PDA

View Full Version : Equalizer kwaliteit



lindstrom
19 januari 2010, 08:53
Mensen, ik zit in dubio.

Ik wil graag een Equalizer aanschaffen om voornamelijk sommige frequenties te snijden.
Nu is mijn oog gevallen op de Maxon GE601 maar ook op de MXR 6band.
Zit hier veel kwaliteitsverschil in? overgens scheelt het maar een paar tientjes maartoch...
Zijn er nog alternatieven? en nee, ik wil geen boss noch digitech/dod.

iemand?

the sure thing
19 januari 2010, 08:57
Ik heb de MXR 10 bands EQ gehad. Ik was er zeeer tevreden over. Geen ruis, aparte volume EN gain regeling. Met de 10 bands heb je net wat meer "snij" mogelijkheden dan de 6 bands. En de lichtgevende leds deden het op het podium errug goed :). Zoek op internet diverse shops af, de prijsverschillen kunnen groot zijn.

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/MXR10bandEQ.jpg

lindstrom
19 januari 2010, 09:09
Bedankt voor je reactie, echter is dit niet echt een optie. Hij moet aansluitbaar zijn aan de 9v chain. (had ik wellicht in de openingspost moeten vermelden)

de 10band is 18v

Ik denk dat de MXR 6band toch wel de voorkeur heeft over de maxon vanwege die lampjes, vind dat toch wel een toevoeging.

andere alternatieven?

Cageman
19 januari 2010, 16:23
De Artec 8 Bands eq, heb ik zelf. Werkt prima, ik gebruik m voor van alles en nog wat eigenlijk :D, geen ruis ook.

http://artecsound.com/effect/index.html

Btw, volgens mij zijn er kabeltjes om 2 outputs van een daisy chain samen te koppelen tot een 18 v ding.

lindstrom
20 januari 2010, 09:05
Btw, volgens mij zijn er kabeltjes om 2 outputs van een daisy chain samen te koppelen tot een 18 v ding.

wow, had ik dat maar eerder geweten haha. heb gisteren deze gekocht:

http://img188.imageshack.us/img188/9324/mxr6band1.jpg (http://img188.imageshack.us/i/mxr6band1.jpg/)

TimS
20 januari 2010, 12:29
Btw, volgens mij zijn er kabeltjes om 2 outputs van een daisy chain samen te koppelen tot een 18 v ding.
Nope, dat werkt alleen bij een voeding met geisoleerde uitgangen. Je kunt wel een snoertje kopen met een klein circuit er in van het voltage verdubbelt, maar die zijn hier lastig te vinden.

wow, had ik dat maar eerder geweten haha. heb gisteren deze gekocht:

http://img188.imageshack.us/img188/9324/mxr6band1.jpg (http://img188.imageshack.us/i/mxr6band1.jpg/)
Gefeliciteerd :) Hoe klinkt ie?

Keevinkos
20 januari 2010, 14:35
heeft de mxr 6 bands eq ook van die mooie lichtjes op elke band?:)

lindstrom
20 januari 2010, 14:37
heeft de mxr 6 bands eq ook van die mooie lichtjes op elke band?:)

ja :) :cheerup:

dml
20 januari 2010, 14:46
MXR 6 band EQ is wel een ruisbak.

lindstrom
20 januari 2010, 14:52
MXR 6 band EQ is wel een ruisbak.

Hoe bedoel je?

Ik ga echter alleen snijden in frequenties, niet boosten (waar eq's nog wel eens ruisen)

Marshallover
21 januari 2010, 01:29
Koop gewoon een 2e hands Boss GE-7 en laat 'm modden met een Monte Allums mod. Voor minder dan 75euro ben je klaar, het klinkt perfect en ruist niet.
Ik heb het reeds 2x gedaan en het bevalt me meer dan uitstekend! Gebruikt de equalizers als boost en als gewone "oppepper"

lindstrom
21 januari 2010, 08:24
Gefeliciteerd :) Hoe klinkt ie?

Zit nog in het doosje, ga hem over een week pas testen :S

lindstrom
21 januari 2010, 08:25
Koop gewoon een 2e hands Boss GE-7 en laat 'm modden met een Monte Allums mod. Voor minder dan 75euro ben je klaar, het klinkt perfect en ruist niet.
Ik heb het reeds 2x gedaan en het bevalt me meer dan uitstekend! Gebruikt de equalizers als boost en als gewone "oppepper"

Ik wilde juist geen boss.

Kim Wilson
21 januari 2010, 08:38
Ik heb de GE-7 nog ergens liggen, en het grote nadeel vond ik het beperkte aantal banden. Om mijn geluid strakker te maken, drukte ik het eerste schuifje omlaag, zodat ik minder last had van rommelbassen in het sublaag, daar heb je toch niks aan. Maar door het beperkte aantal banden is het bereik van het eerste schuifje al te groot. En bij die MXR 6-band is dat nog erger. Bij het eerste schuifje staat 100 hertz. Dat betekent dat hij tot zeker 150 Hz de boel beïnvloedt, en dat is te hoog. Daarmee schuif je teveel van je tone weg.

Als ik zelf weer een eq zou kopen, zou ik zelf voor de 10-band gaan, puur omdat je die veel specifieker kunt instellen.

