PDA

View Full Version : Strap lock



Platyhelminthes
20 januari 2010, 15:08
Hoi allemaal!

Ik heb net bij de plaatselijke gitaarwinkel straplocks gekocht van Marvel. Nu wilde ik die er net op zetten, maar de schroeven die erbij zitten zijn best wel anders dan de originele schroeven. Namelijk dikker en korter..

Met de oude schroeven lukt het niet want die zijn dan weer net iets te lang.

Nou is mijn vraag: kan het kwaad om (iets) dikkere schroeven te gebruiken?

Alvast bedankt!

Groeten Jaap

Hiro
20 januari 2010, 15:39
als het dikkere zijn is het goed anders een beetje houtlijm erin en een tandenstoker en dan de nieuwe schroef erin draaien, kan niet fout gaan ;)
Ik heb bij mijn eigen gitaar hetzelfde gedaan

Mr. Dynamite
20 januari 2010, 15:56
hij zegt juist dat de nieuwe schroeven dikker zijn, wat ik nog nooit heb meegemaakt trouwens. Tja, als de nieuwe schroeven wat dikke zijn opzich zou het moeten kunnen tenzij ze echt veel te dik zijn dan is het misschien slim om even voor te boren. lengte durf ik niks over te zeggen :)

titzenpitzer
20 januari 2010, 16:01
Wat bedoel je eigenlijk precies met 'langer'?

TimS
20 januari 2010, 16:05
Stukje van oude schroef afknippen met nijptang? Het puntje heb je toch niet meer nodig.

bat
20 januari 2010, 16:05
hij zegt juist dat de nieuwe schroeven dikker zijn, wat ik nog nooit heb meegemaakt trouwens.
Volgens mij is dat vrij normaal voor straplocks. Kan de logica ook wel bedenken: meestal monteer je de straplocks in plaats van de originele. Iets dikkere scrieven betekent dat je dan in ieder geval meer grip krijgt, als je dezelfde dikte schroeven meelevert loop je kans dat ze niet meer genoeg grip krijgen.

Voor de rest klopt je verhaal: als ze net iets dikker zijn (waarschijnlijk zijn ze dat) kun je ze er gewoon in draaien. Zijn ze substantieel dikker dan is voorboren verstandig.

Lengte vind ik ook apart, maar als de lengte niet al teveel scheelt zou ik me er niet al te druk over maken.

Los daarvan: altijd periodiek controleren hoe vast de boel nog zit. Dat voorkomt vervelende valpartijen voor je gitaar...

Hiro
20 januari 2010, 16:11
ik he juist alleen maar meegemaakt dat ik er kleinere schroeven bijkreeg, vandaar dat ik over dat stukje gelezen heb.

Anders kan je er altijd wat epoxy ofzo bij doen voor de zekerheid kan je ongestoord gooien met je gitaar zonder dat je bang hoeft te zijn dat ie op de grond donderd

Platyhelminthes
20 januari 2010, 16:57
Bedankt allemaal!

Het is opgelost, en de schroeven paste gewoon(koste wel ff een beetje moeite maar ok)

Lengte verschil viel erg mee toen ik er nog een keer naar keek.

Het verschil in dikte is op zich ook wel logisch inderdaad, het zorgt wel voor wat meer grip.

Zo! Nu weer lekker gitaar spelen :strat:

bat
20 januari 2010, 19:03
Zat er nog over na te denken, maar volgens mij zijn de schroeven die bij straplocks zitten ook altijd iets korter dan de originele - moest even graven in mijn geheugen, maar bij mij was dat in ieder geval voro zover ik me kan herinneren ook het geval.

En ook verklaarbaar: als ze langer zijn, krijg je ze mogelijke de gitaar niet goed in zonder boren, watn originele gat mogelijk niet diep genoeg.

Rowan
20 januari 2010, 21:06
Ik heb ze van Schaller, schroeven moeten eens in de paar weken aangedraaid worden (bij jazzmaster & strat) en er komt zwarte rotzooi vanaf.

Erg jammer als dat elke keer op je olympic white body valt, veel schoonmaken...

nickofzo
21 januari 2010, 00:09
heb ook schaller, die schroefjes zijn bij mij juist altijd langer.. gewoon doordraaien in het hout vast hoppakee.. dat ding aan gitaarband ook even goed vastgemaakt.. goed aangedraaid met passende moersleutel.. ding zit vast als maarkan;)

dan kan je ook dit:

klik (http://www.youtube.com/watch?v=KwXU9jTCFUw)

beter doe je wel draadloos anders is de kans groot dat je een mummy word

ellisvertellis
21 januari 2010, 00:32
Krijg je geen barsten in je lak als je er plotseling dikkere schoeven in perst?

geert1976
21 januari 2010, 00:34
Waar is de goeie oude tijd dat je twee flesjes Grolsch opdronk en de rubbers van de beugeldop gebruikte als straplock.

Scheelt je in de kosten en werkt zeer goed:ok:

Tankman
21 januari 2010, 00:35
Waar is de goeie oude tijd dat je twee flesjes Grolsch opdronk en de rubbers van de beugeldop gebruikte als straplock.

Scheelt je in de kosten en werkt zeer goed:ok:

Tja..Je hebt Grolsch, en je hebt bier....:seriousf:

Als Hertog Jan nou eens met zo'n fles met die rubberjtes kwam...dan was het een ander verhaal geweest!

geert1976
21 januari 2010, 00:42
Tja..Je hebt Grolsch, en je hebt bier....:seriousf:

Als Hertog Jan nou eens met zo'n fles met die rubberjtes kwam...dan was het een ander verhaal geweest!

och is goed te drinken en je gaat gelijk opgewarmd het podium op:)

Tankman
21 januari 2010, 00:44
och is goed te drinken en je gaat gelijk opgewarmd het podium op:)

Eerder met koppijn. Ik blijf liever nuchter als er alleen Grolsch geschonken wordt. Kan toeval zijn, maar iedere keer als ik Grolsch drink, heb ik na een half glas al koppijn. Maar dit topic ging over straplocks! :seriousf:

Ik heb op bijna al mijn gitaren Schaller Security Locks. Zeker aan te raden. En ga maar eens goed kijken naar foto's van je lievelings gitaristen. Het meerendeel heeft deze ook op hun gitaren. Zeker in mijn genre. Ze zouden gitaren standaard hiermee moeten leveren!

nickofzo
21 januari 2010, 00:45
Krijg je geen barsten in je lak als je er plotseling dikkere schoeven in perst?

dat zou best eens kunnen.. bij mij waren ze alleen wat dieper.. maar zonder problemen..


und jah grolsch rubbertjes, ga ik liever niet mee spinnen:P
en een gedoe om je gitaar in de koffer te doen, om de strap eraf te halen, liever gewoon klik klik

geert1976
21 januari 2010, 00:48
Krijg je geen barsten in je lak als je er plotseling dikkere schoeven in perst?

Als het het een tikkeltje dikker is gaat dat wel goed hoor, als je het niet helemaal vertrouwt, kun je het gat iets inboren, maar ik denk niet dat dit nodig is:ok:

Hiro
21 januari 2010, 09:17
aan gitaren geven we duizenden euros uit, maar 10 euro voor een setje fatsoenlijke straplocks is te veel? :dontgeti:

YannickH
21 januari 2010, 21:06
och is goed te drinken en je gaat gelijk opgewarmd het podium op:)

ze moeten dringend in nederland is leren om bier te maken want wat daar word gebrouwen lijkt er ni eens een klein beetje op!

ontopic:http://www.youtube.com/watch?v=ByGQNaloLKM