PDA

View Full Version : Pedalboard of Effecten processor?



Sjoerdz
19 januari 2010, 23:22
De titel zegt het eigenlijk al, ik sta voor een dilemma.

Heb ongeveer een jaar geleden nu 2e hands een effecten-processor gekocht. De Zoom GFX-8.

In het begin was ik best wel enthousiast over de sounds maar dat werd langzamerhand steeds minder. Ik zit vooral met de basic sounds die ik gewoon niet lekker vind. Clean en overdrive klinkt gewoon voor geen meter, flak en zonder dynamiek. Verder lijkt het alsof de kwaliteit van mijn sound achteruit gaat wanneer ik via mijn Zoom speel. Eerst dacht ik dat het aan de instellingen lag, ivm met moddeling enzo. Maarja alle eventuele effecten uitgezet en nog steeds prut.

Ik speel met een PRS Santana SE, en een Hiwatt G100R, transistor. (Geen buizen aangezien ik nog maar een arme scholier ben) Wanneer ik gewoon direct op mijn Hiwatt speel vind ik de cleane sounds echt chill, helemaal mijn ding: Helder, zacht en wanneer het nodig is lekker fel. Verder vind ik de gain-channels ook goed te doen, vooral op lage gain klinkt de drive lekker bluesy, ook helemaal top dus. (Op hoge gain wordt het mij te metal-achtig, maarja voor andere sounds die mij wel bevallen zijn er pedaaltjes)

Waarom ik nu zit te twijfelen, komt eigenlijk door mijn missende kennis over pedal-boards. Wat is de basis? welke pedalen/materialen komen er bij kijken? Wat zijn de starterskosten? Mijn Zoom heeft zohad alles wel, maar wat hij heeft vind ik blijkbaar niet goed genoeg. Verder is mijn beeld ook een beetje, dat als je met zon Zoom werkt, je eigenlijk nooit sounds krijgt die je zelf wilt, en eigenlijk niet je muzikale ding erin kwijt kan.

Om verder een beetje tot een goed beeld te komen, mijn muziek smaak:
-Funk
-Pop
-Rock
-Jazz

Verder ben ik echt dol op gekke effecten die te gekke sounds geven, denk aan Electro Harmonix.

Het komt er nu dus op neer dat ik niet blij ben met mijn Zoom, wat is jullie advies? Verkopen en een eigen Pedal-board ontwikkelen? Ik twijfel echt, ik zie het al gebeuren dat het mij straks tegen gaat vallen met mun board.
De Zoom houden en een Pedal-board ontwikkelen is geen optie, ivm financiele tekortkoming. Wat is nu beter? De zoom of eigen board.

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen,

Groeten!

tilma800
19 januari 2010, 23:52
Als je versterkergeluiden je bevallen, dan heb je voor clean en 'smerig' geen pedaaltjes nodig :D
Gitaar>snoer>versterker; Klaar!



Welke effecten gebruik je allemaal van de Zoom? Heeft je versterker ook een effectloop? Zo ja, is dat dan een seriele, of een parallelle loop?

Sjoerdz
20 januari 2010, 00:15
Als je versterkergeluiden je bevallen, dan heb je voor clean en 'smerig' geen pedaaltjes nodig :D
Gitaar>snoer>versterker; Klaar!



Welke effecten gebruik je allemaal van de Zoom? Heeft je versterker ook een effectloop? Zo ja, is dat dan een seriele, of een parallelle loop?


Nou, ik gebruik onder andere:

Wah
Reverb
Delay
Chorus
Distortion
Tremolo
En een paar harmonix effecten


Verder zit er op me versterker alleen uitgangen voor:

Send/Return
Footswitch Reverb/Gain
Line Out
Ext. Speakers

macwilliams
20 januari 2010, 06:26
Gebruik je hem voor de versterker of staat hij in de effecten loop (send/return)?

