PDA

View Full Version : Fender Telecaster vraag



Fabby
19 januari 2010, 13:39
Hallo,

Ik heb mij 2 jaar geleden een Telecaster aangeschaft omdat ik toen hield van de echte Telecaster klank. Ik wil nu meer iets zwaarder gaan spelen met distortion die veel fuzzyer klinkt. Ik heb al een paar distortion pedalen gekocht maar toch wil ik er nog meer uithalen.

Natuurlijk kan ik geen afstand meer nemen van mijn Telecaster en wil ik nog steeds de echte Tele sound behouden. Heb ik nog opties om mijn Tele zwaarder te laten klinken?

gr,
Fabrice

Nicks
19 januari 2010, 13:40
dual blades erin stoppen of pre ampen?

Hiro
19 januari 2010, 13:41
bassnaren erop gooien?

Fabby
19 januari 2010, 13:43
Ik kan dus eigenlijk gewoon mijn single coil vervangen door eender welke pick-up? Speel al een tijdje gitaar maar ken niets van de techniek.

Bram+
19 januari 2010, 13:44
welke pedalen en/of versterker gebruik je al dan? Welke 'zwaardere' sounds ambieer je? Voorbeelden?

Nicks
19 januari 2010, 13:45
Ik kan dus eigenlijk gewoon mijn single coil vervangen door eender welke pick-up? Speel al een tijdje gitaar maar ken niets van de techniek.

alleen diegene die voor de telecaster qua afmetingen voldoet.
Heb je een klein budget, bezoek dan eens Guitarfetish. Zit je wat ruimer, doe dan Seymour duncan eens een bezoek aan...Op het internet overigens ;)

Fabby
19 januari 2010, 13:47
welke pedalen en/of versterker gebruik je al dan? Welke 'zwaardere' sounds ambieer je? Voorbeelden?

Ik gebruik op de moment een Marshall Valvestate met een Double Muff en een heavy metal distortion pedaal van digitech. Ik zou graag meer naar het stoner genre "uitwijken" maar toch mijn Tele sound kunnen behouden. Of is dit een onmogelijk iets :)?

Bram+
19 januari 2010, 13:47
Ik kan dus eigenlijk gewoon mijn single coil vervangen door eender welke pick-up? Speel al een tijdje gitaar maar ken niets van de techniek.
Theoretisch gezien wel, maar het ligt een beetje aan je tele en de gekozen pickup in hoeverre je je gitaar daarvoor moet aanpassen. Als je bijvoorbeeld een full sized humbucker erin wil zetten, zul je waarschijnlijk je slagplaat en/of brugplaat moeten vervangen/aanpassen en misschien ook het gat onder die plaat groter moeten maken. Er zijn aan de andere kant wel genoeg 'zwaardere' pickups die 'drop in' zijn.

Fabby
19 januari 2010, 13:51
Theoretisch gezien wel, maar het ligt een beetje aan je tele en de gekozen pickup in hoeverre je je gitaar daarvoor moet aanpassen. Als je bijvoorbeeld een full sized humbucker erin wil zetten, zul je waarschijnlijk je slagplaat en/of brugplaat moeten vervangen/aanpassen en misschien ook het gat onder die plaat groter moeten maken. Er zijn aan de andere kant wel genoeg 'zwaardere' pickups die 'drop in' zijn.

Ik zou gewoon mijn single coil willen vervangen door een zwaardere pick up met dezelfde afmetingen zonder ik iets moet veranderen aan mijn gitaar, dus dat is mogelijk?

Kim Wilson
19 januari 2010, 13:51
alleen diegene die voor de telecaster qua afmetingen voldoet.
Heb je een klein budget, bezoek dan eens Guitarfetish. Zit je wat ruimer, doe dan Seymour duncan eens een bezoek aan...Op het internet overigens ;)
Als je wat rigoureuzer te werk gaat, kun je er ook wel fullsize humbuckers in krijgen hoor. Ander brugje, ander slagplaatje, beetje hakken in de body misschien.

Het is alleen de vraag of je dat wil. Je raakt natuurlijk wel het geluid kwijt wat je nu hebt. Misschien kun je voor het zwaardere werk beter een goedkoop gitaartje erbij halen.

Kim Wilson
19 januari 2010, 13:51
Ik zou gewoon mijn single coil willen vervangen door een zwaardere pick up met dezelfde afmetingen zonder ik iets moet veranderen aan mijn gitaar, dus dat is mogelijk?
Ja, dat kan. Er zijn gewoon humbuckers in SC-formaat op de markt.

Fabby
19 januari 2010, 13:54
Ja, dat kan. Er zijn gewoon humbuckers in SC-formaat op de markt.

