PDA

View Full Version : welke 2x12 cab?



Damster
19 januari 2010, 19:39
Ik overweeg om mijn Marshall 4x12 V30 de deur uit te doen
en er een goeie 2x12 voor terug te kopen.
De 4x12 vindt ik gewoon te groot en is niet handig met vervoeren.
Ook ben ik niet tevreden over de sound (het is niet "in your face" genoeg)

Zijn er hier meer mensen die deze overstap hebben gemaakt,
en welke 2x12 kunnen jullie mij aanbevelen? (geen Marshall)
bvd

Fireburst
19 januari 2010, 19:44
Grootte en vervoer zal altijd wat moeilijker zijn met een 4x12, maar ik zou denken dat een 2x12 nog minder 'in-your-face' zal zijn.

Welke versterker heb je ? Is die wel krachtig genoeg om zo'n 4x12 in beweging te krijgen ?

Thiez
19 januari 2010, 19:54
Een 2x12 is strakker maar ik denk idd dat het minder in your face zal zijn dan een goede 4x12''.
Er zal allicht iemand komen die K&E aanraad maar ondanks dat het goede kasten zijn zou ik ze niet aanraden hier. Zijn erg gespreid en daardoor niet in your face.
Je zou eens kunnen kijken naar een engl 2x12" of een Orange 2x12" vind ze beide erg goed en erg direct.

Damster
19 januari 2010, 19:55
Ik heb gewoon het idee dat de sound er niet lekker genoeg uitkomt zeg maar.
Ik heb er een Koch Powertone II op staan.

Iemand anders had het ook al over een Engl,
schijnen erg goed te zijn.
Zo moet de Engl 4x12 V30 ook al veel beter klinken dan de Marshall 4x12 V30

Thiez
19 januari 2010, 20:08
marshall kasten zijn niet de beste cabinets. Alleen ze hebben een unieke sound die je gaaf vind of niet. Je kunt eens proberen naar anders cab maar aangeizne je ook van je 4x12 af wilt...
zoals ik zei engl of orange zijn erg goede kasten en heel direct. De orange kasten klinken wat donkerder dan de engl. Maar de engl kasten vinden sommige weer te steriel klinken.
De 'beste' 2x12 zoals hij overal word aangeschreven is de Bogner 2x12 OS.
Maar het is heel smaak afhankelijk wat je wilt.

Fireburst
19 januari 2010, 20:17
Er zal allicht iemand komen die K&E aanraad maar ondanks dat het goede kasten zijn zou ik ze niet aanraden hier.

En dat terwijl je er zelf 1 te koop hebt staan : RESPECT !
Getuigt van een zelden geziene objectiviteit IMO.

the sure thing
19 januari 2010, 20:37
De Bogner 2x12 OS is een flinke en zware 2x12, maar 1 van de best klinkende die ik heb gehad. Een beetje afhankelijk van de speakerconfiguratie, maar een warme vollle, vet klinkende kast. Volgens sommigen wat te "bonkig" in het laag. Dit laatste is afhankelijk van de amp die je gebruikt, maar laag kan hij zeker aan.

De brunetti 2x12 dual cab heb ik ook een tijdje gehad: erg goed klinkend.

De best die ik heb gehad is de Vernet 2x12 MK II: Niet klein, maar ge-wel-dig klinkend.

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/vernet1.jpg

Onder andere Niels en Mitch van dit forum hebben er eentje....

heavy-metal-thunder
19 januari 2010, 20:38
ben je zeker dat er V30' in jouw cab zitten? Velen denken dat in de Marshall 1960AV en BV (waarbij V voor Vintage staat), V30 speakers zitten. Ik wil bij deze graag dit misverstand uit de wereld helpen, want dit zijn geen V30's. Een V30=60W en 60*4=240, daar waar de 1960AV/BV een vermogen hebben van 280W en voor zien van Marshall Vintage speakers (weliswaar gemaakt door Celestion).


