PDA

View Full Version : vibro champ xd, super champ xd, blues junior of blackstar ht-5



matty
19 januari 2010, 15:12
naar aanleiding van mijn vorige topic over de blues deluxe ben ik er denk ik achter gekomen dat die niet ideaal is voor thuis gebruik. Zoals velen hier zeiden moet hij best wat op volume eer hij lekker klinkt. Dus ben ik een beetje verder gaan kijken naar wat de opties zijn en daar heb ik volgende ampjes mee uit de lucht geplukt:

Fender vibro Champ XD
lekker ampje denk ik, veelzijdig, ideaal voor thuis en best goeiekoop.
Enige wat me enigszins zou kunnen storen is de kleine speaker denk ik?

Fender super Champ XD
Gelijkaardig aan de vibro Champ voor zover ik eraan uit kan? Iets grotere speaker en iets meer vermogen (wat voor mij echt geen must is). ook ietsje duurder maar misschien de moeite waard?

Fender blues junior
Wordt op de meeste plaatsen als een one trick pony omschreven, je moet ervan houden of niet blijkbaar, maar naar wat ik al gehoord heb niet direct mijn ding, ik zet hem er maar bij :)

Blackstar HT-5
Een tijdje geleden helemaal zot van geweest, maar ik heb de indruk dat hij toch redelijk wat moderner gevoiced is? En ik zoek echt wel meer de warme vintage klanken op dus in dat opzicht valt deze misschien af


sound voorbeelden van de klank(en) die ik zoek:

- john mayer - bold as love
- incubus - southern girl of a crow left to the murder (het nummer)
- black keys- busted / i'll be your man
- admiral freebee - recipe for disaster
- air traffic - charlotte
- arctic monkeys - crying lightning

(ik heb maar voor nummers gekozen omdat je dan beter doelgericht kan luisteren :)

elke mening over deze amps in combinatie met de stijl die ik speel of andere overwegingen mogen absoluut mee gedeeld worden :)

josan
19 januari 2010, 16:12
SCXD beter dan VCXD vanwege: 15W, apart clean kanaal, footswitchable, line-out en 8 ohm speakeruitgang.
SCXD beter dan HT5C vanwege: 15W, meer mogelijkheden qua sounds, mooier geluid (mijn smaak), meer clean headroom, goedkoper. SCXD minder door geen bijgeleverde footswitch.
SCXD beter dan BJ vanwege: BJ is one-trick-pony en duurder. BJ heeft wel 12" speaker, maar ik vind dat de 10" in de SCXD best een goede basweergave heeft.

Dus mijn advies SCXD + aparte footswitch + aparte hoes (koop wel de BJ-hoes want die is net een cm groter. De SCXD hoes past te strak en dat betekent alle snoeren eruit, elke keer als je stopt met spelen. You won't regret it.

dutch.idiot
19 januari 2010, 19:14
Ik kan je de fender super champ xd aanraden, hij is erg veelzijdig en geschikt voor bijna alle stijlen voor je gitaar door een aantal in te stellen geluiden. Ook zit er een fx op voor reverb, delay, vibrato en tremolo. Verder is het een buizenamp voor relatief weinig geld en komt er een goed geluid uit. De vibro champ xd is volgens mij gewoon de kleinere uitvoering. Ik heb zelf de super champ xd genomen vanwege het hogere vermogen, de veelzijdigheid en de buizen.

De blues junior schijnt ook wel aardig te zijn maar daar weet ik minder over en de Blackstar ken ik eerlijk gezegd niet.

Succes met je beslissing!

Sixten
19 januari 2010, 19:31
Ik kan je de fender super champ xd aanraden, hij is erg veelzijdig en geschikt voor bijna alle stijlen voor je gitaar door een aantal in te stellen geluiden. Ook zit er een fx op voor reverb, delay, vibrato en tremolo. Verder is het een buizenamp voor relatief weinig geld en komt er een goed geluid uit. De vibro champ xd is volgens mij gewoon de kleinere uitvoering. Ik heb zelf de super champ xd genomen vanwege het hogere vermogen, de veelzijdigheid en de buizen.

De blues junior schijnt ook wel aardig te zijn maar daar weet ik minder over en de Blackstar ken ik eerlijk gezegd niet.

Succes met je beslissing!

uhm... de vibro champ heeft toch ook gewoon buizen?...

dutch.idiot
19 januari 2010, 20:09
uhm... de vibro champ heeft toch ook gewoon buizen?...

Ja klopt maar dat ging meer over het algemeen. In vergelijking met de vibro champ xd geldt alleen het hogere vermogen (en misschien heeft de super champ ook meer te selecteren sounds, weet ik niet zeker: dan dus ook de veelzijdigheid).

matty
20 januari 2010, 09:19
ik heb gisteren de superchamp kunnen testen en het is een waanzinnig lekker versterkertje, zeker voor dat geld. Ik heb niet kunnen vergelijken met de andere 2 maar deze gaat het zeker worden :)

Orpheo
20 januari 2010, 11:30
ik vond de ht5 beter klinken dan die kleine fendertjes. 15w zegt niet perse meer. de ht5 kan enorm vintage klinken, of lekker semi-modern. de fender is heel vlak in tone en respons, de ht5 klinkt wat volwassener.

Sixten
20 januari 2010, 16:01
ik vond de ht5 beter klinken dan die kleine fendertjes. 15w zegt niet perse meer. de ht5 kan enorm vintage klinken, of lekker semi-modern. de fender is heel vlak in tone en respons, de ht5 klinkt wat volwassener.

ja klopt, ik heb een paar dagen geleden de vibro champ met de blackstar ht5 vergeleken en de ht5 klinkt zeker mooieër, ook leuk dat je van het typische engelse naar het amerikaanse geluid kan doen. zit echt een groot verschil in :p maar ik vraag me wel af of het prijs verschil van de blackstar en de vibro champ het waard is... ik bedoel, de ht5 is 100 euro duurder. ik wil miss ook de blackstar kopen, maar weet nog niet vanwege dat prijsverschil

josan
21 januari 2010, 08:23
Er zit een groot verschil tussen de VCXD en de SCXD. Die laatste klinkt echt beter en is nauwelijks groter en zwaarder dan de Vibro.

Overigens, wel essentieel, deze Fenders klinken het beste met enkelspoelers. Met mijn Tele is het geluid erg goed, met mijn humbuckergitaar te veel ongedefinieerd laag en te snel oversturend. Mogelijk dat die HT5C het met humbuckers beter doet. Ik heb nog een andere versterker die met humbuckergitaren ook beter klinkt dan met enkelspoelers.