PDA

View Full Version : Upgrade Charvel met Floyd Rose



Bernstien
19 januari 2010, 12:45
Na kort twijfelen heb ik besloten mijn Charvel model 6 uit '86 niet te verkopen en te gaan pimpen. Een van de upgrades wordt het vervangen van de originele Floyd Licensed JT-1 brug voor een original Floyd. Bij het verzamelen van informatie stuit ik op wat onduidelijkheden:

-De JT-1 is non-recessed. Kan ik ervan uitgaan dat aangezien de JT-1 een 'licensed' Floyd is, de installatie van de nieuwe brug niet zal betekenen dat ik in de body moet gaan frezen?

-Maten locking nut: Afgaande op de site van FR lijkt het erop dat je kan kiezen tussen verschillende maten locking nuts. Thomann bijvoorbeeld levert echter slechts een brug met onbekende nutsize en was bij navraag niet bekend met meerdere keuzemogelijkheden voor de nutsize. Aangezien de breedte van de hals van de Charvel bij de nek een beafy 45 mm is ben ik bezorgd over het feit of de 'standaard' nut (42 mm?) zal passen. Ik maak me vooral zorgen om eventuele slechte snaargeleiding en slechte esthetiek (als de nut niet mooi aansluit op de hals/kop ziet dat er niet uit).

Ik wordt niet veel wijzer van de site van FR en op mijn mailtjes reageren ze niet. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt.

Johannes
19 januari 2010, 14:41
Misschien een domme opmerking; oudere charvels hebben volgens mij geen locking nut, maar een normale nut met een losse locker erachter.

Let ook goed op dat de radius van de tremolo die je wil plaatsen overeen komt met die van de toets van je charvel.

http://www.floydrose.com/pdf/brochures/Floyd_Rose_Bridge_Brochure.pdf

Hier staan wat afmetingen van floyd rose tremolos en eventueel nuts (mocht je die toch nodig hebben)

Bernstien
19 januari 2010, 15:02
Misschien een domme opmerking; oudere charvels hebben volgens mij geen locking nut, maar een normale nut met een losse locker erachter.

Let ook goed op dat de radius van de tremolo die je wil plaatsen overeen komt met die van de toets van je charvel.

http://www.floydrose.com/pdf/brochures/Floyd_Rose_Bridge_Brochure.pdf

Hier staan wat afmetingen van floyd rose tremolos en eventueel nuts (mocht je die toch nodig hebben)

Je hebt gelijk, excuus voor de spraakverwarring. De Charvel heeft een losse locker die ik echter ook graag wil vervangen. Bij de Floyd wordt een locking nut geleverd in uiteenlopende maten (zoals inderdaad ook uit die brochure valt op te maken). Hierbij is het dus neem ik aan niet onbelangrijk de goede maat te kiezen. Zoals gezegd heeft de enige aanbieder die ik kan vinden (Thomann) echter maar een brug (dus een (onbekende) maat locking nut) in het assortiment:

http://www.thomann.de/nl/floyd_rose_original_vibrato_kit_black.htm

Bedankt voor de reactie maar de vragen blijven dus staan:

-Kan ik zomaar mijn bestaande topkam en locker vervangen voor de locking nut van de FR?
-Moet ik gaan frezen in de body?

Bedankt voor de tip over de radius. Hoe weet (meet) ik wat voor een radius mijn Charvel heeft?

fred dons
19 januari 2010, 16:22
-Kan ik zomaar mijn bestaande topkam en locker vervangen voor de locking nut van de FR?
-Moet ik gaan frezen in de body?

