PDA

View Full Version : Pedalboard ruis?!



crazylay
18 januari 2010, 14:48
Hallo,

Ik heb vorige week zelf een pedalboard gemaakt, en afgelopen vijdag voor het eerst geprobeerd met de band.

ontzettend veel ruis!! bij clean, chorus, reverb etc en erg veel bij distortion of overdrivers.

ik heb 6 pedalen op 1 voeding van 2 ampere.

hoe kan dit en hoe is dit op te lossen?

Greetz,
Marco

Nielsje
18 januari 2010, 14:51
Meer informatie gaat ons helpen, hier kan niemand wat mee..

* welke pedalen?
* welke voeding?
* hoe is alles aangesloten?
* alles achter elkaar, of een fx loop?
* slechte kabels?
* TL lampen in de buurt?
* trafo dicht bij een wah pedaal oid?

Kom ook maar met een foto :)

crazylay
18 januari 2010, 15:20
* welke pedalen?
* welke voeding?
* hoe is alles aangesloten?
* alles achter elkaar, of een fx loop?
* slechte kabels?
* TL lampen in de buurt?
* trafo dicht bij een wah pedaal oid?

Zoom 1010, Arion parametric eq, ibanez chorus, digitech grunge, boss blues driver bd-2, ProCo dirty rat.

LaCie AC powersupply: input 100-240v
output 5v - 4.2a

de effecten zijn allemaal achter mekaar aangesloten. zie schema:

Amp-->eff-->eff-->eff-->eff-->eff-->eff-->gitaar. alles op 1 voeding en door verbonden met Nieuwe kleine jack kabels.

Geen tl lampen in de buurt.. hij doet het nu overal en een wah pedal is niet in de buurt. ik heb er wel 1 maar die gaat nooit meer dus is niet aangesloten.

Nielsje
18 januari 2010, 15:30
Is de ruis er ook als alles uit staat?
Ik verdenk de Zoom 1010.

Levert je voeding maar 5v?
Ik ken die voeding helemaal niet, is dat wel een gestabiliseerde adapter?
4.2 Ampere is een serieuze hoeveelheid stroom zeg!

schizo910
18 januari 2010, 15:35
Ik verdenk de voeding... sluit eens alles aan met batterijen en kijk of het dan nog zo ruist.

crazylay
18 januari 2010, 15:36
ik denk niet dat het aan de effecten ligt hoor.

toen ik ze los had was dit ook niet zo.

wat voor voeding moet ik dan gebruiken? zou dat het zijn dan?

crazylay
18 januari 2010, 15:39
alles zit vast gemonteerd op de onderplaat. een boutje door de onderkant van de effecten door de plaat heen.

beetje veel gedoe om alles weer los te halen.

Nielsje
18 januari 2010, 15:42
Nou ja, je moet natuurlijk zelf weten of je je probleem wil oplossen of niet :)

Nou, wat dacht je van een geschikte voeding voor pedalen? En niet zomaar een of andere adapter uit het schap trekken? Die dingen zijn er niet voor niets.. Voedings FAQ al gelezen?

crazylay
18 januari 2010, 15:46
tuurlijk wil ik het probleem oplossen.

wat voor voeding raden jullie mij aan dan? link?

Nielsje
18 januari 2010, 15:48
Voedings FAQ al gelezen?

TimS
18 januari 2010, 15:54
In je eerste post heb je een 2a voeding en nu een 5v 4.2a voeding? Maakt nogal een verschil lijkt me. Heb je al je pedalen op 5v lopen?

HaroldA
18 januari 2010, 16:32
alles zit vast gemonteerd op de onderplaat. een boutje door de onderkant van de effecten door de plaat heen.

Is het een metalen plaat? Dan kun je nl flink last krijgen van ground loops.

Verder lijkt het me zinnig om een fatsoenlijke voeding te gebruiken die netjes 9v levert.

crazylay
18 januari 2010, 16:36
de onderplaat is gewoon van hout. de voeding levert zover ik weet 9v af.

HaroldA
18 januari 2010, 16:39
LaCie AC powersupply: input 100-240v
output 5v - 4.2a


de voeding levert zover ik weet 9v af.

Waarom zeg je dan eerst dat er maar 5v uit komt? :???:

kalmah
18 januari 2010, 16:46
Ik heb eigenlijk eenzelfde soort vraag. Sorry dat ik dan hiermee het topic jat, maar een nieuwe aanmaken vond ik ook zo zinloos.

http://i299.photobucket.com/albums/mm289/ruudalberink/DSC01464.jpg

Zoals jullie zien de helft ongeveer tussen gitaar en amp, de andere helft in de fx.

