PDA

View Full Version : Mezelf niet horen.



Realeigo
20 januari 2010, 18:09
Ik heb in de band nog wel eens last van het verschijnsel dat de gitarist en bassist aan de andere kant mij goed horen, maar ik en de toetsenist horen mijn geluid niet goed. Dus als ik harder ga klagen ze aan de andere kant.
Ik heb zo het idee dat het ligt aan dat het geluid mij en de toetsenist onder ons door "passeert" en vervolgens in de oren van de andere twee blaast.

Nu zoek ik daar een goede oplossing voor, die overal en in (bijna) elke situatie werkt. Kantelen of verhogen is dus even niet een optie. Het gaat om een Marshall 1960A cab met 2 Greenbacks en 2 T75 in kruisformatie.

Waar ik zelf aan zat te denken is beamblockers. Is dat iets?

Iemand ervaringen?

Budget voor de oplossing is max 250 euro.

Negative K3 fan
20 januari 2010, 18:44
als het oefenhok groot genoeg is, kun je met een lange gitaarkabel je amp ook een paar meter verderop zetten.

Beamblockers schijnen ook perfect te werken, maar kost meer geld.

Rinze
20 januari 2010, 18:54
Ik heb Beam Blockers maar als je er echt dicht bij staat gaat het geluid evengoed onder je door hoor. Kun je niet verder van je eigen speakers af staan?

Realeigo
20 januari 2010, 19:13
In de oefenruimte kan ik +/- 3m van mn versterker af gaan staan.
maar ik heb ook situaties waar ik nog geen meter van mn versterker sta bij optredentjes in kroegjes.

Ik heb wel gedacht aan een soort bruce springsteen achtige oplossing, maar dan moet ik een enorm ding laten maken + mn amp moet er ook nog op kunnen.
(Zie: Hier (http://ngepress.com/wp-content/uploads/2009/06/bruce-springsteen-and-the-legendary-e-street-band-final-concert-at-giants-stadium-fall-2009.jpg) en Hier (http://www.prosoundweb.com/images/photos/bosstour/B_SpringsteenGear-002.jpg))

Dude
20 januari 2010, 19:31
Ik had hetzelfde probleem met mijn 1960 kast, publiek die vlak voor het podium stond dook ineen als ik wat aansloeg en zelf hoorde ik geen flikker. Beamblockers bij 2 speakers kruislings gemonteerd en probleem was opgelost.

Nadeel bij mijn ouwe greenbacks was dat het kurk van de speakers al platgedrukt was en ik dus happen uit de kast heb moeten frezen om de beamblockers goed te laten passen.

Thiez
20 januari 2010, 19:40
zelf zet ik bij klein kroeg optredentje versterker aan de zijkant en laat hem dwars over het podium heen blazen. Meestal word het voor publiek toch wel uitversterkt. En als het uitversterkt word liggen er vaak ook monitor boxen dus kan je aan geluidsman vragen om het af te stellen zoals jij het wilt.

Andere oplossing is om de versterkers van gitaristen te verruilen. Doen wij ook met onze band in rep ruimte. Zodat je tegenover je eigen versterker staat. Dan hoor je jezelf het beste en als je dan beide versterkers beetje schuin (de ruimte in ipv plat tegen de muur zeg maar) zet hoor je ook nog de andere gitarist.

Realeigo
20 januari 2010, 19:48
Ik had hetzelfde probleem met mijn 1960 kast, publiek die vlak voor het podium stond dook ineen als ik wat aansloeg en zelf hoorde ik geen flikker. Beamblockers bij 2 speakers kruislings gemonteerd en probleem was opgelost.

Nadeel bij mijn ouwe greenbacks was dat het kurk van de speakers al platgedrukt was en ik dus happen uit de kast heb moeten frezen om de beamblockers goed te laten passen.

Ik ga dus sowieso 2 beamblockers kopen.


zelf zet ik bij klein kroeg optredentje versterker aan de zijkant en laat hem dwars over het podium heen blazen. Meestal word het voor publiek toch wel uitversterkt. En als het uitversterkt word liggen er vaak ook monitor boxen dus kan je aan geluidsman vragen om het af te stellen zoals jij het wilt.

Andere oplossing is om de versterkers van gitaristen te verruilen. Doen wij ook met onze band in rep ruimte. Zodat je tegenover je eigen versterker staat. Dan hoor je jezelf het beste en als je dan beide versterkers beetje schuin (de ruimte in ipv plat tegen de muur zeg maar) zet hoor je ook nog de andere gitarist.

De andere gitarist wil graag nog wel eens aan een knopje van zijn JC draaien tijdens een nummer. Dat gaat dus niet

Thiez
20 januari 2010, 19:57
Je zou ook alleen de cabs kunnen wisselen dan misschien? jou cab onder zijn head en zijn cab onder jou head. Maar wel beide aangesloten op je eigen top. heb je versterker dicht bij je staan terwijl je geluid van de andere kant komt.

the sure thing
20 januari 2010, 20:10
Prima tips hier, maar de beamblocker lijkt mij het beste. Voor mij werkt het echt uitstekend. Ik kan mijn combo'tje gewoon op de grond laten staan. Je hebt er IMHO maar 1 beamblocker nodig. Voor het geld hoef je het niet te laten en hij verhuist telkens mee naar je andere speakerkast (mocht je het ooit verkopen). Werkt geweldig!

Dude
20 januari 2010, 20:14
Je zou ook alleen de cabs kunnen wisselen dan misschien? jou cab onder zijn head en zijn cab onder jou head. Maar wel beide aangesloten op je eigen top. heb je versterker dicht bij je staan terwijl je geluid van de andere kant komt.

ik heb begrepen dat lange speakerkabels bij buizentops niet aan te raden zijn ? Volgens mij zal je flinke kabels nodig hebben als je een beetje normaal formaat podium hebt.

