PDA

View Full Version : Het Tonesuck Topic



Henri H
19 januari 2010, 12:30
...
Misschien moeten we hier even een nieuw topic voor starten.

Bij deze een topic over tonesuck.

Mijn mening:


Deze discussie is al zo vaak gevoerd, als je last van tonesuck hebt, kun je er wat aan proberen te doen.
Geen last? Gewoon lekker zo laten.

Riky
19 januari 2010, 12:37
ik deel je mening H.huisjes.
Volgens mij kun je ook niet anders, want het is vrij persoonlijk.
Zelfde als de vragen: Wat is de beste delay? Wat vind jij de beste sound? enz...

superken_nl
19 januari 2010, 12:37
ik vind mijn amp ook beter klinken met pedalen ertussen. Door de lichte tonesuck halen ze net dat iets te velle hoog weg. Mijn amp heeft beetje marshal geluid die nog wel eens een beetje schel willen klinken. .

Inderdaad, die jcm 900's klinken ook zo tering schel. Dan kan een beetje hoge tonesuck het zelfs positief zijn! Helaas gaat de tonesuck vaak ook gepaard met het verdwijnen van helderheid en punch.

Riky
19 januari 2010, 12:46
ik speel op een peavey windsor (is aardig marshall gevoiced). Die is niet mega schel, maar met single coil toch wel beetje fel soms.
Punch heb ik nog meer dan voldoende door de single coils en helderheid ook wel. Speel ook altijd met iets een randje overdrive. Word elke zondag weer geil van het geluid dat ik nu eindelijk heb, maar er zullen ook mensen zijn die er helemaal niets mee kunnen:)

Henri H
19 januari 2010, 12:49
Zoals HaroldA al zei: Bij mijn JCM 800 i.c.m. een WH10 of een CryBaby GCB-95 is het een drama.
De amp voelt compleet anders aan, de punch en dynamiek verdwijnt voor een groot deel.
Ik kwam hier echter pas relatief kort geleden (2 à 3 jaar) achter, door op dit forum over tonesuck te lezen.
En als het bij mij tussen de oren zit, dan blijf ik er wel mee bezig om het zo goed mogelijk op te lossen.

Liquid_Metal
19 januari 2010, 12:51
Is er echt een nieuw topic nodig over tonesuck? hmm

Ik heb tonesuck opgemerkt bij een Boss phaser (1:1 getest met Phase 90) en de G-Major (versie 1) van TC. Die had ik parallel in een mixer hangen, al een tijd vervangen door versie 2.

superken_nl
19 januari 2010, 12:55
Zoals HaroldA al zei: Bij mijn JCM 800 i.c.m. een WH10 of een CryBaby GCB-95 is het een drama.
De amp voelt compleet anders aan, de punch en dynamiek verdwijnt voor een groot deel.
Ik kwam hier echter pas relatief kort geleden (2 à 3 jaar) achter, door op dit forum over tonesuck te lezen.
En als het bij mij tussen de oren zit, dan blijf ik er wel mee bezig om het zo goed mogelijk op te lossen.

Ik heb diezelfde ervaringen met de Crybaby Jimi Hendrix. Je zou contact op kunnen nemen met forummer Dirk Hendrik, die kan hem true bypass voor je maken. En als hij toch bezig is, beter gelijk een indicatieledje erop!

Heb hier destijds contact over gehad met Dirk, maar ik heb het nooit doorgezet, omdat ik de wah eigenlijk nooit gebruik en inmiddels is ie al verkocht.....

Liquid_Metal
19 januari 2010, 12:58
Ik heb diezelfde ervaringen met de Crybaby Jimi Hendrix. Je zou contact op kunnen nemen met forummer Dirk Hendrik, die kan hem true bypass voor je maken. En als hij toch bezig is, beter gelijk een indicatieledje erop!

Heb hier destijds contact over gehad met Dirk, maar ik heb het nooit doorgezet, omdat ik de wah eigenlijk nooit gebruik en inmiddels is ie al verkocht.....

O ja natuurlijk, bij die wah heb ik ook tonesuck ervaren. Ik heb de JH-1 en daarvan is het circuit praktisch hetzelfde. Ik heb de mijne zelf true bypass gemaakt en dat was echt een eitje. Gaat jou ook wel lukken Henri!

lindstrom
19 januari 2010, 13:13
!

omdat ik de wah eigenlijk nooit gebruik en inmiddels is ie al verkocht.....

en nu heb je een andere wah die je eigenlijk ook nooit gebruikt...