Bedankt voor de tip over de radius. Hoe weet (meet) ik wat voor een radius mijn Charvel heeft?

nee, je hoeft niet te frezen, de OFR is een drop in replacement voor de JT, met de lockingnut krijg je wel wat problemen omdat je niet genoeg oppervlakte hebt om de nut te bevestigen (de hals loopt op jouw hals direkt schuin naar achteren achter de topkam en je moet dus een platvorm maken waar de floyd nut op komt)

bij rockinger.de hebben ze losse schaller locking nuts (je moet maar even googlen welke breedje je voor jou neck nodig hebt)
de charvel zal waarschijnlijk een 16 inch radius hebben en de meeste OFR's kunnen direct uit de doos die radius aan (zoniet dan zit er onder de zadels een metalen strip die als je die weg haalt de radius platter maakt)

Dark_Tranquillity
19 januari 2010, 18:58
Tip, houd je oude locking nut gewoon. De FR is inderdaad een drop in replacement.

Sanderltd
19 januari 2010, 19:02
Ik zou inderdaad, zeker bij zo'n klassieker, nooit de locking nut vervangen door eentje van Floyd. Gewoonweg omwille van het feit dat je dan echt wel moet gaan frezen of zelfs extra hout moet bijplaatsen.
Het Kahler systeem is inderdaad niet zo goed als dat van Floyd, maar de waarde van je gitaar zou er wel op achteruit gaan vrees ik.

Vanwaar trouwens de beslissing hem niet te verkopen? :)

Dark_Tranquillity
19 januari 2010, 19:05
Omdat M6 naar mijn bescheiden mening net zo goed spelen en beter klinken als huidige Jackson USA Soloists?

Bernstien
19 januari 2010, 19:13
nee, je hoeft niet te frezen, de OFR is een drop in replacement voor de JT, met de lockingnut krijg je wel wat problemen omdat je niet genoeg oppervlakte hebt om de nut te bevestigen (de hals loopt op jouw hals direkt schuin naar achteren achter de topkam en je moet dus een platvorm maken waar de floyd nut op komt)

bij rockinger.de hebben ze losse schaller locking nuts (je moet maar even googlen welke breedje je voor jou neck nodig hebt)
de charvel zal waarschijnlijk een 16 inch radius hebben en de meeste OFR's kunnen direct uit de doos die radius aan (zoniet dan zit er onder de zadels een metalen strip die als je die weg haalt de radius platter maakt)

Bedankt Fred!

Dat van dat frezen is goed nieuws.

Voor wat betreft de nut: Ik vrees dat je inderdaad gelijk hebt. Ik zal eens kijken of ik enkel de locker kan vervangen. De topkam is eigenlijk nog in orde, en door de schuin aflopende hairmetal kop vrees ik dat een kleine ophoging om een complete lockingnut te plaatsen een beetje vreemd gaat staan.

Goede site trouwens, die Rockinger. Ik zag dat ze daar ook bruggen verkochten zonder bijgeleverde Lnut. Door de schuine kop heb ik bijvoorbeeld ook geen retainer nodig, denk ik. Scheelt toch weer in de prijs.

Cheers

Bernstien
19 januari 2010, 19:28
Ik zou inderdaad, zeker bij zo'n klassieker, nooit de locking nut vervangen door eentje van Floyd. Gewoonweg omwille van het feit dat je dan echt wel moet gaan frezen of zelfs extra hout moet bijplaatsen.
Het Kahler systeem is inderdaad niet zo goed als dat van Floyd, maar de waarde van je gitaar zou er wel op achteruit gaan vrees ik.

Vanwaar trouwens de beslissing hem niet te verkopen? :)

Ik heb overwogen om dat te doen. De locker (en vooral de schroeven) is echter al flink verroest door jarenlang gebruik en was eerlijk gezegd vanaf het begin al een beetje flimzy. Het zou mooi zijn als ik een enigszins passende locker zou kunnen vinden.
Omdat ik ook de pups ga vervangen maak ik me niet zo'n zorgen meer om de verkoopwaarde.
Mijn model is overigens niet met de Kahler uitgerust maar met de licensed JT-6 (excuus voor de vergissing voorheen). Die Kahlers waren nog wel ok, heb ik begrepen.