Thiez
20 januari 2010, 20:22
Ok dat zou kunnen. daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ik hoef niet aan me top te draaien tijdens een optrede :P

bij tonefactory heb je ook beamblocker achtige alleen dan goedkoper dan de echte.
https://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=1_264_483
Lijken me nog makkelijker monteren ook, je zit nooit met het probleem wat hierboven beschreven is omdat je over de volle omtrek een rand er tussen krijgt dus de speaker gewoon weer volledig afsluit. (ik heb er geen ervaring mee hoor maar zag ze vorige keer staan)
En nee ze passen niet op de stuurkolom van een VW golf...


Hoe reageerd de mic van PA op beamblockers? Krijg je nog wel goed een sweetspot in je speaker gevonden voor het uitversterken?

the sure thing
20 januari 2010, 20:25
...Hoe reageerd de mic van PA op beamblockers? Krijg je nog wel goed een sweetspot in je speaker gevonden voor het uitversterken? Ja hoor, je moet alleen nog weten hoe je de beamblocker hebt gemonteerd. De mic moet zowiezo nooit in het midden en er is maar 1 diagonaal "bezet" zodat in de lijn van de andere diagonaal de mic gezet kan worden.

Realeigo
20 januari 2010, 21:04
Je zou ook alleen de cabs kunnen wisselen dan misschien? jou cab onder zijn head en zijn cab onder jou head. Maar wel beide aangesloten op je eigen top. heb je versterker dicht bij je staan terwijl je geluid van de andere kant komt.
Werk niet met een combo helaas ;)

Verder:
We spelen niet echt over de pa met gitaren, das behoorlijk overkill in kroegjes. Gewoon de amps in een zo goed mogelijke halve boog, dan hoort het publiek het meestal prima. De keys en zang gaan wel over de PA.

Negative K3 fan
21 januari 2010, 00:01
ik heb begrepen dat lange speakerkabels bij buizentops niet aan te raden zijn ?


gewoon ommeunig dikke kabel gebruiken :)

ellisvertellis
21 januari 2010, 00:29
Heeft zo'n plexi scherm daar geen oplossing voor? Ik ben een leek hoor, maar vind dit best interresant.

Of werkt dit enkel met een PA-geluidsweergave?

http://farm4.static.flickr.com/3085/2667298902_d1437df6b7.jpg

the sure thing
21 januari 2010, 07:03
Heeft zo'n plexi scherm daar geen oplossing voor? Ik ben een leek hoor, maar vind dit best interresant.

Of werkt dit enkel met een PA-geluidsweergave?

http://farm4.static.flickr.com/3085/2667298902_d1437df6b7.jpgEen plexi-scherm kan idd helpen dat het publiek niet het geluid recht-voor-z'n-raap krijgt. Of je mede-muzikanten....

Rinze
21 januari 2010, 09:20
Er was hier laatst in een ander topic inderdaad iemand die een plexiglas scherm gebruikte om de projectie van zijn versterker te veranderen/verbeteren. Dan kun je het in feite ook zien als een soort Beam Blocker.

Heus
22 januari 2010, 18:55
http://farm4.static.flickr.com/3085/2667298902_d1437df6b7.jpg

Yep,dit is Joe Bonamassa`s set-up.
De voordelen : het publiek op de eerste rij wordt niet knettergek.
Je kunt je versterker daardoor gerust wat harder zetten.
En .. zoals hij het zegt `the sound bounces up,to where your ears are`

En... Hij beweerd nog nooit een klacht te hebben gehad van de F.O.H mixers,
dat zijn volume te hard was.

ellisvertellis
22 januari 2010, 19:35
Hier nog iemand die er 1 gebruikt, in navolging van Joe Bonamassa:

http://images.google.com/imgres?imgurl=http://chrisjohnsonband.files.wordpress.com/2008/12/dscn53221.jpg&imgrefurl=http://chrisjohnsonband.com/2008/12/12/home-made-plexiglass-sound-shield/&usg=__3XFXTePpyK7Y3PmGk8_djTmPwGA=&h=1357&w=1541&sz=865&hl=en&start=2&um=1&tbnid=M-EQrTuXkSyI9M:&tbnh=132&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dplexi%2Bscreen%26hl%3Den%26client%3Ds afari%26rls%3Den%26sa%3DN%26um%3D1

Heeft iemand een idee of het uitmaakt of je het scherm parallel met je speakers plaatst, zoals deze mijnheer, of schuin, zoals JB dus? Ben namelijk van plan er ook 1 te maken...

Baker
22 januari 2010, 20:00
Ik heb dit probleem ook gehad.

-Koch ingeruild voor een Marshall
-Niet zuinig met mids
-1960a staat altijd op de lege flightcase van mijn top.
==> Probleem opgelost.

Door die flightcase komt ie nét iets hoger dan wanneer ie op de grond of op wieltjes staat. Als je geen flightcase hebt kun je ook twee (lege) kratjes bier pakken. In iedere kroeg aanwezig ;)

Rock Bottom
22 januari 2010, 20:03
Leg je kast eens op zijn kant.

Baker
22 januari 2010, 20:04
pardon?

Helpt dat dan? (Los van het feit dat dat er belachelijk uitziet :seriousf: )

Han S
22 januari 2010, 20:21
Er is nog niemand op het idee gekomen van een wedge monitor met een 12" Celestion er in. Werkt gegarandeerd prima en klinkt ook nog geweldig. Ik heb er jaren mee gewerkt en als je handig bent maak je zo'n monitor makkelijk zelf.

http://www.imuso.co.uk/images/Legacy/Product/PA00225.jpg

Baker
22 januari 2010, 20:36
op zich een leuke oplossing,
Maar dan krijg je dus de situatie dat er een 4x12 achter je staat te brullen, en omdat je die niet hoort voeg je nóg een speaker toe.....

Ik zou de oplossing zoeken in de speakerkast iets hoger zetten, en als dat niet voldoende is zou je beamblockers kunnen proberen.