Kim Wilson
19 januari 2010, 13:21
Dan heb ik nog wel even een vraag over patchkabels. Ik heb laatst een Core X2 DIY patchkabelsetje gekocht en daar mijn board mee bedraad. Multimeter erbij om te kijken of alles werkte. Toen viel mij op dat elke kabel een bepaalde weerstand heeft, ook mijn gesoldeerde Klotz-met-Neutrik-kabels. Hoe zit dat, zijn dat dan ook niet enorme tonesuckers?

Jan Buurman
19 januari 2010, 13:30
Zoals HaroldA al zei: Bij mijn JCM 800 i.c.m. een WH10 of een CryBaby GCB-95 is het een drama.
De amp voelt compleet anders aan, de punch en dynamiek verdwijnt voor een groot deel.
Ik kwam hier echter pas relatief kort geleden (2 à 3 jaar) achter, door op dit forum over tonesuck te lezen.
En als het bij mij tussen de oren zit, dan blijf ik er wel mee bezig om het zo goed mogelijk op te lossen.

Precies dezelfde ervaring bij mijn JCM 800 4210. Niet zozeer verlies van hoog maar het verlies van punch en dynamiek maakt die versterker mat en karakterloos.
Slechte kabels/patchcables maakt bij mij ook erg veel uit.
Misschien is de ene amp er gevoeliger voor als de ander...

Kim Wilson
19 januari 2010, 13:33
Ligt dat niet gewoon aan die wah? Ik lees nu al verschillende reacties waarin gepraat wordt over tonesuck i.c.m. een wah. Dan zou ik het probleem daar zoeken i.p.v. bij de amp.

Heb ik geluk, ik heb geen wah. :)

Rick trodat
19 januari 2010, 13:34
Goh, een heel topic ineens omdat ik reageerde op iemand die zei boss=tonesuck.

Ligt blijkbaar nogal gevoelig.

Henri H
19 januari 2010, 13:40
Uiteraard ligt het probleem bij de wah's.
M'n oude WH10 is al true bypass gemaakt door D_H, de nieuwe heeft ie afgelopen zondag op de meeting meegenomen.
M'n CryBaby ga ik zelf nog een keertje modificeren, lijkt zeer eenvoudig, zijn zat handleidingen over te vinden op het web.

(Patch)kabeltjes hebben altijd wat weerstand, en ja dat levert waarschijnlijk ook de nodige tonesuck op, maar toch anders/minder dan bij een pedaal met een slechte buffer heb ik het idee.

schizo910
19 januari 2010, 13:42
Bij Tonesuck, denk ik altijd meteen "but will it swallow?"


Zondag heb ik wederom gemerkt dat alles draait om persoonlijke beleving. De een wil dit de ander dat... Is tonesuck per definitie erg? Nee!

Het gaat niet om het gereedschap maar om wat je met het gereedschap bereikt en of dat dus past bij datgene dat jij ermee doet!

Henri H
19 januari 2010, 13:42
Goh, een heel topic ineens omdat ik reageerde op iemand die zei boss=tonesuck.

Ligt blijkbaar nogal gevoelig.Hehe, als je zoekt in het pedalboard topic op "tonesuck", moet je 's kijken hoeveel hits je krijgt. ;)
Blijkbaar ligt het behoorlijk gevoelig op dit forum inderdaad.

Dick Wolkendeck
19 januari 2010, 14:19
Bij Tonesuck, denk ik altijd meteen "but will it swallow?"


Zondag heb ik wederom gemerkt dat alles draait om persoonlijke beleving. De een wil dit de ander dat... Is tonesuck per definitie erg? Nee!

Het gaat niet om het gereedschap maar om wat je met het gereedschap bereikt en of dat dus past bij datgene dat jij ermee doet!


Ha hahahaha SIG!

Dick Wolkendeck
19 januari 2010, 14:25
Ik heb diezelfde ervaringen met de Crybaby Jimi Hendrix. Je zou contact op kunnen nemen met forummer Dirk Hendrik, die kan hem true bypass voor je maken. En als hij toch bezig is, beter gelijk een indicatieledje erop!

Heb hier destijds contact over gehad met Dirk, maar ik heb het nooit doorgezet, omdat ik de wah eigenlijk nooit gebruik en inmiddels is ie al verkocht.....