Excuseer me dat ik dit onderwerp even inspeel op mijn eigen vraag. Ik speel met een Marshall DSL100 als cabs heb ik er eentje met M25greenbacks in en eentje met V30's (van Marshall). De V30's hoor ik niet graag, want voor all round pop/rock covers niet zo geschikt. De M25's zijn niet slecht, maar ik mis punch het is wat wollig, vooral bij clean stoort het me. Ik heb al een cab met G12H30's geprobeerd en clean was wel goed, maar disto vond ik maar niets. Ik had recent ook een Marshall cab met T75's in en dat beviel me behoorlijk. Clean was directer en overdrive was in het laag. Maar het was nog niet de ideale combinatie. Bovendien wil ik er een 2*12. Wat raden jullie me aan? Iemand ervaring met vb. Celestion GOld (alnico)? Ik heb mijn DSL ooit een aangesloten op mijn Ac30 met silver Alnico's en dat had wel leuk, direct en pucnhy clean. Overdrive vond ik dan wat te oud klinken.

Mr. Dynamite
19 januari 2010, 21:14
was het niet zo dat marshall v30's op 70 watt raten? Mesa boogie zelfs nog hoger dacht ik. correct me if im wrong.':dontgeti:

heavy-metal-thunder
19 januari 2010, 21:26
Neen, Mesa zet in hun omschrijving 240W, maar zou eens goed moeten nadenken of ze er wel effectief een vermogen bij zetten (wat eigenlijk wel zou moeten, lijkt me)

Misery Signals
19 januari 2010, 21:38
In een Marshall zitten idd geen V30's, wel Celestion made Vintage speakers. Marshall rate ook raar. Ik had ooit een 280W cabinet waarin de originele G12T75's zaten.

Marshall AV/BV speaker:
http://img376.imageshack.us/img376/9045/139351ip4ba1pc4.jpg

V30:
http://www.drumza.com/images/CelestionVintage30GuitarSpeaker.jpg

Marshall Vintage kasten klinken helemaal niet goed vind ik.

MS

Nielsje
19 januari 2010, 21:41
http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/vernet1.jpg



Da's de mijne! Da's de mijne!

:cheerup::cheerup::cheerup::cheerup:

the sure thing
19 januari 2010, 21:49
ff tussendoor: misschien heeft te TS hier wat aan: wat specs van 2x12 cabinets.

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/Secs2x12.jpg

heavy-metal-thunder
19 januari 2010, 22:01
sjeeses, weegt zo'n Bogner 35 kg? da's bijna zoveel als een 1960 kast. Nou neen, niet voor deze jongen. Is idd. een interessant tabelletje!

sjaak1990
19 januari 2010, 22:10
De brunetti 2x12 dual cab heb ik ook een tijdje gehad: erg goed klinkend.


Leuk om dat te lezen :) Ben er zelf weg van, geen andere cab kunnen vinden die beter klinkt en ik heb in de topklasse gekeken.

Bogner 2x12 OS vind ik te rommelig en alleen goed voor clean verder vond ik het niks. Doe mij dan maar een Orange 2x12

Brunetti 2x12 erg goed maar misschien niet genoeg in your face.

Bogner 4x12 wel in your face maar ik vind de orange 4x12 net wat lekkerder en die zijn goedkoper. Bonger 4x12 beetje rommelig en hij trok mijn Brunetti xl r-evo niet, die had gewoon teveel power.

Guitar King cabinet! Heel erg in your face, niet goedkoop, zwaar, duur maar wel erg goed!

Diezel front loaded, vond die zelf ook heel goed.

K&E totaal niet in your face, daarom vond ik het niks hoewel ze wel erg goed zijn.

Mr. Dynamite
20 januari 2010, 10:08
Nog over de v30's; Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat mesa de speakers ook op 70 watt rate, ze zouden ze getest hebben en ze bleken 70watt aan te kunnen ofzo?:dontgeti:

En zijn die marshall v30's niet gewoon ge-relabeld?

