PDA

View Full Version : Amp droger geluid geven (5150, mesa dual rectifier)



xmichielx
19 januari 2010, 11:32
Hi,

Ik heb het volgende probleem:
Ik heb een Laboga MR Hector, Peavey 5150 en 6505 en Mesa Dual Rectifier 2 channel gehad of heb ik nog.
Deze amps staan bekend om dat ze lekker veel gain hebben en mits goed ingedialed ook een lekker strak geluid hebben (evt met een maxon od pedaaltje er voor).
Ik heb een Orange V30 en een Laboga V30 en gisteren ook nog over een Mesa oversized V30 en Marshall 1960 lead gespeeld.

Mijn probleem: no mather welke amp ik gebruik, mijn geluid is flink verzadigd (wat op zich prima is) maar ik wil dat mijn geluid juist wat droger is:
Toch genoeg gain hebben en punch maar wel een mooi droog geluid.
De andere gitarist in de band heeft en Mesa 2:90 met JMP-1 en die heeft een kneiterhard droog strak geluid met enorm veel punch.
Volgens mij moet ik uit mijn peavey 5150 of 6505 ook zo een vol droog geluid halen.
Ik gebruik volgens mij te veel high gain elementen in mijn keten waardoor het juist zo verzadigd (te verzadigd mijnerziens) is:
-Flying V met SD Blackout
-Peavey 5150 op ryhthm channel (vind ik strakker en mooier klinken dan het lead channel) gain op 7 (rhytm he?!) en mid,bas,treble allemaal rond de 6. (presence en resonance idem)
- Orange V30 klinkt wel wat donkerder dan de Marshall 1960 lead (Orange is straight en de Marshall is angled)
- Pre amp buisjes heb ik vervangen in mijn 5150 (doe ik bij al mijn amps) door Tung Sol in V1 en de rest JJ of Shuguang en een Sovtek LPS in de laatste V5 positie
- Maxon od 820 om de bassen strakker te krijgen en wat meer mid toe te voegen, ook geef ik iets van gain mee om mijn versterker wat meer punch te geven.

Ik vermoed dat ik het volgende moet doen :
- Evt de SD blackout door EMG 81 vervangen daar de EMG's iets droger en strakker klinken vind ik.
- Ipv allemaal high gain pre amp buisjes misschien gewoon wat JJ en sovteks in de pre amp stoppen om zo de gain wat te dempen en wat droger te krijgen.
- Gain van de 5150 zo laten, maxon od 820 gain er uit draaien, evt ook de gain van rhythm kanaal van 7 op 6 zetten en meer met master volume gaan doen (tip van amon amarth ;) )
- evt anders cab gebruiken, het viel me op dat iig de angled cabs meer in je face zijn omdat de speakers op je oren gericht zijn. de laboga moet ik nog proberen, ik vermoed dat die wat meer open klinkt.

Heeft iemand nog tips hoe je je geluid droger kan maken (bijv gain, mid, overdrive pedaal, cab of pre amp buisjes etc.)

Ik ben iig benieuwd naar mensen hun ervaring :)

interessander
19 januari 2010, 11:54
Ik zal even antwoorden uit eigen ervaring, reagerend op de opties die je zelf aangeeft:

- Evt de SD blackout door EMG 81 vervangen daar de EMG's iets droger en strakker klinken vind ik.
EMG klinkt erg strak maar toch ook vrij verzadigd/compressed, een high output passief element die erg droog klinkt is een Dimarzio Evolution bijvoorbeeld. Dit element had ik in mijn oude Dean Flying V en deze klonk droog en strak over een 5150.
- Ipv allemaal high gain pre amp buisjes misschien gewoon wat JJ en sovteks in de pre amp stoppen om zo de gain wat te dempen en wat droger te krijgen.
Goed idee, je zou ook eens een 12at7 in V1 of V4 kunnen testen. Ik sprak eens met een grindcore gitarist die dat had gedaan in een 5150 en die had een droog high gain geluid.
- Gain van de 5150 zo laten, maxon od 820 gain er uit draaien, evt ook de gain van rhythm kanaal van 7 op 6 zetten en meer met master volume gaan doen (tip van amon amarth ;) )
Ik zou sowieso enkel boosten met de gain vrijwel dicht en de level vol open.
Wat ook helpt is minder bas in de pre-amp draaien en een EQ in de loop voor meer controle over je geluid, dit werkte bij mijn oude 5150 erg goed.
- evt anders cab gebruiken, het viel me op dat iig de angled cabs meer in je face zijn omdat de speakers op je oren gericht zijn. de laboga moet ik nog proberen, ik vermoed dat die wat meer open klinkt.
Voor een droog geluid kan ik je de ENGL V60 cab aanraden, of anders de speakers, deze zijn tweedehands vaak voor een redelijk bedrag te vinden. Ik heb nu een Mesa non-oversized met een mix van V30 en EVM 12L's, en met enkel V30's had deze iets te veel fizzy hoog vergeleken met de ENGL. Nu met de EV's heeft hij meer druk en punch, maar de ENGL klonk droger, bijna stug.

caliban
19 januari 2010, 12:15
Een rectifier vind ik veel te droog klinken. MR Hector nog niet over gespeeld. 5150 vind ik ook een boost kunnen gebruiken omdat ik anders de gain te ver openzet (en dan gaat het slordig klinken). Nu denk ik dat een boost je geluid net minder droog maakt, meer gesatureerd, maar dat hangt af van je definitie van droog :)

AART
19 januari 2010, 12:29
Ik heb zelf ook een voorliefde voor droge sounds, en misschien moet je eens een andere amp proberen. Een Rectifier is totaal niet droog, das een stugge spons. Laboga ken ik niet en de 5150 is wel strak en gefocust, maar fuzzy in het midhoog/hoog.

Probeer eens een VHT Sig-X, Deliverance 120 of een Ultra Lead, die amps zijn echt droog, strak en helder, of een boogie Mark III of IV.

Ik speel zelf op een Mark IV en de recto oversized cab maakte ook al een wereld van verschil tov een 1960A(V).

Mijn tips: Gebruik niet te veel gain, probeer eens een Mesa oversized cab en test één van die VHT amps.

Thiez
19 januari 2010, 13:05
Ik heb zelf een engl blackmore en heb hier idd in de V4 positie een ECC81 ipv ECC83 inzitten. Dit vond ik een hele verbetering voor de versterker. Zou je misschien eens kunnen proberen. In de V1 positie zou ik niet zo heel snel doen. Heb ik ook geprobeerd maar dat haalde naar mijn mening de power uit de versterker. Hij beukte veel minder.