Eko
22 januari 2010, 21:19
Pas op oude lul in aantocht:
Een 4 x 12 met een 50-100 watt versterker in een kroeg is complete waanzin. De amp en speakers werken pas goed als ze maximaal gaan. Je mag je helemaal uitleven wat mij betreft , maar verwacht niet dat het zowel voor jezelf als voor je publiek uitstekend aan het klinken te krijgen is. Laatst een optreden gezien in een kroeg waar je nog geen 50 man in krijgt en de band had de amps lekker open staan. Het meeste publiek stond na een kwartier buiten , en niet te roken! Daar klonk het beter dan binnen. De band vond het vreemd want die hoorden niet alles even goed........
Marshall heeft prachtige amps gemaakt met 30 watt. Als je die open zet met een bijbehorende box heb je waarschijnlijk veel meer rendement van je geld.
Maar ik kan me vergissen........

Thiez
22 januari 2010, 21:34
Kan wel begrijpen wat je bedoeld ja. Er zijn soms kroegoptredens waar het zoo ontzettend hard staat dat het buiten beter klinkt dan binnen. Of met goede oordoppen in.
Vaak mag je hem niet eens opendraaien van de kroegeigenaar of geluidsman.
Maar de buizentops zijn al snel 100 watt en soms schakelbaar naar minder maar ook niet alle merken.

Realeigo
22 januari 2010, 21:38
Potverdikke, hebben we t over dat ik mezelf niet kan horen omdat ik hem niet te hard wil zetten, gaan ze zeuren over dat ik te hard ga.. :dontgeti:

Ik pas me aan op het volume van de band, niet aan het volume van de versterker.
Wie dat doet is verkeerd bezig.

Han S
22 januari 2010, 22:17
op zich een leuke oplossing,
Maar dan krijg je dus de situatie dat er een 4x12 achter je staat te brullen, en omdat je die niet hoort voeg je nóg een speaker toe.....

Ik zou de oplossing zoeken in de speakerkast iets hoger zetten, en als dat niet voldoende is zou je beamblockers kunnen proberen.

De klacht is dat hij zichzelf niet goed hoort en dat de andere bandleden last van hem hebben en dat los je in een keer op met een floormonitor waarin je dezelfde speaker gebruikt als in je cabinet. Je kunt dan die monitor op jezelf richten en de hele boel een stuk zachter zetten. En desnoods gebruik je alleen die floormonitor, zal niemand last van je hebben en je hoort jezelf prima.

Thiez
22 januari 2010, 22:52
Het lijkt me opzich ook nog best handig om op zo een monitor de andere gitarist ook te horen. (in dit geval hoord de TS die wel, maar over het algemeen gesproken)
Vaak het je in kroegoptredens waar je niet uitversterkt word dat je bass en drum overheersend hoort en dan hoor ik vaak nog mezelf (omdat je bij je eigen versterker staat) maar de andere gitarist is vaak stuk lastiger te horen.

Realeigo
22 januari 2010, 22:52
Sorry hans, alhoewel het vast een prima oplossing zal zijn. Zie ik het niet zo zitten. Ik verwachtte eigenlijk een subtielere oplossing zoals beamblockers.
Maar het blijkt dus dat op het moment die beamblockers mijn enige optie zijn.

Maar in iedergeval bedankt voor ieder zijn input!
Ik ga beamblockers kopen, ik kreeg al een aardig aanbod via pm voor een setje voor de helft v/d prijs. ;)

Han S
22 januari 2010, 23:35
Beamblockers zijn om de sterk gerichte midden en hoge tonen content van je geluid te verspreiden. Als je een monitor niet ziet zitten kun je beter je speakers zo richten dat je ze zelf goed hoort. Dat betekent meestal omhoog met die zooi. Vroeger hadden Fender amps zo'n verchroomde beugel waarmee je ze schuin omhoog kon richten.

kenx
23 januari 2010, 00:03
Hoy,

Volgens mij heb ik een oplossing gevonden voor jou:

http://i49.tinypic.com/2dvu6n4.jpg

Links zie je een halfstack op een soort van standaard staan. Ik wist niet dat dit bestond voor een halfstack, maar indien je dat wenst kan ik wel eens horen bij de gitarist van deze band, waar hij die gekocht heeft.

FruscianteFan
23 januari 2010, 00:35
Zou een standback kunnen zijn. Da's wat ik ook gebruik en dat werkt ideaal. Zo kan ik, naar wens, de speaker helemaal op mijn oren richten, en dan hoor ik mezelf beter dan me lief is ;)

kenx
23 januari 2010, 00:52
Zou een standback kunnen zijn. Da's wat ik ook gebruik en dat werkt ideaal. Zo kan ik, naar wens, de speaker helemaal op mijn oren richten, en dan hoor ik mezelf beter dan me lief is ;)

Nee het is effectief een statief. De cabinet staat van de grond, achterover getild, en voor de head is echt een soort van 'schapje' voorzien waar hij op komt te staan. Tot nu toe nog in geen ene winkel tegen gekomen...

rijsberman
23 januari 2010, 01:01
Vette backdrop! Vette naam voor je band ook!

:blast: Frituur Paula :blast:

kenx
23 januari 2010, 01:03
Vette backdrop! Vette naam voor je band ook!

:blast: Frituur Paula :blast:

Steengoede coverband uit deze omstreken!

www.frituurpaula.be

the sure thing
23 januari 2010, 09:11
Nee het is effectief een statief. De cabinet staat van de grond, achterover getild, en voor de head is echt een soort van 'schapje' voorzien waar hij op komt te staan. Tot nu toe nog in geen ene winkel tegen gekomen...Wat een geweldig idee! In Nijmegen heb je een muziekhanden met veel statieven, maar deze ben ik nog niet tegengekomen. Er zou een handel in mogelijk moeten zijn....

