PDA

View Full Version : Spoed / probleem, defecte amp



Willlem
19 januari 2010, 23:20
ik heb een H&K triamp. onlangs, maandje geleden, zijn de eindbuizen vervangen en opnieuw afgesteld (gebiasd) omdat de zekering vanaf een gegeven moment er steeds uit vloog als ik hem van de standby afhaalde om em aan te zetten. daarmee leek dat probleem opgelost. voordat ie kapot ging klonk de versterker al een beetje gruizig/korrelig op het cleane kanaal, maar niks ernstigs dacht ik, en heb er mee doorgespeeld.

nu heb ik een paar weken geleden gemerkt dat het volume terugviel, al dacht ik eerst dat het aan de volumepot op mn gitaar lag omdat ik daar heel veel mee had zitten klooien tijdens het spelen. thuis (andere amp) leek het weer opgelost.

maar niet dus.

vanavond bij het oefenen viel het volume echter weer weg, ernstiger, en had dat probleem ook met een andere gitaar en andere kabel. amp is dus het probleem. als je de gitaar op het cleane kanaal aanslaat valt het geluid weg zodra het uit zichzelf al zachter wordt. bij het gainkanaal heb je er hoorbaar minder last van, ik denk omdat er dan "meer signaal is". als je aanslaat op het cleane kanaal klinkt het alsof je een buizenversterker op standby zet terwijl je nog gitaar speelt. dat gruizige, korrelige geluid.
ik neem aan dat het de eindbuizen (weer) zijn?

nu is de spoed dat ik er vrijdag weer mee moet oefenen, zaterdag mee moet optreden en er volgende week vrijdag voor 20 dagen mee op tour moet. iemand advies?

Wiellem
20 januari 2010, 00:21
Ik zou naar een amptech gaan die alles goed doorzoekt en voor de vrijdag even een vervanger zien te regelen.

dodeboboeror
20 januari 2010, 00:28
Ik zou naar een amptech gaan die alles goed doorzoekt en voor de vrijdag even een vervanger zien te regelen.

+1

en voor je optreden van zaterdag zeker een vervangende amp proberen te regelen, voor het geval dat....

mmrizio
20 januari 2010, 09:23
Het zou iets simpels als een slecht contact kunnen zijn. De Triamp heeft toch drie redelijk gescheiden kanalen (elk eigen buizen en zo)? Als alle drie kanalen er in zekere mate last van hebben, ligt het in het gemeenschappelijke stuk. Ik zou de aansluitingen allemaal even flink nalopen: Gitaarinput een paar keer erin/eruit om de contactjes schoon te maken. En ook met de effect loop.

Maurice

mmrizio
20 januari 2010, 09:29
O, ja: Als je denkt dat het de eindversterker is, kun je dat testen door 'm als slave te gebruiken: iets anders aan te sluiten op je Effect return aansluiting.
Bijvoorbeeld een andere voorversterker, effect pedaal, Ipod, drumcomputer, ....

Maurice

Rock Bottom
20 januari 2010, 09:34
Zaterdag kun je toch wel de fullstack van Tom gebruiken.
Mooi kut trouwens, hoop dat ie voor de tour gefixt is.

Willlem
20 januari 2010, 09:52
bedankt voor de tips!

wat ik nog was vergeten te zeggen, als ie aanstond gaf ie een hele hoge piep/fluittoon zoals die soms uit oude tv's komt. bijna supersonisch, maar nog net irritant genoeg om te horen. leek me geen goed teken.
ik ga iig checken bij de reparateur waar ik hem in eerste instantie had laten gebracht voor de buizen of ik nog iets van garantie heb, en hem daar laten nakijken.

ps: saracen, wie ben jij?

Eko
20 januari 2010, 17:12
Klinkt als een probleem met een buis, hoe vreemd het ook klinkt. Ook kan het uitvallen van volume wijzen op een probleem met een gelijkrichterbuis. Datwas bij mij tenminste zo , met exact dezelfde klacht.

Rinze
20 januari 2010, 17:15
Dat gepiep heb ik ook wel eens gehad, toen was er een voorversterkerbuis microfonisch. Gaat dat piepen gewoon door als je het gitaarvolume dicht draait?

Je voorversterkerbuizen kun je checken door steeds de versterker even uit te zetten, een buisje te vervangen door een nieuwe (goeie), de boel weer aan en dan kijken of het probleem is opgelost. Werkt dat niet dan ligt het lastiger en wordt het tijd om een (goeie) techneut in te schakelen.

Willlem
20 januari 2010, 17:35
nogmaals bedankt voor het meedenken!

ik was net bij de winkel/reparateur, en natuurlijk was er geen vuiltje aan de lucht. alles geprobeerd, aan buizen gezeten, speaker/effectloopinputs schoongemaakt etc. maar de kwaal kwam niet terug. dus het kan nog zijn dat het aan de speakerkabel ligt of de speaker zelf. ik had gisteren in de oefenruimte even met een andere gitaar en gitaarkabel geprobeerd dus die zijn al ge-elimineerd.

en toch ben ik nog bang dat het een buizenkwestie is en dat ze door het tussentijdse vervoer weer op zijn plek zijn geschoven/gleden/zakt, maar dat de klacht dus ook weer zo kan ontstaan.

affijn, ik laat em nu een tijdje thuis draaien en kijk of de klacht na een paar uur (was bij oefenen ook pas na een tijd) terugkomt. hopelijk niet.

ik hou jullie op de hoogte!