PDA

View Full Version : Harde ruis in versterker



dutch.idiot
19 januari 2010, 00:25
Toen ik vandaag op mijn Gibson LP Studio aan het spelen was kwam er uit mijn amp (een fender super champ xd) een harde ruis die eerder nooit zo erg was. Voor de zekerheid heb ik het ook nog met mijn oude (versleten) fender strat geprobeerd maar ook daarmee gaf de versterker een afschuwelijke ruis.

Ik ga er vanuit dat de ruis veroorzaakt wordt door de shielding van de gitaren, maar zo erg had ik de ruis nog nooit meegemaakt. Een ruis hoorde ik wel vaker, dat ging dan echter om de te weinig gesjoelde gitaren. Nu ligt de oorzaak (denk ik) meer in de amp zelf.

Weet iemand een oplossing om de ruis (die volgens mij voor het grootste deel door de amp veroorzaakt wordt) op zijn minst te verminderen zonder de
gitaren helemaal te shielden?

Eko
19 januari 2010, 08:27
Ruis uit je amp kan allerlei redenen hebben. Ook omgeving kan storen. BV TL lampen en dat soort zaken. Ruist hij ook als hij in een andere kamer gezet wordt? Heb je hem wel op randaarde zitten? Zijn je kabels nog goed? Pedalen die lege batterijen hebben?
Veel topics zijn hier al over geschreven. FF zoeken en je vind veel info.

Rinze
19 januari 2010, 08:38
Ruis of brom? That's the question.. Je kunt pas naar oorzaken kijken als je weet of je geplaagd wordt door een ruis of een brom (of allebei).

Marc Oblivian
19 januari 2010, 10:14
Een ruis hoorde ik wel vaker, dat ging dan echter om de te weinig gesjoelde gitaren.



Sjoelen met je gitaren is ook vragen om problemen...

Serieus: een goede noisegate wil wel eens helpen. Ook goede kabels helpen tegen ruis.
Kijk ook even naar eventuele effectpedalen die je nu gebruikt: die kunnen ruis veroorzaken...wahpedalen doen dat bv wel eens.
Let ook op het stopcontact dat je gebruikt...moet geaard zijn.

Realeigo
19 januari 2010, 10:21
Sjoelen met je gitaren is ook vragen om problemen...

Serieus: een goede noisegate wil wel eens helpen. Ook goede kabels helpen tegen ruis.
Kijk ook even naar eventuele effectpedalen die je nu gebruikt: die kunnen ruis veroorzaken...wahpedalen doen dat bv wel eens.
Let ook op het stopcontact dat je gebruikt...moet geaard zijn.

Helaas zijn (bijna) alle adapter voedingen niet geaard. (1 spot, boss psa, enz.)
De meeste powerblocks wel. (Voodoo lab, Burkey, T-rex, enz.)

dutch.idiot
19 januari 2010, 13:59
Sjoelen met je gitaren is ook vragen om problemen...

Serieus: een goede noisegate wil wel eens helpen. Ook goede kabels helpen tegen ruis.
Kijk ook even naar eventuele effectpedalen die je nu gebruikt: die kunnen ruis veroorzaken...wahpedalen doen dat bv wel eens.
Let ook op het stopcontact dat je gebruikt...moet geaard zijn.

Sorry, ik bedoelde natuurlijk geshielde.

Ik had er op dat moment geen pedalen op aangesloten, zelfs niet de channel en fx-selector. Verder klonk de "ruis" als een verharde versie van de ruis die je hoort als je een ongeshielde gitaar ingeplugd zit of een zachtere versie van de ruis die je hoort als je de punt van je jack aanraakt als de amp aanstaat.

Ik probeer het zo ook nog even in een andere ruimte.

dutch.idiot
19 januari 2010, 14:10
Ik heb m net in een andere ruimte geprobeerd en ik had er inderdaad geen last meer van. Ik weet niet zeker of het aan de ruimte, andere apperatuur of een overbezette verdeelstekker ligt, maar ja, het is opgelost.

Iedereen bedankt voor de reactie en hulp.

cluseau
19 januari 2010, 16:26
Verder klonk de "ruis" als een verharde versie van de ruis die je hoort als je een ongeshielde gitaar ingeplugd zit of een zachtere versie van de ruis die je hoort als je de punt van je jack aanraakt als de amp aanstaat.

Tja, dat is toch echt BROM hoor. Bij ruis praten we over een hoge sissende klank zoals bij een FM radio zonder antenne. Als je hier een juiste diagnose verwacht gebruik dan wel de juiste termen bij de verschijnselen.

Frans.

dutch.idiot
19 januari 2010, 17:56
Tja, dat is toch echt BROM hoor. Bij ruis praten we over een hoge sissende klank zoals bij een FM radio zonder antenne. Als je hier een juiste diagnose verwacht gebruik dan wel de juiste termen bij de verschijnselen.

Frans.

Sorry dat je er last van had. Ik moet zeggen dat ik dat verschil niet echt begreep, nu wel dus. Ik neem aan dat iedereen wel begrepen heeft dat ik er last van had en dat het een irritant geluid was.

In ieder geval bedankt voor de hulp

Dirk_Hendrik
19 januari 2010, 18:19
OK! Komt ie weer:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=38500

dutch.idiot
19 januari 2010, 19:22
Ja sorry, nogmaals. Ik wist inderdaad van het bestaan van brom en ruis, alleen heb ik nooit een topic gelezen waarin duidelijk het verschil vermel stond, ik wist dat verschil dus ook niet. Het ging bij mij dus om brom, weer wat geleerd :p.

heinz3110
19 januari 2010, 20:20
Ja sorry, nogmaals. Ik wist inderdaad van het bestaan van brom en ruis, alleen heb ik nooit een topic gelezen waarin duidelijk het verschil vermel stond, ik wist dat verschil dus ook niet. Het ging bij mij dus om brom, weer wat geleerd :p.

De zee ruist, de bromvlieg bromt. Tis gewoon nederlands hoor. :)