PDA

View Full Version : Brom in zelfbouw looper



KoenB
19 januari 2010, 19:24
Ik heb zelf een dubbele looper in elkaar geprutst. Hij is helemaal passief, en heeft een 9V aansluiting om de indicatieledjes te voeden. Alles werkt, maar zodra de adapter in het pedaal wordt geprikt komt er een 50 Hz doorheen zetten... zelfs al staan alle leds uit! En met de amp erachter op high gain was die brom natuurlijk goed hoorbaar. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

De adapter is een boss PSA-230P >> Deze (http://www.nuloop.com/dj_equipement/Roland/psa230p_1.jpg). Het hele Ledjes-circuit is overigens totaal los van het gitaarsignaal-circuit (dus ook de adapter - niet aan de aarde)

SimonS
19 januari 2010, 19:43
geisoleerde jacks gebruikt?

KoenB
19 januari 2010, 20:29
Nope, maar nu ik er zo over nadenk is dat best een goed idee, ivm groundloops. Dat wordt dan toch alle sends niet geisoleerd en de returns wel geisoleerd?

Het bromverhaal is overigens wel verholpen: simpelweg de - van de adapter verbinden met de aarde. Maar extra tips om m minder ruisgevoelig te maken zijn altijd goed!

nico verduin
20 januari 2010, 07:51
Kan ook nog wel eens gebeuren afhankelijk van de ondergrond. Ik heb thuis parket liggen met een alufolie achtige ondervloer over de hele vloer... fantastische antenne. Als je ff een open buizenbak op de vloer zet... pikt ie altijd brom op. 5 cm hoger en weg......

JTB
20 januari 2010, 14:33
heb je een schema van je looper? Ben er zelf ook geinteresseerd in namelijk.

KoenB
20 januari 2010, 15:07
heb je een schema van je looper? Ben er zelf ook geinteresseerd in namelijk.

Als je een standaard looper wilt maken kun je beter een ander schema gebruiken. Mijn looper doet namelijk het volgende

- schakelt tussen distortion en clean
- in loop die aangestuurd wordt in distortion mode kan ook verwisseld worden voor een lead loop
- er nog een 3e loop, die schakelbaar is als 'always on loop' of 'clean loop'. De always on loop staat altijd aan, en voor de andere loops. De clean loop... spreekt voorzich.
- mijn gitaar heeft 2 humbuckers, en stuur elke hb apart uit via een stereokabel. Mijn pedaal schakelt vervolgens beide humbuckers aan in clean mode, en slechts de bridge humbucker in distortion en lead mode.

Nog steeds intresse? Dan moet ik tussen het studeren door even het schema uitwerken op de computer ;)

JTB
20 januari 2010, 16:09
Bedankt voor je uitleg, nee dan zoek ik duidelijk iets anders!