PDA

View Full Version : Gitaar gezocht



caliban
18 januari 2010, 20:18
Normaal is morgen een synth van me verkocht, en heb ik 200 euro 'op reserve' :D. 100 euro ofzo kan ik verder normaal ook nog uitgeven. Ik heb dus een budget van een 200-300 tal euro.

Ik ben op zoek naar een gitaar met een Floydrose type brug, liefst een snelle nek (24 frets is geprefereerd), en hoge output pickup(s), vooral de brug pickup is belangrijk. Maar ik wil eventueel de brugpickup nog swappen.

Op gitaarmarkt zag ik voor 200 euro deze gitaar staan.
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=119883

Wat valt er daarover te zeggen? Een aanrader, want 200 euro is best goedkoop?

In de plaatselijke gitaarwinkel staat er voor 400 een tweedehanse Dean met Floyd Rose, geweldige nek. Laatst eens over gespeeld, en ik was zeer aangenaam verrast. Nu is 400 euro de winkel kennende waarschijnlijk te duur. De vorige gitaar die ik daar tweedehands kocht ook te veel betaald. (Nieuw zijn hun prijzen zeer redelijk, begrijp het niet helemaal.) Daarom dat ik tweedehands op internet wilde zoeken. Iemand aanraders?

Acdc
18 januari 2010, 20:19
Normaal is morgen een synth van me verkocht, en heb ik 200 euro 'op reserve' :D. 100 euro ofzo kan ik verder normaal ook nog uitgeven. Ik heb dus een budget van een 200-300 tal euro.

Ik ben op zoek naar een gitaar met een Floydrose type brug, liefst een snelle nek (24 frets is geprefereerd), en hoge output pickup(s), vooral de brug pickup is belangrijk. Maar ik wil eventueel de brugpickup nog swappen.

Op gitaarmarkt zag ik voor 200 euro deze gitaar staan.
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=119883

Wat valt er daarover te zeggen? Een aanrader, want 200 euro is best goedkoop?

In de plaatselijke gitaarwinkel staat er voor 400 een tweedehanse Dean met Floyd Rose, geweldige nek. Laatst eens over gespeeld, en ik was zeer aangenaam verrast. Nu is 400 euro de winkel kennende waarschijnlijk te duur. De vorige gitaar die ik daar tweedehands kocht ook te veel betaald. (Nieuw zijn hun prijzen zeer redelijk, begrijp het niet helemaal.) Daarom dat ik tweedehands op internet wilde zoeken. Iemand aanraders?

Ibanez GRG

caliban
18 januari 2010, 20:34
Een specifieke de je kan aanraden?

TimoSomers
18 januari 2010, 22:05
Ibanezje is denk ik perfect voor wat je zoekt, gewoon een paar proberen uit die prijsklasse.
Overigens zou ik zelf niet voor een floyd rose achtige trem gaan op een relatief goedkope gitaar, blijven (naar mijn ervaring) niet echt lekker gestemd staan.
Tenzij je hem alleen voor lichte vibrato gebruikt ofcourse, maar je wil toch wel flink gasgeven met zo'n ding:D.

Quicksilver
18 januari 2010, 22:26
De nieuwe JS30RR FR die uitkomt. Komt met JT580LP (ja, het is wel een metal-gitaar en een RR, weet niet of dat jou ligt).

Binnenkort te koop.. :cheerup:

Bram+
18 januari 2010, 22:32
Ibanez GRG
Mijden als de pest is misschien iets te sterk uitgedrukt, maar als je het kan voorkomen, zou ik zeker geen GRG kopen. Voor 300 euro moet een tweedehands oude RG570 of andere RG uit de 500 serie en hoger zeker lukken. Daar kun je m.i. meer plezier van hebben dan van een (recente) GIO.

Als het nieuw moet: 100 euro bij sparen en voor de nieuwe S420 (http://www.thomann.de/nl/ibanez_s420_wk.htm) gaan.

caliban
18 januari 2010, 22:39
Ik heb een LP, mijn JS blijft misschien, en een strat die wordt omgebouwd, dus een metal uitzicht is oké voor de next guitar. Wat voor prijs zou die Randy Rhoads zitten.

Thanks voor de tips. Tweedehands of nieuw maakt weinig uit, maar ik wil graag bij maximum 300 blijven.

Quicksilver
18 januari 2010, 23:03
Ik heb een LP, mijn JS blijft misschien, en een strat die wordt omgebouwd, dus een metal uitzicht is oké voor de next guitar. Wat voor prijs zou die Randy Rhoads zitten.

Thanks voor de tips. Tweedehands of nieuw maakt weinig uit, maar ik wil graag bij maximum 300 blijven.