Heibel
20 januari 2010, 10:42
als ik zo zie welke effecten je graag wilt gebruiken, kun je zonder al teveel geld uit te geven prima effecten aanschaffen voor dat doel. Danelectro biedt o.a. met de Cool Cat serie een aantal goede opties voor drive, chorus& tremolo. De Reverb kun je uit je versterker halen (neem ik aan) en een 2e hands Cry- baby hoeft niet gek duur te zijn. Dan heb je een aardige basis.

Heb even geshopt voor je bij Thomann, hieronder een winkelmandje waar alles inzit wat je wilt (en nodig hebt, zoals patchcables, voedingskabels en adapter) maar ik denk dat je wel even zult moeten schrappen, want in één keer is het wellicht wat veel..

http://www.thomann.de/nl/basket_add.html?ar=108096

Sjoerdz
20 januari 2010, 11:03
Gebruik je hem voor de versterker of staat hij in de effecten loop (send/return)?

Ik gebruik hem voor de versterker, als ik hem via de loop gooi krijg ik een heel slecht geluid, effecten komen dan niet meer goed over (weet ook niet precies hoe dat komt,)


als ik zo zie welke effecten je graag wilt gebruiken, kun je zonder al teveel geld uit te geven prima effecten aanschaffen voor dat doel. Danelectro biedt o.a. met de Cool Cat serie een aantal goede opties voor drive, chorus& tremolo. De Reverb kun je uit je versterker halen (neem ik aan) en een 2e hands Cry- baby hoeft niet gek duur te zijn. Dan heb je een aardige basis.

Heb even geshopt voor je bij Thomann, hieronder een winkelmandje waar alles inzit wat je wilt (en nodig hebt, zoals patchcables, voedingskabels en adapter) maar ik denk dat je wel even zult moeten schrappen, want in één keer is het wellicht wat veel..

http://www.thomann.de/nl/basket_add.html?ar=108096

Nou die prijs valt nog wel mee, 18 euro haha, vast iets misgegaan? Op me Hiwatt zit idd reverb:)

M Kactus
20 januari 2010, 11:15
Ik ga hier toch Macwilliams bijtreden. Delay, reverb en chorus staan vaak beter na de voorversterker. De dirtpedaaltjes dan weer niet. En kun je de ampmodeling/speakermodeling in die Zoom ook uitschakelen ? Dat kan al heel wat schelen.

Maar in ieder geval is een hoop goedkope Danelectro CoolCat-pedaaltjes kopen geen oplossing als je op zoek wilt naar jouw ideale geluid waarmee je je ding kan doen, zoals je zelf zegt. Dan zit je met een Danelectro-MFX, als je begrijpt wat ik bedoel. Die CoolCat-serie heeft de naam erg goed te zijn, maar dat gaat dan vooral over de dirtpedaaltjes. Die time-based effects zijn niet zo heel bijzonder.

Je kunt het draaien of keren hoe je wilt, maar voor een pedalenbordje ben je een veelvoud kwijt van wat je voor je Zoom gaat krijgen. Zoiets kan al vlug 3-400 euro gaan kosten. Dat hoeft niet meteen, en dat kun je makkelijk opbouwen, maar de goedkope oplossing is een bordje zeker niet.

Kortom: Een goedkoop Dano-bordje zal niet veel beter klinken dan je Zoom als je toch niet voor dirt gaat. Maar een iets duurder bordje kan véél beter klinken.

Sjoerdz
20 januari 2010, 11:25
Ik ga hier toch Macwilliams bijtreden. Delay, reverb en chorus staan vaak beter na de voorversterker. De dirtpedaaltjes dan weer niet. En kun je de ampmodeling/speakermodeling in die Zoom ook uitschakelen ? Dat kan al heel wat schelen.

Maar in ieder geval is een hoop goedkope Danelectro CoolCat-pedaaltjes kopen geen oplossing als je op zoek wilt naar jouw ideale geluid waarmee je je ding kan doen, zoals je zelf zegt. Dan zit je met een Danelectro-MFX, als je begrijpt wat ik bedoel. Die CoolCat-serie heeft de naam erg goed te zijn, maar dat gaat dan vooral over de dirtpedaaltjes. Die time-based effects zijn niet zo heel bijzonder.

