PDA

View Full Version : solderen op achterkant van een potmeter



Cocobolo
18 januari 2010, 20:19
Hoi,
Gisteren heb ik met mijn neef de laatste hand gelegd aan zijn zelfbouw Tele Deluxe. We moest de elektronica nog solderen. Ik heb zitten worstelen met vooral het solderen op de achterkant van de potmeters. Nou kwam ik er achter dat de tip van mijn soldeerbout kapot is, er zit zelfs een gaatje in. Hij draagt dus volgens mij gewoon veel te weinig warmte over op de potmeter. Dus dat zal vermoedelijk het probleem zijn, ik zal een nieuwe tip bestellen.

Maar door dat gepriegel vroeg ik me af of er niet gewoon potmeters zijn met wat slimme connectors of zo, zodat je niet meer hoeft te solderen en toch goede verbindingen krijgt? Iemand ooit zoiets gezien ? Ik heb er al wat google-zoekopdrachten aan besteed maar kon het niet vinden. Zou toch leuk zijn als je het wisselen van hardware plug-and-play kon maken?

Ik kwam overigens een geweldig goed filmpje over solderen tegen :
http://www.youtube.com/watch?v=I_NU2ruz ... _embedded#

hassent
18 januari 2010, 20:24
Een goede soldeerpunt is inderdaad van levensbelang voor een goede warmteoverdracht en uiteraard speelt het vermogen, in het kader van de potmeter achterkant, ook een rol.
Het probleem bij potmeters is vaak dat de achterkant licht geoxideerd is of een soort vettig laagje heeft vanuit de fabriek. Je kan ook proberen om wat flux toe te voegen, dat reinigt het oppervlak en vergroot de soldeerbaarheid. Vaak is dit voldoende voor een goede soldeerverbinding.

Sanderltd
18 januari 2010, 21:15
Ik schuur meestal de achterkant van de pots op voorhand lichtjes op, zodat je inderdaad dat laagje oxidatie weghaalt, maar ook het oppervlak wat ruwer maakt zodat alles beter blijft zitten nadien.

Het makkelijkste systeem vind ik echter nog steeds het quick connect systeem van Emg. Dat werkt volledig met kleine stekkertjes en printplaatjes. Een heel degelijk systeem dat heel handig werkt.

Ik vond geen betere foto, maar hierop zie je de printjes op de pots:
http://www.dwmusicstore.com/images/products_large/BTCsystem.jpg
De printjes worden door Emg alvast gesoldeerd, nadien moet jij alleen nog maar de stekkertjes erin pluggen. :)
(Meestal zit er ook een klein "moederbordje" bij, waar ook de aardedraden etc. op aagesloten worden, zodat je bijna een volledig soldeervrij geheel krijgt.)


EDIT: Heb een betere foto gevonden:
http://lh3.ggpht.com/_vIW8Inklv8c/SmGQlBhh7vI/AAAAAAAACLI/Jc7bSGagvBQ/emg_spc_pot.jpg

Cocobolo
18 januari 2010, 21:34
...
Het makkelijkste systeem vind ik echter nog steeds het quick connect systeem van Emg. Dat werkt volledig met kleine stekkertjes en printplaatjes. Een heel degelijk systeem dat heel handig werkt.


De gouden tip!
De andere tips zijn ook absoluut nuttig want ik blijf heus wel solderen, maar ik heb voor een bepaald project graag iets waarbij ik makkelijker kan experimenteren en wisselen van elementen. Dit lijkt erg interessant daarvoor. Dat ga ik eens bestuderen! Dank :)

JER00N
18 januari 2010, 22:07
Uit ervaring weet ik dat een bout met veel vermogen het beste is. Met m'n 15 watt boutje kom ik er bijna niet doorheen, maar met het soldeerpistool van mn pa (zo'n ding van de praxis) gaat het prima (enige keer dat zo'n pistool wel handig is). Gewoon een grovere bout nemen dus, van 50 Watt ofzo en een flinke punt. Flux heb je niet echt nodig aangezien dat ook al in het soldeertin zit (meestal dan).

Plant
18 januari 2010, 22:33
Uit ervaring weet ik dat een bout met veel vermogen het beste is. Met m'n 15 watt boutje kom ik er bijna niet doorheen, maar met het soldeerpistool van mn pa (zo'n ding van de praxis) gaat het prima (enige keer dat zo'n pistool wel handig is). Gewoon een grovere bout nemen dus, van 50 Watt ofzo en een flinke punt. Flux heb je niet echt nodig aangezien dat ook al in het soldeertin zit (meestal dan).

Het probleem als je achterop de potmeter soldeert is dat je dan dat hele oppervlak voldoende warm moet zien te krijgen om het tin te laten vloeien. Bij boutjes met een laag vermogen stort de temperatuur bij kontakt maken in en dan vloeit je tin niet meer. Een 'dikke' bout met veer vermogen lijkt dan een oplossing, maar als je dan een keer een los dun draadje wilt solderen gaat hier al gauw zoveel warmte inzitten dat je meteen de isolatie eraf smelt.

