PDA

View Full Version : Raar geluid



Loik
20 januari 2010, 12:25
mijn akoestische gitaar maakt sinds kort een raar snerpend geluid. al stem ik hem helemaal goed blijft die het doen? weet iemand mischien hoe dit komt?




groet Loik

LaurentB
20 januari 2010, 12:43
Heb je er dunnere snaren opgezet? Anders is misschien de hals wat vlakker komen te staan. Kun je (heel voorzichtig) bij (laten) stellen met de halspen.

Of is het een erg oude gitaar, dat de frets teveel versleten zijn?

Loik
20 januari 2010, 13:13
nouja, het is men 1e beginners gitaar van 98 euro toendertijd, maar ik heb geen snaren vervangen en speel er nu zon 5/6 maanden op.

Jamman
20 januari 2010, 13:32
Hallo Loik,

Het kan zijn dat door het weer de afstelling van je halspen een beetje veranderd is. Dit is een pen die loopt door je hele hals om als tegenkracht de dienen voor de snaren. Met deze pen kan je de hals vlakker, of boller laten staan. Grote kans dat dit het probleem is. Dan ga ik er wel van uit dat het een staalsnarige gitaar is.
Je zou even langs een gitaarwinkel kunnen gaan?

heinz3110
20 januari 2010, 13:37
Of nog suffer. Dat de snaren zo vuil zijn aan de onderkant dat het vuil aanloopt tegen de frets.

Loik
20 januari 2010, 14:04
nouja, het is een nylon gitaar. ik neem aan dat die niet vuil is want om de anderhalfe week maak ik de snaren en frets schoon. ik heb het ookal aan men gitaar leraar gevraagd en die zei dat het er aan kan liggen dat de snaren te hoog liggen

Hiro
20 januari 2010, 14:04
wat ook niet onbelangrijk is wanneer maakt hij dat geluid?

Loik
20 januari 2010, 14:06
nouja, als ik speel natuurlijk vooral met het g en d akoord (en dsus4 enzo)

en vooral de e d e snaar

Hiro
20 januari 2010, 14:21
kijke eens vanaf de body langs de hals zie je dan je fretboard ergens opbollen?

LaurentB
20 januari 2010, 14:55
nouja, het is een nylon gitaar. ik neem aan dat die niet vuil is want om de anderhalfe week maak ik de snaren en frets schoon. ik heb het ookal aan men gitaar leraar gevraagd en die zei dat het er aan kan liggen dat de snaren te hoog liggen

Te hoog?? Te laag zal-ie bedoelen...

Na 5,6 maanden mag je de snaren wel weer eens vervangen trouwens. Niet dat dat helpt, maar dan klinkt een en ander wel weer beter.

Loik
20 januari 2010, 15:16
Okay, ik zal is langs de muziek winkel gaan om men snaren te laten vervangen. ik heb net even gekeken en dat witte balkje bovenin is aan beetje verleten aan de bovenkant



groet

Hiro
20 januari 2010, 15:44
daarvoor hoef je niet naar de winkel, kan je het beste zelf doen, is heel simpel en het bespaart ook nog want in sommige winkels vragen ze 5 tot 10 euro voor t verwisselen van snaren terwijl het heel simpel is en je leert er gewoon heel veel van.

en dat witte dingetje is de topkam, is die heel erg versleten?
En de bovenkant maakt niet uit maar t gaat om de snaargleuven
plaats anders even een foto

Loik
20 januari 2010, 17:41
nouja de gleuven zijn niet versleten maar hij loopt een beetje schuin af, ik weet niet of dit kwaad kan

LaurentB
20 januari 2010, 17:46
nouja de gleuven zijn niet versleten maar hij loopt een beetje schuin af, ik weet niet of dit kwaad kan

Nee, dat hoort gewoon zo. Het enige dat belangrijk is, zijn die gleuven zelf.

Hiro
20 januari 2010, 19:43
even een paar fotos plaatsen van de probleem plekken en dan kennen we je beter helpen

Loik
21 januari 2010, 14:28
nouja, ik wil net fotos plaatsen maar dat gaat niet echt:P
ik denk self eigenlijk omdat men gitaar niet zo heel duur was en een beginnersdingetje is om te kijken of ik het wel echt wilde.

Ello
21 januari 2010, 14:30
Zit er misschien een stemmechaniekje los?

Of (bij Nylon) kan een van de uiteinden van de snaren (aan de kant van de brug) tegen je bovenblad trillen.

Hiro
21 januari 2010, 15:10
maakt niet uit dat t een goedkoop ding is, we gaan je niet uitlachen omdat je geen gibson hebt.

Gewwon ff via photobucket ofzow uploaden en laat ons ff kijken

Loik
21 januari 2010, 16:06
nouja, geen snaar die er tegen komt, geen stem meganiekje los, en hoe moet ik ze uploaden?

Mr Dazony
21 januari 2010, 17:21
Stom idee misschien maar zit je niet per ongeluk met je vingers (bijna) tegen andere snaren aan? Wil bij mij nog wel eens de oorzaak van bijgeluiden zijn namelijk....

Ja ik ben een beginner maar toch....

Loik
21 januari 2010, 17:26
haha, geen probleem hoor ik speel ook pas een halfjaartje. nee dat is het geval niet, ik heb dat indd wellis maar ik krijg dat rare geluid ook als ik gewoon aansla zonder akoorden