Baker
23 januari 2010, 09:57
Pas op oude lul in aantocht:
Een 4 x 12 met een 50-100 watt versterker in een kroeg is complete waanzin.

Wat een onzin.
Het is wel een spanningsveld tussen "lekker klinken" en "niet te hard staan". Je moet inderdaad oppassen dat je het publiek niet wegblaast. Met name degenen die kort op het podium staan, in lijn met de amps, maar het met wat ervaring prima te doen. Ik doe het tenminste al 10 jaar zo. Ook in kleinere kroegen.

@Han,
Zoals TS het ook aangeeft maakt een extra monitor het i.m.o onnodig gecompliceerd. Wat ik wel met je eens ben (en wat ik ook al eerder aangaf) is het feit dat de beste oplossing is: omhoog met het spul.

Baker
23 januari 2010, 09:58
Nee het is effectief een statief. De cabinet staat van de grond, achterover getild, en voor de head is echt een soort van 'schapje' voorzien waar hij op komt te staan. Tot nu toe nog in geen ene winkel tegen gekomen...

Ik ken ze wel voor 2x12 combo's, maar voor een 4x12 cab heb ik dat nog nooit gezien.

Thiez
23 januari 2010, 11:34
Denk niet dat het bestaand is. Heb rondgezocht op internet maar helemaal niks.
Oftewel zelf construeren die handel! desnoods koop je een combo stand en ga die aanpassen.

paulusdeBKB
23 januari 2010, 11:37
Een 1960 buikkast is dikke overkill voor kroegjes, en al helemaal voor in de repetitieruimte. Nog even los van het wattage van de versterker zelf (al ben ik het eens met Han). 4x12" kasten zijn ervoor gemaakt om het geluid als een kanon naar voren te projecteren, zodat je jezelf op de grotere podia goed kunt horen.

Als je eenmaal zo'n ding hebt snap ik ook wel dat je hem wilt gebruiken. In dat geval is het het beste om de luidsprekers op oorhoogte te zetten. Doe wel meteen ook oordopjes in want het is zeer riskant om zo dicht bij je luidsprekers te staan spelen.

Thiez
23 januari 2010, 11:40
Scheelt het dan als je een 100Watt buizenbak op 2x12 zet?
Dan komt er toch nog steeds een flinke bak met herrie uit?
(het is een vraag geen aanval)

Realeigo
23 januari 2010, 11:49
Potverdikke, hebben we t over dat ik mezelf niet kan horen omdat ik hem niet te hard wil zetten, gaan ze zeuren over dat ik te hard ga.. :dontgeti:

Ik pas me aan op het volume van de band, niet aan het volume van de versterker.
Wie dat doet is verkeerd bezig.

Ik kwoot mezelf nog eens.

Het gaat er dus om hoe ik, met mijn 5 watt versterker, met een 4x12 speakerkast:
A) het publiek het normaal in de mix hoort
B) het niet overheerst in de band
C) ik mezelf wel goed kan terug horen.

paulusdeBKB
23 januari 2010, 11:57
Scheelt het dan als je een 100Watt buizenbak op 2x12 zet?
Dan komt er toch nog steeds een flinke bak met herrie uit?
(het is een vraag geen aanval)

Jawel, anders zouden er niet zowel 2x12" als 4x12" kasten zijn... het rendement van een 4x12" kast is hoger dan dat van een 2x12" kast, met name omdat het kastvolume groter is, daardoor meer laagresponse. Bovendien (maar ik weet niet zeker of dat effect bij 4 luidsprekers al opgaat) bestaat er een effect dat meerdere luidsprekers vlak onder elkaar samenwerken en zo meer lucht in beweging kunnen brengen. Op dat principe zijn line-array PA's ook gestoeld (zeg maar alles wat je bij grotere concerten ziet hangen).

En TS, met alle respect (echt!) voor je dilemma: een 4x12" kast is gewoon niet geschikt om mee te spelen als je op 1 meter afstand moet staan. Het geluid wordt bij een grote buikkast niet aan de rand van de kast 'gemaakt', maar een paar meter verderop. In een kroeg zit je 'sweet spot' dan in het publiek, niet bij jou. Gevolg: jij kunt jezelf niet goed horen terwijl zij jou eerder te hard horen. Als je die meters niet hebt, ben je beter af met een kleinere enclosure, eventueel zelfs open.

Realeigo
23 januari 2010, 12:16
Als ik op m'n knieën ga dan hoor ik mezelf wel goed. Het is dus gewoon een kwestie van het geluid beter spreiden/richten.

FruscianteFan
23 januari 2010, 12:33
Als ik op m'n knieën ga dan hoor ik mezelf wel goed. Het is dus gewoon een kwestie van het geluid beter spreiden/richten.
Oftewel, het lijkt erop dat je je cab hoger moet zetten of moet kantelen. Toch?

Realeigo
23 januari 2010, 12:37
Oftewel, het lijkt erop dat je je cab hoger moet zetten of moet kantelen. Toch?

Dat is idd de makkelijkste oplossing, maar zoals ik in de beginpost zei, ook niet overal mogelijk en dus zoek ik misschien een andere oplossing.

FruscianteFan
23 januari 2010, 12:46
Dat is idd de makkelijkste oplossing, maar zoals ik in de beginpost zei, ook niet overal mogelijk en dus zoek ik misschien een andere oplossing.
Hoezo is het niet overal mogelijk? Ik snap dat het een groot ding is en dat je misschien niet altijd de ruimte hebt om te kantelen, maar een krat ofzo is toch geen probleem? Als je wel de ruimte hebt om te kantelen, dan is dat wel ideaal.

edit: tenzij je natuurlijk niet altijd op je eigen cab speelt.

the sure thing
23 januari 2010, 15:09
Dat is idd de makkelijkste oplossing, maar zoals ik in de beginpost zei, ook niet overal mogelijk en dus zoek ik misschien een andere oplossing.Nogmaals.... EUR 25 voor een beamblocker en je bent klaar!