Ik heb mijn Jimi Hendrik CryBaby in de loop van een Boss lineselector hangen, geen last meer van evt suck. Mij ging het trouwens ten eerste om het voorkomen van ruis en brom, ik heb ook mijn phaser en flanger in de loop van de lineselector hangen. Een voordeel is dat ik de wah in een bepaalde stand kan zetten voor zo'n Michael Schenker geluid en dan met de lineselector de wah inschakelen zonder dat ik de wah uit positie hoef te bewegen. En ook fijn is dat de lineselector een led heeft om te signaleren of de loop aan of uit staat. De wah heeft geen led. Het zou de eerste keer niet zijn dat ik een nummer inzet om dan te schrikken dat mijn wah nog aanstaat. :sssh:

P.S. tenzij de lineselector suckt... Maar dat heb ik nog niet gemerkt.

shredneck
19 januari 2010, 18:43
Tone sucks.

RazorBlade
19 januari 2010, 18:53
hmm als ik steve vai z'n gear zie.. die hoor ik nooit over tonesuck :punk:

Uiteraard "tonesuck-hoor" ik ook het verschil (vooral thuis) na 20jr in bandjes bivakkeren.. maar wees eerlijk, als de hele band speelt maakt het vrijwel geen zak uit of mijn Wha nu wel of niet TB is.. daar is de tubescreamer voor uitgevonden :seriousf:

.

superken_nl
19 januari 2010, 19:57
hmm als ik steve vai z'n gear zie.. die hoor ik nooit over tonesuck :punk:
.

Steve heeft zijn tonesuck pedalen aan een custom line selector hangen, oftewel ze worden nu door een ander pedaal ge-truebypassed.

Daarnaast laten gitaarvirtuosen hun pedalen vaak modden.....
Bijvoorbeeld Satriani met zijn Digitech Whammy, of met zijn aangepaste satchurator.

Henri H
19 januari 2010, 23:20
hmm als ik steve vai z'n gear zie.. die hoor ik nooit over tonesuck :punk:

Uiteraard "tonesuck-hoor" ik ook het verschil (vooral thuis) na 20jr in bandjes bivakkeren.. maar wees eerlijk, als de hele band speelt maakt het vrijwel geen zak uit of mijn Wha nu wel of niet TB is.. daar is de tubescreamer voor uitgevonden :seriousf:

.Stev Vai heeft ook geen goeie "tone" vind ik, klinkt behoorlijk digitaal/transistor-achtig soms...
Let wel, ik ben best een Vai fan(netje), maar ik vind het zeker geen schoolvoorbeeld van een gitarist met "tone".
Geef me dan Satriani maar.
Smaken verschillen natuurlijk...

Liquid_Metal
19 januari 2010, 23:28
Dan heb ik nog wel even een vraag over patchkabels. Ik heb laatst een Core X2 DIY patchkabelsetje gekocht en daar mijn board mee bedraad. Multimeter erbij om te kijken of alles werkte. Toen viel mij op dat elke kabel een bepaalde weerstand heeft, ook mijn gesoldeerde Klotz-met-Neutrik-kabels. Hoe zit dat, zijn dat dan ook niet enorme tonesuckers?

Ik weet wel dat mijn cheesy gegoten DAP patchkabeltjes enorm veel dynamiek en toon weghalen, ten opzichte van mijn Cordial + Neutrik. Ik meet ze ook altijd door en er MOET wel weerstand zijn (een kabel van 10 kilometer zal heus niet alles doorlaten, en zo spelen dikte en materiaal ook mee), de vraag is hoeveel gewenst is. Dat durf ik niet te zeggen.

Mephistocles
27 april 2010, 20:18
Verbeter me als ik ongelijk heb, maar het gaat ook niet om weerstand. Niet alleen weerstand iig. Een kabel is ook nog eens een inductor. Een spoel dus. Nog erger: een kabel werkt als condensator. Neem ns een kilometerslange stereokabel, niet gebalanceerd natuurlijk. Dan krijg je zelfs behalve tonesuck ook nog overosvperrasapkraak (overspraak dus).

En hoe kun je een bandstopfilter maken? Juist, weerstand+condensator en/of spoel. En in het middengebied noemt men dat tonesuck.

Heibel
28 april 2010, 11:58
Het ligt er denk ik aan welke tone je hebt, voordat die gesucked wordt..Voordat ik 'tone' had, merkte ik niets van tonesuck..Nu ik wèl tone heb, ben ik veel kritischer..Echter niet alles dat betiteld wordt met 'tonesucker' is dat ook wat mij betreft. Bij de ene setup klinkt het wel en bij de ander niet, maar dat is wat anders.