Negative K3 fan
19 januari 2010, 15:29
andere cab!! Neem je main amp eens mee naar een gitaarwinkel en probeer daar een lading verschillende speakerkasten. Ontzettend grote verschillen, zelfs met dezelfde speakers in verschillende kasten.

xmichielx
19 januari 2010, 17:06
Dus wat ik een beetje voor tips kan vinden:

- pre amp: probeer hier mee te spelen en evt een wat minder felle ecc83 een 12avt7 of andere mildere pre amp
- pickup laten zitten en evt een andere pickup kan wel maar is niet echt nodig
- evt andere amp maar volgens mij moet een peavey 5150 ook strak en droog klinken (iig van wat ik hoor van andy sneap is dat erg strak en puik geluid ;) )
Dit vind ik een mooi geluid (eerste is een 5150 blockletter):
http://www.youtube.com/watch?v=oiqTxktTEm8
- andere cab of andere speakers: V60 of EVoice speakers..hoe zijn de eminence speakers of bijv cabs van krank? Kool en elfring kan misschien hier in voorzien? Mesa oversized heb ik getest en vond ik wel goed maar als je er vlak voor staat vond ik het toch wat rommelig. De orange is daarin wel strakker maar donkerder..de marshall was meer open maar miste punch. (cheapo 1960 lead cab)

VHT is heel droog maar vind het geluid weer te droog waardoor het net klinkt of je geen gain hebt of zo..ik weet het niet..van wat ik heb gehoord ben ik niet zo blij mee.
Bands die ik erg te pruimen vind:
Arch Enemy
Machine Head
Carcass
Cryptopsy

xmichielx
19 januari 2010, 17:10
andere cab!! Neem je main amp eens mee naar een gitaarwinkel en probeer daar een lading verschillende speakerkasten. Ontzettend grote verschillen, zelfs met dezelfde speakers in verschillende kasten.

Probleem is wel dat juist gitaarwinkels maar een beperke hoeveelheid cabs hebben en je je geluid niet hard mag zetten. Wat in mijn ogen wel een verschil is ivm band geluid of woonkamer geluid.
Maar merkte dat het geluid wel heel anders is tussen als die cabs maar niet dat opeens 1 van de cabs me geluid droger maakte..

interessander
19 januari 2010, 17:20
De voorbeelden die je nu noemt qua bands zou ik niet gauw droog noemen qua sound. Vooral Cryptopsy en Arch Enemy vind ik vrij gesatureerd klinken.
Wel zijn het allemaal voorbeelden van gebooste 5150's danwel Recto's.

Voor de Heartwork sound zou je een Marshall Guv'nor (de oude) kunnen proberen als booster.
Ik heb deze sound zelf geprobeerd te benaderen met een Maxon od-808 en een grafische EQ in de loop van een 5150 (1), ik heb ook ooit een BBE sonic maximizer gehad maar daar wordt je sound alles behalve droog van!
Swansong van Carcass is wel een stuk droger (zou ook wel eens het crunch channel van een 5150 kunnen zijn)

Verder vond ik de EMG 81 icm een 5150 wel erg fizzy worden, actieve pickups zoals de Dimarzio Evolution en de Superdistortion werkten voor mij beter.

Maar wat Negative K3 fan zegt: Het is goed om eens andere kasten te testen, daar zit vrij veel verschil in. Bovendien hoef je er niet direct voor aan je gitaar of amp te gaan sleutelen!

Edit: wat je zelf al aangeeft over de standaard Marshall kast die punch mist: een andere cab geeft misschien niet direct een extreem ander geluid, maar kan qua gevoel heel anders reageren op je versterker. Ik vond de eerder genoemde ENGL V60 kast vrij droog, maar daardoor ook redelijk stug, de mesa kast klinkt veel vloeiender.

xmichielx
19 januari 2010, 17:29
Ja het mag wel wat saturation hebben (zie alle 5150 bands die ik opnoem) maar ik heb een soort van hoog mid geluid of zo..fuzzieness die alleen tof klinkt maar zodra de andere gitarist gaat spelen met zijn 2:90 en jmp-1 dan klinkt zijn geluid net wat voller en snijdt beter door de mix.
Nu kijken of ik evt mijn Orange ga ruilen met iemand die een Orange zoekt.

AART
19 januari 2010, 18:59
Laat iig de boost helemaal weg en zet de gain op de 5150 niet hoger dan 5, dan krijg je al aardig dat geluid denk ik icm downtunen. Gain lager = rauwere sound.

caliban
19 januari 2010, 20:44
Een Orangecab klinkt geweldig, ik zou niet weten waarom je die wegdoet.

xmichielx
19 januari 2010, 20:57
Het is nog niet zeker dat ik hem weg doe maar als ik hem in de band opzet bespeel klinkt ie doffer dan bijv een marshall 1960 lead..die wel angled is.
Een Orange klinkt in je eentje misschien tof maar hij legt het bij mij af tegen andere cabinetten denk ik. (althans de test met de mesa en marshall logen er niet om).
Maar ik ga eerst proberen om mijn sound van mijn amp iets anders te krijgen, heb nu een filmpje gemaakt met mijn iPhone om zo de verschillen vast te leggen met verschillende V1 pre amp buisjes.
Amp: 5150
Gitaar: Gibson flying v met SD blackout pickup
Pre amp buisjes gebruikt: tung sol, ehx, sovtek lps en shu guang 8th of 9th generation.
Ik zal zo de link posten, ik merk wel dat het niet ideaal is aangezien :
- ik niet echt lekker engels praat
- de amp het ook niet fijn vind om steeds uit en aan gezet te worden ;)
- de iPhone het geluid niet goed kan registreren doordat hij te ver staat en meer oppakt van het geluid van de snaren op mijn gitaar die lawaai maken.

Oordeel zelf : http://www.youtube.com/watch?v=xA8Wa8AN33w

Als je ze zo achter elkaar hoort hoor je amper verschil, het is minimaal (zeker via een iPhone). maar als je de akkoorden pakt en niet de gedempte stukken hoor je iig bijv tussen de tung sol en de ehx een verschil.
Zo vind ik zelf de EHX een stuk sprankelender en iets minder gain waardoor deze droger klinkt , hetzelfde als de sovtek LPS..de tung sol is iets te veel gain waardoor het wat wolliger klinkt.
Als iemand een mening heeft over het geluid verschil hoor ik het graag.
Oh ja..let svp NIET op mijn speel en grammaticale fouten ;) Het ging mij puur om de toon..c'est tout

Open akkoorden E:
tung sol: 1:27
ehx: 3:29
sovtek: 04:40/05:46
nameless/shuguang 8/9th gen: 08:00
mesa: 09:22/10:30

Ik merk dat de tung sol de slechte is van het rijtje, natuurlijk speelt zaken zoals volume en band ook mee, maar merk gewoon hier en op de opnames dat hij te modderig/donker is.

muziekschuur
19 januari 2010, 22:40
De nieuwe Peavey 3120? Is dat een optie?

Je mist geen laag ? Dan is een Rivera cab met subwoofer een optie? Of hang even een 4x10 van de bassist aan je versterker erbij (naast je favoriete 4x12). En kijk of het extra laag iets voor je doet? Die zag ik laatst op marktplaats voorbij komen met verdacht weinig biedingen. ?

Ik ben geen metalman, maar ik dacht dat op dit moment Slipknot met die spullen speelt? Een rivera Knucklehead is misschien ook een optie...