Realeigo
23 januari 2010, 15:29
Nogmaals.... EUR 25 voor een beamblocker en je bent klaar!

Ik ga ze ook zeker proberen!

marc_o
23 januari 2010, 15:39
het is een probleem waar iedere band (en zeker iedere metalband) mee kampt of heeft gekampt. Het wordt een keuze tussen lekker klinken voor jezelf met je vette setup, of klinken voor het publiek.
In de vele jaren dat ik metal speelde ging ik wel over naar 212 speakerkasten, die klinken prima, kun je makkelijker wegzetten en kantelen in een rekje.
Let ook op je frequenties. Er is een groot verschil tussen een lekker geluid thuis (bas erin, mids er meer uit en high erin) en een goed livegeluid wat de rest van je band complementeert. Wanneer iedereen dezelfde frequenties gebruikt, valt je definietie weg, hoor je jezelf slecht terug en wordt alles alleen maar harder en zeker niet duidelijker.
mijn advies is dan ook om die 412 lekker te houden voor optredens waar je de ruimte hebt, en dan het liefst buiten en een 212 erbij te halen met eventueel een kantelrekje.
Trek een middag uit met complete opbouw om een draaiboek te maken en neem een extra iemand mee om een objectief oordeel te vellen. Hij moet aangeven wat ie hoort en wie er zachter moet/kan.

yhcmarc
23 januari 2010, 15:55
het is een probleem waar iedere band (en zeker iedere metalband) mee kampt of heeft gekampt. Het wordt een keuze tussen lekker klinken voor jezelf met je vette setup, of klinken voor het publiek.

Niet iedere band hoor ;) Bij Feast staan er 2 marshall fullstacks op 10. Als het je als publiek niet bevalt of je vind het te hard, dan ga je maar lekker buiten staan. Dan ben ik je liever kwijt dan rijk.

macwilliams
23 januari 2010, 16:26
Bij een slanted cab is het toch ook dat de bovenste speakers een beetje gekanteld staan? Is dat dan niet de makkelijkste oplossing?

Realeigo
23 januari 2010, 16:34
De 4x12 waar het over gaat is ook slanted ;)

Baker
23 januari 2010, 16:59
@Realeigo,

je hebt nog steeds niet aangegeven waarom twee kratjes of een lege flightcase niet mogelijk is.

macwilliams
23 januari 2010, 17:04
De 4x12 waar het over gaat is ook slanted ;)

Ach ja, dat is ook zo.
Beamblockers en lege bierkratjes dus. :)

Baker
23 januari 2010, 17:08
Realeigo... sorry dat ik je topic kaap maar.....


Een 1960 buikkast is dikke overkill voor kroegjes, en al helemaal voor in de repetitieruimte.

Ik vind dat dus dikke onzin.

Ik heb opgetreden en gerepetereerd met 1x12, 2x12 en 4x12.
Ik vind een 4x12 slanted op een flightcase gewoon het prettigst. Lekker veel spreiding door het grote speakeroppervlak, genoeg laag en een geluid om "tegenaan te hangen". En daar hoeft ie niet eens voor op 10 hoor....

Ik zie ook wel eens een bandje met een 1x12 combotje en een mic ervoor.
Op één of andere manier heeft het dat toch net niet. Vind ik.

marc_o
23 januari 2010, 19:24
Niet iedere band hoor ;) Bij Feast staan er 2 marshall fullstacks op 10. Als het je als publiek niet bevalt of je vind het te hard, dan ga je maar lekker buiten staan. Dan ben ik je liever kwijt dan rijk.

That's the Spirit!!!


Rock! :rockon::blast::rockon::blast::rockon::blast::rock on::blast:

jutter
23 januari 2010, 19:41
Niet iedere band hoor ;) Bij Feast staan er 2 marshall fullstacks op 10. Als het je als publiek niet bevalt of je vind het te hard, dan ga je maar lekker buiten staan. Dan ben ik je liever kwijt dan rijk.

Ik lig hier echt van in een deuk!!!:seriousf:

Dude
23 januari 2010, 20:02
Als ik op m'n knieën ga dan hoor ik mezelf wel goed. Het is dus gewoon een kwestie van het geluid beter spreiden/richten.



ik probeer dat thuis ook steeds uit te leggen.... schatje, hoe vaker jij op je knieen gaat, hoe beter alles wordt !

maar nu wordt dat nog maar eens bevestigd op een muziekforum ! :grouphug:

Thiez
23 januari 2010, 20:03
gevolgd door een goede spreiding zeker?

minoin
23 januari 2010, 20:06
Ik vind een 4 x 12" soundwise ook het fijnst; een sound die je ook voelt en heerlijk reageert op je gitaarspel. Ik heb afgelopen repetitie met 2 cabinets (4 x 12") gespeeld en dat was heerlijk. Volledig stereo en genoeg spreiding voor de hele band.
Dan zet ik 1 slanted cab recht in mijn face, met ongeveer 2,5 meter afstand. En de andere iets meer gericht op de andere bandleden. Zo verlies ik wel een beetje het stereo gevoel, maar iedereen kan iedereen lekker horen. Ik heb alleen soms teveel de neiging om de amp harder te zetten, gewoon omdat het zo heerlijk klinkt.

Binnenkort gaan we in-ear om de oren te beschermen en vooral om jezelf optimaal te horen. Dan gaan je speelfoutjes eruit, kun je jezelf heerlijk verstaan en heeft niemand anders last van je "net iets te hoog" volume.
BTW, ik ga hardwired inear spelen, want de kwaliteit is geweldig, het is goedkoop en ik speel toch altijd met een snoer. Good luck!

yhcmarc
23 januari 2010, 20:08
Ik lig hier echt van in een deuk!!!:seriousf:

Hoezo? Het was geen grapje ofzo hoor.

the sure thing
23 januari 2010, 20:23
BTW, ik ga hardwired inear spelen, ...! Wat is dat "hardwired"? Je hebt toch maar 1 manier van "in-ear" spelen?