Mr. Dynamite
28 april 2010, 15:04
Tja, tonesuck.. in een band hoor je het eigenlijk amper/niet terug maar ik vind het gewoon veel lekkerder om te spelen zonder. Het is ook het gevoel wat je erbij hebt, het gaat niet alleen om het bandgeluid maar ook om wat jij zelf vind.
:)

the sure thing
28 april 2010, 15:21
Tja, tonesuck.. in een band hoor je het eigenlijk amper/niet terug maar ik vind het gewoon veel lekkerder om te spelen zonder. Het is ook het gevoel wat je erbij hebt,(...) Je slaat de spijker op zijn kop.....

EuroCinema
28 april 2010, 16:53
Mijn ervaringen:
- sommige wah's snoepen wat hoog af. Helemaal niet erg in mijn geval, ik draai het hoog sowieso graag wat terug op mijn gitaar of amp.

- Een gebufferd pedaaltje kan signaalverlies door lange kabels opheffen. Ik heb meerdere onderwerpen gezien op fora waarin dat ten onrechte als tonesuck werd bestempeld: men zegt "de buffer klinkt schel en niet warm," maar bedoelt "ik vind het mooier als ik wat hoog verlies".

- Van tonesuck bij individuele Boss pedaaltjes heb ik nooit ene moer gemerkt.

- een reeks non-TB pedalen plus evt. niet bijster goede kabels kan uiteindelijk leiden tot een verlies van punch, of hoe je dat wilt noemen. Dat vind ik hinderlijk, het beinvloedt je spel omdat de relatie tussen je vingers en het geluid uit je amp minder direct wordt.

- If it ain't broke, don't fix it!

Mr. Dynamite
28 april 2010, 21:54
Je slaat de spijker op zijn kop.....

:satisfie:

Dirk_Hendrik
28 april 2010, 22:41
Mijn ervaringen:
- sommige wah's snoepen wat hoog af. Helemaal niet erg in mijn geval, ik draai het hoog sowieso graag wat terug op mijn gitaar of amp.

- Een gebufferd pedaaltje kan signaalverlies door lange kabels opheffen. Ik heb meerdere onderwerpen gezien op fora waarin dat ten onrechte als tonesuck werd bestempeld: men zegt "de buffer klinkt schel en niet warm," maar bedoelt "ik vind het mooier als ik wat hoog verlies".

- Van tonesuck bij individuele Boss pedaaltjes heb ik nooit ene moer gemerkt.

- een reeks non-TB pedalen plus evt. niet bijster goede kabels kan uiteindelijk leiden tot een verlies van punch, of hoe je dat wilt noemen. Dat vind ik hinderlijk, het beinvloedt je spel omdat de relatie tussen je vingers en het geluid uit je amp minder direct wordt.

- If it ain't broke, don't fix it!


Eigenlijk een post naar m'n hart, met nadruk op de slotconclusie. Daarna kan ik er allerlei voetnoten bij plaatsen die op zich ook al weer nerdy puristisch genoeg zijn. Al helemaal omdat m'n persoonlijk meest gebruikte reden voor buffering niet tonesuk maar het vermijden van instraling van storing op lange kabels is. En ja, ik ben een slet voor lange kabels.

HaroldA
28 april 2010, 22:51
- Van tonesuck bij individuele Boss pedaaltjes heb ik nooit ene moer gemerkt.

Ik heb sinds dinsdag een Boss RC-2. Naast de boel doodslaan gooit hij ook nog een hoogfrequente brom in de mix! :(

Ik hoop dat het een handig pedaaltje blijkt te zijn, anders gaat hij snel weer weg.

the sure thing
29 april 2010, 07:42
(...)
- Van tonesuck bij individuele Boss pedaaltjes heb ik nooit ene moer gemerkt. (...)
Dat klopt, maar er is een uitzondering: de CE-2 van Boss (en de CE-1). Dat is duidelijk hoorbaar.

dml
29 april 2010, 11:13
Tonesuck wordt, evenals true bypass en Polytune, zwaar overgewaardeerd. :cheerup:

Dirk_Hendrik
29 april 2010, 11:27
Dat klopt, maar er is een uitzondering: de CE-2 van Boss (en de CE-1). Dat is duidelijk hoorbaar.