Tuner, distortion en chorus tussen gitaar en amp;)

Nou voed ik de 2 uiteraard verschillend. De een met een adapter (vivanco 700mA) met DS, de fx voed ik met een artec power brick. Tot voorkort voedde ik altijd de pedaaltjes tussen gitaar en amp (dus de tuner, ds en chorus) met de powerbrick, maar omdat de stekkertjes van de DC wat beter pasten bovenaan m'n plank heb ik besloten om het zaakje om te draaien. De adapter met DC voed nu de tuner, ds en chorus.
In de oude positie bromde er nooit wat, nou ja, niks noemenswaardigs. Echter nu wel! En niet een beetje ook! Terwijl ik dezelfde voedingen gebruik, alleen andersom!
Nu gebruik ik dus de tuner, ds en chorus even niet en sluit ik mn gitaar rechtstreeks op de amp aan, wel met de fx erachter. Gaat prima! Helemaal stil.
Hoe kan het dat het nu ineens bromt? Zijn effecten die tussen gitaar en amp staan gevoeliger bij een iets mindere voeding ofzo? En wat kan ik eraan doen? Andere adapter? Onespot? Al hoor ik daar ook wisselende verhalen over..

TimS
18 januari 2010, 17:25
^ Batterijen in de 3 pedaaltjes in de FX loop en dan kijken of je ruis weg is.

kalmah
18 januari 2010, 17:27
Í'll give it a try;)

Mitch
18 januari 2010, 18:26
Sommige digitale pedalen willen wel eens ontzettend storing geven als je ze hun voeding laat delen. Dit even voor zowel de topic starter als de topic kaper ;)

robert-gitarist
18 januari 2010, 18:33
Klopt inderdaad! En kijk ook meteen even hoeveel mA die marshall Reflector nodig heeft.
Vriend van me heeft een Marshall Supervibe uit die Marshall reeks en vertelde me dat ie een apparte voeding nodig heeft voor dat pedaal omdat die meer mA vraagt als een doorsnee pedaal.

driftkop
18 januari 2010, 18:36
Klopt inderdaad! En kijk ook meteen even hoeveel mA die marshall Reflector nodig heeft.

80 mA (volgens http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/power/brands/marsh.htm)

kalmah
18 januari 2010, 18:57
Met batterijen gaat het zoals verwacht prima..

Misschien dat de adapter niet gestabiliseerd is?

TimS
18 januari 2010, 19:00
Met batterijen gaat het zoals verwacht prima..

Misschien dat de adapter niet gestabiliseerd is?

En nu even de adapter zonder daisy chain in alle 3 de pedalen stoppen zodat je er 2 op batterijen hebt en 1 op de adapter, misschien is het maar 1 pedaal dat stoort.

crazylay
18 januari 2010, 19:30
grappig haha.

Maar goed.. Ik heb de voeding er niet in gemaakt, er werd mij verteld dat er de 2ampere in zit maar toen ik dus vanmiddag keek bleek dat anders te zijn. Ik heb daar ook de ballen verstand van namelijk.

Ik heb nog gekeken naar het voedings topic maar weet nog steeds niet echt welke voeding geschikt is. Wat ik dus al zei net.. Ik hier echt de ballen verstand van.

Greetz

crazylay
18 januari 2010, 19:42
ik heb net even gebeld met de kerel die de voeding heeft in gebouwd en zei dat de voeding nu iets meer levert dan 9v.. Hij gaat deze week de voeding naar 9v zetten.

Kan het hier aan liggen? Want ik heb ook altijd bij diverse pedalen een goedkope 9v action adaptor gehad en deed het altijd goed dus volgens mij maakt dat niet veel uit.

kalmah
18 januari 2010, 19:48
Geprobeerd met adapter op 1, andere 2 batterij. Combinaties gemaakt, maar het verandert niks, het blijft brommen. Ook als ik het stroom voor de adapter ergens anders vandaan haal.

driftkop
18 januari 2010, 21:32
ik heb net even gebeld met de kerel die de voeding heeft in gebouwd en zei dat de voeding nu iets meer levert dan 9v.. Hij gaat deze week de voeding naar 9v zetten.

Kan het hier aan liggen? Want ik heb ook altijd bij diverse pedalen een goedkope 9v action adaptor gehad en deed het altijd goed dus volgens mij maakt dat niet veel uit.