Ik verkoop hem toch niet omdat de gitaar zo waanzinnig lekker speelt en klinkt. Echt, ik heb zelden een gitaar in mijn handen gehad met zo'n lekkere hals en balans.
Ik ga er een Dimebucker en 2 quarter pounders in zetten om wat meer bite te krijgen. De stock Jackson pups zijn mij wat te donker en te lafjes.

universe777
19 januari 2010, 19:50
Hoe ziet die lock er precies uit? Heeft hij van die schroefjes die je met een platkop vast moet zetten? Of van die dingen met imbusjes?
Er zijn nog wel wat sites die onderdeeltjes verkopen. Zelfs voxhumana had een tijdje geleden een backje met wat spare parts.

Bernstien
19 januari 2010, 20:08
Hoe ziet die lock er precies uit? Heeft hij van die schroefjes die je met een platkop vast moet zetten? Of van die dingen met imbusjes?
Er zijn nog wel wat sites die onderdeeltjes verkopen. Zelfs voxhumana had een tijdje geleden een backje met wat spare parts.

'Platkopschroeven'. En die zijn dus behoorlijk verroest. Bovendien ziet de rest van de locker er al niet veel beter uit. Ik ben niet zo'n relic-man...:sssh:

Ik ga morgen es bellen met guitarparts en voxhumana. Het lijkt mij stug als ik daar niet een locker in de juiste maat en kleur kan vinden.

Steven Otto
19 januari 2010, 20:25
'Platkopschroeven'. En die zijn dus behoorlijk verroest. Bovendien ziet de rest van de locker er al niet veel beter uit. Ik ben niet zo'n relic-man...:sssh:

Ik ga morgen es bellen met guitarparts en voxhumana. Het lijkt mij stug als ik daar niet een locker in de juiste maat en kleur kan vinden.
Laat me je bevindingen weten!

Ik ben namelijk ook opzoek naar een nieuwe locking nut voor mijn Charvel 375. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als jou. Ik heb een charvel met Floyd Rose JT-6. Die vind ik niet zo fijn als de standaard floyd rose. Overigens, in die van mij zitten nu andere pick-ups. Ik heb een DiMarzio Super Distortion nu in de brugpositie en bij de neck is de singelcoil vervangen voor een DiMarzio Fasttrack. Vind ik erg lekker klinken.

Ik heb wel een site gevonden met veel Charvel/Jackson onderdelen. Hier is zo'n locking nut van een JT-6 te vinden:
http://www.fretsonthenet.com/hardware.htm#Lock_Nut_&_String_Lock_Screws_&_Wrenches
(klein stukje omhoog scrollen je ziet hem meteen)
http://www.fretsonthenet.com/NewStringLockKahl_JT6.JPG
De originele heeft natuurlijk schroeven, maar deze schijnt er precies op te passen.

Ik heb geprobeerd een bestelling te plaatsen, maar ik heb na 3 weken nog helemaal geen antwoord gehad! Misschien word ik als spam aangezien door mijn hotmail account?

Bernstien
19 januari 2010, 20:59
Laat me je bevindingen weten!

Ik ben namelijk ook opzoek naar een nieuwe locking nut voor mijn Charvel 375. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als jou. Ik heb een charvel met Floyd Rose JT-6. Die vind ik niet zo fijn als de standaard floyd rose. Overigens, in die van mij zitten nu andere pick-ups. Ik heb een DiMarzio Super Distortion nu in de brugpositie en bij de neck is de singelcoil vervangen voor een DiMarzio Fasttrack. Vind ik erg lekker klinken.

Ik heb wel een site gevonden met veel Charvel/Jackson onderdelen. Hier is zo'n locking nut van een JT-6 te vinden:
http://www.fretsonthenet.com/hardware.htm#Lock_Nut_&_String_Lock_Screws_&_Wrenches


De originele heeft natuurlijk schroeven, maar deze schijnt er precies op te passen.