Je kunt het draaien of keren hoe je wilt, maar voor een pedalenbordje ben je een veelvoud kwijt van wat je voor je Zoom gaat krijgen. Zoiets kan al vlug 3-400 euro gaan kosten. Dat hoeft niet meteen, en dat kun je makkelijk opbouwen, maar de goedkope oplossing is een bordje zeker niet.

Kortom: Een goedkoop Dano-bordje zal niet veel beter klinken dan je Zoom als je toch niet voor dirt gaat. Maar een iets duurder bordje kan véél beter klinken.

Die moddeling-functies van me Zoom heb ik uit staan. Hmm ja ik wel denk ik een combinatie van dirty en mooi wil snapje. Een bedrag van 400 euro valt nog wel te realiseren, dus dat is wel nice.
Ik zou eens een beetje youtuben naar die Danelectro Coolcats en MFX. En Electro Harmonix dan? Schijnt ook goed te zijn? Verder voor een basic wah, gewoon Dunlop Cry Baby? En voor chromatische tuner/chorus/tremolo dan, boss?

Heibel
20 januari 2010, 11:31
Die CoolCat-serie heeft de naam erg goed te zijn, maar dat gaat dan vooral over de dirtpedaaltjes. Die time-based effects zijn niet zo heel bijzonder.

Ik ben het met je eens dat de dirt pedaaltjes van Cool Cat inderdaad veel goede reviews krijgen, maar de Chorus, Vibe en Tremolo zijn serieus goede alternatieven voor de duurdere boetiek- pedaaltjes. Ik heb zelf de Vibe op m'n boardje staan en daar is een zeer overtuigende Uni- vibe sound uit te halen. Daarnaast heb ik de Tuna Melt in gebruik en dat is intussen een redelijke standaard op het gebied van de tremolo's. Maar goed ieder z'n mening natuurlijk..

Edit: ik had voor €220 in het winkelmandje gestopt, dat is wel 'n verschil inderdaad..

M Kactus
20 januari 2010, 12:09
Die moddeling-functies van me Zoom heb ik uit staan. Hmm ja ik wel denk ik een combinatie van dirty en mooi wil snapje. Een bedrag van 400 euro valt nog wel te realiseren, dus dat is wel nice.
Ik zou eens een beetje youtuben naar die Danelectro Coolcats en MFX. En Electro Harmonix dan? Schijnt ook goed te zijn? Verder voor een basic wah, gewoon Dunlop Cry Baby? En voor chromatische tuner/chorus/tremolo dan, boss?
Die Dano pedaaltjes zijn erg goedkoop en erg goed. Maar in die prijscategorie zal het vaker tegenvallen dan meevallen. Onthoud dus dat het waarschijnlijk wel een beetje duurder zal worden. Waarmee ik zéker niet wil zeggen dat je meteen aan de boutique moet. Zulke pedaaltjes kosten veel te veel als je niet precies weet wat je zoekt. Daarom kun je best even op zoek naar een paar betaalbare merken zoals Danelectro, Boss, Ibanez, Vox, Dunlop, ElectroHarmonix. Die laatste zijn de favoriete pedaaltjes van mensen die freaky en aparte geluiden verkiezen boven duurzaamheid ;). Ikzelf hoor daarbij. EHX heeft de reputatie van niet tegen veel bestand te zijn, maar zelf heb ik daar nog geen problemen mee gehad.

Ohja, MFX is een afkorting voor Multi-effect. Een effectenprocessor, dus. Met die zin bedoelde ik dat je voor die prijs bijna vasthangt aan Dano, en dat je dan alsnog niet uit allerhande pedaaltjes kan kiezen voor jouw geluid.