Misschien rare vraag, maar is je speakerkabel tussen amp en kast goed? Zodra daar een slecht contact is heb je veel definitieverlies... Het is maar een check... (een slechte soldering (hij ziet er dan dof uit) in een schakeling kan kleine barstjes hebben, daardoor is de definitie dan minder.... Aantippen van de solderingen lost dat dan op.... )

AANVULLING;

Ik heb net je filmpje gezien. Goede kwaliteit. Ja ik hoor je snaren, maar de versterker clipt de onboard microfoon van de telefoon niet. Dus top.
Kijk even hier naar. En ga dan meteen naar 7.10 minuut. Hij zit eerst te pingelen (net als de EVH 5150III heeft die versterker nu een fenderish cleen).
http://www.youtube.com/watch?v=AJkWbkBW4p8

AANVULLING 2; Zou een grafische eq voetpedaal je helpen?

mmrizio
20 januari 2010, 09:40
Ik denk dat het gemakkelijkst is, om - behalve een booster ervoor - een EQ in de loop te hangen, zoals 'interessander' ook gedaan heeft [EDIT - en muziekschuur hierboven voorstelt]. Dan kun je rustig met de klankkleur gaan spelen. Bijvoorbeeld wat laag mid eruit filteren.

Tenminste: Als ik op een andere speakerkast speel, dan kan ik vaak met wat toonregelen mijn oude geluid wel weer bereiken. Waarbij het natuurlijk ideaal is als je de juiste kast vindt waarmee je de EQ weer overbodig kunt maken.

Of heb ik een verkeerd beeld van een droog geluid?

Maurice

interessander
20 januari 2010, 10:23
Ik weet niet wat je settings zijn maar ik zou de resonance vooral laag houden, en als je dan niet genoeg laag hebt kan een EQ in de loop dat wel compenseren. En een EQ heeft wat meer mogelijkheden om te finetunen.

Je kunt ook eens een patchkabel van je send naar de return laten lopen en dan de fx loop aanzetten, door de fx loop buffer schijnt hij dan ook wat opgepept te worden.

xmichielx
20 januari 2010, 11:21
Op zich ben ik over de frequentier tevreden, het zit hem meer om mijn scheur droog te houden.
Fear Factory demanufacture: dat vind ik nou een goed voorbeeld van een droog maar toch vol geluid. (volgens mij ESP met EMG en Zwaar gemodde marshall jcm 800 ).
De ehx en sovtek zijn wat minder gainy buizen (maar meer dan genoeg in een 5150) en gaven mij een wat strakker (minder gainy) geluid.
Ik moet het uiteraard ook nog proberen met het volume op 3 (stond nu op 1)

Negative K3 fan
20 januari 2010, 14:27
ik hoor meer acoustische gitaar dan versterkt :D Heerlijk geluid blijft dat toch die 5150, ik mis m'n combo als ik naar dit soort filmpjes kijk. Wat ik zo op kan maken is dat ik zelf de gain veel lager zou zetten, je gitaar verzuipt zowat in distortion (no offence!), op deze manier kan ik me voorstellen dat er in een band setting niet erg veel van overblijft. Zijn de clips ingespeeld op het lead of het crunch kanaal? Ik zie de gain knoppen op ongeveer 2 uur staan en dat is echt hoog bij deze amps.

xmichielx
20 januari 2010, 15:13
Lead kanaal, had ook rhythm gebruikt maar die vond ik op dit volume veels te bassig.
Gain rhythm staat op 7 en lead op 6.
Zou je alles 1 tandje terug schakelen?

Negative K3 fan
20 januari 2010, 15:20
voor thuis spelen misschien niet, maar voor repetitie/live/recording liever 2 tandjes terug.

Misery Signals
20 januari 2010, 16:19
Ik heb op mijn 5150 Blockletter de gain op 4 staan en speel met Duncan JB's in drop c, ESP Horizon Custom en Burny Super Grade. Gain op 4 is zowat de hoogst toegelaten non-fizzy gain vind ik.
Mijn sound is moddervet op een Orange kast.

MS

Marc Oblivian
20 januari 2010, 16:19
Het is inderdaad zo dat je je gain vrij laag moet houden op dergelijke amps om je geluid een beetje strak/droog te houden. Ik heb zelf een Powerball en daarvan zet ik voor mijn deathmetalband de gain slechts op een kwart of soms nog iets minder:-)

interessander
20 januari 2010, 16:40
Mijn gain stond bij de 5150 ook nooit hoger dan de helft, en hoe lager je stemt, hoe minder je nodig hebt om lekker zwaar te klinken vind ik.

Arvoitus
20 januari 2010, 17:16
De voorbeelden die je nu noemt qua bands zou ik niet gauw droog noemen qua sound. Vooral Cryptopsy en Arch Enemy vind ik vrij gesatureerd klinken.
Wel zijn het allemaal voorbeelden van gebooste 5150's danwel Recto's.

Voor de Heartwork sound zou je een Marshall Guv'nor (de oude) kunnen proberen als booster.
Ik heb deze sound zelf geprobeerd te benaderen met een Maxon od-808 en een grafische EQ in de loop van een 5150 (1), ik heb ook ooit een BBE sonic maximizer gehad maar daar wordt je sound alles behalve droog van!
Swansong van Carcass is wel een stuk droger (zou ook wel eens het crunch channel van een 5150 kunnen zijn)

Verder vond ik de EMG 81 icm een 5150 wel erg fizzy worden, actieve pickups zoals de Dimarzio Evolution en de Superdistortion werkten voor mij beter.

Ehm, volgensmij bedoel je passieve pickups?

Onder andere de versterkers gebruikt van favo bands:

Steer: Yeah, if I remember correctly, almost all of the guitar tracks were done with at least two amps going at onceone of them being a large amp, like the Marshall 30th Anniversary [on channel two], a Marshall SL-X 100 watt or the 5150, and then also more often than not, my 10-watt [Marshall] Valvestate micro-stack for extra texture.
Unlike a lot of other bands who do the kind of stuff that we do, we tend to use a lot of mids. I don't think some people realize how important middle is to a guitar sound.

- The More Things Change - guitar - was 5150 into marshall 30 watt vintage cab, 2 421's, tube screamer ,Telefunken mic pre's and GML 8200 EQ + SSL on mix down.

Doomsday Machine
Guitar - Chris was using the JSX peavey with the same cab

Wages of Sin -
guitar is (mainly) Engl savage 120 + 2 tracks of 5150.
Maarja, dat is in de studio. Heel wat anders dan in het echt.

Ik zou iig zo min mogelijk gain gebruiken en lekker veel mids.

interessander
20 januari 2010, 17:23
Ehm, volgensmij bedoel je passieve pickups?

Ja foutje, passief itt de actieve EMG.

xmichielx
20 januari 2010, 17:28
Dus de gain terug naar 5.
Hoe behoud ik mijn punch? Master volume en mids?
Heeft het zin om de resonance en presence knoppen ook nog aan te passen? Die staan nu beiden op 7

interessander
20 januari 2010, 17:35
7 vind ik ook vrij hoog voor resonance. Een 5150 klinkt ook een stuk minder fizzy als hij een beetje openstaat, en dan heb je ook niet zoveel resonance nodig als het goed is. Mids had ik volgens mij altijd zo rond de drie kwart.

