PDA

View Full Version : Live opnamen



YB
20 januari 2010, 16:22
Ik moet een liveopname maken. Eigenlijk eerder een macbook met een externegeluidskaart aan een mengpaneel hangen. Ik heb een geluidskaart met stereo ingang en die moet dus op outputs van een mengpaneel worden aangesloten. Zijn er nog tips om dit goed te doen. Hoe moet ik mn kaart instellen?

muziekschuur
20 januari 2010, 16:42
met snoeren en connectors.

skanky
20 januari 2010, 16:48
Kan je iets duidelijker zijn qua vraagstelling? Wat wil je weten qua instellingen? Welke geluidskaart is het? Welke software ga je gebruiken? Welke mixer wordt er gebruikt?

YB
20 januari 2010, 20:42
Het gaat om een tascam us-122l kaartje. Om welke tafel het gaat weet ik niet. Het gaat om een optreden in Tivoli de Helling waarvan we de hele avond willen opnemen. Ik gebruik Ableton. Hoe hard moet ik het ingangs volume nemen en wat kan ik na de opname er aan doen om het nog wat mooier te laten klinken?
Ik heb een mail naar tivoli gestuurd om te vragen of ze een stereo output overhebben en welke connectors ze gebruiken.

skanky
20 januari 2010, 21:03
Bij Tivoli de Helling hebben ze een soundcraft mh3 op FOH staan. Je kan daar het beste een matrix uitgang nemen, of anders de alt main. Een voordeel van de matrix uitgang is dat je dan geen master-inserts (EQ/Comp) in je opnames heb.

En qua opname-level kan je beter te zacht dan te hard opnemen. Neem op 24-bit op dan heb je ook geen problemen met de zacht opnemen.

Na de opnames kan je thuis nog wat eq-en/compressen om het beter te laten klinken.