Met aantekening dat ik het erg eens ben met Dennis opmerking in de post hierboven, TB is een vaak ongefundeerde TGP geinspireerde must geworden, zijn Chorusses, flangers en delays wel een groep apart.

De meeste bossen en ibanezzen in die categorie hebben een pre en een deemphasis filter om ze wat ruisvrijer te houden. Het bypass signaal gaat echter wel door die filters heen en wordt als gevolg daarvan in elk geval qua fasegedrag behoorlijk mishandeld. Da's gemakkelijker hoorbaar dan die 4% amplitudeverlies.

EuroCinema
29 april 2010, 12:47
Ik heb sinds dinsdag een Boss RC-2. Naast de boel doodslaan gooit hij ook nog een hoogfrequente brom in de mix! :(

Ik hoop dat het een handig pedaaltje blijkt te zijn, anders gaat hij snel weer weg.

Als-ie uitstaat? Hmm ik ken die RC-2 niet. Ik vind het in elk geval niet prettig als een pedaal je signaal ook in bypass door adda converters haalt, zoals sommige delays en wellicht ook loopers als deze? Kan ook een vooroordeel van mij zijn.

Mephistocles
29 april 2010, 23:39
Kan idd soms juist prettig zijn. Bijvoorbeeld als je een leuke keiharde digitale delay heb. Dan heb ik het liefst dat droog en nat hetzelfde klinken (afgezien van de delay-echo's natuurlijk).

Henri H
29 april 2010, 23:47
Mijn ervaringen:
- sommige wah's snoepen wat hoog af. Helemaal niet erg in mijn geval, ik draai het hoog sowieso graag wat terug op mijn gitaar of amp......Ik heb een oude Ibanez WH10, en hiervan is mij nooit opgevallen dat die tonesuckte, maar de reissue (WH10V2) is echt een drama, schandalig gewoon zoals dat ding toonzuigt.
Ook een GCB-95 is behoorlijk funest voor je toon.
Ze halen echt veel meer uit je toon dan alleen wat hoog, je hele signaal wordt nadelig beïnvloed.

Nu gaat m'n signaal eerst naar een gebufferde tubescreamer, vervolgens alleen maar TB pedalen.
Ik weet echter niet of mijn nieuwste pedaal, een Ibanez DL10, ook TB is, maar ik heb nog geen tonesuck kunnen ontdekken van dat pedaal.

Mephistocles
29 april 2010, 23:58
Niet kijken. Wat niet weet wat niet deert. Als je het niet hoort, is het er niet. En zeg nou zelf... boss pedaaltjes zijn niet tb, maar zoveel snoepen ze nou ook weer niet. Ja okee, een beetje meer ruis, een beetje meer tonesuck... Wie hoort dat...

Ik heb juist dat juist al die buffers mn tone wergzuigen. Neem een fetboost, germaniumboost/overdriveachtigding, een tubescreamer, etc... De ene booster geeft wat meer hoog, de ander wat meer midden. Ik heb juist dat ik mn bas door al die buffers kwijt raak...

Henri H
30 april 2010, 00:28
Blijkbaar zit er veel verschil in buffers.
De buffer in een GCB-95 b.v. is gewoon een slecht ding, maar die van m'n Maxon OD808 is prima.

TimS
30 april 2010, 01:03
Die in de GCB-95 is inderdaad ruk, maar de buffers in m'n DT-10, Malekko Ekko 616 en CE-2 heb ik geen last van.

Klopt het trouwens dat mensen de buffer in de CE-2 slecht vinden? Ik heb daar zelf niets van gemerkt namelijk.

Dirk_Hendrik
30 april 2010, 07:02
Klopt het trouwens dat mensen de buffer in de CE-2 slecht vinden? Ik heb daar zelf niets van gemerkt namelijk.

Sigh, nog maar een keer. Niet snappen is niet gelijk aan niet hoeven lezen;


De meeste bossen en ibanezzen in die categorie hebben een pre en een deemphasis filter om ze wat ruisvrijer te houden. Het bypass signaal gaat echter wel door die filters heen en wordt als gevolg daarvan in elk geval qua fasegedrag behoorlijk mishandeld. Da's gemakkelijker hoorbaar dan die 4% amplitudeverlies.

Ja dus.

EuroCinema
30 april 2010, 19:57
Blijkbaar zit er veel verschil in buffers.
De buffer in een GCB-95 b.v. is gewoon een slecht ding, maar die van m'n Maxon OD808 is prima.