Ik heb geprobeerd een bestelling te plaatsen, maar ik heb na 3 weken nog helemaal geen antwoord gehad! Misschien word ik als spam aangezien door mijn hotmail account?

Zal ik doen.

Is een interessante site. Ik hoef echter niet perse 'originele' onderdelen. Bovendien deel ik jouw ervaring met Amerikaanse webwinkeltjes. Misschien zien ze Europa als een markt die niet hun tijd waardig is.

Jouw Dimarzio's lijken mij een goede keus. Ik heb echter een Ibanez waar ik de klassiek kombi Tone zone/Air Norton in ga plaatsen als vervanging voor de Ibanez Dimarzio's. Dat zou teveel overlap geven met de Charvel. Vandaar dat ik het met de brute kracht van de keramische Dimebucker ga proberen. De Charvel zal vooral als brute metalplank dienst gaan doen :blast:

Orpheo
19 januari 2010, 21:25
de dimebucker!? oh nee, doe dat toch niet. dat is echt niet tof. klinkt veel en veel te snerpend, agressief en schel. zelfs in mahonie is 't teveel, zeker met een floyd.

Ik zou gaan voor de alternative8. hij heeft de bite die je wilt, maar niet zoveel dat 't snerpend is. hij heeft een superstrak laag, lekker knorrend, pittig mid. tis in zo'n gitaar echt te gek.

Ik zou het eens goed opmeten hoe breed 't is, en dan de juiste bestellen bij warmoth. die gasten hebben een stuk of wat maten, en dan past er vast wel een, zeker qua breedte.

dimarzio's klinken imho vlak, saai en muffig... niet tof dus. ik vind eigenlijk alleen de air norton tof, en in een superstrat? no way. gewoon lekker knallen met een duncan custom, duncan alt8 of een JB, met een lil'59 in de hals, of een vintage rails.


would be my choice...

Manuvdv
19 januari 2010, 23:50
de dimebucker!? oh nee, doe dat toch niet. dat is echt niet tof. klinkt veel en veel te snerpend, agressief en schel. zelfs in mahonie is 't teveel, zeker met een floyd.

Klopt! Hij is zeer agressief en schel. Of je daar die 'te' moet voorzetten of niet ligt aan je persoonlijke smaak, maar 't is een apart ding...

Orpheo
20 januari 2010, 01:04
Klopt! Hij is zeer agressief en schel. Of je daar die 'te' moet voorzetten of niet ligt aan je persoonlijke smaak, maar 't is een apart ding...

in een mahonie gitaar,of een les paul ofzo, gaat ie nog wel, maar in een superstrat, zeker zoeen als deze, is 't imho echt too much :P

ik krijg langzaam maar zeker toch wel wat gas voor een strat met floyd, alternative8 in de brug en een vette halspup....

ooit ;) eerst nog wat les pauls :seriousf:

universe777
20 januari 2010, 09:08
Sinds Kahler weer in business is zijn er zat plekken waar parts verkocht worden.
Sjak Zwier in Vlissingen is dealer.
VoxHumana kan weer leveren.
En zeker de moeite waard is wammiworld (US).
De lock van de foto is zeker nog te krijgen. Alleen niet meer met de platbek schroeven. Check ff of de maten van de schroefgaten overeen komen.

Volgens mij heb ik zelfs nog wat spare parts ergens rond slingeren..

Bernstien
20 januari 2010, 09:19
de dimebucker!? oh nee, doe dat toch niet. dat is echt niet tof. klinkt veel en veel te snerpend, agressief en schel. zelfs in mahonie is 't teveel, zeker met een floyd.

Ik zou gaan voor de alternative8. hij heeft de bite die je wilt, maar niet zoveel dat 't snerpend is. hij heeft een superstrak laag, lekker knorrend, pittig mid. tis in zo'n gitaar echt te gek.