Dude
23 januari 2010, 20:23
gevolgd door een goede spreiding zeker?

goeie spreiding, stevige " oompfh" en flapperende broekspijpen ! :soinnocent:

Dude
23 januari 2010, 20:25
Een 1960 buikkast is dikke overkill voor kroegjes, en al helemaal voor in de repetitieruimte. Nog even los van het wattage van de versterker zelf (al ben ik het eens met Han). 4x12" kasten zijn ervoor gemaakt om het geluid als een kanon naar voren te projecteren, zodat je jezelf op de grotere podia goed kunt horen.

Als je eenmaal zo'n ding hebt snap ik ook wel dat je hem wilt gebruiken. In dat geval is het het beste om de luidsprekers op oorhoogte te zetten. Doe wel meteen ook oordopjes in want het is zeer riskant om zo dicht bij je luidsprekers te staan spelen.


sja..... toch zie ik zoveel bands in kroegjes met 4x12's knallen, en ikzelf doe dat ook al flink wat jaartjes, en al het andere dat ik geprobeerd heb was het steeds net niet.

dat gelul altijd dat " iets ergens niet voor gemaakt is" vind ik altijd zulke slappe hap.

pol
23 januari 2010, 20:30
ik zou het niet weten eigenlijk, heb nooit 2 x 12 gehad omdat ik mijn slanted 4x12 prima vind klinken en ik mezelf meer dan genoeg hoor.

overkill vind ik dat ook helemaal niet.

Marc, 2 fullstacks op 10 ? hoort dan nog iemand iets van de drummer als die niet versterkt wordt ?

minoin
23 januari 2010, 20:32
Wat is dat "hardwired"? Je hebt toch maar 1 manier van "in-ear" spelen?

Nee hoor, je hebt wireless inear en hardwired inear. Dan heb je een extra snoer van je oortjes naar je mixer lopen, in of aan je gitaarsnoer :)

yhcmarc
23 januari 2010, 20:53
Marc, 2 fullstacks op 10 ? hoort dan nog iemand iets van de drummer als die niet versterkt wordt ?

Geen idee, dan moet hij maar harder slaan ;) In de oefenruimte kunnen we hem iig goed horen.

Han S
23 januari 2010, 21:27
Ik speel met vier 4*12 cabinets want ik wil de scheuren in mijn (onder)broek spelen. (sorry, het komt door Dude)

Dude
23 januari 2010, 21:33
ik probeer met 4 fullstacks de bh sluitingen van de vrouwelijke toeschouwers los te knallen, tot op heden blijven alleen de vieze behaarde zwetende rockers staan.....

Henri H
23 januari 2010, 22:34
Twee dingen:

1. Mesa Boogie Stiletto, snijdt overal doorheen, zonder te schel te worden, tenzij je de treble verkeerd afstelt natuurlijk, maar dat geldt voor bijna elke amp.

2. 2x12 1936 half open back op z'n zijkant zetten.

De Stiletto past er precies op, moet m'n Marshall logo op de 2x12 nog wel even draaibaar maken. :soinnocent:

Daar heb ik laatst een optreden mee gedaan, had maar 1,5 vierkante meter ongeveer, de 2x12 stond gewoon op de grond.
Door de open achterkant verspreidt het geluid zich door de hele ruimte, niks nie beamblockers o.i.d.
Dat was één v.d. leukste optredens die ik ooit gehad heb.

marc_o
24 januari 2010, 03:34
Nee hoor, je hebt wireless inear en hardwired inear. Dan heb je een extra snoer van je oortjes naar je mixer lopen, in of aan je gitaarsnoer :)


Kom net terug van mij eerste hardwired optreden.
Geweldig, had ik jaren eerder moeten doen. Was overigens ook de live-vuurdoop van mijn nieuwe Bogner XTC classic, met 212 Rivera cab. Wat een geluid! Wel een heel grote stap voorut in vergelijking met m'n Rivera's...wow.
Ik moet er overigens niet meer aan denken dat ik met zo'n 412 loop te sjouwen, zeker als je midden in de nacht thuiskomt en je zooi weer mag uitladen.

Baker
24 januari 2010, 10:21
Ik moet er overigens niet meer aan denken dat ik met zo'n 412 loop te sjouwen, zeker als je midden in de nacht thuiskomt en je zooi weer mag uitladen.

Daar heb je toch bandleden voor? :dontgeti:

paulusdeBKB
24 januari 2010, 10:26
Daar heb je toch bandleden voor? :dontgeti:

Gaan die dan ook met je naar huis? Wat ben je, de bandslet ofzo? :seriousf:

Baker
24 januari 2010, 10:28
De hele zooi staat in de oefenruimte. Wat moet je met een 4x12 thuis?

macwilliams
24 januari 2010, 10:35
De hele zooi staat in de oefenruimte. Wat moet je met een 4x12 thuis?

En bedankt, ik ben heel blij met m'n 4x12 thuis. Nooit gezeik over dat het geluid het net niet is.

Realeigo
24 januari 2010, 10:38
Ik heb er eentje thuis en in de oefenruimte. Dus na n gig gooi ik hem in de bus/vrachtwagen en dan bij de volgende oefensessie laden we de boel weer uit.



Yoepiejeej

Baker
24 januari 2010, 10:47
En bedankt, ik ben heel blij met m'n 4x12 thuis. Nooit gezeik over dat het geluid het net niet is.

Het lijk mij niet zo praktisch.
Maar ach ja, je hebt gelijk. Als het voor jou werkt dan is dat prima.

jutter
24 januari 2010, 10:58
Hoezo? Het was geen grapje ofzo hoor.