Nielsje
20 januari 2010, 10:14
Zijn in die tabel de massa's van de cab's met of zonder speaker genomen?
(ik heb even geen zin om daar over na te denken ;) ), maar verschillende speakers hebben verschillende massa's..

Henri H
20 januari 2010, 10:34
Koch Powertone >>> Koch 2x12?!

Beetje vreemd, een Marshall 4x12 met V30's niet "in you face" genoeg?
Ik vond hem serieus goed klinken onder m'n HOOK, was weliswaar een 1960 Slash, maar wel met V30's.

Ik heb de Powertone 's gehoord op een Koch 4x12 (weet niet welke speakers daar in zaten, was volgens het bijpassende cabinet), maar vond het zeer bruut klinken.
Misschien kun je 's een 4x12 Greenback kast van Marshall proberen?
Die doet het wel aardig goed op mijn Marshall en Mesa, minder op de HOOK.
De Powertone lijkt me hier ook wel geschikt voor.
Het voordeel van Marshall 4x12 kasten is dat ze relatief licht zijn.
Een 4x12 klinkt volgens mij altijd beter dan een vergelijkbare 2x12.

the sure thing
20 januari 2010, 12:46
Zijn in die tabel de massa's van de cab's met of zonder speaker genomen?
(ik heb even geen zin om daar over na te denken ;) ), maar verschillende speakers hebben verschillende massa's..Massa is incl. speaker. Meestal de V30. Het aantal kg. kan met andere speakers dus licht afwijken.

Nielsje
20 januari 2010, 12:51
Nog even gerekend: De mesa is eigenlijk naar verhouding inhoud/massa het zwaarste. De Marshall 1922 scoort op dat vlak ook niet zo goed.
De meeste kasten zitten rond de 5.5 L/kg

the sure thing
20 januari 2010, 14:28
Nog even gerekend: De mesa is eigenlijk naar verhouding inhoud/massa het zwaarste. De Marshall 1922 scoort op dat vlak ook niet zo goed.
De meeste kasten zitten rond de 5.5 L/kgJa, de 1922 valt in veel opzichten errug op. Waarschijnlijk zijn er ook weinig tevreden 1922 gebruikers...

caliban
20 januari 2010, 14:45
[QUOTE=Misery Signals;2264791]In een Marshall zitten idd geen V30's, wel Celestion made Vintage speakers. Marshall rate ook raar. Ik had ooit een 280W cabinet waarin de originele G12T75's zaten.
[\QUOTE]

Het is me nog altijd een raadsel of die speakers hetzelfde zijn. Er zou een licht verschil in bouw zijn, maar het zou wel de bedoeling zijn dat ze hetzelfde klinken :dontgeti:. Je leest online heel tegenstrijdige dingen. Ik heb thuis een crate cab met marshall "V30's" in en een orange cab met v30's. Nu hoor ik verschil, maar dit is hoogstwaarschijnlijk meer te wijten aan de cabinets dan aan de speaker.

Henri H
20 januari 2010, 15:06
Volgens mij was er een poosje geleden iemand die hier navraag had gedaan bij Marshall.
Als ik het me goed herinner waren de "gewone" V30's identiek aan de omgelabelde Marshall V30's.

caliban
20 januari 2010, 18:12
Volgens mij was er een poosje geleden iemand die hier navraag had gedaan bij Marshall.
Als ik het me goed herinner waren de "gewone" V30's identiek aan de omgelabelde Marshall V30's.

Ik heb een keertje rond zitten zoeken op internet erover. Wat je leest is vrij tegenstrijdig. Mensen die bij Celestion hebben gevraagd, en waar bleek dat het dezelfde speakers zijn. Dan ook mensen die het gevraagd hebben weet ik waar, en waar men zegt dat er een of ander ding kleiner is bij een serie :???:. En mensen die ondertussen zweren bij de Marshall-versie, omdat ze die beter vinden klinken........

