PDA

View Full Version : Vraagje over transistor combo



Lykke
18 januari 2010, 15:03
Hai jongens,

Ik vraag even om hulp: ik ben op zoek naar een versterker maar ben helemaal de weg kwijt geraakt in het oerwoud van versterkers. Ik heb totaal geen idee wat het verschil is tussen een transistor-, modeling-, hybride-, en buizencombo.

Het is gewoon een versterker voor een elektrische gitaar (mijn nieuwe aanwinst, Epihone les paul model, pure liefde en een leuke vervanging aangezien de echte Les Paul nog even moet wachten) waar ik ook pedalen/effecten op wil gebruiken (wahwah).

Dus even in het kort samengevat:
- Wat voor soort versterker moet ik nemen?
- Zijn alle versterkers geschikt voor aansluiting met pedalen/effecten?

Alvast bedankt :)

Groetjes,

Lykke

arcane
18 januari 2010, 15:18
Hier is al enorm veel over geschreven, maargoed, een korte beschrijving:
Transistor: amp met transistoren (duh)
Modelling: amp met een computer aan boord, die andere versterkers kan nabootsen
Hybride: een versterker met een buis in de voorversterker en een transistor eindversterker. Tegenwoordig ook combinaties van modelling en buizen.
Buizen: Een versterker met zowel buizen in de voorversterker als ook in de eindversterker.

Voor en nadelen (voor een beginner)
transistor voordelen: geen tot weinig onderhoud. kan ook op zacht volume goed klinken.
transistor Nadelen: De meeste amps hebben niet de ballen die een gitarist graag wil horen. Vaak is het overdrive-kanaal niet super.
Modelling voordelen: enorm veelzijdig. Ideaal voor als je beginnend gitarist bent en je nog niet weet welke richting je op wilt gaan.
Modelling nadelen: voor de kenners zit er een te digitaal randje aan. (Persoonlijk ben ik van mening dat het gemiddelde publiek dit niet hoort, enkel gitaristen.)
Buizen voordelen: Heeft vaak een voller/warmer geluid (erg lastig om te omschrijven, dit is een kwestie van horen), prikt meestal beter door de mix heen (maar dat is vaak ook een kwestie van goed aan de knoppen draaien)
Buizen nadelen: zwaar, meer onderhoud, klinkt vaak niet zo heel goed op laag volume.

Dit is uiteraard heel beknopt wat ik hier noem. er zullen ongetwijfeld reacties op komen van welles/ nietes. Versterkers (alle genoemde) zijn immers in alle maten en soorten verkrijgbaar. Zo is een buizenamp van 5 watt natuurlijk wel redelijk goed te gebruiken voor thuis. Echter zijn die vaak niet veelzijdig etc. bla bla bla

Hoop dat er iets meer duidelijkheid is voor je.

Mijn persoonlijke advies voor een beginner: modelling. Lekker veelzijdig, klinkt op slaapkamer niveau goed.
Na enige tijd kun je dan altijd nog een andere amp kopen, als je al beter weet welk geluid je eigenlijk zoekt, en je beter voor ogen hebt of je solo wilt spelen of in een band.

Lykke
18 januari 2010, 15:20
Heel erg bedankt!
Zijn in principe alle versterkers geschikt voor aansluiting met effectenpedalen?

arcane
18 januari 2010, 15:24
Dat hangt af van de soort pedalen die je wilt gebruiken.

je hebt pedalen die tussen de gitaar en versterker moeten. In principe is het zo dat dat bij elke versterker kan. maar of je het mooi vind klinken is altijd persoonlijk. Voorbeelden: overdrive, distortion, wah wah

Verder zijn er pedalen die in de fx-loop moeten (m.a.w. tussen de voor en de eindversterker). Voorbeelden: chorus, reverb, delay
Maar lang niet elke versterker heeft een fx-loop. Zeker de kleinere versterkers hebben dat vaak niet.

Realeigo
18 januari 2010, 15:27
Op alle versterkers kun je pedaaltjes aansluiten. Welke versterker hangt af van je eigen wensen.

Ff kort samengevat wat de verschillende soorten versterkers zijn:

Transistor
Goedkoop en licht gewicht, meestal is het geluid niet zo goed ervan (maar er zijn wel die goed zijn)

Hybride
Is eigenlijk een transistor met een enkel buisje erin om een meer buizenachtige distortion te krijgen. Nog steeds redelijk goedkoop en licht, kwa geluidskwaliteit meestal al stukken beter dan transistors.

Buizen
Buizen versterkers worden over het algemeen beschouwd als de best klinkende versterkers, maar ze zijn daardoor ook duur. Door de ouderwetse meuk in de versterkers zijn ze ook erg zwaar.

Modelling
Een amp, die meestal gebruik maakt van transistoren, maar er zijn ook enkele met buizen, waarin beroemde versterkers en effect soorten worden gesimuleerd. Klinkt meestal net niet als de real deal, maar ze zijn meestal niet duur en voor een beginner een aardig opstapje om te bepalen een geluid te kiezen zonder al te veel geld uit te geven aan dure pedalen en versterkers.

Ik hoop dat het een beetje helpt.

Lykke
18 januari 2010, 15:40
Dankjulliewel!

Ik zit te denken aan deze versterker:

http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/Modeling-combos/Line-6-Micro-Spider-Combo/art-GIT0012705-000

Niet via deze site maar bij feedback in R'dam verkopen ze hem ook.

Is dit een leuke versterker om mee te beginnen? Ben namelijk een jaar geleden begonnen met akoestisch, nu net mijn eerste elektrische gekocht dus deze versterker is vooral bedoeld om een beetje mijn elektrische gitaar te verkennen :) Heb niet erg hoge eisen op het moment.

Realeigo
18 januari 2010, 15:51
Ja hoor prima!

arcane
18 januari 2010, 15:52
Dankjulliewel!

Ik zit te denken aan deze versterker:

http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/Modeling-combos/Line-6-Micro-Spider-Combo/art-GIT0012705-000

Niet via deze site maar bij feedback in R'dam verkopen ze hem ook.

Is dit een leuke versterker om mee te beginnen? Ben namelijk een jaar geleden begonnen met akoestisch, nu net mijn eerste elektrische gekocht dus deze versterker is vooral bedoeld om een beetje mijn elektrische gitaar te verkennen :) Heb niet erg hoge eisen op het moment.

dat is zeker een aardige optie. Maar ik zou ook zeker eens de Roland cube 15 eens bekijken. Zelfde prijsklasse.

Psychomantis
19 januari 2010, 20:14
Voor hetzelfde van een Micro Spider geld heb je De Line 6 Spider 15 (verwonderde mij al even waarom ze evenveel kosten.)
Zeker evengoed en net wat meer vermogen.
Om een of andere verkeerd gecatalogeerd bij Music Store.
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Line-6-Spider-IV-15-/art-GIT0016240-000
Enige verschil dat nadelig kan zijn: deze werkt niet op batterijen.
Verder heb ik heel wat goeie dingen over de Cube's gehoord.
Een peavey Vypyr is ook een modelingversterker, maar of die goed is weet ik niet. Die kost evenveel en heeft meer mogelijkheden.