Nee, daarom juist. Ik vroeg me dus af of er nog wel publiek over blijft...:seriousf:

yhcmarc
24 januari 2010, 12:04
Nee, daarom juist. Ik vroeg me dus af of er nog wel publiek over blijft...:seriousf:

Ow jawel hoor, we zitten in een redelijk specifieke niche markt wat het onze muziek aangaat. Mensen die ons kennen weten wat ze ongeveer kunnen verwachten en daarvoor willen ze het juist zien.

Thiez
24 januari 2010, 14:13
Ben een keer naar motorhead geweest in de melkweg en daar was ik ook erg blij dat ik oordoppen bij had.. Daar voelde je meer van de muziek dan dat je het hoorde haha. Wel ontzettend gaaf trouwens!

En manowar staat er om bekend de hardste PA te hebben en dat bewijzen ze ook idd.... Was niet normaal. Ik stond ergens halverwege het veld met oordoppen in en nog had ik savonds last van een suis.

Han S
24 januari 2010, 15:47
Als je oordoppen gebruikt met 15 dB geluidsreductie en ze blazen 135 dB, dan houd je nog 120 dB over. Niet zo vreemd dat je daar een piep en dus gehoorschade van oploopt. Ik zou binnen een halve minuut het strijdperk hebben verlaten, noem het laf, maar ik ben zuinig op wat ik heb.

Thiez
24 januari 2010, 16:47
Ja ik ben de laatste tijd ook stukje zuiniger op mijn oren. Eigenlijk al te laat want merkte al dat die suis steeds langer aan ging houden. Eerst was het na een dagje wel weg maar inmiddels duurt het al 2 dagen.
Ik heb nu oordoppen met 25dB en 15dB filter die ik kan wisselen. Met band heb ik meestal 15dB in zodat ik de muziek nog gewoon goed hoor maar voor werkplaats en de echt harde bands pak ik de 25dB

Han S
24 januari 2010, 17:39
Ja dat is mooi, maar er zijn mensen die denken dat je met oordoppen geen gehoorschade meer kan oplopen en dat is dus een misvatting.

the sure thing
24 januari 2010, 23:32
Als je oordoppen gebruikt met 15 dB geluidsreductie en ze blazen 135 dB.... Komt dat echt voor, 135dB via bandjes? Dat is echt zoooo fokking hard.... Een straaljager op 300m (!) afstand...

Van internet geplukt:

105dB: Sneeuwblazer, helicopter op 30 m (100-105 dB), krachtige maaimachine, pauken,
roffel op grote trom, F16A straaljager op 150 m hoogte (107 dB)
110 db: Extreem luid Heimachine, rockconcert (110-130 dB), schreeuwen in iemands oor,
gillend huilende baby, speelgoed piepbeestje dicht tegen het oor, motorzaag,
bladblazer, disco, drukke videospelhal, symfonie-orkest gemiddeld niveau, onveilige
walkman op zijn hardst (112 dB), op een sneeuwmobiel rijden, zandstralen, hard
spelende radio of hifi, F16A straaljager op 90 m hoogte
115dB Krijsende metrowielen
120dB Luidste menselijke stem, autoclaxon op 1 m, startend vliegtuig op 70 m,
klinkhamer,
kettingzaag (120-125 dB), hameren op een spijker, pneumatische boor (100-120
dB), zware machine, sirene van ambulance, voetbal in het stadion (117 dB), klas
met schreeuwende kinderen
125dB Hifi in de auto (normale installatie), piek van symfonie-orkest (120-137 dB)
130dB Donderslag (120-130 dB), pneumatische hamer, zeer krachtige boormachine,
luchtalarm, slagwerksectie van orkest, stock-car race, grote ventilator van 100000
kuub/u
135dB Pijngrens volgens andere bron Sommige luide speelgoedpiepbeestjes
140dB Pijngrens Luchtalarmsirene van dichtbij, vliegtuigen op vliegdekschip,
propellorvliegtuig van dichtbij, straalvliegtuig op 300 m (135-145 dB)

Tho
24 januari 2010, 23:34
In de oefenruimte hebben wij uitschieters tot 130 db...

paulusdeBKB
25 januari 2010, 01:11
Arme Tho!

Mijn oren zijn ook aan slijtage onderhevig, de belangrijkste reden om uit mijn vorige bandje te stappen. Na een avondje in de herrie ben ik nu de hele volgende dag uitgeput, en hard geluid (vanaf een db'tje of 100) ervaar ik als pijnlijk.

Zo hard spelen, is dat nog wel rock'n'roll?

Rinze
25 januari 2010, 09:35
Arme Tho!

Mijn oren zijn ook aan slijtage onderhevig, de belangrijkste reden om uit mijn vorige bandje te stappen. Na een avondje in de herrie ben ik nu de hele volgende dag uitgeput, en hard geluid (vanaf een db'tje of 100) ervaar ik als pijnlijk.

Zo hard spelen, is dat nog wel rock'n'roll?
Dom is ook rock'n'roll :seriousf:

Heb ook altijd in harde bands gespeeld, zelf speel ik niet eens zo hard, maar de rest (vooral drummers) :(. Bijna iedereen die ik ken van het bandjescircuit van vroegah heeft nu een constante ruis in de oren en is achtergronddoof, als ze al geen tinnitus hebben. Bij mij is de zee ook altijd aanwezig en in gezelschap versta ik niemand (niet dat ik daar wakker van lig :soinnocent:). Nu speel ik sinds kort weer in een bandje en ik heb maar weer nieuwe oordopjes gekocht. Al klinkt dat kut :chicken:

Rick trodat
25 januari 2010, 10:35
Dit is dus de reden dat ik tot 50 man in een klein kroegje over een 15 watt buizen speel. Op een tafel rond middelhoogte. Mic ervoor over de pa.

Wij draaien dan de versterkers naar elkaar toe op dezelfde lijn als de drummer.
We spelen dan zonder monitor op een niet al te hard volume en dat gaat al heel wat jaren goed. Ik vind dit vaak de lekkerste gigs.