Negative K3 fan
20 januari 2010, 18:46
Dus de gain terug naar 5.
Hoe behoud ik mijn punch?

Dat komt ook grotendeels uit je manier van spelen natuurlijk.

mmrizio
20 januari 2010, 19:49
Op zich ben ik over de frequentier tevreden, het zit hem meer om mijn scheur droog te houden.
Fear Factory demanufacture: dat vind ik nou een goed voorbeeld van een droog maar toch vol geluid. (volgens mij ESP met EMG en Zwaar gemodde marshall jcm 800 ).
De ehx en sovtek zijn wat minder gainy buizen (maar meer dan genoeg in een 5150) en gaven mij een wat strakker (minder gainy) geluid.
Ik moet het uiteraard ook nog proberen met het volume op 3 (stond nu op 1)

Fear Factory demanufacture http://www.youtube.com/watch?v=zyufeh5dD9s klinkt volgens mij zo vol omdat het flink gelaagd is. Zo klinkt het idd best lekker, maar ik denk dat als je een enkele track van het gitaargeluid solo hoort, dat het niet heel bijzonder is.

Maurice

xmichielx
21 januari 2010, 13:58
settings houden natuurlijk wel een beetje af van het soort cab en het volume ;)
Ik vind de gain tussen 5/6 het mooiste denk ik, daar zit genoeg punch in maar ook genoeg definitie zonder dat het zompig wordt.
Ook de pre amp buisjes waren leuk om mee te spelen, gisteren heb ik ook de v3, v4 en v5 er uit gehaald en daar sovteks in gedaan..die zijn minder gainy dan shuguang, jj, ehx en tung sol maar dat maakt het juist wat duidelijker in de 5150 vind ik.
Op de v1 en v2 heb ik een tung sol high gain en een ehx gezet..de ehx is een mooie pre amp in de 5150 die brengt de mid grom mooi naar boven van alle buisjes.
Hele misschien verander ik de tung sol ook door een ehx zodat het wat minder gainy is maar een mooie mid grom.
Zit er aan te denken ook om mijn orange v30 te ruilen tegen een koch v30 angled: die zou wat strakker moeten zijn, iets minder donker en meer in your face.
Wat vinden jullie van zo een deal?

caliban
21 januari 2010, 14:12
Wat vinden jullie van zo een deal?

Dat als ik het geld had, ik maar al te graag die orange zou willen :D

Van Koch-kasten heb ik weinig tot geen verstand, maar ik betwijfel of die echt veel strakker gaan zijn.
Probeer een zo klein mogelijke kast. Ik had een mesa halfback met vanonder in de closedback 2 v30's, boven zat uiteindelijk na een tijdje niks meer. En dat klinkt strak vind ik. En die cabs hebben vrij weinig interne inhoud.

Misery Signals
21 januari 2010, 14:17
Ik denk dat je van kleine 4x12's niet veel kleiner dan een Koch gaat tegenkomen. Die Koch is van mij geweest. Wereldklasse cab gewoon. En een PAK strakker als die Orange.

MS

caliban
21 januari 2010, 14:18
Ik denk dat je van kleine 4x12's niet veel kleiner dan een Koch gaat tegenkomen. Die Koch is van mij geweest. Wereldklasse cab gewoon.

MS

Zegt de man die er een gehad heeft (ja toch hè? :p). Dus dan zal het een goeie deal zijn voor de topic starter verwacht ik.

iWishmaster
21 januari 2010, 14:20
Ik was niet onder de indruk van Koch cabinetten: misschien komt het door de Jenssen speakers. Ik vind de punch en 'donkerheid' van Orange juist super, maar dat is heel persoonlijk ... Ik zou eens kijken naar de originele 5150 cabs, of anders Mesa: die klinken sowieso droog en vrij strak.

caliban
21 januari 2010, 14:31
Ik was niet onder de indruk van Koch cabinetten: misschien komt het door de Jenssen speakers. Ik vind de punch en 'donkerheid' van Orange juist super, maar dat is heel persoonlijk ... Ik zou eens kijken naar de originele 5150 cabs, of anders Mesa: die klinken sowieso droog en vrij strak.

5150 cab heb ik ooit gehad, onder mijn mark III (en onder een aantal marshall JCM's, heb een tijdje verschillende amps kort achtereen gehad). Prima cabinet, klinkt neutraal vind ik, misschien soms een beetje te scherp, maar ik denk dat de combinatie met een 5150 prima moet zijn.

xmichielx
21 januari 2010, 14:32
Ik was niet onder de indruk van Koch cabinetten: misschien komt het door de Jenssen speakers. Ik vind de punch en 'donkerheid' van Orange juist super, maar dat is heel persoonlijk ... Ik zou eens kijken naar de originele 5150 cabs, of anders Mesa: die klinken sowieso droog en vrij strak.

De koch v30 is een andere cab vanwege juist de v30 en geen jensen, de orange is mooi voor rock maar geen rete strak droog cabinet..en dat zoek ik toch wel een beetje voor de muziek die ik maak ;)

xmichielx
21 januari 2010, 14:33
Zegt de man die er een gehad heeft (ja toch hè? :p). Dus dan zal het een goeie deal zijn voor de topic starter verwacht ik.

haha sterker nog : het IS zijn cab die ik dan ga overnemen ;)

Misery Signals
21 januari 2010, 15:45
Zegt de man die er een gehad heeft (ja toch hè? :p). Dus dan zal het een goeie deal zijn voor de topic starter verwacht ik.
Ik heb vier Koch kasten gehad, waarvan drie V30. Die Jensen versie vond ik ook te steriel klinken. met V30's daarentegen hola pola.
Een Peavey 5150 cab vind ik zeer matig klinken. Dof...

MS

muziekschuur
21 januari 2010, 21:41
EVH cab?

Of misschien het nieuwe Peavey 3120 cabje?

xmichielx
22 januari 2010, 14:47
Hmm ja ik hoor dat de gewone peavey cabs wel ok maar ook niet ok zijn.
Ik ga wellicht eerst de koch v30 proberen aangezien ik met koch wel goeie ervaringen heb qua geluid en formaat.

Misery Signals
24 januari 2010, 02:35
Orange, ik kan er wel wat mee Michiel :)

http://users.telenet.be/bartmetde6snaren/Gear/Gitaar/DSC03500.JPG

MS

xmichielx
26 januari 2010, 15:44
Ja dat zal wel; ik vind de orange te donker klinken en niet goed passen bij high gain amps en een strak geluid ;)

Maar afgezien van MS zijn advies; welke v30 zouden jullie kiezen?
Engl v30 pro of Koch v30?
Ik zoek ook nog een mesa traditional v30 alhoewel de 5150 ook lekker klonk met de oversized cab.
Alle tips ben ik zeer van gedient :)

caliban
26 januari 2010, 15:48
@ ms:
O-ver-drij-ver :)
Zal wel supervet klinken!
Heb je daar zelf wieltjes ondergezet?

