PDA

View Full Version : volume verschillen



wiegersma
20 januari 2010, 18:05
Mijn Mesa Boogie Quad is aangesloten volgens vierkabelmethode met een Boss-Gt6. Als ik de versterker net aan heb, kloppen de volumeniveaus niet met elkaar. Pas na een kwartier komen de volumes weer gelijk zoals ze ingesteld staan.
Wie weet waardoor dit komt?

kidrock
20 januari 2010, 19:25
Heb je al gecheckt of die probleem nog aanwezig is zonder de Boss? Mijn eerste indruk is dat de Boss de oorzaak is, maar dat zou je eerst moeten uit sluiten. Het lijkt wel of de Mesa of de Boss een lange instel tijd nodig heeft, maar dat zou tuurlijk niet moeten kunnen. Onze bassist heeft toevallig pas een Boss multi fx de deur uit gedaan vanwege allerlei vage problemen, waaronder ook volume en dynamiek verschillen.

Realeigo
20 januari 2010, 19:29
Ik heb zo een vermoeden dat het komt door het opwarmen van de buizen.

kidrock
20 januari 2010, 19:35
Ik heb zo een vermoeden dat het komt door het opwarmen van de buizen.

Best goed mogelijk, aangezien de Quad een buis gebruikt voor de fx loop.

Het is sowieso beter om een buizenbak ff te laten opwarmen dan gelijk op z'n donder te geven. Ga je gewoon lekker eerst stemmen, de zangeres pesten, enz. terwijl je amp op temperature komt ;)

wiegersma
21 januari 2010, 07:36
ik dacht ook dat het een buis zou zijn, maar volgens de geleerden om mij heen kan dat niet; volgens hen zou je van een buis die bijna op is, een soort distortion moeten krijgen.
Klopt dat, of is het heel goed mogelijk dat de buis in de fx-loop de dader is?

(Ik vraag het maar even voordat ik het apparaat open haal.)

kidrock
21 januari 2010, 15:00
Heeft dat probleem zich altijd voorgedaan of is het iets van de laatste tijd? Buizen hebben helaas niet het eeuwige leven en moeten om de zoveel tijd worden vervangen, maar of dat het in jou geval helpt durf ik niet te zeggen aangezien buizen ff de tijd nodig hebben om op temperatuur te komen.

JohnLord
21 januari 2010, 15:17
Ik heb zo een vermoeden dat het komt door het opwarmen van de buizen.

Dan zouden véél meer mensen er last van moeten hebben.

wiegersma
21 januari 2010, 18:25
't is iets van de laatste tijd en daarom was mijn eerste gedachte ook dat het de buizen zouden zijn. En misschien is dat ook wel zo, maar voordat ik eraan ga prutsen, zou ik eerst alle ideeën eens willen horen wat het nog meer kan zijn. (aangezien het volgens bepaalde geleerden aan iets anders zal liggen, maar waaraan?)

kidrock
22 januari 2010, 02:23
't is iets van de laatste tijd en daarom was mijn eerste gedachte ook dat het de buizen zouden zijn. En misschien is dat ook wel zo, maar voordat ik eraan ga prutsen, zou ik eerst alle ideeën eens willen horen wat het nog meer kan zijn. (aangezien het volgens bepaalde geleerden aan iets anders zal liggen, maar waaraan?)

Dan zou ik zeggen, open schroeven die bak en een nieuwe buis erin.

Hier vond ik nog ff snel een overzicht van die Quad. Kun je zien welke buis je moet vervangen:

http://tubefreak.com/s-quad5.gif

wiegersma
22 januari 2010, 07:03
ah, dank u wel meneer

Rinze
22 januari 2010, 07:08
Voorversterkerbuizen gaan in principe heel lang mee en als zo'n ding het niet meer goed doet dan doet ie het gewoon niet goed, ik heb nog nooit meegemaakt dat een buisje pas na een kwartier op krachten komt. Het is misschien wel mogelijk maar erg waarschijnlijk lijkt het me niet.

Het blijft evengoed een vreemd probleem, heb je al wat trial en error uitzoekerij gedaan? Beide apparaten onafhankelijk van elkaar testen, kijken wat je precies doet voor de volumes rechttrekken, dat soort dingen?

wiegersma
22 januari 2010, 07:11
Nee, ik ben afgelopen week nog helemaal niet aan gitaarspelen (en dus ook niet aan prutsen) toegekomen. En dat frustreert. Dit weekend kom ik er mogelijk ook niet aan toe. Dus ik doe via het forum eerst maar even wat theoriën op.

Rinze
22 januari 2010, 07:15
Het vervelendste van dit soort ellende vind ik dat je je spul niet kunt vertrouwen, je gaat tijdens het spelen opletten of de boel nog wel goed werkt. Heb met mijn G-Major ook gezeik gehad, bleek uiteindelijk een flatcable tussen de printplaten te zijn die niet goed vast zat. Wat dan inderdaad wel weer een tip van hier op het forum was.

Succes in ieder geval.

kidrock
22 januari 2010, 11:32
Het is idd zaak dat je alles zo veel mogelijk uitsluit zodat je straks niet onnodig buizen ga zitten vervangen terwijl het probleem misschien toch in de Boss zit. Als je de mogelijkheid hebt, probeer bijv. de Boss op een andere amp aan te sluiten en kijken wat ie dan doet.

wiegersma
28 januari 2010, 07:22
voor iedereen die nog op een antwoord wacht:

bedankt allemaal voor de reacties.
Ik geloof dat ik erachter ben wat het euvel is.
Zwaar suf gewoon:
Het volumepedaal staat op bepaalde patches verkeerd ingesteld. Hoe dat zo gekomen is weet ik niet, maar het was gelukkig een gemakkelijk te verhelpen probleem. Toch heb ik nog een poos over gedaan om erachter te komen waar het probleem lag, aangezien de patches allemaal kopieën van elkaar zijn en dus geen volume verschillen behoren te hebben.
Nou ja, 't is weer klaar in ieder geval.

kidrock
29 januari 2010, 04:11
voor iedereen die nog op een antwoord wacht:

bedankt allemaal voor de reacties.
Ik geloof dat ik erachter ben wat het euvel is.
Zwaar suf gewoon:
Het volumepedaal staat op bepaalde patches verkeerd ingesteld. Hoe dat zo gekomen is weet ik niet, maar het was gelukkig een gemakkelijk te verhelpen probleem. Toch heb ik nog een poos over gedaan om erachter te komen waar het probleem lag, aangezien de patches allemaal kopieën van elkaar zijn en dus geen volume verschillen behoren te hebben.
Nou ja, 't is weer klaar in ieder geval.

Tja, dat heb je met die multi fx units. Er zit ook zoooooo veel in, dat je bijna door de bomen de bos niet ziet.

Maar ik ben blij voor je dat het probleem makkelijk hebt kunnen verhelpen, want niks is frustrerender dan dat je overal zit te zoeken en haast aan je zelf ga zitten twijfelen.

Succes en rock on! :rockon: