PDA

View Full Version : Gibson info nodig



RobinVervuren
18 januari 2010, 18:29
Hey mensen,

Ik ben Robin en speel zon half jaartje gitaar. Ik vind dat het is tijd word om mijn eerste gitaar (een vintage v6 strat) te vervangen voor een goede. Nu ben ik erg geïnteresseerd in de Les Paul van Gibson. Ik vroeg mij af of er een versie van de les paul standaard is waarop een schakelaar zit die tussen humbucker en single coil kan wisselen (zoals ik heb gezien op een hagstrom super swede).

Vast bedankt en rock on :rockon:

TimS
18 januari 2010, 18:32
Geen idee, maar dat heet coil split, zoekt misschien wat makkelijker.

Orbis
18 januari 2010, 18:38
Bij mijn weten is er geen standaard Gibson LP met coil split. Er is er vast wel één in gelimiteerde oplage (volgens mij heeft bijvoorbeeld de Jimmy Page No. 2 LP het?) met coil split, though.

dutch.idiot
18 januari 2010, 18:43
Bij mijn weten is er geen standaard Gibson LP met coil split. Er is er vast wel één in gelimiteerde oplage (volgens mij heeft bijvoorbeeld de Jimmy Page No. 2 LP het?) met coil split, though.

Ja die Jimmy Page is er in elk geval maar wel in een heel erg beperkte oplage. En hij kost dan ook nog in verschillende versies $11.000 tot $25.000, redelijk prijzig dus. Ik weet niet zeker of Gibson ook nog andere met splitters heeft. Ik ga maar eens zoeken :p...

Orbis
18 januari 2010, 18:51
Ja die Jimmy Page is er in elk geval maar wel in een heel erg beperkte oplage. En hij kost dan ook nog in verschillende versies $11.000 tot $25.000, redelijk prijzig dus. Ik weet niet zeker of Gibson ook nog andere met splitters heeft. Ik ga maar eens zoeken :p...

Tja, als je kostte wat kost je coils wil splitten mag daar wel wat tegenover staan :p .

zoon van johanb
18 januari 2010, 18:58
je kan veel goedkoper uit zijn.. :O

mijn pa heeft geloof ik ook een split coil met speciaal raampje op zijn "normale" gibson en die is lang geen 25000 euro kwijt...

kalmah
18 januari 2010, 19:01
Koop een gewone, probeer het eens! Denk dat je dan geen coilsplit meer wilt.

En dan kun je het alsnog wel laten inbouwen, wss wel met andere elementen, maargoed. Altijd goedkoper dan de limited editions.

musical surfer
18 januari 2010, 19:01
Ik dacht ook aan de Les Paul Axcess en GT...

zoon van johanb
18 januari 2010, 19:03
Koop een gewone, probeer het eens! Denk dat je dan geen coilsplit meer wilt.

En dan kun je het alsnog wel laten inbouwen, wss wel met andere elementen, maargoed. Altijd goedkoper dan de limited editions.

dat bedoel ik.. ;)

dutch.idiot
18 januari 2010, 19:23
Koop een gewone, probeer het eens! Denk dat je dan geen coilsplit meer wilt.

En dan kun je het alsnog wel laten inbouwen, wss wel met andere elementen, maargoed. Altijd goedkoper dan de limited editions.

Helemaal mee eens. Misschien bevalt het wel en anders kun je het nog altijd (laten) doen. Het zou zelfs nog kunnen dat het lukt met de originele humbuckers. Misschien kun je hier info krijgen over hoe het werkt en dus hoe het gemaakt zou kunnen worden: http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-Custom/Jimmy-Page-Two.aspx

macwilliams
18 januari 2010, 19:23
Wat je zou kunnen doen is triple shot ringen van seymour duncan kopen en deze instaleren. Heb ik gedaan op m'n custom icm P-rails. Helemaal te gek!!