Beide klinken denk ik gewoon super.

svdijk
20 januari 2010, 18:57
Ik heb pas met m'n JVM over een 2X12" KingCab van Guitar King in Boekel gespeeld, en was aangenaam verrast!!
Direct, strak en een zeer vol geluid voor een 2X12.
Er zaten twee V30's in.
De kasten worden door hun zelf vervaardigd, en er is goed nagedacht over de constructie, dat is te horen!

Overigens ben ik degene die bij Celestion navraag had gedaan over de Marshall V30's en de gewone V30's, en dit was de reactie van Celestion:

The speakers are identical apart from the labelling. Marshall have done
lots of power testing with the speaker in their amps and cabs and are
happy to rate it at 70W.
Regards

caliban
20 januari 2010, 19:02
Ik heb pas met m'n JVM over een 2X12" KingCab van Guitar King in Boekel gespeeld, en was aangenaam verrast!!
Direct, strak en een zeer vol geluid voor een 2X12.
Er zaten twee V30's in.
De kasten worden door hun zelf vervaardigd.

De clipjes van de shootout zijn over hun cabinet gedaan

Henri H
20 januari 2010, 19:49
....
Overigens ben ik degene die bij Celestion navraag had gedaan over de Marshall V30's en de gewone V30's, en dit was de reactie van Celestion:

The speakers are identical apart from the labelling. Marshall have done
lots of power testing with the speaker in their amps and cabs and are
happy to rate it at 70W.
RegardsJa, dat was 'm, 'k wist 't! ;)

sjaak1990
22 januari 2010, 01:17
De kasten worden door hun zelf vervaardigd, en er is goed nagedacht over de constructie, dat is te horen!


Ze laten ze maken maar de constructie is wel zelf bedacht. Bogner geïnspireerd als het goed is, met een vleugje engl en van andere cabs.

Misery Signals
22 januari 2010, 09:41
Als het dezelfde speakers zijn... waarom steekt Marshall er dan gewoon geen V30's in? Ze steken toch ook gewone Greenbacks en T75's? Ik vind een Marshall "Vintage" cab echt niet zo goed klinken.

MS

Henri H
22 januari 2010, 10:01
Tja, mijn G12-65's hebben ook een Marshall-label....

Ik vond mijn HOOK best goed klinken op een 1960AV.
Eerlijk gezegd niet veel minder dan op een Bogner 4x12 slanted.
De rechte Bogner/HOOK kast klonk dan weer wel beter, zat een behoorlijk verschil in.

iWishmaster
22 januari 2010, 10:31
Ze laten ze maken maar de constructie is wel zelf bedacht. Bogner geïnspireerd als het goed is, met een vleugje engl en van andere cabs.

Klopt als een bus, althans, dat was de uitleg die ik kreeg ;). Ik vond ze ook erg goed klinken, maar heb ivm prijs en betere tweedehandswaarde toch een Bogner gekocht ... De KingCabs zijn strakker en een tikje minder 'warm' dan Bogner, voor de rest best wel vergelijkbaar. Wat neutraler van geluid, maar niet zo 'saai' als Kool & Elfring (maar dat laatste is persoonlijk ...).

WillemdaGuide
22 januari 2010, 11:09
Volgens mij was er een poosje geleden iemand die hier navraag had gedaan bij Marshall.
Als ik het me goed herinner waren de "gewone" V30's identiek aan de omgelabelde Marshall V30's.


Klopt helemaal, exact dezelfde speakers maar dan met Marshall rating.
Celestion geeft ze een veilege 60 Watt mee, maar Marshall en Mesa oa raten ze op 70 watt.

Damster
22 januari 2010, 11:35
Ik kan nergens iets vinden over de KingCabs
Kan iemand me op weg helpen?

iWishmaster
22 januari 2010, 12:05
Ze zijn ook niet te vinden. De winkel Guitarking in Boekel laat ze maken en verkoopt ze. Het is hun 'huismerk' zeg maar. Dat doen ze pas sinds een paar maanden: vorige maand was het 'officiële' logo pas af geloof ik.