Onder de €400.-
Prijs in engeland is, -omgerekend- €335,- en ik durf je zeggen dat je daar een goede gitaar aan zou hebben. Moet overigens wel een haakse plug aanschaffen, input zit op de lagere vin.

En mocht je je drukmaken over et speelgemak van de vorm: ik ken geen fijnere vorm die net zo comfortabel is, zowel zittend als staand. In de klassieke positie en de lagere vin tussen beide benen, maar warning: kans bestaat dat je niet anders meer wilt.. :P

caliban
19 januari 2010, 12:06
Ik kan me voorstellen dat die aangenaam spelen. Ik ga sowieso tweedehands nog rondkijken, en proberen voor iets zo goedkoop mogelijk gaan. De link van gitaarmarkt, wat denken jullie daarvan?

munkie
19 januari 2010, 12:19
Ibanez S540 (F serienr FujiGen Japan) Vantage (Samick, Korea) superstrat met licensed Floyd. Samick Artist serie.

Goed opletten dat de "knife edges" niet versleten zijn alsmede de brugzadeltjes en topkam/klem. Zo'n klem is goedkoop te vervangen. Losse zadeltjes zijn wel te krijgen. Een nieuwe licensed Floyd trem komt je gauw op 160 euri voor een Gotoh.

caliban
19 januari 2010, 14:38
Is dit ook wat? Wat mag ik hier aan geven?

http://www.tweedehands.nl/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/ibanez-s470-sol-68405423.html?qq=ibanez%20gitaar

dankje voor de hulp!!!!

Bram+
19 januari 2010, 14:51
Ik ben wel een grote fan van Sabertjes, een van de beste, zo niet het beste ontwerp van Ibanez van de afgelopen 25 jaar: ergonomisch, licht, etc. Die tremolo vind ik zelf ook goed te doen (wel een ander gevoel dan 'normale' floyd roses trouwens, kogellagersysteem i.p.v. knife edges). De standaard pickups van die S470 zijn wel goed 'vervangbaar' om het aardig te zeggen, maar zeker niet onbruikbaar. Klein puntje gezien de 'eisen' in je openingspost: dit is wel een 22-fretter.

200 euro is niet belachelijk veel, maar je kan altijd proberen er 50 euro onder te duiken.

Het hoeft in principe niks te zeggen, maar ik zie geen tremoloarm op de foto, dus je zou voor de zekerheid kunnen vragen of die er nog bij zit (die zijn wel los te krijgen, maar het is altijd makkelijker als hij erbij zit).

caliban
19 januari 2010, 15:00
Ik ben wel een grote fan van Sabertjes, een van de beste, zo niet het beste ontwerp van Ibanez van de afgelopen 25 jaar: ergonomisch, licht, etc. Die tremolo vind ik zelf ook goed te doen (wel een ander gevoel dan 'normale' floyd roses trouwens, kogellagersysteem i.p.v. knife edges). De standaard pickups van die S470 zijn wel goed 'vervangbaar' om het aardig te zeggen, maar zeker niet onbruikbaar. Klein puntje gezien de 'eisen' in je openingspost: dit is wel een 22-fretter.

200 euro is niet belachelijk veel, maar je kan altijd proberen er 50 euro onder te duiken.

Het hoeft in principe niks te zeggen, maar ik zie geen tremoloarm op de foto, dus je zou voor de zekerheid kunnen vragen of die er nog bij zit (die zijn wel los te krijgen, maar het is altijd makkelijker als hij erbij zit).

Bedankt voor de duiding. 22 frets is geen ramp ofzo, stel dat het voor 150 lukt, sowieso niet erg :). Wat moet ik me juist voorstellen bij het verschil in Floyd Rose-types want ik heb hier echt niks ervaring mee vrees ik?

Is de nek een typische Wizard?

Bram+
19 januari 2010, 15:05
Die ZR's zijn eigenlijk heel gebruiksvriendelijk en makkelijk af te stellen, een deel van de perikelen die je altijd leest over FR trems gaan bij die dingen niet op. Je levert wel een deel van het 'losse' gevoel van de FR in (maar is over het algemeen wel 'smooth'), hij schiet op een andere manier terug naar het 'nulpunt' en rond het nulpunt kan het gevoel wat ontrefzeker zijn.

universe777
19 januari 2010, 15:11
Hoe is het afstellen van die dingen?
Het is de enige Ibby trem (samen met de edge zero) waar ik geen ervaring mee heb.
Kan je het iets uitgebreider toelichten?

caliban
19 januari 2010, 15:12
Klinkt goed. Ik heb nog niet vaak over een gitaar met FR of aanverwante gespeeld en moet de techniek sowieso nog aanleren, maar ik wil er wel graag een keer mee beginnen.