Johannes
18 januari 2010, 19:36
Les paul kopen, oude elementen eruit, splitsbare elementen erin, done! ...ongeveer :D

macwilliams
18 januari 2010, 20:17
Les paul kopen, oude elementen eruit, splitsbare elementen erin, done! ...ongeveer :D

En splitten doe je dan door de draden los te rukken???

KamikazaGuitar
18 januari 2010, 20:28
En splitten doe je dan door de draden los te rukken???
Het is natuurlijk wel rock 'n roll :seriousf:
Maar misschien niet zo praktisch, nee

Trouwens, ik weet er niet belachelijk veel van af, maar ik denk niet dat het verstandig is voor TS om zich blind te gaan staren op splitbare elementen.
Ik ga er van uit dat je het idee hebt dat je daardoor het beste van singecoil-gitaren en humbucker-gitaren in één instrument stopt (dat wilde ik vroeger namelijk ook), maar dat gaat je denk ik toch niet lukken. Misschien ontdek je later wel dat je er liever nog een heel andere gitaar bij wil hebben, bijvoorbeeld een Fender.

macwilliams
18 januari 2010, 20:53
Het is natuurlijk wel rock 'n roll :seriousf:
Maar misschien niet zo praktisch, nee

Trouwens, ik weet er niet belachelijk veel van af, maar ik denk niet dat het verstandig is voor TS om zich blind te gaan staren op splitbare elementen.
Ik ga er van uit dat je het idee hebt dat je daardoor het beste van singecoil-gitaren en humbucker-gitaren in één instrument stopt (dat wilde ik vroeger namelijk ook), maar dat gaat je denk ik toch niet lukken. Misschien ontdek je later wel dat je er liever nog een heel andere gitaar bij wil hebben, bijvoorbeeld een Fender.

Door een coilsplit in een Gibson te hebben krijg je een bruikbaar geluid erbij, je kunt ook een fase switch maken. Dan zet je een spoel uit fase tov de andere spoel in het zelfde element zoals gary moore/Brian may dat doen.
Voor een Gibson gaat mijn voorkeur uit naar een triple shot setje.

Maar een spoel alleen gebruiken geeft je geen fender geluid uit je Gibson.

Orbis
18 januari 2010, 21:48
Wat houdt 'uit fase zetten' eigenlijk in? Ik heb er wel eens naar gegoogled, maar ik heb geen nuttige resultaten gehad. Wat is het effect ongeveer van uitgefasede pickups?

Kim Wilson
18 januari 2010, 21:52
Maar een spoel alleen gebruiken geeft je geen fender geluid uit je Gibson.
Nee, daarvoor moet je bij Warmoth zijn! :ok:

macwilliams
18 januari 2010, 22:17
Wat houdt 'uit fase zetten' eigenlijk in? Ik heb er wel eens naar gegoogled, maar ik heb geen nuttige resultaten gehad. Wat is het effect ongeveer van uitgefasede pickups?

1 spoel heeft twee draadjes dus twee spoelen 1,2,3 en4 (om het makkelijk te houden)

sluit je:

1:3 en 2:4= paralel
1:4 en 2:3= paralel maar uit fase
1 open en dan 2:3 en 4 open = serie
1 open en dan 3:4 en 2 open = serie uit fase

zo iets.

macwilliams
18 januari 2010, 23:02
Nee, daarvoor moet je bij Warmoth zijn! :ok:

Zou kunnen. Moet je wel het juiste hout nemen.

Johannes
19 januari 2010, 00:22
En splitten doe je dan door de draden los te rukken???

...een beitel tussen de spoelen en een harde klap wil ook wel es werken ;)

Excuses voor het slordige antwoord. Ik bedoelde te zeggen dat Gibson zelden splitsbare elementen in hun gitaren doet. het is daarom nodig om de originele Gibson elementen te vervangen door elementen met zogenaamde 4 conductor wiring (4 draadjes). Hiermee kun je de elementen op verschillende manieren gebruiken, waaronder gesplitst.

macwilliams
19 januari 2010, 06:28
Maar naast die splitable elementen heb je nog andere hardware nodig. En dat bedoelde ik met draden los rukken.

Je kunt gaan voor push pull pots daarbij zet je een spoel aan of uit.

Je kunt gaten boren voor schakelaars, veelzeidig maar kapitaal vernietiging.

Of koop de triple's.

Als aanvulling op de vorige post bedoeld!

insp.clouseau
19 januari 2010, 06:53
Hoi Robin,

Goed nieuws,

Er bestaan wel degelijk Gibsons MET coilsplitting Potentiometers,
EN ze zijn zelfs goedkoper dan een Standard.

Het gaat over de GIBSON Traditional PRO !!
Dit is een model dat uitsluitend voor het amerikaanse Guitarcenter.com word gemaakt, een amerikaanse gitaargroothandelaar.

Ze zijn normaal niet voor de Europese markt MAAAAAAAAR
...
ze worden geïmporteerd door de welbekende muzikhandel THOMANN.
ze kosten 1599Euro en komen in drie kleurkeuzes, zwart, vintage sunburst en goldtop.
De twee volumepotentiometers zijn eigenlijk pushpull's waarmee je de respectieve elementen kan splitten.
Ik heb er zelf eentje sinds 2maanden, ook via thomann, en ben er zeeeer tevreden over.

Alvast veel zoeksucces

Midwolda
19 januari 2010, 08:16
Door een coilsplit in een Gibson te hebben krijg je een bruikbaar geluid erbij, je kunt ook een fase switch maken. Dan zet je een spoel uit fase tov de andere spoel in het zelfde element zoals gary moore/Brian may dat doen.
Voor een Gibson gaat mijn voorkeur uit naar een triple shot setje.

Maar een spoel alleen gebruiken geeft je geen fender geluid uit je Gibson.

Dertig jaar geleden deden we niets anders, hup twee gaten boren ( :crazyhappy: ) en miniswitches erin.
Heel wat Les Pauls verbouwd op die manier... soms nuttig, soms zonde.
En nee, het wordt nooit een Strat geluid. 't Is toch anders he.

macwilliams
19 januari 2010, 10:08
Dertig jaar geleden deden we niets anders, hup twee gaten boren ( :crazyhappy: ) en miniswitches erin.
Heel wat Les Pauls verbouwd op die manier... soms nuttig, soms zonde.
En nee, het wordt nooit een Strat geluid. 't Is toch anders he.

Tjah, jullie wisten en hadden niet beter dus.
Met wat kunst grepen kun je een bijna strat geluid krijgen maar er is meer voor nodig dan alleen een coilsplit. Je kunt bijvoorbeeld met een condensator van een andere waarde gaan knooien. Ik heb een condensator switch gemaakt en krijg nu ook een heel diep en warm geluid die op een hollow lijkt maar dan met iets meer hoog. Dat is iets wat ik nog verder wil uitwerken met een dpdt switch zodat het twee kanten op kan. Op stand een de bijna strat, twee de lp en drie de hollow. En dan nog met meer dpdt de bucker in single,serie,paralel en uit fase. En dat weer geheel kunnen combineren met beide buckers.

dutch.idiot
19 januari 2010, 10:17
Hoi Robin,

Goed nieuws,

Er bestaan wel degelijk Gibsons MET coilsplitting Potentiometers,
EN ze zijn zelfs goedkoper dan een Standard.

Het gaat over de GIBSON Traditional PRO !!
Dit is een model dat uitsluitend voor het amerikaanse Guitarcenter.com word gemaakt, een amerikaanse gitaargroothandelaar.

Ze zijn normaal niet voor de Europese markt MAAAAAAAAR
...
ze worden geïmporteerd door de welbekende muzikhandel THOMANN.
ze kosten 1599Euro en komen in drie kleurkeuzes, zwart, vintage sunburst en goldtop.
De twee volumepotentiometers zijn eigenlijk pushpull's waarmee je de respectieve elementen kan splitten.
Ik heb er zelf eentje sinds 2maanden, ook via thomann, en ben er zeeeer tevreden over.