Op groter podia +50 man, willen we graag altijd de ruimte weten die we hebben. Als ik meer dan 2 meter bewegingsvrijheid heb, dan neem ik mijn 100 watt buizentop mee met 2*12 speakercab.

Met die laatste optredens moet je altijd maar vertrouwen op je geluidsman. Op het poduim staan dan de monitors zacht en mijn versterker staat van ons af gericht meestal naast het meestal houten podium. Dit verminderd aanzienlijk de bassen. Alles wordt dan uitversterkt. Maar ook hier zet ik de boel nooit hard. Nooit harder dan standje 3.

Rick trodat
25 januari 2010, 10:37
Over die db. Op kleine podia spelen we 90 db. OP grote podia 100-110 db. Maar op het podium proberen we rond de 80db te blijven.

In de oefenruimte gaat de boel nog eens flink zachter.

paulusdeBKB
25 januari 2010, 11:24
Over die db. Op kleine podia spelen we 90 db. OP grote podia 100-110 db. Maar op het podium proberen we rond de 80db te blijven.

In de oefenruimte gaat de boel nog eens flink zachter.

Heel knap! Zo te lezen heb je een drummer waar je zuinig op moet zijn, zacht spelende drummers zijn er niet zo gek veel. Wordt ze dat niet bijgebracht op drumles, zachtjes spelen?

Rick trodat
25 januari 2010, 11:48
Heel knap! Zo te lezen heb je een drummer waar je zuinig op moet zijn, zacht spelende drummers zijn er niet zo gek veel. Wordt ze dat niet bijgebracht op drumles, zachtjes spelen?

Klopt onze drummer komt oorspronkelijk uit het jazz-wereldje en kan heel subtiel drummen.

guitarguru
25 januari 2010, 11:52
Heel knap! Zo te lezen heb je een drummer waar je zuinig op moet zijn, zacht spelende drummers zijn er niet zo gek veel. Wordt ze dat niet bijgebracht op drumles, zachtjes spelen?

Drummen is slaan..... die lui hebben allemaal onderdrukte emoties. Die willen zich 1 keer per week uitleven joh ;)
En wij gitaristen moeten ons dan maar weer aanpassen, hup weer een slinger aan die volumeknop.
Heb al jaren last van tinnitus, altijd maar oorsuizen dus. Sta wel dagelijks bij een heistelling, maar daar draag ik dan weer wel altijd gehoorbescherming.
Muziek maakt meer kapot dan je lief is.

FruscianteFan
25 januari 2010, 12:06
...en gitaristen laten natuurlijk ook het liefst een 100 watt buizenamp voluit blazen.

guitarguru
25 januari 2010, 12:12
...en gitaristen laten natuurlijk ook het liefst een 100 watt buizenamp voluit blazen.

Ja, we moeten ook wel he...

Maar even serieus, het is bijna altijd zo, dat de rest van de band zich moet aanpassen bij het volume van de drummer. Daar zit natuurlijk geen volumeknop op. Als tie enthousiast wordt, wil ie natuurlijk ook lekker slaan (ben zelf drummer geweest). Wil je dan een aardige balans houden, moet de rest wel mee.

FruscianteFan
25 januari 2010, 12:25
Oh, daar ben ik het wel mee eens hoor. Mijn drummer ramt ook ontzettend hard, en daar ben ik alleen maar blij mee, geeft echt veel energie.

guitarguru
25 januari 2010, 12:28
Oh, daar ben ik het wel mee eens hoor. Mijn drummer ramt ook ontzettend hard, en daar ben ik alleen maar blij mee, geeft echt veel energie.

Alleen is de drummer dan leidend in het algehele volumeverhaal. Als je die dan niet in de hand hebt, heb je geen controle meer, en kun je, zeker in kroegjes, in de problemen geraken, al dan niet ook door boze kroegbazen enzo.

Rick trodat
25 januari 2010, 13:01
Drummen is slaan..... die lui hebben allemaal onderdrukte emoties. Die willen zich 1 keer per week uitleven joh ;)
En wij gitaristen moeten ons dan maar weer aanpassen, hup weer een slinger aan die volumeknop.
Heb al jaren last van tinnitus, altijd maar oorsuizen dus. Sta wel dagelijks bij een heistelling, maar daar draag ik dan weer wel altijd gehoorbescherming.
Muziek maakt meer kapot dan je lief is.

Dit is wel vrij heftig. Ik heb wel eens gelezen dat 80db een lange tijd al gehoorschade kan opleveren. Wat heb je verkeerd gedaan als je terugkijkt?

Kim Wilson
25 januari 2010, 13:20
Wat heb je verkeerd gedaan als je terugkijkt?
Muzikant worden.

Liquid_Metal
25 januari 2010, 13:24
Ja, we moeten ook wel he...

Maar even serieus, het is bijna altijd zo, dat de rest van de band zich moet aanpassen bij het volume van de drummer. Daar zit natuurlijk geen volumeknop op. Als tie enthousiast wordt, wil ie natuurlijk ook lekker slaan (ben zelf drummer geweest). Wil je dan een aardige balans houden, moet de rest wel mee.

Ja ik kan me ook niet voorstellen dat je een powerfull ritme (denk aan triplets met double bass met bekkens bijvoorbeeld) zachtjes kan spelen. Het klinkt dan echt heel erg anders.

guitarguru
25 januari 2010, 13:25
Dit is wel vrij heftig. Ik heb wel eens gelezen dat 80db een lange tijd al gehoorschade kan opleveren. Wat heb je verkeerd gedaan als je terugkijkt?

Uhmmm........ ben gewoon jong en onbesuisd geweest ;)

Je onderschat gewoon de risico's, of hebt er lak aan. Rock and roll he :dontgeti:

Realeigo
26 januari 2010, 11:48
Ik heb de beamblockers, vanavond ff voor het oefenen ze installeren en dan testen!