Maar als volumeboost gaat die 6-band vast wel goed werken. Al heb ik daar zelf inmiddels andere opties voor op mijn board. :satisfie:

Veel plezier iig met die eq!

lindstrom
21 januari 2010, 08:47
Ik heb de GE-7 nog ergens liggen, en het grote nadeel vond ik het beperkte aantal banden. Om mijn geluid strakker te maken, drukte ik het eerste schuifje omlaag, zodat ik minder last had van rommelbassen in het sublaag, daar heb je toch niks aan. Maar door het beperkte aantal banden is het bereik van het eerste schuifje al te groot. En bij die MXR 6-band is dat nog erger. Bij het eerste schuifje staat 100 hertz. Dat betekent dat hij tot zeker 150 Hz de boel beïnvloedt, en dat is te hoog. Daarmee schuif je teveel van je tone weg.

Als ik zelf weer een eq zou kopen, zou ik zelf voor de 10-band gaan, puur omdat je die veel specifieker kunt instellen.

Maar als volumeboost gaat die 6-band vast wel goed werken. Al heb ik daar zelf inmiddels andere opties voor op mijn board. :satisfie:

Veel plezier iig met die eq!

dat is precies wat ik wil! laag wegsnijden.
Is een specifiek doel, het moet juist "dunner" gaan klinken in bepaalde stukken.
voor boosten heb ik een Custom Audio Electroncs linedriver/booster dus daar ga ik de eq niet voor gebruiken.

Nu zit ik nog met het volgende: kan ik hem beter voor of na mijn scheurpedaal zetten in de chain?

dus het snijden van laag van mijn humbucker (tonezone) voordat hij de reezafratzitz gaat? of het snijden van het laag van het geluid dat uit mijn reezafratzitz komt dus na het scheurpedaal?

Ik neig naar de eerste optie, het snijden voordat hij de reezafratzitz in gaat.

Kim Wilson
21 januari 2010, 08:57
Als je wil snijden, moet je de mid omhoog drukken.

En je eq helemaal aan het eind, vlak voordat hij je amp ingaat. Bij een zware distortion maakt het niet zoveel uit wat je erin stuurt, het zal altijd ongeveer hetzelfde klinken. Als je je EQ erna zet, heb je een heel scala aan mogelijkheden, omdat de EQ daar ook werkelijk wat doet.

Marshallover
21 januari 2010, 09:03
Ik wilde juist geen boss.

Je wil geen Boss omdat je de kwaliteit waarschijnlijk ruk vind. Daarom geef ik je de tip om een goedkope Boss te kopen en deze met een makkelijk mod te upgraden. Hiermee heb je voor een schijtprijs een perfecte EQ waarbij die MXR EQ's waarschijnlijk verbleken.... Maar goed, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten ;)

lindstrom
21 januari 2010, 09:10
Je wil geen Boss omdat je de kwaliteit waarschijnlijk ruk vind. Daarom geef ik je de tip om een goedkope Boss te kopen en deze met een makkelijk mod te upgraden. Hiermee heb je voor een schijtprijs een perfecte EQ waarbij die MXR EQ's waarschijnlijk verbleken.... Maar goed, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten ;)

Ik vind boss niet per difinitie ruk, de delays zijn aardig goed zelfs. maar het is ook een cosmetisch ding, ik vind het hele boss design er niet uitzien.
Ik ben een grote voorstandere van zo'n lekkere "klik" schakelaar switch zoals je die op de MXR pedalen vind.


Als je wil snijden, moet je de mid omhoog drukken..

Goeie tip, bedankt! deze neem ik mee in mijn achterhoofd als ik ermee ga tweaken.



En je eq helemaal aan het eind, vlak voordat hij je amp ingaat. Bij een zware distortion maakt het niet zoveel uit wat je erin stuurt, het zal altijd ongeveer hetzelfde klinken. Als je je EQ erna zet, heb je een heel scala aan mogelijkheden, omdat de EQ daar ook werkelijk wat doet.

Verassend, ik had er nog niet over nagedacht om hem helemaal aan het einde te zetten.

Kim Wilson
21 januari 2010, 09:15
Dirk-Hendrik benadrukte dat nog eens op de meeting. Je clipping stage (in dit geval dus jouw Emma) maakt er een bepaald geluid van. Het maakt ook niet veel uit wat voor gitaar je gebruikt, wat eruit komt, lijkt allemaal op elkaar. Een EQ heeft daar dus ook weinig invloed. Snap je?

lindstrom
21 januari 2010, 09:20
Dirk-Hendrik benadrukte dat nog eens op de meeting. Je clipping stage (in dit geval dus jouw Emma) maakt er een bepaald geluid van. Het maakt ook niet veel uit wat voor gitaar je gebruikt, wat eruit komt, lijkt allemaal op elkaar. Een EQ heeft daar dus ook weinig invloed. Snap je?

Ja, nu je het zo zegt is het wel heel logisch inderdaad.. Kim je bent wederom weer mijn held :ok:

lindstrom
1 februari 2010, 08:36
Even een updatje.

heb hem gisteren uitvoerig getest, en ben tot de conclusie gekomen dat:

- er geen ruis is
- het pedaal precies snijd wat ik snijden wil
- geen midboost nodig heeft
- degelijk gebouwd is
- mooie lampjes heeft

al met al, voor het doel waar ik hem voor gebruik (het snijden van het overschot aan laag in mijn sound op momenten dat het wat "lichter/dunner" moet klinken) het een perfect pedaal is.

Heb nog geen nadelen kunnen ontdekken aan het pedaal.

Ik neb tevreden!