PDA

View Full Version : Marshall Silver Jubilee



Don Olivier
18 januari 2010, 16:49
Even een paar vragen over de Marshall Silver Jubilee.

Is er een klankverschil tussen de 50 watt of 100 watt versie?

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een 2ehands exemplaar (als ik die al kan vinden uiteraard!)

Heb ik het goed begrepen dat Slash daar Use your Illusion mee heeft opgenomen?
Mooi geluid

Lijkt me een hartstikke gave versterker, maar voordat ik op zoek ga is het wel handig te weten welke de algemene voorkeur heeft!

Dank alvast!

Chroxy
18 januari 2010, 16:51
Heb zelf een Silver Jubilee, maar kan je met de meeste vragen niet helpen (heb geen 100 watter). Daarnaast heb ik een JCM800 die eigenlijk mijn voorkeur heeft, maar owke.

Slash heefti nderdaad opgenomen met de Silver Jubilee, maar bedenk wel dat hij daarnaast nog diverse andere versterkers erbij mixte op de plaat, ik vind de sound van zo'n cd dan ook niet de meest goede referentie voor de sound van een amp.

Misschien beter om te zoeken naar een 'zwarte' Silver Jubilee, die zijnw at goedkoper, maar intern hetzelfde.

Don Olivier
18 januari 2010, 16:53
Een zwarte SIlver Jubilee????

Chroxy
18 januari 2010, 16:57
Je hebt de Silver Jubilee, ter ere van 25jarig bestaan van Marshall. Deze werd in 1987 uitgegeven in zilveren/witte tolex. In 1988 werden deze types ook nog gemaakt (intern hetzelfde), maar met zwarte tolex.

Midden jaren '90 kwam de Slash Signature uit, wat eigenlijk ook een Silver Jubilee is (maar ook zwarte tolex en een slash handtekening op de amp).

Don Olivier
18 januari 2010, 17:00
Aha!

En wat vinden jullie van een combo uitvoering?
Zijn die ok?

Ik heb eens een Silver Jubilee 50 watt (top) gehoord in combinatie met 2X12 cabinet met daarin V30's dat was ERG mooi! Maar weet niet of dat hetzelfde klinkt als een Silver Jubilee combo?

Rinze
18 januari 2010, 17:08
Mijn ervaring met de 50 watt 1*12 combo is dat ie niet erg hard gaat voor een 50 watter. Heb er eens over gespeeld en dat exemplaar kon best lekker klinken maar had erg weinig volume over.

Chroxy
18 januari 2010, 17:12
ik heb dus een 50 - watt 1x12 combo. Qua volume ben ik het met bovenstaande niet helemaal eens.

Vergeleken met mijn JCM800 (ook 50 watt) gaat iet niet harder, maar nog steeds heb ik meer dan genoeg volume over om tegen een halfstack in een stevige rockband te spelen.

Daarnaast, een combo is handig (portable), maar qua sound heb ik veel liever een 2x12 eraan hangen. Je mist ander echt de druk gezien een combo een open achterkant heeft. Mijn combo is dus ideaal voor kleine gigs, heeft volume genoeg en voor grote gigs hang ik mijn 2x12 cabinet eraan en verstop ik de combo erachter; heerlijke sound!

Rinze
18 januari 2010, 17:31
Misschien was er met het exemplaar wat ik bepoteld heb iets mis, maar heb in een winkel ook eens een tweedehands 1*12je getest en die vond ik ook niet hard. Mijn eenkanaals 50 watt JCM800 halfstack ging in ieder geval veel en veel harder...

Ik kende destijds ook iemand die met de 1*12 combo variant in een rockbandje speelde en die klaagde er ook over dat ie hem helemaal open moest draaien om met de rest mee te komen. Nou had de andere gitarist daar ook zo'n paarse Hendrix-stack staan, maar toch.

En inderdaad, zo'n combootje geeft veel minder druk, wapperende broekspijpen zitten er niet in. Die 12 inch speaker zit ook erg krap in de kleine behuizing, als ik me goed herinner.

Don Olivier
18 januari 2010, 17:42
Maar ik bedoel een 2X12 versie

paulusdeBKB
18 januari 2010, 17:48
de 2x12" combo klinkt zeker oke, maar de half-stack variant heeft meer druk. Bovendien vind ik een 2x12" buizencombo erg zwaar en onhandig. Dan liever een top met een losse 2x12" kast. Twee keer lopen, maar daarna doen je vingers het tenminste nog.

Don Olivier
18 januari 2010, 23:16
Wat zou de beste speaker keus zijn voor een Silver Jubilee?

Vintage 30's?

En nog een paar vragen:

wat zou het verschil zijn tussen een 2X12 combo en een losse top met een 2X12 cabinet?

Is de Slash Marshall een exacte copy van een Silver Jubilee?

Baker
19 januari 2010, 09:44
In principe wel.
Zat net een tijdje te googlen op de verschillen maar kon het niet vinden.
Het verschil is minimaal dat weet ik wel. Iets met een effectloop ofzo.

Henri H
19 januari 2010, 10:12
Speaker/cabinet keuze hangt van je smaak af.
Ik vind V30's over het algemeen wat schreeuwerig, maar ze prikken wat beter door de bandmix.
Marshalls zijn uitermate geschikt voor Greenbacks of G12-65's.
Ik heb ook een mix gehad van Greenbacks met G12T-75's wat me ook zeer goed beviel.