Alvast veel zoeksucces

Ziet er goed uit! Ik zou het wel weten.

Orpheo
19 januari 2010, 12:05
wanneer je praat over een faseswitch, is dat OF over 2 spoelen (intern in 1 pickup dus) OF over 2 pickups tegelijk. wat wil dat nu zeggen dan?

Uit je pickup komt een signaal, een golf. Wanneer je dus 2 pickups hebt, heb je dus 2 golven, die je met elkaar optelt; de sterktste van de 2 is de draaggolf, en de zwakste is de modulatiegolf. Heel simpel gezegd werkt 't zo, dat vanwege de bedrading die je kiest, de stroompjes dezelfde route volgen. Fysiek voorbeeld: soldeer je je brugpup bij een duncan de groene als hot en de zwarte op aarde, en bij de halspup de groene op aarde en de zwarte als hot, dan heb je een normale sound, zoals je 'gewend' bent wanneer je de pickups apart hebt staan, omdat dan de 'looprichting' van de stroom geen klap uitmaakt. Maar staan ze tegelijk aan, dan gaat er eentje 'tegensteld' lopen van de ander. In plaats van dat de toppen van de golven gelijk lopen, zal je krijgen dat wanneer de ene golf een top heeft, de ander een dal heeft. Kortom: ze drukken elkaar weg. Omdat natuurlijk een brugpickup een ander spectrum weergeeft dan een halspickup (maar wel grotendeels dezelfde frequenties, de grondfrequentie en eerste paar harmonieen) krijg je geen totale stilte, maar alleen het geluid dat de een niet heeft ten opzichte van de ander. Je hoort dus 'het verschil' tussen beide pickups, en dat levert een heel dun, iel geluidje.

Dit laat 't ongeveer zien:

http://documentation.apple.com/en/soundtrackpro/usermanual/Art/L00/L0050_PhaseWave.png

Op de vraag waarom je niet supersuperveel output hebt als je 2 pickups aan hebt, via de normale manier, is het antwoord simpel: je telt ze parallel op, niet in serie.

On topic: Ik zou niet gaan voor een gitaar met coiltaps puur en alleen omdat ie coiltaps heeft. uit een gibson LP zal je never ever een echte fendertone krijgen. Ik doel dan op de strat of tele, natuurlijk. De tele is een 'dunne' plank met geschroefde hals. de hals is hard (harder dan mahonie) de body is hard en stijf (harder/stijver dan mahonie). En natuurlijk een compleet andere brugstructuur en pickups. Een strat helemaal: die heeft een trem, en ook compleet ander hout.

Je krijgt met een coiltap in een LP een lichter, dunner geluid, minder boomy, te gek voor cleane loopjes, en zelfs wat country, omdat het wat meer twangy word, maar het krijgt nooit die knauw die een tele heeft.

Je kunt met bepaalde constructies een stratty tone maken met je LP. Ik vind tele-tones benaderen met een LP makkelijker dan strat. Dit komt, onder andere, doordat een tele en LP dichter bij elkaar liggen dan strat en LP, en natuurlijk: de LP is vanaf 't allereerste begin ontworpen om te concurreren met de tele: je gaat geen gitaar maken om te concurreren met een ander, als ie totaal niet lijkt op de te beconcurreren gitaar! Don't get me wrong, een LP kan niet zo vuig twangen als een tele, maar met sommigen kom je echt aardig in de buurt.

Voor een strattone op een LP heb je gewoon die meetrillende veren nodig, en een middenpickup, of in ieder geval 2 spoelen die redelijk dicht naar het midden toe liggen.