@ xmx:
Zoiets moet je eigenlijk kunnen vergelijken, alleen kan ik me geen winkel (eigenlijk ook geen particulier) voorstellen die ze allemaal samen heeft.

xmichielx
26 januari 2010, 15:56
Ja probleem is ook de Koch v30..die worden niet meer gemaakt :)

Misery Signals
26 januari 2010, 16:28
@ ms:
O-ver-drij-ver :)
Zal wel supervet klinken!
Heb je daar zelf wieltjes ondergezet?
Onder beide cabs staan setjes wielen van de Ikea.

Ik vind die Koch V30 echt beter klinken, zonet de Engl V30 getest in een winkel. Die Engl klinkt echt strak maar iets te droog. De punch van de Koch blijft iets organischer en vetter.

MS

casper innosence
26 januari 2010, 16:57
Ja dat zal wel; ik vind de orange te donker klinken en niet goed passen bij high gain amps en een strak geluid ;)

Maar afgezien van MS zijn advies; welke v30 zouden jullie kiezen?
Engl v30 pro of Koch v30?
Ik zoek ook nog een mesa traditional v30 alhoewel de 5150 ook lekker klonk met de oversized cab.
Alle tips ben ik zeer van gedient :)

Ik vond de Orange juist wel strak klinken. Maar kan me voorstellen dat ze met Recto's, Laboga's en 5150 wat te donker gevoiced zijn. Onder mijn Soldano is het (voor mijn muzieksmaak) een perfect match.

Was geen fan van de Koch kast, maar dit was de Jensen loaded kast. De V30 kast van Koch nooit zelf bespeeld, wel verhalen over gehoord. De Engl V30 vond ik niet heel bijzonder (wel beduidend beter dan de V60).

xmichielx
26 januari 2010, 17:07
Hij is ook wel strak maar ik merk gewoon dat een simpele marshall 1960 lead vele malen helderder klinkt dan de orange v30 en mijn 5150.
De engl klinkt interessanter ivm wellicht ook betere verkoop waarde maar de koch die ik vroeger had (denk jensens) was lekker helder en ook strak en genoeg punch. Ik heb alleen geen idee hoe de v30 klinkt.
Liefst test ik ze allemaal uit :)

xmichielx
26 januari 2010, 17:26
Ik vond de Orange juist wel strak klinken. Maar kan me voorstellen dat ze met Recto's, Laboga's en 5150 wat te donker gevoiced zijn. Onder mijn Soldano is het (voor mijn muzieksmaak) een perfect match.

Was geen fan van de Koch kast, maar dit was de Jensen loaded kast. De V30 kast van Koch nooit zelf bespeeld, wel verhalen over gehoord. De Engl V30 vond ik niet heel bijzonder (wel beduidend beter dan de V60).

Welke verhalen heb je hier over gehoord eigenlijk? :)

casper innosence
26 januari 2010, 21:06
Welke verhalen heb je hier over gehoord eigenlijk? :)

Dat die koch behoorlijk strak zou klinken. En n goeie combi was met n recto. Frankie NTB gebruikte die combi vroeger meen ik.

Dat doffe van die Orange, kun je dat er niet uitkrijgen met klooien met de EQ?

xmichielx
27 januari 2010, 13:14
Mja ik kan het wel eq-en maar ik wil dat gear van zichzelf al goed klinkt voordat ik allerlei rare dingen er tussen moet gooien of moet eq-en.
Ik gebruik redelijk veel mid en het viel me gewoon op dat ik met de identieke settings op een marshall 1960 lead , mesa oversized een veel strakker en open geluid haalde.

caliban
27 januari 2010, 13:38
Als je die standard marshall cabinet zo goed vindt, misschien is de peavey 5150 cabinet dan nog wel wat hoor. Ik zou die sowieso eens testen. De persoon die de mijne vroeger heeft overgekocht was een gitarist met wie mijn band toen een mini tour deed. De gitaristen speelden over onze cabinets met hun heads (hij had een 6505 of 5150, weet niet meer juist). Zelf had hij thuis een 1960 denk ik, en hij vond de 5150 cab geweldig klinken, wilde hem dus kopen. De band heet Maintain, je kan misschien hun myspace checken, hoor je misschien wat voor sound ze gebruiken.

xmichielx
27 januari 2010, 15:29
Ja ik ga nu voor de koch, als die niet bevalt kan ik MS de schuld geven ;)

casper innosence
27 januari 2010, 15:40
Mja ik kan het wel eq-en maar ik wil dat gear van zichzelf al goed klinkt voordat ik allerlei rare dingen er tussen moet gooien of moet eq-en.
Ik gebruik redelijk veel mid en het viel me gewoon op dat ik met de identieke settings op een marshall 1960 lead , mesa oversized een veel strakker en open geluid haalde.

Ik bedoelde ook de amp's eq ;) maar ik kan me wel voorstellen dat de amp op een andere kast heeeel anders klinkt. Met het testen van kabinetten kwam dr bij mij echt n heeeel andere instelling uit voor de Mesa kast. Daarentegen op de Bogner (slanted) en de Orange lag de sound dicht bij elkaar, waar de Orange strakker was en de Bogner net iets smeriger. Met de Orange ga je niet wegkomen met de zelfde EQ settings als op n Marshall 1960 (Standaard of Vintage) of n Mesa OS.

xmichielx
27 januari 2010, 17:49
Dat klopt ook wel maar ik heb mijn settings redelijk goed staan en denk niet dat meer treble, presence en mid mijn geluid heel anders maakt.
Kan ook het straight model liggen maar feit is dat de orange voor mij door een marshall met 5150 of mesa oversized met 5150 werd weggeblazen in de band setup.
Ik vind hem te donker klinken en had meer helderder geluid verwacht.
*ja, ik had hem eerst moeten testen en niet blind moeten kopen ;) *

caliban
27 januari 2010, 18:35
Die fout maken velen van ons af en toe wel. Ik heb mijn Orange cabinet ook zomaar gekocht zonder testen, en ben er heel tevreden van, dus het kan wel goed aflopen.

pol
27 januari 2010, 18:57
Ik heb hier eens een oudere orange cab met greenbacks getest, dat was een ramp, zeer overdreven boomy, doffige rommel dat daar uitkwam.

en lelijk, bah

Misery Signals
27 januari 2010, 19:00
Nou dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Ik vind ze super mooi.
Wat je zegt is wel waar. Ze zijn gewoon gebouwd om boomy te klinken. Voor mijn sound zijn ze ideaal. Als je een vintage dunne sprankelende sound wilt hebben, zijn dit niet de juiste cabs.

MS

pol
27 januari 2010, 19:05
met V30's zal het al wel stukken beter zijn, dat he ik nog niet getest, maar die cab was echt slecht

caliban
27 januari 2010, 19:11
Een V30 is op zich geen bassig ding, dus een bassige cabinet kan zo geen kwaad, kan het ding zelfs wat aandikken.