Ik zou het eens goed opmeten hoe breed 't is, en dan de juiste bestellen bij warmoth. die gasten hebben een stuk of wat maten, en dan past er vast wel een, zeker qua breedte.

dimarzio's klinken imho vlak, saai en muffig... niet tof dus. ik vind eigenlijk alleen de air norton tof, en in een superstrat? no way. gewoon lekker knallen met een duncan custom, duncan alt8 of een JB, met een lil'59 in de hals, of een vintage rails.


would be my choice...

Ook ik ben blij dat Orpheo weer terug is ;)

Bedankt voor de tips!
De reden dat ik voor de genoemde SD's ben gegaan is dat ik eens een keer wil kijken wat zo'n High-testosteron combi voor mij gaat doen. Alleen afgegaan op de aanbeveling van SD en de soundsamples. O, en het feit dat ik het setje voor een prikkie in Bangkok op de kop kon tikken :soinnocent:

BTW: De M6 is HSS en heeft een poplar (?) body. Wings eigenlijk want hij is neckthrough. Maple neck, rozenhouten toets. Van zichzelf eigenlijk behoorlijk donker. Vandaar dat ik eens aan de andere kant van het 'snerpspectrum' wil gaan zitten. Je moet zeg maar eerst een tijdje in die overpowered Corvette hebben gereden en een paar keer dwars hebben gestaan om je te realiseren dat je toch liever in een Volvo zit....

Ik zal mijn bevindingen tzt wel even posten.

Affijn, het is natuurlijk een topic over bruggen. Ik heb moeilijkheden bij de verschillende partsgiganten een OFR te vinden....

Gotoh's of Kahlers any good? Daar heb ikzelf eigenlijk geen ervaring mee.

Die zijn neem ik aan ook als drop-in-replacement te plaatsen?

Bernstien
20 januari 2010, 09:25
Sinds Kahler weer in business is zijn er zat plekken waar parts verkocht worden.
Sjak Zwier in Vlissingen is dealer.
VoxHumana kan weer leveren.
En zeker de moeite waard is wammiworld (US).
De lock van de foto is zeker nog te krijgen. Alleen niet meer met de platbek schroeven. Check ff of de maten van de schroefgaten overeen komen.

Volgens mij heb ik zelfs nog wat spare parts ergens rond slingeren..

Thanks!

Ik kijk daar ook even. Tja, mocht je een passende lock hebben...laat het even weten!

fred dons
20 januari 2010, 09:27
de gotoh trem is minimaal zo goed als de OFR (en een stuk goedkoper) (en ook een direct replacement voor de JT 6)

voor de toplock, ik heb ze zelf regelmatig vervangen op schuine koppen, wat ik doe is met laagjes finneer het plateau opbouwen en vervolgens met een zwarte marker bijkleuren en als de toplock er op zit zie je er niks meer van

universe777
20 januari 2010, 09:35
Thanks!

Ik kijk daar ook even. Tja, mocht je een passende lock hebben...laat het even weten!
Ik ben net even door al m'n onderdelen gegaan. Ik heb inderdaad nog wel een lock maar dat is een iets ander model. Dat ga je dus zien. Ik denk dat ik de rest al eens weggegeven heb... of anders zo goed heb opgeborgen da'k het niet meer kan vinden :chicken:
Ze zijn echt nog wel te krijgen.

FF nog een tip voor mensen die de imbus sleutel kwijt raken of geraakt zijn voor de lock van de foto. De maat is hetzelfde als de imbus sleuteltjes die bij DiMarzio pickups zitten.

