PDA

View Full Version : Koreaanse Telecaster t.o.v. Epiphone LP Standard



Redlum
19 januari 2010, 14:14
Ik twijfel tussen de aanschaf van een Koreaanse Fender Telecaster of een Epiphone Les Paul Standard.

Geluid wat ik verlang uit mijn gitaar is bestemd voor het spelen van (stevige) rock met eventueel wat bluescountry invloeden rijkend tot (punk)rock ála Social Distiortion. Ik hoop dat deze omschrijving wat duidelijk kan maken.

Kunnen jullie me vertellen over de kwaliteitsverschillen tussen de Telecaster en Epiphone? Ontloopt het elkaar niet veel of..? Wellicht dat iemand ook aankan geven waarom juist de Fender of waarom juist de Epiphone geschikt is voor jezelf vanwege het geluid dat de gitaar geeft.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Braindead
19 januari 2010, 14:21
Dat zijn nogal een verschillende gitaren die je daar noemt. Een Telecaster is eerder twangy en fel terwijl een les Paul eerder dik en donkerder klinkt. Heb je ze al getest, want alleen al de feel is een wereld van verschil. Ik denk dat als je tien minuten uittrekt per gitaar je al wel een voorkeur hebt voor welke wel of niet te nemen.

Hiro
19 januari 2010, 14:42
verschillen zijn enorm, niet te vergelijken zelfs ga ze ff testen dan merk je wel wat we bedoelen

Chocola
19 januari 2010, 14:45
Kijk ook eens tweedehands. Je hebt kans dat je beide gitaren kunt kopen voor het geld van één nieuwe gitaar.

Als je uitkijkt naar alternatieven wordt het nog makkelijker. Er zijn genoeg Les Paul's/SG's die gewoon lekker spelen en goed klinken (of zelfs beter zijn dan een nieuwe Epi) voor minder geld.

De stijlen die je wil spelen kunnen wel op één gitaar, maar dan zul je niet uit de voeten komen met een standaard tele ben ik bang. Al kun je ook metal uit een gretch krijgen, of blues uit een Jackson... Het is maar net wat je fijn vind klinken en wat je smaak is. Ga eens wat proberen enzo in een grote muziekwinkel ;).

Rock Bottom
19 januari 2010, 15:00
Ik denk dat de tele veel geschikter is voor wat jij wilt.

Een tele is ideaal voor country, een les paul minder
Blues kunnen ze beiden goed maar ANDERS.
Mike Ness van Social D speelt wel op een les paul maar dan met p90's dat geeft al een heel ander geluid, Dennis Darnel de overleden gitarist speelde meestal op een tele.
Joe Strummer van the clash speelde altijd op een tele.
Stevige rock kunnen ze allebij maar dan klinkt de les paul wat warmer en voller en de tele meer twangy en helderder.

Test eens een les paul, een tele en doe dan ook meteen maar een tele deluxe dat is een tele met les paul configuratie.

Braindead
19 januari 2010, 15:13
Ja, je kunt dan inderdaad 2 nep epiphones kopen voor de prijs van 1 :D


Kijk ook eens tweedehands. Je hebt kans dat je beide gitaren kunt kopen voor het geld van één nieuwe gitaar.

Als je uitkijkt naar alternatieven wordt het nog makkelijker. Er zijn genoeg Les Paul's/SG's die gewoon lekker spelen en goed klinken (of zelfs beter zijn dan een nieuwe Epi) voor minder geld.

De stijlen die je wil spelen kunnen wel op één gitaar, maar dan zul je niet uit de voeten komen met een standaard tele ben ik bang. Al kun je ook metal uit een gretch krijgen, of blues uit een Jackson... Het is maar net wat je fijn vind klinken en wat je smaak is. Ga eens wat proberen enzo in een grote muziekwinkel ;).

Redlum
19 januari 2010, 15:44
Bedankt voor alle reacties.

Ik voel wat meer voor de Telecaster dit ook omdat het een 'echte' Fender is en ik echt een sucker ben voor de looks van deze gitaar. Sinds ik Springsteen met dit 'stuk hout' zag rocken belichaamd deze gitaar voor mij rock.

De Fender die ik wil kopen heeft dezelfde looks als de gitaar van Springsteen.

Qua muziek die hier genoemd word benaderd Saracen eigenlijk precies de muzikanten die me inspireren en wat ik speel. Ik speel slag(gitaar) en beide gitaren lijken me perfecte slaggitaren.

Ik hoorde las ook goede verhalen over de Epiphone, vandaar dat ik twijfelde. Maar ja de Epiphone is geen 'echte' Gibson.

Ik vraag me wel af of de kwaliteit van de electronica en de elementen van de Fender goed genoeg zijn. Hoe is dit in vergelijking met de Epiphone? Kan iemand mij dit vertellen?

Rock Bottom
19 januari 2010, 16:41
Dan heb je een goede muzieksmaak, zeker met the boss erbij.

Je kan bijna een link/domino(niet met de vallende stenen maar het aanleggen) spel spelen met deze artiesten:
Springsteen treed wel eens op met Mike Ness/Social D, Social D doet een cover van the Clash etc.

Zou een leuk spel zijn om te kijken hoe ver je komt.

De kwaliteit van fenders uit korea schijnt ook behoorlijk goed te zijn.
De kwaliteit van nieuwere(chinese) epi's laat vaak te wensen over, de een is okee de andere slecht.

