PDA

View Full Version : Iel geluid



TDZH
20 januari 2010, 11:57
Halllo,

ik heb een SX fake-strat met 0.9 snaren, maar ik vind dat het geluid wat iel klinkt. Zou het helpen om er wat dikkere snaren op te doen? En zoja, welke worden me dan aangeraden?

En als ik er andere snaren op zet, wat moet ik dan aanpassen op de brug? Moet ie alleen iets hoger? Of moet er nog meer aangepast worden?

gr Tomas

Daan_B
20 januari 2010, 12:02
Hoe dikkker de snaren hoe dikker de sound :).
Dikkere plectrum wil ook helpen!

Fenderfan
20 januari 2010, 12:08
Als je geluid te iel klinkt dan kunnen dikkere snaren ietsjes helpen, maar verwacht geen wonderen.
afhankelijk van de ruimte tussen snaar en frets nu, hoef je waarschijnlijk geen problemen te verwachten. Maar het kan wel.
Probeer eerst eens te beoordelen of je versterker wel doet wat jij wil.
om wat voor een versterker gaat het precies ?

TDZH
20 januari 2010, 15:46
Een Roland Cube 30, met een Boss-DS2 distortion pedaal

edit: nog extra vraag, (miss een hele domme, maar wat wat maakt t ook uit haha)
Ik heb nog wat 0.11 snaren liggen, van die bronze voor een semi-akoestische gitaar, werkt dat ook op een normale elektrische gitaar?

TimoSomers
20 januari 2010, 16:16
Denk dat het misschien wel wát helpt, maar zal echt niet ineens een dikkere sound zijn hoor.
Waarschijnlijk klinkt de gitaar gewoon wat dun van zichzelf. (hout,etc)

Nicks
20 januari 2010, 16:24
Een Roland Cube 30, met een Boss-DS2 distortion pedaal

edit: nog extra vraag, (miss een hele domme, maar wat wat maakt t ook uit haha)
Ik heb nog wat 0.11 snaren liggen, van die bronze voor een semi-akoestische gitaar, werkt dat ook op een normale elektrische gitaar?

nee, gewoon even normale snaren halen.

Fuhgawz
20 januari 2010, 17:49
En als ik er andere snaren op zet, wat moet ik dan aanpassen op de brug? Moet ie alleen iets hoger? Of moet er nog meer aangepast worden?

Dikkere snaren klinkt wat 'voller'. Een volledige transformatie zal het overigens niet zijn. Is dat wat je zoekt? Op de versterker zitten overigens ook EQ knoppen. Je kunt je treble wat verlagen en je mids en bas verhogen. Ook kun je de elementschakelaar op je gitaar op stand 2 of stand 4 zetten, wat misschien ook kan helpen.

Als je er dikkere snaren oplegt dan is de kans groot dat ook je hals afgesteld moet worden en je gitaar geïntoneerd moet worden. Als je denkt dat dit zelf te moeilijk is dan kun je het ook bij de gitaarwinkel laten doen. Een afstelbeurt is overigens niet goedkoop. Daarbij zullen je vingers ook even moeten wennen aan de dikkere snaren, waardoor het in het begin misschien iets lastiger bespeelbaar zal zijn.

Denk er verder aan dat een Strat sowieso niet de meest vol klinkende gitaar is. Dat geldt al helemaal voor de meeste relatief goedkope kopieën, zoals ook jouw SX. Als je een dikke sound wilt dan is een Strat misschien wel niet 'jouw' model en kun je misschien beter op termijn overstappen op een Les Paul achtig model.

TDZH
20 januari 2010, 20:13
Dat van die versterker en gitaar instellingen wist ik al:P Ik heb zo'n beetje alle mogelijke geluidscombinaties al wel geprobeerd. Ik denk dat ik me er maar gewoon bij neer moet leggen dat mijn gitaar idd niet echt geschikt is voor het geluid dat ik echt mooi vind. :punk:

gr Tomas

Rich69
21 januari 2010, 08:53
Ligt echt aan je gitaar zelf; ik heb zelf een goedkope Strat-kloon, en toen ik 'm kocht liet de verkoper mij het verschil horen tussen m'n goedkope Strat-kloon en een LC Strat over dezelfde versterker en de LC Strat klonk veel voller, dat viel me echt op.

iWishmaster
21 januari 2010, 09:02
Op zich een optie: een humbucker in single coil formaat. Bijvoorbeeld de GFS Lil Killer is een prima pickup voor weinig geld. Humbuckers geven sowieso al een stuk voller geluid, ook in een strat.

Rich69
21 januari 2010, 09:20
iWishmaster, wat kost dat nou om een beetje redelijke pickups aan te schaffen en kun je dat redelijk makkelijk zelf inbouwen? Ik heb een keertje een schroefje van een sc losgedraaid en gelijk sprong er ergens onderin een veertje los, heb het schroefje toen maar weer er terug ingedraaid :soinnocent:

G.G.
21 januari 2010, 09:32
Ik heb een keertje een schroefje van een sc losgedraaid en gelijk sprong er ergens onderin een veertje los, heb het schroefje toen maar weer er terug ingedraaid :soinnocent:

Dat veertje is nodig om de juiste afstand tot de snaren vast te zetten. je hebt hem toch wel terug gedaan.


iWishmaster, wat kost dat nou om een beetje redelijke pickups aan te schaffen en kun je dat redelijk makkelijk zelf inbouwen?

Leuk setje hoeft niet veel te kosten:
http://store.guitarfetish.com/singlecoil.html

en een strat is de meest simpele gitaar om elementen te vervangen. Alles hangt aan de slagplaat.