Het mooiste is een temperatuur geregelde bout met verschillende stiften (fijne puntjes en 'poken'), ieder voor het juiste doel. Maar dat schaf je natuurlijk pas aan als je het regelmatig gebruikt, want dat is best een investering ;)

Marcel61
19 januari 2010, 01:16
De gouden tip!
De andere tips zijn ook absoluut nuttig want ik blijf heus wel solderen, maar ik heb voor een bepaald project graag iets waarbij ik makkelijker kan experimenteren en wisselen van elementen. Dit lijkt erg interessant daarvoor. Dat ga ik eens bestuderen! Dank :)

Marco,

Deze pots hebben een waarde van 25K omdat EMG active pickups zijn (door een batterij gevoed). Je hebt er dus niets aan als je 250K pots voor Tele pickups moet gaan gebruiken.

Marcel61
19 januari 2010, 01:22
Het probleem als je achterop de potmeter soldeert is dat je dan dat hele oppervlak voldoende warm moet zien te krijgen om het tin te laten vloeien. Bij boutjes met een laag vermogen stort de temperatuur bij kontakt maken in en dan vloeit je tin niet meer. Een 'dikke' bout met veer vermogen lijkt dan een oplossing, maar als je dan een keer een los dun draadje wilt solderen gaat hier al gauw zoveel warmte inzitten dat je meteen de isolatie eraf smelt.

Het mooiste is een temperatuur geregelde bout met verschillende stiften (fijne puntjes en 'poken'), ieder voor het juiste doel. Maar dat schaf je natuurlijk pas aan als je het regelmatig gebruikt, want dat is best een investering ;)

Uitkijken dat je de hete tip van je soldeerbout niet te lang tegen de achterkant van een pot aanhoud...want je verbrand deze en je kan je pot weggooien! Tin je draad voor, en schuur de achterkant van je pots voor een goede hechting met vrij grof schuurpapier (uitkijken dat het stof niet in de pot komt). Kijk eens op de Stewart MacDonald site voor nuttige soldeer tips.

Cocobolo
19 januari 2010, 07:38
Marco,

Deze pots hebben een waarde van 25K omdat EMG active pickups zijn (door een batterij gevoed). Je hebt er dus niets aan als je 250K pots voor Tele pickups moet gaan gebruiken.

Ja, dat had ik intussen ook gevonden op hun site. helaas.

Ik heb een Weller soldeerbout, en daar kunnen verschillende tips in. Ik zal die kapotte vervangen en ik heb ergens nog een andere maat tip, die zal ik opsnorren.
ik heb heel lang een hobby gehad waarbij ik met flipperkasten en videokasten in de weer was. Videokasten zijn die grote 'dedicated' kasten waar je een gulden in moest gooien voor een spelletje Pacman, Galaga, Frogger, Donkey kong (en zo kan ik nog wel 500 titels opnoemen). Met die kasten moet je zeer regelmatig de soldeerbout tevoorschijn halen. Ik had een paar honderd printplaten (1 printplaat = 1 spel) en om die in een kast te kunnen plaatsen moest je een verloopje solderen (want er was geen standaard aansluiting in de jaren 80). Die verloopjes had ik er dus ook enorm veel van. Ik maakte er altijd een sport van die verloopjes zo mooi mogelijk te maken. En ik zou graag ook alle elektronica in de gitaar weer zo mooi mogelijk aansluiten, maar ik vind zo'n klodder op een potmeter eigenlijk maar een rommelig gezicht. Vandaar de interesse in een andere oplossing.
Zo maakte ik mijn verloopjes:
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/Vanguardjamma-patch.jpg
En daarna lekker spelen in 1 van mijn vele kasten met prachtige side-art :crazyhappy:
http://www.arcadeshop.com/gamepic/centipede-ur-restored-ls.jpg

Brewskie
19 januari 2010, 07:57
Dat ziet er netjes uit. Dat is toch wel een serieuze hobby met al die elektronica.

Cocobolo
19 januari 2010, 08:02
ik redde me heel aardig, ik durfde zelfs wel met monitoren aan de slag om ze te repareren maar ik heb geen enkele theoretische achtergrond dus het bleef beperkt tot het toepassen van truukjes : "...bij deze klacht is het zeer waarschijnlijk dat onderdeel...". Dus ondanks dat ik printplaten repareerde, en voor heel veel mensen in die tijd van die verloopjes maakte, ben ik dus helaas absoluut niet technisch...

no 1 hops
19 januari 2010, 10:38
heb een goedkope velleman regelbaar soldeerstation (€ 15,--) met de volgende tip
zet de punt op de achterkant, tel tot tien, doe dan het soldeer erbij, tel tot tien en je hebt een pracht van soldeer eiland.

groter probleem vind ik die kleine soldeerlipje op mini schakelaars.
soms dan trek ik het lipje uit het te zacht geworden plastic.