De beste strattones haal ik ook uit een LP met trem, geschroefde hals, hals van knetterhard hout en 3 singlecoils (nou ja, t zijn humbuckers, maar alleen omdat de tweede spoel gewoon een dummycoil is, maar wel een dummycoil net zo sterk als de maincoil, en dus in serie brult en scheurt en jankt dat ding als een malle).

en nee, niet omdat warmoth zo perfect of te gek is (ik heb al die snerende opmerking van Kim Wilson gelezen). ik wil de t.s. alleen maar extra info geven...


Oh ja, met prails en tripleshot ringen (of 2 push pull pots) kom je ook heel erg ver in een strattone maken!

Of gewoon een hybrid van de duncan JB en de stagmag...

mrweird
19 januari 2010, 12:32
Oh ja, met prails en tripleshot ringen (of 2 push pull pots) kom je ook heel erg ver in een strattone maken! .

Ik heb twee push pull pots in m'n LP zitten en 't scheelt inderdaad wel iets. Weet je nog meer truuks? Ik speel vaak samen met iemand met een PRS en dat zitten we elkaar nogal 's in de weg wat betreft frequenties.. Het aloude als de 1 een LP heeft moet de andere een strat pakken..

Heeft iemand dit bv weleens geprobeerd? http://store.guitarfetish.com/onsexcimatou.html Exciter circuit van guitarfetisch

humbucker
19 januari 2010, 12:41
... De beste strattones haal ik ook uit een LP met trem, geschroefde hals, hals van knetterhard hout en 3 singlecoils...

In hoeverre is dat dan nog een LP.. Gewoon hilarisch dit! :seriousf:

macwilliams
19 januari 2010, 12:54
In hoeverre is dat dan nog een LP.. Gewoon hilarisch dit! :seriousf:

Dit heeft betrekking op het model les Paul. Een mdf plank gezaagd tot model LP is ook een LP maar zal ongetwijfeld niet klinken als een Lp. Tot zover de vergelijking en hilariteit.
Dus het zou er uit kunnen zien als een LPmaar toch de strat tone kunnen hebben. Dit is moeilijker te doen met een LP die de specs ook van een LP heeft je hebt dan andere truukjes nodig om de strat tone te benaderen.

humbucker
19 januari 2010, 13:00
Dit heeft betrekking op het model les Paul. Een mdf plank gezaagd tot model LP is ook een LP maar zal ongetwijfeld niet klinken als een Lp. Tot zover de vergelijking en hilariteit.
Dus het zou er uit kunnen zien als een LPmaar toch de strat tone kunnen hebben. Dit is moeilijker te doen met een LP die de specs ook van een LP heeft je hebt dan andere truukjes nodig om de strat tone te benaderen.

Dat is het volgens mij juist niet. Een LP is een gitaar zoals Les Paul (de kerel) ze bedacht en gemaakt heeft. Al die andere zooi is geen LP meer, het heeft er enkel de schijn van. :)

Een strattone krijg je niet uit een LP, dat is onmogelijk :).

Tenzij je natuurlijk alles met een LP-vorm een LP noemt, dat is wat anders.

Kim Wilson
19 januari 2010, 13:13
Lijkt me niet. De term Les Paul staat voor het model, niet de houtsoorten of type brug.

macwilliams
19 januari 2010, 14:48
Dat is het volgens mij juist niet. Een LP is een gitaar zoals Les Paul (de kerel) ze bedacht en gemaakt heeft. Al die andere zooi is geen LP meer, het heeft er enkel de schijn van. :)

Een strattone krijg je niet uit een LP, dat is onmogelijk :).

Tenzij je natuurlijk alles met een LP-vorm een LP noemt, dat is wat anders.

Kortom, je bedoeld het zelfde maar zegt het anders;)

RobinVervuren
21 januari 2010, 11:31
Oke bedankt iedereen, ik hou het meeste van blues rock dus kwam zo bij de les paul maar wilde (omdat het tog de eerste echte is) iets meer zekerheid door een meer divers instrument :P