Orpheo
20 januari 2010, 10:39
neckthru maple, poplar, dat zou allemaal redelijk helder moeten uitpakken... maar goed, wellicht past die dimebucker er perfect in ;)

Fred heeft overigens gelijK: de gotoh is goedkoper dan dE OFR, en imho, veel beter. ik zou voor de gotoh gaan.

is dit overigens wat je zoekt?

http://www.wammiworld.com/images/7513T.gif

daar heb ik nog 2 van liggen...nagelnieuw, nooit gebruikt. wel goud, dat dan weer wel :P

Bernstien
20 januari 2010, 11:20
de gotoh trem is minimaal zo goed als de OFR (en een stuk goedkoper) (en ook een direct replacement voor de JT 6)

voor de toplock, ik heb ze zelf regelmatig vervangen op schuine koppen, wat ik doe is met laagjes finneer het plateau opbouwen en vervolgens met een zwarte marker bijkleuren en als de toplock er op zit zie je er niks meer van

Ik heb de Gotoh maar besteld. Vind daar erg weinig negatieve ervaringen mee. Ik ben benieuwd.

De Lock. Voor de zekerheid: Bedoel je nu Lock+Nut?
Ik ga ervan uit dat, mocht ik een passende Lock vinden (dus de kam laten zitten), ik niet hoef te (laten) opvullen met hout/fineer.

Orpheo
20 januari 2010, 11:26
Ik heb de Gotoh maar besteld. Vind daar erg weinig negatieve ervaringen mee. Ik ben benieuwd.

De Lock. Voor de zekerheid: Bedoel je nu Lock+Nut?
Ik ga ervan uit dat, mocht ik een passende Lock vinden (dus de kam laten zitten), ik niet hoef te (laten) opvullen met hout/fineer.
goede keus: gotoh is te gek.

marc_o
20 januari 2010, 11:32
Dit is een long-shot, dat besef ik, maar aangezien ik het zelf heb laten doen, ga ik 'm toch posten.

Ik heb in 1987 een Charvel model 2 gekocht met licenced FR, maar na een aantal jaar gaf dat ding het gewoon op, en heb 'm vervangen door een zwarte Gotoh FR. Alles paste daarvan en hij is ook stabieler. Daarna met elementen gaan klooien en wat prima klinkt op die bodies zijn Gibson humbuckers, heb er een tijd een 480T in gehad, maar ook een Dimarzio Superdistortion en nu de brute Gibson 500T, die is echt niet normaal. Toch vond ik het hier en daar wat dunnetjes blijven en heb uiteindelijk een nieuwe body laten maken bij Zwier, van Korinahout. Dat heeft het allergrootste resultaat opgeleverd, het is nu een ademend beest geworden.
Wanneer je de lak van die series van Charvel gaat strippen, kom je erachter dat het hout aan de voor en achterkant is bedekt met een kunststof fineerlaag, donkerbruin en loei en loeihard, ongeveer 1,5 milimeter dik. Je krijgt er een strakke laklaag van, maar de toon blijft aan de schelle kant.
Wanneer je toch al niet van plan bent om de gitaar te verkopen omdat de hals zo fijn is, zoals ik het ervoer, is dit een optie die je zeker eens zou moeten overwegen.

Orpheo
20 januari 2010, 11:38
@marc o: als die gitaar ook maar enigszins klinkt als die tele van jou, kan ik alleen maar zeggen: :blast:

maar die model1 is geloof ik een bolt on, en dan is 'n body maken een stuk eenvoudiger dan met n neckthru. het zal er wel heeeel veel toffer uit gaan zien!

marc_o
20 januari 2010, 11:42
@marc o: als die gitaar ook maar enigszins klinkt als die tele van jou, kan ik alleen maar zeggen: :blast:

maar die model1 is geloof ik een bolt on, en dan is 'n body maken een stuk eenvoudiger dan met n neckthru. het zal er wel heeeel veel toffer uit gaan zien!


Ja, verdomd, daar heb ik niet over nagedacht, die modellen 6 waren inderdaad necktrough...hmz, oeps.

