PDA

View Full Version : Stilvallende noten op hals



JER00N
19 januari 2010, 21:13
Sinds een paar maanden heb ik er een Blade stratje bij, een heel fijne gitaar. Echter op een bepaalde plek slaan de noten snel dood. Het gaat hier om het gedeelte van (ongeveer) de 12e tot de 17e fret op de D- en G-snaar. Bij de andere snaren en op andere plekken op de hals heb ik er eigenlijk geen last van. Als ik die 'dooie' noten speel met veel gain (sologeluid) hoor je ook het volume snel op en neer gaan, alsof er een tremolo-effect aan staat.

Ik gok erop dat de snaren op die plekken aanlopen en uiteraard heb ik de zadels van de D- en G-snaren al een flink eind omhoog geschroefd, maar ik moet ze wel heel hoog zetten willen ze niet aanlopen, en ik houd liever een lage actie natuurlijk. Het vreemde is wel dat de fretten er nog prima uit zien, geen uitgesleten plekjes te zien.

De halskromming is volgens mij prima, plus voor zover ik weet 'werkt' de halspen maar tot de 12e fret, toch?

Zou een vlakbeurt hier helpen? Het liefst doe ik het dan zelf (scheelt me weer 100 euro of zo), ik heb het wel eens eerder gedaan (bij m'n Ibanez RG270) met redelijk succes...

Eko
19 januari 2010, 21:44
Kan net goed het ,,lossen,, van frets zijn. Leg een vlak stukje metaal of hout over de hals en schuif dat heen en weer over de frets. Als het blijft steken op de frets liggen er een paar te hoog. Dat kan opgelost worden door ze iets aan te tikken met een hamer. Voorzichtig , dat wel.
Dit kan komen doordat met het stoken van de CV er veel vocht uit de ruimtes verdwijnt. Dit laat ook je gitaren uitdrogen.
Het stellen van een hals gebeurt niet bij elke hals op dezelfde manier. Model `62 ( bij Fender ) heeft een halspen die je alleen kunt verstellen door een hals te verwijderen en de schroef aan of los te draaien. Deze wil dan netjes en gelijkmatig zich zetten. Een hals met een stelmogelijkheid aan de kopzijde heeft het probleem dat de voet van de hals dan nog vast zit aan de body tijdens het stellen. Daarbij blijven de hoogste frets vlak liggen. Ook dan kun je misschien beter de hals iets lossen van de body.
Als je zoiets wilt doen zonder de snaren te verwijderen , doe dan de snaren een slag los en zet een capo op de 1e of 2e fret. Dan de schroeven losdraaien en de hals rustig losmaken. Uiteraard met montage de volgorde andersom.

Orbis
19 januari 2010, 21:59
Sinds een paar maanden heb ik er een Blade stratje bij, een heel fijne gitaar. Echter op een bepaalde plek slaan de noten snel dood. Het gaat hier om het gedeelte van (ongeveer) de 12e tot de 17e fret op de D- en G-snaar. Bij de andere snaren en op andere plekken op de hals heb ik er eigenlijk geen last van. Als ik die 'dooie' noten speel met veel gain (sologeluid) hoor je ook het volume snel op en neer gaan, alsof er een tremolo-effect aan staat.

Ik gok erop dat de snaren op die plekken aanlopen en uiteraard heb ik de zadels van de D- en G-snaren al een flink eind omhoog geschroefd, maar ik moet ze wel heel hoog zetten willen ze niet aanlopen, en ik houd liever een lage actie natuurlijk. Het vreemde is wel dat de fretten er nog prima uit zien, geen uitgesleten plekjes te zien.

De halskromming is volgens mij prima, plus voor zover ik weet 'werkt' de halspen maar tot de 12e fret, toch?

Zou een vlakbeurt hier helpen? Het liefst doe ik het dan zelf (scheelt me weer 100 euro of zo), ik heb het wel eens eerder gedaan (bij m'n Ibanez RG270) met redelijk succes...

Zijn dit niet gewoon dode plekken op de hals? Een Fat Finger zou daartegen helpen, hoewel die de dode plek slechts verplaatst.

heinz3110
19 januari 2010, 22:27
Om dan het zooitje te gaan vlakken en vervolgens erachter te komen dat dat niet geholpen heeft... Klinkt mij ook als dode plekken. Alleen, dat zou betekenen dat je het doodvallen ook (meer) zou moeten merken op andere posities, dus dezelfde noten he.

Een nieuw setje snaren erop scheelt ook wel eens, maar ik moet zeggen dat bij elke geschroefde hals fender-achtige gitaar die ik in mijn handen heb gehad, daar in meer of mindere mate een paar dode plekken opzitten- vaak rond de g#, a van je b en g snaar . Zal de aard van het beessie zijn.

Is lastig wat aan te doen, inderdaad, zo'n fat finger bijvoorbeeld. Je kan je halspen ook een klein slagje strakker draaien, wil ook weleens helpen.