Bram+
19 januari 2010, 15:25
Hoe is het afstellen van die dingen?
Het is de enige Ibby trem (samen met de edge zero) waar ik geen ervaring mee heb.
Kan je het iets uitgebreider toelichten?
Met de EZ heb ik geen ervaring, maar heeft hetzelfde verensysteem als de ZR. Bij beide systemen kun je een extra balkje met veren erin zetten dat 'm iets strakker maakt in zowel gebruik als afstelling (overigens van een iets andere orde dan een extra veer erbij zetten bij een normale tremolo). Dat balkje zit eigenlijk los van het feitelijke tremoloblok waardoor het ook als een soort tremol-no werkt (niet zo goed als een tremol-no, maar tot op zekere hoogte wel). Daarom claimt Ibanez ook dat hij die systemen op stemming blijft als een snaar knapt, maar dat moet je met een kleine korrel zout nemen. Drop-tunen gaat wel zonder dramatisch gevolgen voor de andere vijf snaren.

Bij de laatste versies van de ZR en EZ zit er ook een simpel draaiwiel waarmee je de verenspanning kan bepalen i.p.v. dat je met een schroevendraaier de trem claw moet in- of uitdraaien, veren moet bijplaatsen of schuinzetten e.d. Dat maakt minimale aanpassingen op de spanning ook echt makkelijker (en je hoeft de backplate er niet eens voor af te halen).

Daarbij is mijn ervaring dat het bij de ZR minder noodzakelijk is om de tremolo 'kaarsrecht' op de studs te hebben. Hij heeft geen studs ten eerste, en daardoor kan hij dus ook iets omhoog staan zonder dat je je knife edges molt bij tremologebruik. Dat geldt dus niet voor de EZ.

Fijnstemsysteem is ook iets anders, volgens mij heeft die van de ZR/EZ wel een groter bereik, maar is daardoor dus ook minder 'fijngevoelig'.

Hoewel het dus anders speelt, speel ik zelf net zo graag op m'n gitaar met originele Edge als op m'n gitaar met ZR, maar als ik iets moet aanpassen (bijvoorbeeld omdat ik een andere stemming wil gebruiken), doe ik dat liever op die met ZR.

universe777
19 januari 2010, 15:31
OK Thanks. Ik heb zelf in al mijn gitaren een hipshot tremsetter zitten. En die combi; Floyd en TS is voor mij perfect. Zonder TS kan ik hem niet zo extreem gebruiken als ik nu doe zonder stemmings problemen. Ook snaren wisselen is veel makkelijker.




Met de EZ heb ik geen ervaring, maar heeft hetzelfde verensysteem als de ZR. Bij beide systemen kun je een extra balkje met veren erin zetten dat 'm iets strakker maakt in zowel gebruik als afstelling (overigens van een iets andere orde dan een extra veer erbij zetten bij een normale tremolo). Dat balkje zit eigenlijk los van het feitelijke tremoloblok waardoor het ook als een soort tremol-no werkt (niet zo goed als een tremol-no, maar tot op zekere hoogte wel). Daarom claimt Ibanez ook dat hij die systemen op stemming blijft als een snaar knapt, maar dat moet je met een kleine korrel zout nemen. Drop-tunen gaat wel zonder dramatisch gevolgen voor de andere vijf snaren.

Bij de laatste versies van de ZR en EZ zit er ook een simpel draaiwiel waarmee je de verenspanning kan bepalen i.p.v. dat je met een schroevendraaier de trem claw moet in- of uitdraaien, veren moet bijplaatsen of schuinzetten e.d. Dat maakt minimale aanpassingen op de spanning ook echt makkelijker (en je hoeft de backplate er niet eens voor af te halen).

Daarbij is mijn ervaring dat het bij de ZR minder noodzakelijk is om de tremolo 'kaarsrecht' op de studs te hebben. Hij heeft geen studs ten eerste, en daardoor kan hij dus ook iets omhoog staan zonder dat je je knife edges molt bij tremologebruik. Dat geldt dus niet voor de EZ.

Fijnstemsysteem is ook iets anders, volgens mij heeft die van de ZR/EZ wel een groter bereik, maar is daardoor dus ook minder 'fijngevoelig'.

Hoewel het dus anders speelt, speel ik zelf net zo graag op m'n gitaar met originele Edge als op m'n gitaar met ZR, maar als ik iets moet aanpassen (bijvoorbeeld omdat ik een andere stemming wil gebruiken), doe ik dat liever op die met ZR.

caliban
20 januari 2010, 14:58
Tweedehands heb ik ook een RG 320 gevonden. Is deze wat waard, en tot hoeveel probeer ik best af te dingen daaraan?