PDA

View Full Version : chassis vouwen (alu)



G.G.
18 januari 2010, 17:02
Ik kwam op het internet niet echt tegen wat ik zocht. Ik heb een adresjes gevonden voor platen van 500mm x 500 mm alu, voor zeer schappelijke prijzen.

Nu weet ik dat je 2mm dik alu niet zomaar netjes buigt. Ik dacht om aan de binnenzijde gleuven te maken in een hoek van 90 graden op de vouwnaden, maar heb geen idee hoe (met een vijl groeven trekken?) (met de bovenfrees werkt ook niet in alu)??? Heeft iemand een tip, een handige link, een hulpmiddel (geen grote investeringen etc.. want het is maar voor eenmalig gebruik.

Gearjunkie
18 januari 2010, 21:45
Je kan het proberen met een (kleine) haakse slijper, schijfje van 1mm dikte erop en dan langs een stalen profiel een groef maken.

guitartheo
18 januari 2010, 21:58
Ik kwam op het internet niet echt tegen wat ik zocht. Ik heb een adresjes gevonden voor platen van 500mm x 500 mm alu, voor zeer schappelijke prijzen.

Nu weet ik dat je 2mm dik alu niet zomaar netjes buigt. Ik dacht om aan de binnenzijde gleuven te maken in een hoek van 90 graden op de vouwnaden, maar heb geen idee hoe (met een vijl groeven trekken?) (met de bovenfrees werkt ook niet in alu)??? Heeft iemand een tip, een handige link, een hulpmiddel (geen grote investeringen etc.. want het is maar voor eenmalig gebruik.

Als je dat doet gaat het hoogstwaarschijnlijk breken , 2 mm alu is afhankelijk van de soort (hard / zacht) goed om te zetten , ik zou het gewoon goed aftekenen eventueel zagen en even naar een smid met een zetbank gaan.

Thiez
18 januari 2010, 22:01
2mm is idd goed te zetten maar er bestaat kans op hele kleine scheurtjes waar je hem zet. De constructie blijft wel gewoon stevig. Ik denk dat je idd beter gewoon kan zetten dan hem in te 'zagen' aan 1 kant.

Je zou kunnen proberen hem klein beetje warm te maken misschien dat dit de haarscheurtjes van het zetten verminderd maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.

Frits van Mourik
18 januari 2010, 23:51
Ik laat mijn chassis vouwen bij "De Metaalwinkel"
http://www.metaalwinkel.nl/
OK, niet supercheap, maar wèl erg goed & zeer precies.
En het chassis is toch het skelet van je amp...

G.G.
20 januari 2010, 16:51
Oke, niets invijlen etc.. maar gewoon ergens laten zetten.

@Frits. Mooi adresje voor jou denk ik, lekker dichtbij. AC Ryan op de Anthonetta Kuijperstraat 43B Platen Alu, in div kleuren in 500 mm x 500 mm x 2 mm. (€12.95 p.s. incl. btw)

toneblo
20 januari 2010, 16:52
voorverwarmen..

G.G.
20 januari 2010, 16:59
voorverwarmen..

Kan je het dan strak vouwen bijv. tussen 22mm mdf geklemd? heb een electrische verfbrander die tot 600 graden gaat.

Gearjunkie
21 januari 2010, 10:30
Ik denk het niet, wordt niet strak. Voorverwarmen doe je bij heel stijf materiaal en dat is alu niet bepaald.
Elke loodgieter heeft wel een zetbankje waarmee dit kan.

toneblo
21 januari 2010, 17:38
met voorverwarmen voorkom je bij zachte materialen dat het direct inscheurt, doe je dit niet, krijg je open porien in het materiaal.
Wel direct, of tijdens doen, gaat prima op een vouwbankje.