The Crash Cowboy
19 januari 2010, 17:20
Voor een beetje 'bite' ga je voor de Telecaster. Moet je wel een Tele hebben die ook echt als een Tele klinkt. Maar ja, ik heb er zelf een ....

De wereld is nou eenmaal verdeeld in Fender People, Gibson People, en People who don't the fuck know (yet) or give a damn....

Serieus: ik heb zelf in een punkband gespeeld met de Tele over een Marshall amp, langs een Tube Screamer. Ging perfect, ware het niet dat de andere gitarist een Gibson LP bespeelde voor het zware werk .... Ik gaf de 'bite' en de 'twang' aan het geheel, en de R 'n' R solootjes. Kijk dus waar je hem voor nodig hebt !

Nicks
19 januari 2010, 17:27
Voor een beetje 'bite' ga je voor de Telecaster. Moet je wel een Tele hebben die ook echt als een Tele klinkt. Maar ja, ik heb er zelf een ....

De wereld is nou eenmaal verdeeld in Fender People, Gibson People, en People who don't the fuck know (yet) or give a damn....

Serieus: ik heb zelf in een punkband gespeeld met de Tele over een Marshall amp, langs een Tube Screamer. Ging perfect, ware het niet dat de andere gitarist een Gibson LP bespeelde voor het zware werk .... Ik gaf de 'bite' en de 'twang' aan het geheel, en de R 'n' R solootjes. Kijk dus waar je hem voor nodig hebt !
beetje trieste slagzin van je Crash, hij klopt ten eerste grammaticaal al van geen kant.

dutch.idiot
19 januari 2010, 17:48
En het klopt ook niet: ik ben iemand die normaal eigenlijk voor een Gibson (Les Paul) zou gaan maar voor sommige sounds is het best handig (en mooi) om er een (of meer) Fenders naast te hebben.

Voor mij zijn Gibson en Fender echt de nummer 1 en 2 maar I do give a damn and I do fucking know :p

On topic: proberen is echt onmisbaar, met alleen uitstaling kom je er niet (hoewel het wel meespeelt natuurlijk).

Redlum
19 januari 2010, 18:36
Laatste zin is helemaal waar natuurlijk, met alleen een uitstraling kom je er niet vandaar dat ik ook vroeg naar de verschillen. De sound is uiteindelijk waar het omgaat. Maar het oog wil ook wat en omdat, wat ik al aangaf echt een liefhebber ben van de looks van de Telecaster heeft ie stiekem een streepje voor.

Echter de felle en de heldere sound, zoals ik hier regelmatig hoor, spreek me ook zeer zeker aan. Dat zijn al bijna twee streepjes voor...

Die Tube Screamer gebruik ik zelf ook, mooi dat je die dus noemt in combinatie met deze gitaar.

Al met al heb ik morgen een dagje vrij genomen om beide eens te bespelen en ga ik de beslissing dan nemen.

Nogmaals erg tof al jullie reakties. Mooi ook om de voor en tegens te lezen.

Thanks!

The Crash Cowboy
19 januari 2010, 18:47
beetje trieste slagzin van je Crash, hij klopt ten eerste grammaticaal al van geen kant.
Haha ja ... ? So the fuck what ... ?

;-)

En ten tweede ?

Nicks
19 januari 2010, 18:57
Haha ja ... ? So the fuck what ... ?
...:dontgeti:



;-)

En ten tweede ?
..ja nu durf ik dus niet meer :(

The Crash Cowboy
19 januari 2010, 19:44
...:dontgeti:
..ja nu durf ik dus niet meer :(
Niet bang zijn. Ik bijt niet. Ik blaf alleen maar ....

treblemaster
20 januari 2010, 09:50
Laatste zin is helemaal waar natuurlijk, met alleen een uitstraling kom je er niet vandaar dat ik ook vroeg naar de verschillen. De sound is uiteindelijk waar het omgaat. Maar het oog wil ook wat en omdat, wat ik al aangaf echt een liefhebber ben van de looks van de Telecaster heeft ie stiekem een streepje voor.

Echter de felle en de heldere sound, zoals ik hier regelmatig hoor, spreek me ook zeer zeker aan. Dat zijn al bijna twee streepjes voor...

Die Tube Screamer gebruik ik zelf ook, mooi dat je die dus noemt in combinatie met deze gitaar.

Al met al heb ik morgen een dagje vrij genomen om beide eens te bespelen en ga ik de beslissing dan nemen.

Nogmaals erg tof al jullie reakties. Mooi ook om de voor en tegens te lezen.

Thanks!

Ik denk dat het gevoel/speelbaarheid en het geluid een stuk belangrijker zijn dan de looks ;). Mijn tweede gitaar was een epiphone LP die ik eigenlijk vooral gekocht heb vanwege z'n looks en omdat de meeste bands die ik op dat moment goed vond (hardcore/punk) ook op een LP speelde. Ik was er erg tevreden mee totdat ik een keer een telecaster in mijn handen kreeg! Meteen gekocht en sindsien lag de LP ongebruikt in z'n koffer (uiteindelijk verkocht).

Overigens speel ik ook voornamelijk punk(rock)..variërend van rauwe garagepunk tot punkrock ala Social Distortion.