PDA

View Full Version : Vervoeren Buizenversterker



MeneerJoost
18 januari 2010, 21:30
Heej gitaristen,

Ik hoop deze week mijn Marshall MA50C op te kunnen halen bij de muziekwinkel.
Mijn oom (tevens eigenaar van die winkel) had het er over dat je erg voorzichtig moet zijn met de buizen in je versterker.

- Altijd eerst laten afkoelen, voordat je hem verplaatst.
- Niet hard neerzetten etc.

Even over dat afkoelen want ik speel 6februari in een soort van battle of the bands en zal dan eigenlijk direct na onze speeltijd weer moeten inpakken.
Maar is dat dan niet gevaarlijk ofzoiets of ben ik een beetje té bang geworden?

Oja heeft er hier iemand ervaring en tips met het bouwen van een mooie flightcase (op wieltjes) want ik wil m'n versterktje wel goed onderhouden, behouden en safe vervoeren.

Thanks:hippie:

sjaak1990
18 januari 2010, 23:56
Als je hem versjouwt als hij warm is (liever niet doen) wees er erg voorzichtig mee en zorgt dat hij geen tikken krijgt maar dat het heel soepeltjes gaat allemaal. Zet hem dan even ergens neer om goed af te koelen en ga hem dan pas echt verjouwen.

Eko
19 januari 2010, 08:35
Niet bang worden! Een versterker gaat niet bij de eerste de beste keer optillen aan barrels. Tenzij je er mee gaat gooien. Wel heel voorzichtig optillen en , dat is belangrijker... rustig neerzetten. Als je op een festival speelt is er niet altijd gelegenheid om hem eerst af te laten koelen. Direct na het laatste nummer uitzetten , eerst je gitaar uitpluggen en opruimen en dan de amp rustig even achter het podium neerzetten.
Probeer de tijd tussen uitzetten en optillen op te rekken door bv rustig de gitaar in een koffer te doen en bv ook nog je pedalboard op te ruimen.
Een flightcase is een mooie verpakking , maar heeft ook z`n nadeel. Je bent snel geneigd om te veel te raggen met zo`n bak. De amp staat er immers toch in beschermd......
Een flightcase wil niet zeggen dat er niets meer kan gebeuren met zo`n versterker. Wel is het makkelijk om na zo`n festivaloptreden de amp op het onderstel van de flightcase weg te kunnen rollen. Mits het podium vlak is zonder hobbels van kabels e.d.

Thiez
19 januari 2010, 10:49
Ik heb een flightcase voor mijn cabinet met wieltjes en dan kan je overal verrijden.
Maar wanneer je dat met een versterker doet en zeker als hij warm is moet de ondergrond vlak zijn. Anders rammelt de versterker alle kanten op en dit is niet bevorderlijk voor de versterker.
Zoals al gezegd je kunt hem best verplaatsen zolang je geen korte schokken laat ondervinden. (rustig oppakken rustig neerzetten).
Zodra hij afgekoeld is kun je hem gewoon goed verplaatsen en dan durf ik hem ook vaak wel op mijn cabinet case te zetten en de hele stapel in 1 keer te verrijden. Ook dan kijk ik nog wel uit met korte knikken in de ondergrond. Even optillen bij dorpeltje enzo niet gewoon eroverheen malen.

pol
19 januari 2010, 11:05
zo gevoelig zijn ze niet, ok je moet er niet mee gaan gooien, maar dat laten afkoelen na een optreden is nu ook niet nodig. Ik heb daar nog nooit stukken mee gehad.

in de combo krijgen de buizen nog wel wat ergere trillingen van de speaker te verduren.

Kim Wilson
19 januari 2010, 11:21
Erger dan het wat ruw op de grond zetten? Denk het niet. Je moet altijd enigszins voorzichtig zijn met een buizenamp, maar zeker als ie nog warm is, kunnen de buizen snel stuk gaan door korte harde schokken.

PS, Joost heeft een PM.

Baker
19 januari 2010, 11:25
dat laten afkoelen na een optreden is nu ook niet nodig.


zeker als ie nog warm is, kunnen de buizen snel stuk gaan door korte harde schokken.

Maakt het nou wel of geen verschil of de buizen nog warm zijn?
En zo ja, waarom? Kan iemand dat uitleggen?

Kim Wilson
19 januari 2010, 11:29
Het schijnt dat warme buizen gevoeliger zijn. En aangezien ik liever geen risico loop, doe ik er maar wat voorzichtig mee. Het kan iig geen kwaad en is in de praktijk ook echt niet onuitvoerbaar. Als je er zelf maar bij bent.