En ik vind ze ook mooi, mijn 2*12 vind ik vet uitzien, een vrij groot ding, sommige 2*12's zien er zo pussy uit :D

Liquid_Metal
27 januari 2010, 19:23
Over het gainverhaal heb ik nog wel een vraagje, misschien een beetje specifiek.
Ik zet de gain vaak ook zo laag mogelijk, want een verzadigd geluid verliest z'n strakheid. Op mijn amp is laag alsnog vrij hoog (6 of 7) want het is nou eenmaal geen metalamp (Groove Tubes Trio preamp). Maar ik gebruik ook een Tubescreamer en daar gaat mijn vraagje eigenlijk over. Als ik namelijk het volume van de TS op 10 zet krijg ik alsnog bakken met gain. Maar zijn er bepaalde handigheidjes wat betreft het instellen? Ik heb nu gain van de preamp op 7 staan en gain van de TS op 4, volume van de TS ook op 4. Ik heb eerst de preamp ingesteld en daarna pas de tubescreamer aangezet en ingesteld. Is dat verstandig, of kan ik beter alles aanzetten en dan instellen?

Ik heb overigens, om een beetje ontopic te blijven, een Harley Benton met V30's. Van wat ik heb gehoord zijn dat mijn favoriete speakers. Ik ben niet ontevreden over het cabinet, maar denk dat een beter cab me wel een beter geluid kan bezorgen. Ik ga binnenkort eens testen.
Overigens zou ik ook best naar een 6L6 eindtrap willen (en mijn Peavey Classic 50/50 dus ruilen).

jw009
28 januari 2010, 11:33
Vind dit een interessant topic en leuk om te lezen, maar wat wordt er verstaan onder een 'droog' geluid?? Kan me er nou niet echt iets bij voorstellen.

caliban
28 januari 2010, 13:45
Vind dit een interessant topic en leuk om te lezen, maar wat wordt er verstaan onder een 'droog' geluid?? Kan me er nou niet echt iets bij voorstellen.

Dat vroeg ik me ook al af van het begin. Ik versta onder droog weinig gesatureerd. Daarom vind ik het ook vreemd dat de TS een Tubescreamer gebruikt.

xmichielx
28 januari 2010, 16:33
Droog geluid: http://www.youtube.com/watch?v=4A_tSyJBsRQ#watch-vid-title
Dit vind ik te veel gain hebben, de scheur niet zo strak: http://www.youtube.com/watch?v=nK2hKqtu07A#watch-vid-title (krankenstein tops)
Onder droog versta ik voornamelijk niet te veel gain: veel definitie, weinig gain maar genoeg punch

Liquid_Metal
28 januari 2010, 16:39
Droog is dus meer strak. Maar ja, daar praat je bij Meshuggah ook ergens over man! Die schijnen vrij veel met modelling amps te doen btw.

caliban
28 januari 2010, 18:08
Ik denk dat Meshuggah over Line 6 is. Die tweede clip vind ik ook vet klinken, voor metal vind ik veel saturatie echt fiijn

Chris Winsemius
28 januari 2010, 18:10
Onder droog versta ik voornamelijk niet te veel gain: veel definitie, weinig gain maar genoeg punch

Dmv. een goed circuit en goede trafo's is dat zeker haalbaar.

pol
28 januari 2010, 18:17
Meshuggah speelt met axefx nu

Terminus
28 januari 2010, 19:26
Wat uit maakt is wat ze speelden op New Millennium Cyanide Christ.

http://www.ultimatemetal.com/forum/andy-sneap/222550-meshuggah-chaosphere-tone.html

In andere woorden, voor de superdroge Meshuggah sound van NMCC moet je een Marshall cab hebben met speakers die je normaal niet voor metal zou gebruiken.

caliban
28 januari 2010, 19:45
Die g12t75's zijn wel vrij typische metal speakers dacht ik.

mmrizio
28 januari 2010, 22:10
Dmv. een goed circuit en goede trafo's is dat zeker haalbaar.
Dit soort geluid is toch vooral voorversterkervervorming. Maken trafo's dan nog zoveel uit?

Maurice

caliban
29 januari 2010, 00:58
Ik geloof dat transformators belangrijk zijn voor een goeie sound, maar als ik zie wat ik met een andere preamp voor een ENGL Fireball kan krijgen van sound, en gezien de kleine en vaak slecht bestempelde transformatoren van de fireball, denk ik dat een gemiddelde transfo ook goed moet zijn. Iemand anders kan mijn sound misschien maar erg matig vinden!

xmichielx
30 januari 2010, 12:55
Maken trafo's echt zo veel uit op je geluid? ik merkte dat cab, pre amp en poweramp en de sd blackout erg veel uitmaken op mijn setup.
Ik ben nu erg tevreden met mijn geluid maar vraag me af of zo een trafo verschil zo een groot geluids verschil geeft..zit nu een hammond en peavey trafo in maar is het handig om die te vervangen door Mercury trafo's bijv?

caliban
30 januari 2010, 13:39
De post voor de jouwe is mijn ervaring. We hebben op de highgain shootout ook een JVM en JVM met andere trafo's gereamped, je kan de clips vergelijken. Ik weet niet meer wat de mensen toen ter plaatse ervan vonden. Verschil zit hem misschien ook wel in feel wanneer je zelf speelt, maar in jouw geval lijkt het mij zeker niet dé eerste best voorkomende oplossing. Er zijn megaveel parameters, ik zou het bij de meest eenvoudige houden. Juiste lampen, zeker zo belangrijk als de transfo's denk ik.

xmichielx
30 januari 2010, 14:17
ah ik heb 2 setjes quad gematchede buizen die super vet klinken in de 5150.
Er zitten nu 6l6 van JJ er in en die zijn lekker warm en punchy, heb ook mesa str 430's die klinken iets minder warm maar wel lekker strak en punchy.
Ik ga beiden misschien uitproberen met de repetitie.
Pre amp is tung sol high gain in v1 en v2 en de rest sovtek ; dat klinkt naar mijn gehoor het beste met de JJ 6l6 eindbuizen.
Morgen met repeteren ga ik ook over ee andere cab spelen en zal ik ook met wat minder gain gaan spelen en de maxon gebruiken zonder gain om het strak te houden zonder te veel gain te gebruiken.

schwalbe
30 januari 2010, 15:05
Misschien modden naar meer overall negative feedback? - zijn er uberhaupt mods die dat doen?

xmichielx
30 januari 2010, 15:12
wat bedoel je?

schwalbe
30 januari 2010, 15:20
Meer overall negative feedback = net ietsje minder vervorming, stukje strakker geluid bij dezelfde hoeveelheid saturisation en compressie.
Maar ik heb dus geen flauw idee of je daar simpel aan kan sleutelen zonder gevolgen voor de stabiliteit van de amp.

caliban
30 januari 2010, 15:24
Je kan meer gain wegknippen tussen gainstages of gainstages minder laten versterken door andere cathode-weerstanden bijvoorbeeld, maar dan maak je er een beetje een andere amp van hè. Ik zou zo veel mogelijk van het eigenlijk circuit niet zomaar veranderen. Anders zoek je beter een andere amp die je wat beter past.

xmichielx
30 januari 2010, 18:31
Ach ik vind het geluid nu al een stuk beter met andere buizen er in en iets minder gain.
Ik ga ook dikkere snaren op mijn gitaar doen zodat vooral bij gedempte mutes het wat strakker klinkt, de 0.54 is iets te dun voor het in C# gestemde geweld.
Denk dat ik gewoon het hier mee moet doen en vooral met de gain voorzichtig moet zijn.