Hij klinkt feitelijk in grote lijnen zoals de tele, alleen veel bruter. Hioj ziet er ook ongeveer hetzelfde uit, dus ongelakt met die kromme teleslagplaat. Ik vind 'm zelfs bijna lellijk, hahahaha, maar wel erg tof.
Op de Gotoh heb ik de EVH D-tuna laten zetten die voorheen op m'n Musicman van Halen zat (hoorde daar niet op hoor, had 'm los gekocht ooit). Ik denk niet dat ik al een brutere gitaar in mijn handen heb gehad, en is zeker niet geschikt voor mijn coverband.

Bernstien
20 januari 2010, 11:54
neckthru maple, poplar, dat zou allemaal redelijk helder moeten uitpakken... maar goed, wellicht past die dimebucker er perfect in ;)

Fred heeft overigens gelijK: de gotoh is goedkoper dan dE OFR, en imho, veel beter. ik zou voor de gotoh gaan.

is dit overigens wat je zoekt?



daar heb ik nog 2 van liggen...nagelnieuw, nooit gebruikt. wel goud, dat dan weer wel :P

Wow, ja dat is em dus. Goud, tja... De M6 is zwart met (vergeeld) witte binding op de nek. Voor een LP custom vibe is dat dan wel weer sjiek/kitsch.
Moet er wel een gouden brug bij...

Zijn die locks van jouw slooponderdelen en zo niet, weet je dan nog waar je ze ooit hebt gekocht?

Ik heb bij de verschillende parts-winkels de vraag liggen. Mocht ik bot vangen dan kom ik eventueel terug op jouw gouden Locks (als je er een wilt verkopen). Alvast bedankt voor de moeite!

Pups. Ik ga me laten verrassen. Ondanks de specs klinkt de M6 nu behoorlijk donker. En dan bedoel ik donker donker, met een gemis aan definitie. We zullen zien/horen.

Bernstien
20 januari 2010, 12:02
Dit is een long-shot, dat besef ik, maar aangezien ik het zelf heb laten doen, ga ik 'm toch posten.

Ik heb in 1987 een Charvel model 2 gekocht met licenced FR, maar na een aantal jaar gaf dat ding het gewoon op, en heb 'm vervangen door een zwarte Gotoh FR. Alles paste daarvan en hij is ook stabieler. Daarna met elementen gaan klooien en wat prima klinkt op die bodies zijn Gibson humbuckers, heb er een tijd een 480T in gehad, maar ook een Dimarzio Superdistortion en nu de brute Gibson 500T, die is echt niet normaal. Toch vond ik het hier en daar wat dunnetjes blijven en heb uiteindelijk een nieuwe body laten maken bij Zwier, van Korinahout. Dat heeft het allergrootste resultaat opgeleverd, het is nu een ademend beest geworden.
Wanneer je de lak van die series van Charvel gaat strippen, kom je erachter dat het hout aan de voor en achterkant is bedekt met een kunststof fineerlaag, donkerbruin en loei en loeihard, ongeveer 1,5 milimeter dik. Je krijgt er een strakke laklaag van, maar de toon blijft aan de schelle kant.
Wanneer je toch al niet van plan bent om de gitaar te verkopen omdat de hals zo fijn is, zoals ik het ervoer, is dit een optie die je zeker eens zou moeten overwegen.

Ok, dat wordt dan weer wel een kostbaar karweitje. Zover wil ik vooralsnog niet gaan. Overigens is de M2 als ik me goed herinner wel een ander beestje dan de 6, nog afgezien van de nekconstructie. Had-ie geen basswood body?

Orpheo
20 januari 2010, 12:24
Je mag ze hebben van mij hoor. alle 2. Ik gebruik ze toch niet. volgens mij zitten ze nog in 't zakkie :P

Bernstien
20 januari 2010, 14:28
Je mag ze hebben van mij hoor. alle 2. Ik gebruik ze toch niet. volgens mij zitten ze nog in 't zakkie :P

Dat is erg fideel van je. Kahler USA verkoopt ze voor 40,- $.:sssh:
Ik heb ze een mail gestuurd met de vraag of ze zwarte hebben (op hun site zie ik alleen een goude) en of ze naar Europa shippen.

Voor de rest ziet het ernaar uit dat het lastig wordt om een nieuwe in Europa te vinden (info Vox Humana). Mocht het met de Yanks niet lukken, dan stuur ik jou een PM.

Nogmaals bedankt!

Orpheo
20 januari 2010, 14:29
Dat is erg fideel van je. Kahler USA verkoopt ze voor 40,- $.:sssh:
Ik heb ze een mail gestuurd met de vraag of ze zwarte hebben (op hun site zie ik alleen een goude) en of ze naar Europa shippen.

Voor de rest ziet het ernaar uit dat het lastig wordt om een nieuwe in Europa te vinden (info Vox Humana). Mocht het met de Yanks niet lukken, dan stuur ik jou een PM.

Nogmaals bedankt!

hm das duur :D ik vraag echt nauwelijks iets daarvoor. ik heb je een PM gestuurd.

Bernstien
20 januari 2010, 14:52
Laat me je bevindingen weten!



Steven,

Ik heb net van Guitarparts gehoord dat ze de stringnuts gewoon hebben!

http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=563&parent=79

Succes, Ik bestel er een paar.

Orpheo
20 januari 2010, 14:54
edoch: het is geen echte kahler, dus wss zachter staal, dus mindere kwaliteit.

Steven Otto
20 januari 2010, 16:47
Steven,

Ik heb net van Guitarparts gehoord dat ze de stringnuts gewoon hebben!

http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=563&parent=79

Succes, Ik bestel er een paar.

Ik heb er ook een besteld. 2 tientjes is het geld niet. Bedankt voor de tip.
Iets mindere kwaliteit maakt mij niet zo veel uit, aangezien ik de tremolo niet vaak gebruik.
Ik was twee van die 'locking plates' kwijtgeraakt en daardoor had ik niets meer aan de locking nut :confused:

Bernstien
20 januari 2010, 17:15
Ik heb er ook een besteld. 2 tientjes is het geld niet. Bedankt voor de tip.
Iets mindere kwaliteit maakt mij niet zo veel uit, aangezien ik de tremolo niet vaak gebruik.
Ik was twee van die 'locking plates' kwijtgeraakt en daardoor had ik niets meer aan de locking nut :confused:

Ja dat ken ik. Ik heb ook regelmatig zo'n plaatje uit de trussrodcavity zitten vissen. Irritant. Dat zal overigens bij deze nieuwe niet veel beter worden, vrees ik. Zoals gezegd heeft Kahler USA de originele. Ik wacht nog op bericht van hen of ze ook zwarte hebben en of ze überhaupt naar de EU shippen. Zal uiteindelijk op de een of andere manier wel lukken maar voorlopig ben ik ook weer voorzien.

En als je van goud houdt, ken ik nog wel een mannetje in NL die een partijtje heeft liggen;)

Steven Otto
20 januari 2010, 17:19
Haha :p

Goud zou enorm misstaan, maar toch aardig dat Orpheo ze aanbied!
Zilver/alluminium daarintegen zou wel net zijn!

Bernstien
20 januari 2010, 19:14
Vers van de pers, voor wie het interesseert:

Kahler stuurde mij een net mailtje met daarin de info dat de stringlocks in meerdere kleuren (waaronder zwart en zilver) te leveren zijn en ze sturen het naar NL voor 15 $.

Voor als die dingen van guitarparts niet blijken te voldoen...

mesaman
21 januari 2010, 00:32
waar zijn de fotos van de gitaar?ik zit de hele tread af te zoeken! volgens mij bestaat deze gitaar niet....foto als bewijs graag!ook foto als hij niet bestaat graag....maar dan van wat anders leuks....