TimS
19 januari 2010, 12:02
Er zit iets in buizen wat gaat gloeien en daardoor vrij zacht wordt als je buizen warm worden (of eigenlijk andersom). Dus met warme buizen moet je voorzichtiger doen ja.

Aca Ilic
19 januari 2010, 12:02
enige advies die ik je kan geven: nooit iemand anders je ampie laten verplaatsen/dragen, altijd zelf doen. Je hebt altijd van die overenthousiaste roadies die gauw-gauw iets weg willen zetten ;-)...

MeneerJoost
24 januari 2010, 22:04
Bedankt voor alle reacties! :)

Versterkertje was deze week nog steeds niet binnen gekomen nu maar hopen op dinsdag :S

Wat kost een degelijke case ongeveer?

Kim Wilson
25 januari 2010, 09:00
Als je hem zelf bouwt, ongeveer 100-120 euro. Bij een professioneel bedrijf ongeveer het drievoudige.

MeneerJoost
27 januari 2010, 23:55
Als je hem zelf bouwt, ongeveer 100-120 euro. Bij een professioneel bedrijf ongeveer het drievoudige.

Duur grappie, 100-120 is nog wel te doen dan.

Eventjes met me pa overleggen wanneer die tijd heb enzo om te helpen.

Harry
28 januari 2010, 10:24
je moet ook bedenken dat een versterker in een flightcase erg veel ruimte in de auto inneemt. Als je een bandbus hebt is dat helemaal niet erg, maar als je (zoals ikzelf) je spullen in een personenauto vervoert past het niet.
Ik heb er een hoes omheen zitten, en verplaats de versterker zelf, inclusief in de auto tillen. Kan zo niks mee gebeuren...

dezperado
28 januari 2010, 10:35
als je tegen een gloeilamp die heet is tikt zal de smeltdraad ook gauw breken
met buizen is het zelfde. vermijd schokken als ze heet zijn. Koelt best snel af
en je bent al gauw een half uur bezig met de rest op te ruimen.

Ik ben van de oude garde en vroegah.............. had je niks anders dan buizen
Heb nog nooit mee gemaakt na een optreden dat er buizen sneuvelden.

Speelde ooit op de Philips buizenversterker van Shocking Blue::zz:

lindstrom
28 januari 2010, 10:50
vermijd schokken als ze heet zijn.



eens meegemaakt, ruim een uur spelend en dus geheel warm flikkerde mijn marshall top van de kast op het podium.

gelukkig niks stuk maar was redelijk ferme tik.

dus al met al denk ik dat de buizen best wat hebben kunnen. Echter blijf ik wel voorzichtig met het vervoeren van buizenbakken.

kidrock
29 januari 2010, 04:33
Het nadeel met een flightcase is dat het allemaal erg zwaar wordt. Zeker met buizenversterkers die vaak nogal zware trafo's hebben. Zolang je de enige bent die je versterker vervoert, dan zou je kunnen overwegen om een stevige versterker hoes op maat te laten maken. Heb ik zelf ook gedaan bij 2 van mn amps.

DaveItUp
29 januari 2010, 09:29
Nooit aan gedaan. Geen tijd voor. Ook nooit speciaal voorzichtig gedaan, maargoed wellicht kunnen oude amps wat meer hebben :)

pol
29 januari 2010, 10:38
flightcase is goed als het moet gestapeld worden in de bandbus/vrachtwagen, als je het zelf vervoert is dat toch niet nodig.

fuchs
29 januari 2010, 17:40
@TS

http://versterkerhoezen.nl/

Is dit niks voor je?

Thiez
29 januari 2010, 20:43
op die site kost normaal een hoes 90 euro. Daar heb ik mijn flightcase voor gebouwd. Moet dan wel toegeven dat ik het hout gratis kon krijgen.
Maar het is idd wel, het word een stuk zwaarder ervan. Maar ik vind het in de auto zeker wel fijn.
Zeker omdat mijn versterker niet het enige is wat in de kofferbak staat. Mijn gitaarkoffer en pedalen kofffer gaan er ook in. En verder ligt er nog een hoop zooi in me kofferbak wat heen en weer loop te schuiven in de bochten dus vind het fijn als hij wat beter beschermt is en wat kan hebben. Als ik zie hoe die flightcase er inmiddels uit ziet ben ik blij dat ik geen hoes genomen heb.
Maar wellicht ligt dat aan mijn manier van vervoeren ;)

kidrock
29 januari 2010, 22:47
@TS

http://versterkerhoezen.nl/

Is dit niks voor je?

Yep! Die bedoelde ik ;)