Volgens mij (d_h, help!) zit het verschil in meer dan de buffer alleen, het hele bypass-circuit heeft ermee te maken.

Verder heb ik hier een boutique true bypass RMC wah en een cheapo crybaby, en het enige verschil wat ik hoor tussen die 2 is dat de crybaby wat hoog wegneemt.

driftkop
30 april 2010, 20:12
Blijkbaar zit er veel verschil in buffers.
De buffer in een GCB-95 b.v. is gewoon een slecht ding, maar die van m'n Maxon OD808 is prima.

Ik heb de buffer in mijn GCB95 eruitgehaald volgens de instructies op de stinkfoot (http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/mods/dunlop.htm) website. Geen idee of het wat uit heeft gemaakt, ik kan toch niet goedspelen met een wah :seriousf:

Henri H
30 april 2010, 20:59
Volgens mij (d_h, help!) zit het verschil in meer dan de buffer alleen, het hele bypass-circuit heeft ermee te maken.

Verder heb ik hier een boutique true bypass RMC wah en een cheapo crybaby, en het enige verschil wat ik hoor tussen die 2 is dat de crybaby wat hoog wegneemt.Wat dat eerste betreft, dat laat ik ook aan onze vriend D_H over, heb ik ook geen verstand van. :noob:
Wat het 2e betreft, wellicht dat het nog uitmaakt welke amp/gitaar en/of overige pedalen je gebruikt?
Ik hoorde, vooral op m'n Marshall JCM 800, een groot verschil met of zonder originele GCB-95.
M'n HOOK en Stiletto hadden er minder last van.


Ik heb de buffer in mijn GCB95 eruitgehaald volgens de instructies op de stinkfoot (http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/mods/dunlop.htm) website. Geen idee of het wat uit heeft gemaakt, ik kan toch niet goedspelen met een wah :seriousf:Ik heb hetzelfde gedaan, zo'n maand geleden, en ik hoor wel degelijk verschil, én ik vind een wah één v.d. leukste gitaareffecten. :hippie:

EuroCinema
30 april 2010, 21:14
:seriousf: kan zijn, op een Marshall suckt mijn toon sowieso altijd, ik kan niet met die dingen overweg

Henri H
1 mei 2010, 19:48
Haha, er zijn ook maar weinig jazz-gitaristen die een Marshall gebruiken. ;)
Rockers des temeer.

johantipker
1 mei 2010, 21:08
Haha, er zijn ook maar weinig jazz-gitaristen die een Marshall gebruiken. ;)
Rockers des temeer.

ik heb in het verleden enkele jaren over een Marshall Valvestate 265 gespeeld.
daar kon ik een hele gave Sco-tone uitkrijgen..:ok:
maar een valvestate is natuurlijk geen echte (manne) Marshall :D

Eigenlijk heb ik de laatste 4 jaren bijna uitsluitend akoestische gitaar gespeeld..... de laatste tijd begint de elektrische gitaar weer te kriebelen...
En dan ervaar ik vervolgens de dikke jazzgitaar als te zompig... en te log...
Eigenlijk ben ik op zoek naar een akoestische gitaartone, maar op het moment dat ik de western gitaar ga versterken ervaar ik een en al tonesuck. Alsof al die piezo & soundhole pickups (die gouden bergen beloven) alleen maar de tone verstieren die je in je hoofd hebt.
En dan blijkt dat een eenvoudige (nep) strat (Richwood) rechtstreeks aangesloten op een Fender achtige amp al een stuk dichter in de buurt komt, bij wat je in je hoofd hebt, raar he?

Overigens is elke schakel die je tussen je gitaar en je versterker aansluit hoorbaar. Of het storend is, is een tweede...
Ik heb ervaren dat een gitaar met EMG pickups waanzinnig kan klinken via een Boss ME50 met veel drive, terwijl ik dezelfde ME50 als tonezuigend ervaar icm met mijn jazz gitaar. Daarom heb ik een DIY troe baaipez looper, waarmee ik de ME50 uit de signaalketen kan schakelen. De extra meters kabel hoor je dan wel weer terug (bij een jazzy neckhumbucker tone kan een lange kabel op precies de goeie manier wat tophoog wegfilteren) , behalve met de gitaar met EMG's die ik troe baaipez zoiezo al een beetje indirect vind klinken. En zo blijf je bezig...:cheerup: