandels, ik kan ook wel wat hulp gebruiken.

groenten

st.robot
31 januari 2010, 14:01
mahonie => vandenbergh houthandel in wilderd (essen) wel enkel 15cm breed, dus 3 delige body

grtz

Kakihara
31 januari 2010, 14:01
Carlens in Aarschot ? De laatste keer dat ik daarmee gemaild had, hadden ze daar sipo op voorraad. Let wel: da's een groothandel, die zagen niet altijd op maat, waardoor je genoodzaakt bent een hele plank te kopen.

Roger Vanduffel
31 januari 2010, 14:34
Carlens heb ik ook gemaild, maar zij konden me niet verder helpen vertelden ze me.
Tot nu toe enkel hout Wuyts in Kessel-Lo.
Misschien is het wel een goed idee om een topic te starten met alle houthandelaars in België en Nederland die "gitaarhout" verkopen, en daar dan een sticky van te maken.
Of bestaat zoiets al en heb ik er gewoon over gezien?

ik laat nog iets weten als ik nog positieve mails krijg van andere houthandelaars.

thekid
31 januari 2010, 23:17
oke roger hou me op de hoogte.

aan welke voorwaarden moet gitaarhout voldoen?
foto's en een verslag komen er zeker ook wel.

aaronstonebeat
31 januari 2010, 23:24
Vooral belangrijk bij gitaarhout is dat het lang genoeg heeft gedroogd, jaren, zodat het niet meer werkt.
En dan is er een heel universum aan opvattingen over klankeigenschappen die aan houtsoorten worden toegedicht. Het belangrijkste stuk hout in de gitaar is, denk ik, de hals. Die moet van heel stevig en hard hout zijn.

Nog een belangrijke factor is de vezellengte. Beuken bijvoorbeeld heeft een korte vezel en geeft daarom trillingen niet goed door; die worden ahw ter plekke geabsorbeerd.

universe777
22 februari 2010, 12:17
Nog progressie in explorer land?
heb je al iets in elkaar zitten?

carnivore666
22 februari 2010, 20:24
Nog een belangrijke factor is de vezellengte. Beuken bijvoorbeeld heeft een korte vezel en geeft daarom trillingen niet goed door; die worden ahw ter plekke geabsorbeerd.[/QUOTE]


Kan ik dus stellen dat houd met en lange vezel lengte en goede sustaine heeft?
effen los van de toon,stabiliteit en hardheid ervan.

En zo ja hoe controleer ik dit?

M.v.gr

Bram.