Ik ben het met je eens dat de dirt pedaaltjes van Cool Cat inderdaad veel goede reviews krijgen, maar de Chorus, Vibe en Tremolo zijn serieus goede alternatieven voor de duurdere boetiek- pedaaltjes. Ik heb zelf de Vibe op m'n boardje staan en daar is een zeer overtuigende Uni- vibe sound uit te halen. Daarnaast heb ik de Tuna Melt in gebruik en dat is intussen een redelijke standaard op het gebied van de tremolo's. Maar goed ieder z'n mening natuurlijk..

Edit: ik had voor €220 in het winkelmandje gestopt, dat is wel 'n verschil inderdaad..

Serieuze alternatieven voor boetiekpedaaltjes... Er is een serie dirtpedaaltjes geweest die zelfs een kopie waren van die boetiekpedaaltjes. Erg goed en erg gewild. En de time-based zijn ook gewoon goed, en dat is al heel mooi in die prijsklasse, maar op het vlak van mogelijkheden, duurzaamheid en geluid toen ze toch wat onder voor de dirt-reeks en zeker voor duurdere pedalen. Tussen een pedaaltje van 100€ en 300€ zit veel minder verschil dan tussen eentje voor 20€ of voor 100€.

Swan
20 januari 2010, 12:17
Line 6 M13!

TimS
20 januari 2010, 12:26
Tenzij je in een band zit waarbij je al die effecten echt nodig hebt, zou ik gewoon je multieffect weg doen en met dat geld een paar goede effectpedalen kopen die je het meest zult gebruiken. Later kan je dan de pedaaltejs kopen die je minder gebruikt.

Sjoerdz
20 januari 2010, 16:21
Die Dano pedaaltjes zijn erg goedkoop en erg goed. Maar in die prijscategorie zal het vaker tegenvallen dan meevallen. Onthoud dus dat het waarschijnlijk wel een beetje duurder zal worden. Waarmee ik zéker niet wil zeggen dat je meteen aan de boutique moet. Zulke pedaaltjes kosten veel te veel als je niet precies weet wat je zoekt. Daarom kun je best even op zoek naar een paar betaalbare merken zoals Danelectro, Boss, Ibanez, Vox, Dunlop, ElectroHarmonix. Die laatste zijn de favoriete pedaaltjes van mensen die freaky en aparte geluiden verkiezen boven duurzaamheid ;). Ikzelf hoor daarbij. EHX heeft de reputatie van niet tegen veel bestand te zijn, maar zelf heb ik daar nog geen problemen mee gehad.

Ohja, MFX is een afkorting voor Multi-effect. Een effectenprocessor, dus. Met die zin bedoelde ik dat je voor die prijs bijna vasthangt aan Dano, en dat je dan alsnog niet uit allerhande pedaaltjes kan kiezen voor jouw geluid.



Serieuze alternatieven voor boetiekpedaaltjes... Er is een serie dirtpedaaltjes geweest die zelfs een kopie waren van die boetiekpedaaltjes. Erg goed en erg gewild. En de time-based zijn ook gewoon goed, en dat is al heel mooi in die prijsklasse, maar op het vlak van mogelijkheden, duurzaamheid en geluid toen ze toch wat onder voor de dirt-reeks en zeker voor duurdere pedalen. Tussen een pedaaltje van 100€ en 300€ zit veel minder verschil dan tussen eentje voor 20€ of voor 100€.

Oke nice, nu weet ik dus waar ik ongeveer naar op zoek moet kwa merken:)


Line 6 M13!

Zou kunnen, maar dat ding spreekt mij niet echt aan. Dan nog eerder de Line 6 Stompbox.

Oke ik heb nu wel een aardig beeld, thx all!:)

Verder nog dingen die ik echt moet weten, advies?

Groeten:)

M Kactus
20 januari 2010, 16:28
Verder nog dingen die ik echt moet weten, advies?

Nog twee dingen :) :
1. Op de tweedehandsmarkt wemelt het van pedaaltjes die je voor precies dezelfde prijs weer kunt verkopen als ze niks blijken te zijn.
2. Genoeg testen. Youtubefilmpjes geven een algemeen idee, maar niet meer dan dat.