Negative K3 fan
31 januari 2010, 14:36
Meer overall negative feedback = net ietsje minder vervorming, stukje strakker geluid bij dezelfde hoeveelheid saturisation en compressie.
Maar ik heb dus geen flauw idee of je daar simpel aan kan sleutelen zonder gevolgen voor de stabiliteit van de amp.

Meer negative feedback kun je in deze amps goed krijgen door de resonance en presence lager te zetten.

caliban
31 januari 2010, 14:43
Meer negative feedback kun je in deze amps goed krijgen door de resonance en presence lager te zetten.

Oké feedback in de PA dus

xmichielx
1 februari 2010, 11:13
Viel me op dat de maxon od-820 mijn geluid een stuk strakker en helderder maakt. Het is een duur pedaal (195 euro) maar is al zijn geld dubbel en dwars waard. De gain op de 5150 wat terug en rhythm channel en de maxon een klein beetje de gain en tone laten boosten is instant arch enemy geluid!
:blast:

caliban
1 februari 2010, 13:43
Viel me op dat de maxon od-820 mijn geluid een stuk strakker en helderder maakt. Het is een duur pedaal (195 euro) maar is al zijn geld dubbel en dwars waard. De gain op de 5150 wat terug en rhythm channel en de maxon een klein beetje de gain en tone laten boosten is instant arch enemy geluid!
:blast:

Zelf ook wel te maken voor 35 euro ofzo :).

pol
1 februari 2010, 14:54
of je koopt een ibanez ts7 voor 50 euro, zo'n enorm verschil zal dat toch niet geven denk ik ? is ook het tubescreamer circuit, enkel met een extra boost.

heb je die maxon 820 vergeleken met andere tubescreamers ?

ackm
1 februari 2010, 14:58
Misschien een noob suggestie want ik ben namelijk nog niet zo ervaren maar gebruik je veel pedalen? Ik heb ff niet de tijd om alles door te lezen.

Afijn , wat ik doe is minimaal 2 boss pedalen tussen de gitaar en mijn pre-amp zetten hier door word het geluid naar mijn idee droger (tonesuck?) ik hou beide pedalen dus gewoon uit. Ik hoor dat mensen hier vaak negatief over zijn maar ik zelf vind het bij mij mooier klinken als dat ik 1 boss pedaal of beiden weghaal.

Anders zou ik absoluut proberen gain terug te schroeven , ik speelde altijd met preamp rond 6 maar sinds kort op 4 en wat meer volume , geeft ook een steviger minder schel geluid vind ik.

Hoop dat je er iets mee kan :)

caliban
1 februari 2010, 15:06
Misschien een noob suggestie want ik ben namelijk nog niet zo ervaren maar gebruik je veel pedalen? Ik heb ff niet de tijd om alles door te lezen.

Afijn , wat ik doe is minimaal 2 boss pedalen tussen de gitaar en mijn pre-amp zetten hier door word het geluid naar mijn idee droger (tonesuck?) ik hou beide pedalen dus gewoon uit. Ik hoor dat mensen hier vaak negatief over zijn maar ik zelf vind het bij mij mooier klinken als dat ik 1 boss pedaal of beiden weghaal.

Anders zou ik absoluut proberen gain terug te schroeven , ik speelde altijd met preamp rond 6 maar sinds kort op 4 en wat meer volume , geeft ook een steviger minder schel geluid vind ik.

Hoop dat je er iets mee kan :)

Hoe klinkt het verschil tussen wel of geen pedalen op het cleankanaal?

xmichielx
1 februari 2010, 19:30
of je koopt een ibanez ts7 voor 50 euro, zo'n enorm verschil zal dat toch niet geven denk ik ? is ook het tubescreamer circuit, enkel met een extra boost.

heb je die maxon 820 vergeleken met andere tubescreamers ?

Ik heb ook de maxon od808 en de 820 is stukken beter en helderder dan de od820.
Mensen die dit pedaaltje na kunnen bouwen voor 35 euro adviseer ik dit snel maar te doen en hier heel rijk mee te worden.
Ik vind het geluid echt werelds..en met mij meerdere mensen (gitarist magazine en andy sneap bijv.)
Horen is geloven en ookal heb ik dit pedaaltje blindelings gekocht, hij is stukken mooier en strakker en helderder dan de od808. (maxon od808 is zelf ook geen slechte btw..)

caliban
1 februari 2010, 19:40
De verschillen in circuit zijn normaal gezien heel erg beperkt.

xmichielx
1 februari 2010, 19:48
Dat zal best, maar de tijd (en evt kosten) die ik er in moet stoppen en zelf zo een pedaal in elkaar moet zetten, weegt niet op tegen een perfect OD pedaal.
Daarnaast ben ik ook zo netjes niet als de makers van het pedaal.
Dan betaal ik liever voor kwaliteit dan dat ik zelf ga lopen hobby-en ;)

ackm
2 februari 2010, 06:56
Hoe klinkt het verschil tussen wel of geen pedalen op het cleankanaal?

Ik heb maar een kanaal ik gebruik een Peavey Windsor.

caliban
2 februari 2010, 11:37
Ik verwacht dat je door die twee pedaaltjes gewoon wat laag uit je gitaar kwijt bent (en misschien ook wel wat hoog). Blijft het mid over, dé bedoeling van een gitaar :)

interessander
2 februari 2010, 12:10
In plaats van twee Boss pedalen zou een Behringer misschien al wel volstaan :)
Als het voor jou werkt prima, maar ik vind het een van de vreemdste adviezen die ik hier heb gezien, bewust pedalen in de keten zetten om tonesuck te krijgen, en die pedalen niet eens gebruiken!

ackm
2 februari 2010, 12:24
In plaats van twee Boss pedalen zou een Behringer misschien al wel volstaan :)
Als het voor jou werkt prima, maar ik vind het een van de vreemdste adviezen die ik hier heb gezien, bewust pedalen in de keten zetten om tonesuck te krijgen, en die pedalen niet eens gebruiken!


Het is misschien niet zo gebruikelijk maar wat is er vreemd aan als ik er een beter geluid mee krijg?
Ik gebruik die pedalen soms ook wel , het is niet dt ik ze specifiek voor tonesuck heb gekocht.

interessander
2 februari 2010, 15:03
Het vreemde is dat de meerderheid hier tonesuck als iets ziet wat absoluut vermeden dient te worden met goede buffers, true bypass pedalen, dure kabels en dergelijke. Dit om een "beter" geluid te krijgen, dat wil zeggen, een geluid met zo weinig mogelijk signaalverlies.