Ze zijn er in 2x12" en 4x12" uitvoering, beide zonder tolex (zwart gelakt hout met metalen beschermingsstrips), met wielen eronder, volgens mij geen speakerdoek maar een metalen grill. Ze gebruiken erg dik hout, ik geloof 24mm berken multiplex dus ze zijn zwaar, maar oerdegelijk (geen flightcase nodig). Prijzen zo uit mijn hoofd: 2x12" 700-800 euro en de 4x12" 1100-1200 euro. Niet goedkoop dus! In principe schroeven ze alle speakers erin die je wilt, maar over het algemeen hebben ze er een aantal op voorraad met de bekendere Celestion speakers V30's, Classic, Greenback (Heritage), soms met wat combinaties.

Als je toch gaat testen en echt kwaliteit wilt (en ervoor wilt betalen), zijn ze zeker de moeite waard!

Damster
22 januari 2010, 12:14
Ik had al even gekeken op de site van guitarking, maar daar is er ook helemaal niets over te vinden.
iig bedankt voor je info, klinkt erg goed!

iWishmaster
22 januari 2010, 12:34
Weet trouwens even niet zeker of de 2x12"s ook wielen hebben.

Het geluid, zoals ik dat ervaarde: strak, neutraal in het laag en hoog, ietsje nadruk op het middengebied, maar wel in balans. Redelijk wat punch en een direct geluid. Kruis een Bogner (mids, warmte) met een Engl (strak, direct) kast en dat omschrijft het vrij aardig. Test ook op verschillende volumes trouwens: vrijwel alle cabs reageren anders op hoger / lager volume en harder is niet altijd beter. Dit cab is geen uitzondering, dus het blijft een kwestie van smaak.

caliban
22 januari 2010, 12:57
Kwalitatief van de beste cabs die je kan krijgen waarschijnlijk, maar ik vind ze wat duur. Ongeveer evenveel als een Mesa rectifier/stiletto-cab, misschien kwalitatief wel zeker zo goed, maar tweedehands vrees ik minder waard. Voor de prijs denk ik dat Orange cabs niet te evenaren zijn, maar dat terzijde :p

ateng
22 januari 2010, 13:03
Beste is toch je versterker meenemen want je versteker kan zo anders klinken met een ander cabinet.
Had toen bijna een Bogner 2x12 OS gekocht maar ben blij dat ik mijn versterker heb meegenomen want het klonk niet mooi met mijn set. Met Custom Audio 2x12 klonk mijn set dan weer rete strak dus tja, ga gewoon testen met je eigen set.

dml
22 januari 2010, 13:15
Frans vertelde mij dat hij zich met de King Cabs vooral richt op de tourende en/ of zeer regelmatig optredende gitarist. Zijn cabs zijn inderdaad roadproof (en dus loodzwaar). Persoonlijk vind ik de flightcase-afwerking niet iets van deze tijd. Ik weet nog goed dat ons aller Adje in de jaren '80 een hele rits van die kasten achter zich had staan, gebouwd door Stage Accompany, met een witte grill. De King Cabs zijn daar overigens ook van afgekeken.

Damster
22 januari 2010, 13:21
Kruis een Bogner (mids, warmte) met een Engl (strak, direct)

Zat zelf ook al in die richting te denken, dus dit spreekt me zeker aan!

Chiel
22 januari 2010, 13:25
Frans vertelde mij dat hij zich met de King Cabs vooral richt op de tourende en/ of zeer regelmatig optredende gitarist. Zijn cabs zijn inderdaad roadproof (en dus loodzwaar). Persoonlijk vind ik de flightcase-afwerking niet iets van deze tijd.
Is inderdaad ook mijn idee. Kan hij beter een touring versie aanbieden voor degene die dat wil. Zo heb ik bij mijn PL clubcab ook als optie er een metalen grille op laten zetten. Ik wed dat het merendeel een tolex kast met speakerdoek prefereert.