EDITdeEDIT: staan je elementen niet iets te hoog qua stringpull?

JER00N
19 januari 2010, 22:37
Nieuwe snaren heb ik er pas opgezet, heeft niks geholpen. Heb ook de brug en tuners vervangen (niet vanwege dit probleem maar stiekem hoopte ik wel dat het zou schelen) maar dat maakte ook niks uit.

Elementen heb ik ook al eens een end naar beneden gedraaid maar dat maakte ook niks uit.

De halspen is wel wat anders dan bij normale strats, je versteld hem namelijk aan de body-kant, dus wellicht dat die toch wel invloed heeft op de hogere frets, bedenk ik me nu... zal het eens proberen.

heinz3110
19 januari 2010, 23:00
Dode plekken zijn het gevolg van dat je gitaar met bepaalde frequenties beter resoneert dan met andere. Alstie tevéél resoneert, werkt hij de aangeslagen noten juist tégen, en daardoor klinkt de noot wat minder aanwezig dan de rest. Beetje slecht uitgelegd , maar goed . :)
Als je de halspen iets strakker draait word ook je hals als een geheel wat strakker, waardoor je hals minder mee zal resoneren met die noten.
Of je de afstelling aan de body of aan de kop moet doen maakt volgens mij niet zoveel uit.

JER00N
19 januari 2010, 23:14
Maar verklaart dat ook dat 'tremolo'-geluid wat ik bij die noten heb?

heinz3110
19 januari 2010, 23:46
Dat zou het tremeleren kunnen verklaren ja. De omliggende posities die er geen last van hebben moeten een wat stevigere toon met een gelijkmatigere uitsterving( decay) moeten hebben tov van de dode noten.

Helemaal weg zal je het niet krijgen ben ik bang, tis ook een beetje "accepteren" , en het lijkt erop dat het, door de gitaar wat meer "in te spelen" , ook wat lijkt te verbeteren. Maar ja, wetenschappelijk bewijs is daar ook niet voor- hoe graag ik het zelf wil geloven. :)

Misschien dat een cirkel van zand erom strooien en 8 kaarsjes laten branden met volle maan ook helpt. :???:

Kingfisher
20 januari 2010, 10:38
Jouw gitaar heeft, zoals alle objecten, een bepaalde natuurlijk resonantiefrequentie, de eigenfrequentie. Die kan je horen door, met de versterker aan, de gitaar met twee vingers bij de nek te pakken (snaren niet dempen) en eens op het hout te tikken met de knokkels.

Dus elke gitaar zal bepaalde noten versterken, en andere verzwakken. De tremolo die je hoort is wanneer een snaar meetrilt die nèt niet dezelfde frequentie heeft als de eigenfrequentie van de gitaar. In dat geval, indien de snaar 1hz afwijkt, zal er een tremolo zijn van 1 seconde. (damn, hoe heet dit ook alweer, wordt ook gebruikt om de gitaar te stemmen met gebruik van de 2e en 3e boventonen?)

heinz3110
29 januari 2010, 16:51
In dat geval, indien de snaar 1hz afwijkt, zal er een tremolo zijn van 1 seconde. (damn, hoe heet dit ook alweer, wordt ook gebruikt om de gitaar te stemmen met gebruik van de 2e en 3e boventonen?)

Verschilfrequentie.

Dirtypool
30 januari 2010, 13:10
Die Blades zijn over het algemeen gewoon erg goede gitaren.
Ga er niet zelf aan lopen kloten, breng m naar een gitaarbouwer in Rotterdam bijvoorbeeld Vox Humana en laat m goed afstellen.
Is er wat anders mee aan de hand, hoor je dat daar ook.

Mss heeft de vorige eigenaar er mee lopen kloten?

JER00N
30 januari 2010, 14:00
De tremolo die je hoort is wanneer een snaar meetrilt die nèt niet dezelfde frequentie heeft als de eigenfrequentie van de gitaar. In dat geval, indien de snaar 1hz afwijkt, zal er een tremolo zijn van 1 seconde. (damn, hoe heet dit ook alweer, wordt ook gebruikt om de gitaar te stemmen met gebruik van de 2e en 3e boventonen?)

Uh dus een gitaar heeft een eigenfrequentie voor elke noot die je er op kan spelen? En waarom krijg ik dan niet meteen een uber-tremoloeffect als ik een snaar een klein beetje opduw?

Afijn ik denk dat ik hem maar een keer naar Zwier breng (als ik weer geld heb...). M'n Ibanez had dit probleem ook alleen dan rond de 10e fret op de B-snaar, na een vlakbeurt had ik daar geen last meer van. Hoewel die gozer bij Zwier (niet Sjak zelf) zei dat dat 'harmonischen' waren :chicken: Maar wellicht dat vlakken bij die Blade ook helpt. Hoewel ik het nog steeds vreemd vind aangezien de frets er nog prima uit zien.

De vorige eigenaar, tja je weet natuurlijk nooit wat die ermee gedaan heeft maar ik denk niet dat het daardoor komt.