Jij doet min of meer het tegenovergestelde om een "beter" geluid te krijgen.
En ik denk dat je met gebruik van je volume en tone knoppen op je gitaar wellicht een zelfde resultaat zou kunnen krijgen, door er wat hoog en wat volume uit te draaien bijvoorbeeld.

mmrizio
2 februari 2010, 17:26
Ik vind'm super! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en als je op zo'n simpele manier *jouw* geluid vindt, dan is dat geweldig. Andere gitaristen kopen jaar-in jaar-uit elke paar maanden een ander gitaarnet-verantwoord pedaaltje/versterker/gitaar/kabel/plektrum/setje snaren/.... Om 'm een paar maanden later te modificeren en/of weer door te verkopen op zoek naar een nog beter (?) geluid.

Laat je niet aanpraten dat het allemaal op een andere manier hoort. Ik zit ook best veel tijd op dit forum te lezen hoe het eigenlijk zou moeten klinken, en soms post ik ook nog wat. En af en toe vraag ik me af of we niet te ver doorschieten. Dan is het geweldig om te lezen dat het zoveel simpeler kan. Heerlijk!

Maurice

xmichielx
2 februari 2010, 17:39
Ehm..de mensen die hier je iets 'aanpraten' doen datgene wat miljoenen gitaristen doen.
Heb je zelf de tonesuck toegepast? het is een beetje oplossing die ongeveer gelijk is om je fornuis uit te zetten door een zwembad aan water er overheen te genieten.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden => maar niet elke weg is de beste weg en ipv dat ik 2 pedalen mijn geluid laat verpesten koop ik liever 1 goed pedaal die mijn geluid gewoon boost.

Terminus
2 februari 2010, 17:45
Plus, je hebt het hele topic de verkeerde kant op gestuurd. Het ging helemaal niet over pedalen of tonesuck.

caliban
2 februari 2010, 18:40
Plus, je hebt het hele topic de verkeerde kant op gestuurd. Het ging helemaal niet over pedalen of tonesuck.

Het ging inderdaad net over betere sound :p

mmrizio
2 februari 2010, 21:00
En da's nu net het lastige. We streven naar iets subjectiefs als een zo goed mogelijk geluid.

Dan is het ideaal om een aantal beheersbare factoren zo goed mogelijk te maken (gitaar, effecten, versterker, speaker) en de overige factoren (kabels, pedalen die uit staan) zo neutraal/transparant mogelijk.

Dus geven we bakken met geld uit om de hele keten te optimaliseren. Maar als potentieel ongewenste factoren ("tonesuck") in de praktijk het gewenste resultaat opleveren dan ben je toch gek als je je laat beinvloeden door allerlei theoretisch geneuzel?

Maurice

xmichielx
2 februari 2010, 21:10
Nogmaals: heb je zelf de tonesuck optie al geprobeerd?
Ik basseer mijn verbeteringen op datgene wat mensen vaker opperen..en wat blijkt nu: inderdaad mijn geluid is beter geworden door:
- ander speaker cabinet
- andere buizen
- gain te minderen en de maxon te gebruiken om ea wat strakker te krijgen

Bij sommige amps zijn bepaalde tweaks getest en bekend wat voor resultaat zij opleveren.
Ik durf deze tweak zo aan alle andere mensen die een 5150 hebben aan te raden..daarnaast doen studio boeren deze tweak ook.
Zo gek is het niet dat mensen je dan aanraden wat te investeren in bepaalde zaken, ik vraag er ook om geholpen te worden.

new deep
2 februari 2010, 22:17
Misschien een dual rectifier aanschaffen een optie om je geluid te verbeteren? :)

xmichielx
2 februari 2010, 23:02
Je bedoelt die amp die ik gisteren verkocht heb omdat ik hem stukken minder strak vind dan de 5150? :seriousf:
De mesa is redelijk strak te krijgen maar de 5150 is op metal gebied gewoon stukken strakker.
De cd's of amps die je strak hoort zijn zo ongelofelijk getweaked (bijv die van testament).
De mesa is helaas niet mijn amp ;)

caliban
2 februari 2010, 23:04
Je bedoelt die amp die ik gisteren verkocht heb omdat ik hem stukken minder strak vind dan de 5150? :seriousf:
De mesa is redelijk strak te krijgen maar de 5150 is op metal gebied gewoon stukken strakker.
De cd's of amps die je strak hoort zijn zo ongelofelijk getweaked (bijv die van testament).
De mesa is helaas niet mijn amp ;)

In de studio kunnen die gewoon heel erg goed klinken, maar zo krijg ik er ook niet zo veel uit.

minoin
2 februari 2010, 23:07
Misschien een dual rectifier aanschaffen een optie om je geluid te verbeteren? :)

hahahaha, soepel...

ackm
3 februari 2010, 09:27
IK zeg ook niet dat nieuwe buizen andere speakers etc geen betere oplossing zijn als tonesuck , maar het is toch het proberen waard? Ik ga er vanuit dat je toevallig wat pedaaltjes hebt liggen waarmee je het kunt uitproberen , ga vooral niet iets kopen omdat ik zeg dat het werkt.

Daarbij vind ik het lachwekkend dat mensen hier zeggen dat tonesuck je geluid verslechterd , dat hangt van zoveel dingen af zoals een eigen mening en dus moet iedereen dat lekker zelf uitproberen.

Nogmaals ik ben absoluut geen kenner en ik ga ook niet zeggen dit of dat is beter , ik geef je alleen een suggestie om te proberen en zeg dat het voor mij kan helpen als ik een bepaald (droger) geluid wil.

sjaak1990
3 februari 2010, 11:05
Groot deel van gilmours sound zit in tonesuck, als je ziet wat voor een pedalen hij gebruikt... Klinkt toch lekker! Zelf probeer ik tonesuck te voorkomen maar voor sommigen kan het misschien werken.

caliban
3 februari 2010, 11:08
Groot deel van gilmours sound zit in tonesuck, als je ziet wat voor een pedalen hij gebruikt... Klinkt toch lekker!

Hij gebruikt inderdaad belachelijk veel effecten. Daar moet tonesuck ontstaan, tenzij hij ze allemaal true bypass laat maken (ja toch?)

Rinze
3 februari 2010, 11:12
Hij gebruikt inderdaad belachelijk veel effecten. Daar moet tonesuck ontstaan, tenzij hij ze allemaal true bypass laat maken (ja toch?)
True Bypass heeft ook zijn beperkingen, als het eerste effect in de reeks vanaf de gitaar een buffer heeft ingebouwd kan er aardig wat achter hangen hoor. Wanneer de rest dan TB is scheelt dat wel, maar veel effecten, veel kabeltjes en lange kabels levert altijd verlies op, ook met TB. Daar is een buffer dan weer een oplossing voor.

Chris Winsemius
3 februari 2010, 11:13
Hij gebruikt inderdaad belachelijk veel effecten. Daar moet tonesuck ontstaan, tenzij hij ze allemaal true bypass laat maken (ja toch?)

Nope....

Heel veel truebypass-pedalen achter elkaar geeft ook/vooral tonesuck. (tig kabels, inputs, outputs, schakelaars, capacitaire belasting in behuizing, etc.).

DG gebruikt Peter Cornish boards en die zijn "zeer gebufferd"....

caliban
3 februari 2010, 11:40
Daarom dus de '(ja toch)' :)