Super, bedankt voor de info :hippie:

Bram+
19 januari 2010, 13:55
Ik gebruik op de moment een Marshall Valvestate met een Double Muff en een heavy metal distortion pedaal van digitech. Ik zou graag meer naar het stoner genre "uitwijken" maar toch mijn Tele sound kunnen behouden. Of is dit een onmogelijk iets :)?


Ik zou gewoon mijn single coil willen vervangen door een zwaardere pick up met dezelfde afmetingen zonder ik iets moet veranderen aan mijn gitaar, dus dat is mogelijk?
Ja. Ik heb niet het idee dat Stoner per se betekent dat je 'zware metaltonen' nodig hebt met dito gitaar, maar wat extra output uit een iets heter elementje gecombineerd met een Muff helpt wel. Dat hoeft dus niet eens een 'humbucker in single coil formaat' te zijn, maar da's wel een optie. Grote pickupboeren hebben die in het assortiment. Verder spelen met je tone knop, chorusje, langzaam draaiende phaser, het zijn allemaal opties.

Fabby
19 januari 2010, 13:57
Ga gewoon een iets zwaardere sc erin steken en met der tijd nog een phaser pedaal aanschaffen en dan hoop ik dat het in orde komt :).

Nicks
19 januari 2010, 14:00
Als je wat rigoureuzer te werk gaat, kun je er ook wel fullsize humbuckers in krijgen hoor. Ander brugje, ander slagplaatje, beetje hakken in de body misschien.

Het is alleen de vraag of je dat wil. Je raakt natuurlijk wel het geluid kwijt wat je nu hebt. Misschien kun je voor het zwaardere werk beter een goedkoop gitaartje erbij halen.

Dat snap ik ook, maar ga jij iemand die niet wist dat pickups vervangen kunnen worden gelijk het diepe ingooien door hem full size humbuckers aan te raden waardoor hij mag gaan frezen? :p

Kim Wilson
19 januari 2010, 14:05
Dat snap ik ook, maar ga jij iemand die niet wist dat pickups vervangen kunnen worden gelijk het diepe ingooien door hem full size humbuckers aan te raden waardoor hij mag gaan frezen? :p
Nee, maar je kunt wel aangeven dat de mogelijkheid er wel is. :)

soup
19 januari 2010, 14:06
of pre ampen?
Wat bedoel je hier mee en hoe werkt het?

Fabby
19 januari 2010, 14:06
Dat snap ik ook, maar ga jij iemand die niet wist dat pickups vervangen kunnen worden gelijk het diepe ingooien door hem full size humbuckers aan te raden waardoor hij mag gaan frezen? :p

Is dit een goede optie zonder al te veel sleutelwerk?

http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Gitaren/Elementen-voor-elektrische-gitaren/Seymour-Duncan-Quarter-Pound-Tele-TL3-Bridge-2-adrig/art-GIT0007664-000

Bram+
19 januari 2010, 14:12
Je moet er wel voor solderen (of het laten solderen natuurlijk), maar het is wel een goede optie voor een high output tele-brugelement die ook nog wat van het karakter van de tele overlaat.

Kim Wilson
19 januari 2010, 14:12
Humbuckers in sc-formaat:

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Guitar-parts/Seymour-Duncan-Hot-Rails-for-Tele-Bridge-4-adrig/art-GIT0001443-000

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Guitar-parts/Seymour-Duncan-Little-59-Tele-Bridge-black-4-adrig/art-GIT0001444-000

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Guitar-parts/Seymour-Duncan-Hot-Tele-TL2-Bridge-2-adrig/art-GIT0001451-001

Het mooie van de bovenste twee is dat je ze kunt splitten.

silenus
19 januari 2010, 15:39
+ 1 voor diene HotRail (zie vorige mail van 'Kim Wilson')
+ iets dikkere snaren (0.11's bijvoorbeeld)

Nicks
19 januari 2010, 16:10
niet vergeten dat je met dikkere snaren je gitaar misschien opnieuw moet afstellen.

treblemaster
20 januari 2010, 09:30
Voor een fuzzy, zwaar geluid gebruik ik gewoon mijn tele's halselement (single coil). Ik neem aan dat je daar al mee gespeelt hebt?

Fenderfan
20 januari 2010, 11:49
Hallo,

Ik heb mij 2 jaar geleden een Telecaster aangeschaft omdat ik toen hield van de echte Telecaster klank. Ik wil nu meer iets zwaarder gaan spelen met distortion die veel fuzzyer klinkt. Ik heb al een paar distortion pedalen gekocht maar toch wil ik er nog meer uithalen.