Sjoerdz
25 januari 2010, 21:32
als ik zo zie welke effecten je graag wilt gebruiken, kun je zonder al teveel geld uit te geven prima effecten aanschaffen voor dat doel. Danelectro biedt o.a. met de Cool Cat serie een aantal goede opties voor drive, chorus& tremolo. De Reverb kun je uit je versterker halen (neem ik aan) en een 2e hands Cry- baby hoeft niet gek duur te zijn. Dan heb je een aardige basis.

Heb even geshopt voor je bij Thomann, hieronder een winkelmandje waar alles inzit wat je wilt (en nodig hebt, zoals patchcables, voedingskabels en adapter) maar ik denk dat je wel even zult moeten schrappen, want in één keer is het wellicht wat veel..

http://www.thomann.de/nl/basket_add.html?ar=108096

ff een vraagje, zou je mischien eens een lijstje willen maken? Want de vorige keer ging het mis, ben toch wel benieuwd. Alvast bedankt:)

Sjoerdz
31 januari 2010, 15:07
Iemand?:)

*kick*

M Kactus
1 februari 2010, 08:57
Iemand?:)

*kick*
Het probleem is dat zo'n lijstje helemaal afhankelijk is van je wensen. De prijzen van pedalen lopen zo enorm uit elkaar dat zoiets moeilijk is. Maar als je toch gaat voor de "goedkopere" (niet noodzakelijk een waardeoordeel) en het Boss/Ibanez-segment, zou je kunnen tellen op een 75-100 euro per pedaal, daar nog wat patchkabeltjes tussen en een OneSpot met kabeltjes voor 'n 35 euro als voeding. Ver zul je er niet naast zitten.

vince75
14 april 2010, 18:37
Als je iemand weet die handig is met een soldeerbout kun je misschien ook clones laten maken van bekende boutique-pedaaltjes.

Hiermee heb je voor hetzelfde geld als een ibanez of boss pedaal een echte kopie van een pedaal.En dan heb je pas een pedalboard met echte sounds erop. Niet dat de kwaliteit van de `goedkopere` pedaaltjes slecht is overigens.

Ik heb zelf zo'n 6 pedaaltjes laten bouwen door iemand die zich hier mee bezig houdt en die zijn pas echt top.

Dirk_Hendrik
14 april 2010, 19:00
Als je iemand weet die handig is met een soldeerbout kun je misschien ook clones laten maken van bekende boutique-pedaaltjes.

Hiermee heb je voor hetzelfde geld als een ibanez of boss pedaal een echte kopie van een pedaal.En dan heb je pas een pedalboard met echte sounds erop. Niet dat de kwaliteit van de `goedkopere` pedaaltjes slecht is overigens.

Ik heb zelf zo'n 6 pedaaltjes laten bouwen door iemand die zich hier mee bezig houdt en die zijn pas echt top.

Je kunt misschien ook een beetje nadenken over de ethiek van het uit zuunigheid (laten) clonen van (boetiek)pedalen.

Martijn-w
14 april 2010, 19:05
Ik vind zelf mijn line6 xt live zo ingewikkeld (ben potdomme nog programmeur ook) dat ik vaak geen zin heb om het ding in te gaan stellen.
Vandaar dat ik waarschijnlijk ook over ga stappen op losse pedaaltjes. Bijkomende reden is dat ik het "verzamelgehalte" van losse pedaaltjes wel cool vind. En omdat ik ook nog eens hou van custom dingen ga ik denk ik ook beginnen aan kloontjes.

vince75
14 april 2010, 19:26
Dirk Hendrik,

je hebt helemaal gelijk natuurlijk wat betreft de ethiek van het clonen. Maare, zijn veel pedaaltjes niet een of andere kloon van een ander bestaand pedaal???