Wanneer de voeding geen geisoleerde uitgangen heeft, heb je meer kans op ruis en brom. Het meest ideale is om batterijen te gebruiken, maar dat is onhandig en niet zo milieuvriendelijk. Losse adapters kan ook, maar dan moeten ze idealiter gestabiliseerd zijn.

Vraag eens aan die kerel wat voor een voeding het precies is, zijn de uitgangen 100% geisoleerd en gestabiliseerd, of is het gewoon een adapter met gesplitste uitgangen in een mooi kastje?

TimS
18 januari 2010, 21:51
Geprobeerd met adapter op 1, andere 2 batterij. Combinaties gemaakt, maar het verandert niks, het blijft brommen. Ook als ik het stroom voor de adapter ergens anders vandaan haal.
Ik ben bang dat de adapter dan gewoon kudt is

crazylay
18 januari 2010, 21:59
het is geen voeding met meerdere kabels er aan.. Gewoon 1kabel die we hebben aan gesloten op een kroonsteen en via de kroonsteen meerdere draadjes hebben aangesloten die naar de effecten gaan. Dus zo:

Voeding -->kabel in-->kroonsteen-->6kabels uit-->6 effecten.

Hoop dat dit wat helpt want kan geen fotos maken.

robert-gitarist
18 januari 2010, 22:12
Via kroonstenen? :makeup:

Ik zou dan toch maar eens snel een fatsoenlijke daisy chain aanschaffen van Visualsound (onespot)...Na mijn idee werkt via-via dmv. kroonstenen nou ook niet echt lekker.

crazylay
18 januari 2010, 22:27
ok waar kan ik zo'n chain kopen dan? Linkje? Ik moet er wel 1 hebben waar je 6 a 7 effecten op aan kunt sluiten.

En moet ik dan ook een nieuwe voeding of kun je zo'n chain daar op aan sluiten?

crazylay
18 januari 2010, 22:36
ok waar kan ik zo'n chain kopen dan? Linkje? Ik moet er wel 1 hebben waar je 6 a 7 effecten op aan kunt sluiten.

En moet ik dan ook een nieuwe voeding of kun je zo'n chain daar op aan sluiten?

paulusdeBKB
18 januari 2010, 22:38
Aan het merk (LaCie) en het opgegeven uitgangsvoltage (5V) te zien, gaat het hier om een voeding voor usb-randapparatuur, waarschijnlijk een externe harde schijf.

Hoewel het mogelijk zou kunnen zijn om een 5V voeding om te bouwen naar een 9V voeding, zie ik nergens een serieuze gitarist met dergelijke knutselvoedinkjes spelen. Daar is een goede reden voor: dat gaat namelijk altijd mis!

Investeer gewoon in 1 of 2 fatsoenlijke pedaalvoedingen die gebouwd zijn voor muzikantengebruik. Pedalpower, Big John, whatever. Als je die namen niet kent, surf dan eens rond op de websites van Feedback, Thomann etc. en tik ook eens 'voeding' in bij de zoekfunctie van dit forum.

Vergeet het met die LaCie, dat wordt nooit wat! En zeg tegen de knutselaar van wie je het hebt gekocht dat je het met een echte adapter gaat proberen, wie weet wil hij je wel wat geld teruggeven voor zijn brakke (voe)ding. Zo niet, beschouw het dan maar als leergeld.

Sterkte, succes en veel speelplezier! bijvoorbeeld met zoiets: http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//link.marktplaats.nl/226448383%3Fxref%3D1

Mitch
18 januari 2010, 22:46
Zelfs de goedkoopste 9V adapters van Thomann werken prima, ik gebruik ze al een hele tijd zonder enig probleem. Tientje per stuk. Staan ook genoemd in de Voedings FAQ...

driftkop
19 januari 2010, 04:34
ok waar kan ik zo'n chain kopen dan? Linkje? Ik moet er wel 1 hebben waar je 6 a 7 effecten op aan kunt sluiten.

En moet ik dan ook een nieuwe voeding of kun je zo'n chain daar op aan sluiten?

http://tinyurl.com/yc3lo89

kalmah
19 januari 2010, 12:13
Heb het ook met een andere adapter geprobeerd. Had het idee dat het wel minder was, maar geen jackpot.