Natuurlijk kan ik geen afstand meer nemen van mijn Telecaster en wil ik nog steeds de echte Tele sound behouden. Heb ik nog opties om mijn Tele zwaarder te laten klinken?

gr,
Fabrice

Zelf ook lang bezig geweest met stoner op een strat. Het eerste wat je moet weten is dat je voor stoner geen Fuzz of distortion pedaal moet hebben. Stoner speel je puur op overdrive. Die zit op je marshall. Ik kan me voorstellen dat je tele niet krachtig genoeg of te scheld klinkt. Toch moet het op een tele mogelijk zijn. Draai je trebble en mid eens wat terug.
Als dat niet werkt dan kun je - spreek ik mezelf een beetje tegen - een ds1 aanschaffen. Niet duur en een maatje voor het leven.

demetalenman
21 januari 2010, 11:15
ipv van seymour duncan elementen. Probeer eens te kijken naar dimarzio single coil sized humbucker elementen.

Ikzelf ben daar meer gecharmeerd van. Maar dit al is een kwestie van smaak.

super distortion of tone zone zijn goede modellen als je echt wat zwaarder wilt gaan. Fast track of chopper T, zijn meer modellen die je tele geluid nog redelijk intakt houden, enkel iets heter zijn dan een gemiddeld telecaster element.

TopRob
21 januari 2010, 13:02
Wanneer je humbuckers in je Tele zet, ben je natuurlijk de kenmerkende "Tele-twang" voor een groot deel kwijt. Je zou kunnen overwegen om je pickups te vervangen door een setje met wat meer output. Ikzelf heb de pickups in mijn London City Comet vervangen door de "Hot for Tele" (STL-2 en STR-2) van Seymour Duncan. Dit zijn normale Tele-pickups met een hogere output. Misschien kan zoiets, eventueel met dikkere snaren, het resultaat opleveren dat je zoekt. Het blijft echter een kwestie van uitproberen.

G.G.
21 januari 2010, 16:22
Wat bedoel je hier mee en hoe werkt het?

Pre ampen? Een voorversterktje plaatsen. Een tele heeft helaas niet zo heel veel ruimte voor zoiets. Ik heb het bij mijn Esquire zo opgelost:

http://img401.imageshack.us/img401/8841/p1010510rb8.jpg

Nicks
21 januari 2010, 16:46
Pre ampen? Een voorversterktje plaatsen. Een tele heeft helaas niet zo heel veel ruimte voor zoiets. Ik heb het bij mijn Esquire zo opgelost:

plaatje

Zoiets ja, ik heb er een van GFS gekocht waarbij ik de tele cavity aan de onderkant heb door laten lopen. die 25db op je signaal laat heerlijk oren bloeden :p

josan
23 januari 2010, 11:11
Wanneer je humbuckers in je Tele zet, ben je natuurlijk de kenmerkende "Tele-twang" voor een groot deel kwijt.

Inderdaad, als je Tele je lief is ga je er niet een Les Paul van maken. ;-)

Wat je ook nog zou kunnen proberen (goedkoop, makkelijk en geen onomkeerbaar, moeilijk gesleutel): controleer de pick-uphoogte eens t.o.v. de fabrieksspec. Misschien staan ze aan de lage kant. Je kunt de output en klank van de single coils aardig aanpassen door ze hoger of lager t.o.v. de snaren te zetten. Let op de hoogte aan de lage-E en hoge-E kant. Dat is onafhankelijk bij te stellen. Het geluid moet wel in balans blijven. Je kunt anders te veel hoog of te veel laag krijgen.

Ik heb het halselement bij mijn Tele ook wat hoger gezet. Met name aan de lage-E kant. Het geluid heeft daardoor nu meer body op dat element en de output van halselement en brugelement zijn nu meer in evenwicht. Voorheen klonk het brugelement stukken harder.

Bernardduur
23 januari 2010, 11:31
Ik heb voor die reden een midbooster gemaakt; ideaal! Met een knop stel je freq in die je wil boosten, de amount of boost en het volume.

Mn tele klinkt nu erg dik en vet zonder die twang te missen

The Crash Cowboy
23 januari 2010, 17:35
bassnaren erop gooien?
Zonder gekheid: met zo dik mogelijke snaren (maar dan moet je er nog wel op kunnen spelen) klinkt iedere Telecaster geheid NOG beter. Ik speel nu zelf op Ernie Ball (http://www.ernieball.com/products/category-916-Nickel-Wound) Beefy Slinky .011 - .054 of Power Slinky .011 - .048. Klinkt als een klok, vergeleken met de .09 setjes die ik er vroeger op had.