Overigens zijn de pedaaltjes die ik heb laten maken wel gebasseerd op andere bekende pedalen, maar met diverse aanpassingen qua componenten en uiterlijk, waardoor het slechts nog afgeleide hiervan zijn. Ikzelf vind ze zelfs nog beter klinken dan de originele en de bouwkwaliteit ziet er gewoon degelijk uit.

Daarnaast is zoveel informatie beschikbaar over diverse pedalen dat de verleiding natuurlijk wel erg groot wordt om te klonen.

Jelle6
14 april 2010, 21:13
Nou, ik gebruik onder andere:

Wah
Reverb
Delay
Chorus
Distortion
Tremolo
En een paar harmonix effecten


Verder zit er op me versterker alleen uitgangen voor:

Send/Return
Footswitch Reverb/Gain
Line Out
Ext. Speakers
Iemand die ik geen heeft een effect van zoom: de g7.1(ofzo, die met 2 pedalen).
Die schijnt erg goed te zijn en goeie revieuws.
Die heeft erg goeie effecten.
Is aan te raden.

Dirk_Hendrik
14 april 2010, 22:22
Dirk Hendrik,

je hebt helemaal gelijk natuurlijk wat betreft de ethiek van het clonen. Maare, zijn veel pedaaltjes niet een of andere kloon van een ander bestaand pedaal???


Overigens zijn de pedaaltjes die ik heb laten maken wel gebasseerd op andere bekende pedalen, maar met diverse aanpassingen qua componenten en uiterlijk, waardoor het slechts nog afgeleide hiervan zijn. Ikzelf vind ze zelfs nog beter klinken dan de originele en de bouwkwaliteit ziet er gewoon degelijk uit.

Daarnaast is zoveel informatie beschikbaar over diverse pedalen dat de verleiding natuurlijk wel erg groot wordt om te klonen.

Klopt. En wat mij betreft kloon je er op los tot je er groen van wordt. Mijn probleem zit meer in het tegen betaling (laten) bouwen van clones. Als je voor jezelf knutselt, fine. Maar een ontwerp van een ander nemen en daar een rechtstreekse (of heel crappy, die bestaan ook clone van draaien..naah. (Met m'n screamer ben ik zelf ook geen saint overigens). Zo dus ook dat ik me met sommige would be boohtiek pedalen heel goed kan voorstellen det je de kloonweg gaat. Het "echte" ding is zo prijzig dat de clone wel heel aantrekkelijk wordt. Zvex comes to mind. Of de andere kant op, die je zelf al aangeeft, dat de bouwkwaliteit van de clone zo goed is dat het een interesssanter alternatief wordt dan het origineel. (voorbeeld, Mad professor, Soundwise OK maar een bouwkwaliteit waarbij je misselijk van wordt van het DIY karakter).

Waar ik meer moeite mee heb is het gemak van de keuze voor een clone zonder kritisch naar het origineel te kijken. Het mooiste voorbeeld hiervan vind ik nog steeds Cochrane's Timmy die verdomd betaalbaar is maar bij de vleet gecloned wordt, vaak zonder zelfs maar gekeken te hebben wat het ding eigenlijk kost. Het is boohtweak dus het zal wel duur zijn.

En zo heb ik bijn wekelijks wel 1 of meerdere mails met de vraag wat het kost om een boetwiek pedaal te clonen. Ik gebruik tegenwoordig standaard de QTK methode (Quote To Kill). Kost dat ding origineel, vermenigvuldig met anderhalf en quote. Blijft daarna standaard stil. Precies zoals de bedoeling was. Ik heb zat te doen.

Mitch
14 april 2010, 22:47
Hiermee heb je voor hetzelfde geld als een ibanez of boss pedaal een echte kopie van een pedaal.En dan heb je pas een pedalboard met echte sounds erop.
Een echte kopie? Ghehehehe.... sig worthy. En verder: wat D_H zegt.

Maar goed, met dit advies bump je een topic van bijna drie maanden oud. Da's misschien niet zo heel erg relevant meer voor de topic starter.