Ik wil best een goede adapter aanschaffen, maar weet ik dan zeker dat het werkt? Anders heb ik 3 van die ondingen :seriousf:

En een onespot is ook geen garantie?

crazylay
19 januari 2010, 14:36
zou dit een geschikte zijn voor mijn pedalen?

http://www.visualsound.net/index.php/products/pedal_power_supplies/new_1_spot_combo_pack

Regular_nelis
19 januari 2010, 14:50
Prachtig, dat moet werken..

driftkop
19 januari 2010, 17:31
zou dit een geschikte zijn voor mijn pedalen?

http://www.visualsound.net/index.php/products/pedal_power_supplies/new_1_spot_combo_pack

Dat weet je pas wanneer je het aansluit. Het kan best zijn dat je ruis weg is, maar de kans bestaat dat het niet helpt. Of thuis werkt het prima, maar in de oefenruimte of tijdens een optreden is de ruis en/of brom weer terug. Vergeleken met een PedalPower of Supacharge is het een stuk goedkoper, die afweging moet je zelf maken.

P-Five
20 januari 2010, 16:14
Ik heb gisteren mijn eigen pedalboard in elkaar gezet. Daar zitten 10 pedalen op plus een WAH, een Volumepedaal en een tuner. Als ik alles heb aangesloten en de pedalen staan uit heb ik totaal GEEN ruis. Zet ik bijvoorbeeld de Wah of de Flanger aan dan hoor je de modulatie van die pedalen als ruis.

Nu moet ik wel vermelden dat er voor € 200 aan George L kabels en pluggen en 2 PedalPower Plus van € 190 elk gebruikt zijn...

HaroldA
20 januari 2010, 16:16
en 2 PedalPower Plus van € 190 elk

Waarom 2 pedalpowers? Is dat niet een beetje te paranoïde?

Bonne
20 januari 2010, 17:10
Heeft men het hier trouwens over ruis (sssssssssss) of over brom (hummmmmmm)?
Ruis ontstaat vaak bij de signaalbekabeling en de pedalen zelf, brom valt 9 van de 10 keer te herleiden naar de voeding+voedingskabels (aarding, te lage spanning enz).

driftkop
20 januari 2010, 18:25
Waarom 2 pedalpowers? Is dat niet een beetje te paranoïde?

Waarschijnlijk omdat hij 13 pedalen heeft, en de PP maar 8 (of 9) uitgangen.

HaroldA
20 januari 2010, 18:37
Waarschijnlijk omdat hij 13 pedalen heeft, en de PP maar 8 (of 9) uitgangen.

Er zijn echt wel pedalen die goed met elkaar op dezelfde aansluiting kunnen hoor...

driftkop
20 januari 2010, 19:03
Er zijn echt wel pedalen die goed met elkaar op dezelfde aansluiting kunnen hoor...

Dat zal best, maar het grote voordeel van een PP is dat alle uitgangen geisoleerd zijn en je geen aardlussen hebt die brom kunnen veroorzaken. Ga je dan meer dan een pedaal aansluiten op dezelfde uitgang, dan creer je weer een aardlus, met mogelijk brom als gevolg.

P-Five
20 januari 2010, 21:42
Waarschijnlijk omdat hij 13 pedalen heeft, en de PP maar 8 (of 9) uitgangen.

Dat klopt... ik heb er nog wel meer dan 13 maar voor nu is het even genoeg.
Bovendien ben ik nog op zoek naar een X2 Wireless dus die moet er uiteindelijk ook nog op... als ik die vind. ;-)

Maar bedankt Driftkop voor de verdediging ;-)

HaroldA
20 januari 2010, 21:52
Bovendien ben ik nog op zoek naar een X2 Wireless dus die moet er uiteindelijk ook nog op... als ik die vind. ;-)

Zo moeilijk zijn die toch niet te vinden? :soinnocent:

P-Five
20 januari 2010, 21:55
Zo moeilijk zijn die toch niet te vinden? :soinnocent:

Nee dat klopt ;-) hehehe. Maar op mijn bod via MP reageer je niet...

HaroldA
20 januari 2010, 22:09
Nee dat klopt ;-) hehehe. Maar op mijn bod via MP reageer je niet...

Daar gebruik je ook een heel andere naam, dus ik kon niet weten dat jij het was... ;)

Anyway: je hebt mail.


Iemand nog ruis tips?

P-Five
20 januari 2010, 22:37
Daar gebruik je ook een heel andere naam, dus ik kon niet weten dat jij het was... ;)

Anyway: je hebt mail.


Iemand nog ruis tips?

Hehehe... ik gebruik op alle forums waar ik op zit dezelfde naam: P-Five.
Synthforum, GitaarNet Forum, Newtone Forum, Yamaha 01X Forum ;-)

Tip tegen ruis: goede voeding. En goed kauwen hé...