PDA

View Full Version : Intoneren....???? :???:



dennisky
19 januari 2010, 21:57
Ik wilde kijken of m'n gitaar goed is geïntoneerd maar ik heb hier toch
een vraag over. De lage E snaar lijkt niet goed te zijn. In de ene topic lees ik dat je de snaar moet spelen en dan ook op de twaalfde fret en in het andere dat je de toon moet spelen en de flagiolet op de twaalfde fret.

Goed volgens methode één heb ik gedaan (dus toon en 12e fret) en het resultaat is dat ik het zadeltje nu helemaal in z'n uiterste stand heb staan omdat de toon te hoog was, maar hij is nu nog íets te hoog. Ik kan dus niet nog verder verstellen.

En nu??? Of ben ik aan het prutsen??? :soinnocent:

Groet Dennis

p.s. Het is allemaal nieuw voor me. Snaren vervangen volgens de methode ergens beschreven ging prrrrrrrima en redelijk snel... en hij blijft keurig op stemming... Wil alles graag leren tot de actie verlagen aan toe en het verwijderen van fretbuzzzzzzzzzz...... :dontgeti:

aaronstonebeat
19 januari 2010, 22:14
De in 12de positie gefrette toon moet gelijk zijn aan de flageolet boven de 12de fret; werkt trouwens ook met de 19de positie/fret en de 24ste (als je die hebt).

Als het zadeltje helemaal naar achter staat, kan het zijn dat je gewoon pech hebt. Maar als je de snaar lager kunt zetten, hoef je minder ver van de mensuur af te wijken om goed te intoneren.
Dikkere of dunnere snaren zal daarin ook wel iets uitmaken, maar ik heb even niet zo snel voor ogen hoe om het ook alweer was.

In het ergste geval wordt het de brug verplaatsen.

dennisky
19 januari 2010, 22:31
Moet ik dan de toon op de twaalfde fret goed stemmen of de losse snaar eerst goed stemmen en dan de afwijking in toon (dus vals) gespeeld op de twaalfde snaar gelijk zetten met de (dan valse) toon van de flagiolet???

En als ik de brugzadel verstel zodat de flagiolet op andere fretten dan de twaalfde verstel dan verstel ik toch ook eigenlijk die van de twaalfde fret weer?

Of zie ik nu het verband gewoon niet?

aaronstonebeat
19 januari 2010, 22:40
Als je het puur op het gehoor doet, hoef je alleen de toonhoogtes te vergelijken. Als je een stemapparaat gebruikt, moet je de open snaar goed stemmen; de flageolet zal dan ook zuiver zijn (alleen een oktaaf hoger).
Als de gefrette toon te hoog is (jouw geval), moet je het zadeltje wat naar achter zetten, weer stemmen en weer vergelijken.

Als de gitaar in orde is, zullen de andere flageoletten ook kloppen.

dennisky
19 januari 2010, 22:46
Duidelijk..... mijn methode was dus niet goed.....

Maar een toon gespeeld op de twaalfde fret zou die in principe ook niet gewoon net zo zuiver moeten zijn als de open toon? (met tuner)

Bedankt voor de info... daar kan ik wat mee...

aaronstonebeat
19 januari 2010, 22:57
Als de snaren oneindig dicht bij de toets zouden staan, zou je de zadels zo kunnen zetten dat de 12de fret exact in het midden van de snaar staat. Alleen zou de gitaar niet klinken, dus worden de snaren iets omhoog gezet; en dan moet je de snaar een klein beetje oprekken om 'm tegen de fret te drukken. Van oprekken wordt de toon hoger, net als bij bending. Om dat te compenseren, verstel je de brugzadels.
Hoe hoger een snaar staat, hoe meer je moet compenseren. En, ik weet het weer, hoe dikker de snaar hoe meer je moet compenseren: b staat verder naar achter dan e, g staat verder naar achter dan b. De d staat weer iets verder naar voor omdat die eigenlijk (aan de binnenkant) dunner is dan de g, etc.

dennisky
19 januari 2010, 23:05
Ik heb het nog even nagekeken net....
De flagiolet op de 12e is loepzuiver net als de open snaar...
De 12r gespeelde is iets hoger dus die zou iets omlaag moeten
en de zadel dus verder naar de brug... maar die staat al in z'n
uiterste stand dus dat zal niet gaan...
Het is maar een fractie op de tuner, een half streepje dus een groen/rood
lampje maar ik kan het niet horen op het gehoor. Ik denk dat ik het wel
prima vind...
Ik zal het nog 's nakijken als ik er nieuwe snaren op zet....

Bedankt voor je hulp.

aaronstonebeat
19 januari 2010, 23:15
Graag gedaan. Het nut van een forum ;)
Oude snaren zijn doorgaans niet goed te intoneren; dat scheelt zeker. Maar ik dacht begrepen te hebben dat je er onlangs nieuwe op had gezet.
En stemapparaatjes zijn gevoeliger dan het menselijk gehoor, denk ik.
Succes!

dennisky
19 januari 2010, 23:23
Ja klopt, ik had snaren op m'n LP gezet......

Maar ik kon het niet laten om ook nog een Epi G400
te kopen... (gewoon omdat ik ze mooi vind en omdat het kan).
Maar daar zitten nog de snaren uit de winkel op....
Ik zal ze vandeweek vervangen en dan nog 's kijken...

:punk:

Gearjunkie
24 januari 2010, 16:59
Ik heb mensen weleens het zadeltje op een TOM brug zien omdraaien. Scheelt net een mm of wat.

Bij vintage strat bruggen kan je het veertje achter het zadel halveren om ruimte te winnen.

Fenderfan
4 februari 2010, 17:08
Vergeet niet dat je voor het intoneren er nieuwe snaren op moet zetten.
Wordt hier niet genoemd, maar is wel stap 1.

dennisky
5 februari 2010, 00:24
Ja, dat scheelt!
Met nieuwe snaren moest ik de zadel weer verder van de brug zetten en de gitaar is nu goed geÍntoneerd.
Ik heb alleen nog wat fretbuzz op de lage E bij de eerste twee fretten.

Op m'n LP is de actie daarentegen erg hoog. Ik zou heel graag leren hoe ik een gitaar goed kan afstellen. Hoe en waarom in de trussrod aan moet draaien, hoe ik de snaren kan verhogen/verlagen (en hoe ik knap kan leren spelen... heheheheh).
Dus als iemand een mooi stukje lectuur hier over weet te vinden of een cursus of dit eens met me wil doornemen in de omgeving van Hoorn dan zou ik het graag horen.

Groeten Dennis

JohnLord
5 februari 2010, 16:59
Rinze's gitaarweb?

Fenderfan
5 februari 2010, 18:05
Ja, dat scheelt!
Met nieuwe snaren moest ik de zadel weer verder van de brug zetten en de gitaar is nu goed geÍntoneerd.
Ik heb alleen nog wat fretbuzz op de lage E bij de eerste twee fretten.

Op m'n LP is de actie daarentegen erg hoog. Ik zou heel graag leren hoe ik een gitaar goed kan afstellen. Hoe en waarom in de trussrod aan moet draaien, hoe ik de snaren kan verhogen/verlagen (en hoe ik knap kan leren spelen... heheheheh).
Dus als iemand een mooi stukje lectuur hier over weet te vinden of een cursus of dit eens met me wil doornemen in de omgeving van Hoorn dan zou ik het graag horen.

Groeten Dennis

Youtube ! Ik leer alles op youtube. Van de slow-foxtrot dansen tot het afstellen van gitaren. Geen bullshit.